برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-08-16

نویدنو  26/05/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • امروز یکی از بزرگترین راه پیمایی ها در مینسک در کارخانه تولید تراکتورروی داد، که قطعا تاریخی خواهد شد. هزاران کارگر کارهایشان را رها کردند تا به مدیرکارخانه بگویند که از وضعیت جاری ناراحتند و اگر درخواست های آن ها برآورده نشود به کار ادامه نخواهند داد.

     

 

 

گردهمایی و راهپیمایی کارگران تراکتور سازی ام تی زد بلاروس

امروز یکی از بزرگترین راه پیمایی ها در مینسک در کارخانه تولید تراکتورروی داد، که قطعا تاریخی خواهد شد. هزاران کارگر کارهایشان را رها کردند تا به مدیرکارخانه بگویند که از وضعیت جاری ناراحتند و اگر درخواست های آن ها برآورده نشود به کار ادامه نخواهند داد.

صبح امروز همایش بزرگی با مدیران بر گزار شد. ومدیر کل شرکت، معاون او و رئیس کمیته اتحادیه کارگران بلافاصله به مردم پیوستند.

کارگران کارخانه درخواست های خود را اعلام کردند که اساسی ترین آن ها خروج نیروی ویژه پلیس از شهر، بازبینی نتایج انتخابات، پایان دادن به خشونت، و آزادی کلیه بازداشت شدگان بود.

مدیر کارخانه نیز قول داد که هیچ محرومیتی علیه هیچ یک از کارگران دستگیر شده در تظاهرات اعمال نخواهد شد. اما این گفته تنها مردم را عصبانی کرد- آن ها شعار دادن را آغاز کردند : چرا باید برای کسانی که به صورت مسالمت آمیز به خیابان های شهر آمده اند محرومیت اعمال شود ؟

همایش در ام تی زد آرام ومسالمت آمیز برگزار شد. مدیر شرکت، پس از شنیدن درخواست ها، از کارگران خواست به یاد داشته باشند که رقبای ما در خواب نیستند و در هر حال باید به آینده فکر کنند. روزنامه نگارها اجازه ورود به کارخانه را نداشتند، اما در پایان راهپیمایی، مدیر قول داد به پرسش روزنامه ها جواب دهد.

و در حالی که همایش ادامه داشت آندره کودلنکو، یکی از کارکنان کارخانه که از سال 2001 به عنوان برق کار در کارخانه کار می کند با آنلاینر گفتگو کرد.

-    رهبری ما را درک می کند، از ما حمایت می کند، از این رو گفتگو آرام است. پیام مردم به دولت ارسال شد، و امروز نخست وزیر کشور قول ملاقات با ما را داد. افراد زیادی بیرون آمدند، در حالی که برخی از کارگاه هابه کار خود ادامه می دهند:ما چنان تولیدی داریم که نباید چیزی متوقف شود.

درخواست های ما عبارتند از برگزاری انتخاباتآزاد، آزادی زندانیان سیاسی، وسازماندهی دوباره پلیس ضد شورش. اگر این درخواست ها عملی نشود، تصمیم جمعی اعتصاب است.

حدود ساعت 13.30 ویتالی ووک مدیر کل ام تـی زد به سمت روزنامه نگاران رفت.

نمایندگان رسانه ها پرسیدند: افراد فریاد می زنند که امروز در کارخانه اعتصاب است. آیا حقیقت دارد؟

مدیر کل کارخانه گفت : امروز در کارخانه همایش بدون مجوزی برگزارشد. و اضافه کرد که چون نیاز های کارگران تغییر کرده و رنگ سیاسی دارد، چنین موضوعاتی باید از سوی مقامات عالی مورد بحث قرار گیرد .

طبق گفته رئیس کارخانه، در طی چند روز گذشته، کمتر از 20 نفر از کارگران کارخانه دستگیر شده اند. اکنون یکی از معاونان در حال گفتگو برای آزادی آن هاست. تا ساعت 15:30 نخست وزیر کشور به کارخانه خواهد رسید، که به درخواست های کارگران پاسخ خواهد داد.

رئیس کارخانه اطمینان داد: اوضاع وخیم است، بخشی از تولید کار نمی کند، اما در کل روند دچار مشکل نیست .

یکی از کارگران، که فعالانه از سوی همکارانش حمایت می شد گفت : ما نمی خواهیم اعتصاب کنیم، ما نمی خواهیم کارخانه ما متوقف شود. بر عکس، خواهان توسعه، تولید عالی ترین تراکتورها و بهترین ساختن کارخانه خود در جهانیم . اما هم زمان، برای تحقق خواسته هایمان تلاش خواهیم کرد. ما آشکارا سه تا از خواسته هایمان را اعلام کردیم، خواسته های ما در کل هفت خواسته است، از جمله جبران برای قربانی ها. من تکرار می کنم : ما می خواهیم همه چیز به آرامی حل شود، بدون تعطیل کرن کارخانه و اعتصاب، اما درخواست های ما باید تحقق یابد.

الکساندر لوکاشنکوکه اطلاعات در باره راهپیمایی ها را دریافت و با مدیران کارخانه ها ملاقات کرده است، هم زمان وضعیت را چنین می بیند:" به من گفته شد که تنها یک نمونه در ام ای زد یا ام تی زد وجود داشته است. در آن جا، 20 نفر تصمیم گرفتند نظرخود را بگویند. کار خود را ترک کردند و رفتند. رئیس تولید می گوید "اوکی" بروید، من به اندازه کافی آدم دارم. همه این حقوق برای این افراد است. ما برگشتیم و رفتیم سر کار. چنین است، به افراد باید گفت این تنها شانس آن ها برای نجات کارخانه است. و این مراقبت است. با حفظ شرکت، شما خانواده خود را تغذیه می کنید. می توانید در خیابان قدم بزنید- هزاران نفر از آن ها در خیابان ها هستند. می توانید به آن ها بپیوندید. اما اگر آن ها به شما پول بدهند، دو روز خواهد بود. به بعضی ها بیشتر از دو روز پرداخت می کنند. و بعد چی ؟

در واکنش به سخنرانی لوکاشنکو کارگران کارخانه واکنش نشان دادند.

15:40

رومان گولوچنکو نخست وزیر کشورهمان طور که قول داده بود به کارخانه ام تی زد آمد. اما کارگران کارخانه از گفتگو با او بدون حضور رسانه ها و در داخل کارخانه خود داری کردند. افراد شروع به ترک محل از نقطه بازرسی کردند. نخست ویز تا کنون جمعیت را دنبال نکرده است و مردم مطمئن هستند که او به دنبال جمعیت نخواهد آمد.

رسانه ها اجازه ورود به کارخانه را ندارند ،چون یک تاسیسات امن است.

شرکت کنندگان به یاد کشته شدگان بلاروسی در طی اقدامات مسالمت امیز یک دقیقه سکوت اعلام کردند. 

16:15

همان طور که مفسر ما اطلاع می دهد، کارگران ام تی زد در یک ستون مسالمت آمیز به سمت مرکز شهر حرکت کردند.افراد اعلام کردند: اگر یک نفر از ما ناپدید شود، در دسترس نباشد، از روز دوشنبه دست به اعتصاب عمومی خوهیم زد.

16:25

بخشی از کارگران کارخانه کوزلو الکتروتکنیک به صف کارگران ام تی زد پیوستند.

16:45

کاروان صلح آمیز، شامل چندین هزار نفر، مورد استقبال فعال مردم شهر قرار گرفتند: رانندگان بوق می زنند، مردم پیاده رو آن ها را تحسین می کنند، دست هایشان را تکان می دهند و فریاد می زنند" خوب کردید!" در جلو کاروان یک ماشین پلیس راهنمایی در حرکت است. رهگذران بیشتر و بیشتری به صف کاروان می پیوندند.

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست