برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-08-16

نویدنو  26/05/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • مقامات لیتونی، لاتویا و لهستان طرحی را برای حل بحران در بلا روس آماده کرده اند، و به ویژه آماده اند تا بین دولت و اپوزیسیون میانجیگری کنند. به گزارش رویترز این امر از سوی جیتاناسنائسودا رئیس جمهور لیتونی اعلام شده است. او هم زمان، یاد آور شد که اگر لوکاشنکو از ارائه همکاری خود داری کند، تحریم هایی علیه او تحمیل خواهد شد. " اگر ابتکار ما با واکنش منفی مواجه شود، البته ، در آن زمان، تنها ابزار های دیگر باقی می ماند- تحریم ها، خواه در سطح اروپایی یا در سطح ملی."

     

 

 

 

التیماتوم مقامات بالکتیک به لوکاشنکو و تهدید به تحریم

مقامات لیتونی، لاتویا و لهستان طرحی را برای حل بحران در بلا روس آماده کرده اند، و به ویژه آماده اند تا بین دولت و اپوزیسیون میانجیگری کنند. به گزارش رویترز این امر از سوی جیتاناسنائسودا رئیس جمهور لیتونی اعلام شده است. او هم زمان، یاد آور شد که اگر لوکاشنکو از ارائه همکاری خود داری کند، تحریم هایی علیه او تحمیل خواهد شد. " اگر ابتکار ما با واکنش منفی مواجه شود، البته ، در آن زمان، تنها ابزار های دیگر باقی می ماند- تحریم ها، خواه در سطح اروپایی یا در سطح ملی."

مقامات بلاروس باید به خشونت علیه اعتراض کننده ها پایان دهند، دستگیر شده ها را آزاد کنند و شورایی را با شرکت نمایندگان جامعه مدنی تشکیل دهند.نائوسدا اظهار داشت " همسایه های بلاروس، از جمله لتونی ، به یک بلاروس دموکراتیک، مستقل و مرفه نیاز دارند. تمام این ها با رخ داد های روز های اخیر ناسازگار است، به همین خاطرما با نگرانی بیشتری نگاه می کنیم ." از این رو از مقامات بلاروس می خواهیم ، اول از همه، استفاده از خشونت علیه مردم خود را بی درنگ متوقف کنند. "

قبل تر، لیناس لینکوچیوس وزیر خارجه لیتونی گفته بود که شورای امور خارجی اتحادیه اروپا موضوع تحریم علیه افرادی را که در دستکاری نتیجه های انتخابات بلاروسی ها و خشونت علیه اعتراض کننده ها دست دارند مورد بحث قرار خواهد داد. زیم( پارلمان) لیتونی هم از به رسمیت شناختن لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور منتخب قانونی خود داری کرد.

هفته گذشته ، روز 9 اوت انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد. بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ، الکساندر لوکاشنکو، که از سال 1994 مدت 26 سال ریاست کشور را در اختیار داشت برنده انتخابات شد. رقیب اصلی او، تنها نامزد اپوزیسیون، سوتلانا تیخانوسکایا، رسما 10 درصد آرا را کسب کرد. حامیان او مقامات را به دستکاری نتایج انتخابات متهم کردند. بر اساس تخمین ستادهای انتخاباتی او و خروجی نظر سنجی های مستقل حداقل در 20 حوزه رای گیری، تیخانوسکی 70 تا 80 درصد آرا را دریافت کرد. خود تیخانوسکی اعلام کرد که او خود را برنده این انتخابات می داند، رفیق همراه او، همسر یک نامزد پیشین در انتخابات بلا روس، والریا تسپکالو، جامعه جهانی را به به رسمیت شناختن او به عنوان "تنها رئیس جمهور قانونی" فرا خواند.

در روز 11 جولای، تیخانوسکایا بلاروس را ترک کرد، پناهندگی او در لیتونی تضمین شده بود. وزیر خارجه این کشور گفت که نامزد سابق ریاست جمهوری قبل از ترک مینسک از سوی نیروهای امنیتی باز داشت شده بود. اولگا تیخانوسکی کوکالکوا متولی کشوری گفت که او از مقامات بلاروسی اجازه خروج گرفته بود- اجازه خروج از سوی ماریا کلاوس رئیس ستاد صادر شد. تیخانوسکایا خیلی زود، در کانال شوهرخود ، سرگی تیخانوسکی ، بلاگر و منتقد لوکاشنکو، که به خاطر چندین مورد بزهکاری در زندان است، درخواستی را منتشر کرد که در آن اظهار داشت که او مجبور به ترک بلاروس شد، چون با انتخاب دشواری رو در رو شد. سوتلانا تیخانوسکایا درباره انتخابی که باید می کرد توضیح نداد، اما اظهار داشت که " در زندگی ما کودکان مهم ترین چیز هستند."

چند ساعت بعد، ویدیو جدیدی از تیخانوسکایا ظاهر شد، او در آن ویدیو، با پایین آوردن چشمانش از روی ورقی در خواستی را برای مخالفان لوکاشنکو می خواند که در راهپیمایی های خیابانی شرکت نکنند و در مقابل پلیس مقاومت نکنند. رسانه ها توجه را به این واقعیت جلب کردند که در خواست او در دفتر رئیس کمیسیون انتخابات لیدیا یرموشینا ضبط شده بود – روز قبل او شکایتی را برای کمیسیون انتخابات در باره نتایج انتخابات پر کرد، او در نهایت حداقل پنج ساعت در ساختمان کمیسیون نگه داری شد. ماریا کولسنیکف همراه تیخانوسکایا اظهار داشت که ویدیو می تواند تحت فشار از سوی نیروهای امنیتی ضبط شده باشد. بعد از اعلام نتایج انتخابات که بر اساس آن نامزد اپوزیسیون تنها 10 درص آرا را کسب کرد، اعتراض های انبوه در مینسک و دیگر شهر ها اغاز شد . اقدامات در جمهوری تا امروز(23 مرداد99) ادامه دارد. نیروهای امنیتی از آب پاش، گاز اشک آور و نارنجک های مشقی برای متفرق کردن اعتراض کننده ها استفاده می کنند.

روز دوشنبه ، 10 اوت، در اولین شب اعتراض ها، افسران پلیس حدود 3.000 نفر را در 33 شهر دستگیر کردند. طبق اعلام بخش ارزیابی، یک نفر در اثر اعتراض ها مرد( وسیله ای که او می خواست به سوی نیروهای امنیتی پرتاب کند در دست خودش منفجر شد) ، و 50 غیر نظامی دیگر هم زخمی شدند. در 12 اوت، وزیر کشور گزارش کرد که پلیس برای اولین بار در برست از اسلحه خدمتی علیه اعتراضات تهاجمی استفاده کرد. یک نفر از ناحیه سر زخمی شد. کمیته تحقیق بلاروس بر اساس واقعیت های شورش ها و خشونت علیه پلیس پرونده های جنایی باز کرد.

لوکاشنکو معترضان خود را "گوسفند" و انتخابات ریاست جمهوری را " یک تعطیلات " خطاب کرد، که آن ها از خارج برای خراب کردن آن تلاش کردند. طبق گفته او فراخوان از جمهوری چک، لهستان و بریتانیای کبیر در بلاروس ثبت شده بود- مقامات این کشورها به اصطلاح برای "کنترل" بلاروسی ها تلاش کردند. به علاوه، رئیس جمهور کشور تظاهر کنندگان را " افرادی با پرونده جنایی" و"بیکار" توصیف کرد. لوکاشنکو گفت" کاری وجود ندارد که معنی داشته باشد، پیاده روی ، در طول خیابان ها و راه ها. از این رو من با درخواستی خوب و هشدار به همه (می گویم): کسانی را که کار نمی کنند( اگر لازم است) به کار بگیرید."

 
https://openmedia.io/news/n1/vlasti-stran-pribaltiki-postavili-lukashenko-ultimatum-i-prigrozili-sankciyami/

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست