برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-08-13

نویدنو  21/05/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نصرت الله نوحیان (نوح) که از کارگری آغاز کرد و در مکتب حزب توده ایران به سخنوری بزرگ و مبارزی خستگی ناپذیر بالید، صبح امروز سه شنبه 21 مرداد 1399 مصادف با 11 اوت 2020 در خاموشی غربت، در بیمارستانی در سن خوزه آمریکا چشم از جهان فرو بست.

     

 

خاموشی « فرزند رنج»: 

نصرت الله نوحیان ، نویسنده، شاعر،محقق و روزنامه نگار مردمی درگذشت

 نصرت الله نوحیان (نوح) که از کارگری آغاز کرد و در مکتب حزب توده ایران به سخنوری بزرگ و مبارزی خستگی ناپذیر بالید، صبح امروز سه شنبه 21 مرداد 1399 مصادف با 11 اوت 2020 در خاموشی غربت، در بیمارستانی در سن خوزه آمریکا چشم از جهان فرو بست.

 نوح که تا دم آخر به حزب توده ایران عشق می ورزید و به آن می بالید، تا نفس داشت و بر پا بود، در کلاس "حافظ شناسی" خود ضمن تدریس حافظ، از تاریخ مبارزاتی حزب توده ایران دفاع می کرد.

 نصرت الله «نوح» نوحیان به سال ۱۳۱۰ در سمنان متولد شد. در سال ۱۳۲۹ زادگاهش را ترک کرد و به تهران آمد و ازهمان زمان فعالیت‌های ادبی–سیاسی اش را نیز آغاز کرد. نخستین شعر او به سال ۱۳۳۰ در «روزنامه فکاهی–سیاسی چلنگر» (که با مدیریت محمدعلی افراشته منتشر می‌شد) انتشار یافت. پس از آن اشعار و آثار او در دیگر نشریات با امضای (نوح) منتشر می‌شد. با تشدید اختناق، پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ نوح دستگیر شد و پس از آزادی، اشعار خود را با امضاهای «سپند» و «میغ» منتشر می‌کرد.

اولین کتاب شعرش، منظومه «گرگ مجروح» در سال ۱۳۳۳ پس از کودتای ۲۸ مرداد چاپ شد ولی مأموران فرمانداری نظامی آن را از چاپخانه جمع کردند. چون در آن از دستگاه سلطنت و اوضاع اجتماعی زمان به سختی انتقاد کرده بود، این کتاب قبل از انتشار توسط شهربانی توقیف و نسخ آن ضبط گردید و نوح را نیز به زندان سپردند.

از سال ۱۳۳۹ نوح ضمن کار مستمر در روزنامه کیهان (تا سال ۱۳۵۸) با اکثر مجلات و روزنامه‌های تهران همکاری داشت. در سال ۱۳۳۶ نخستین مجموعه اشعارش با عنوان «گل‌هایی که پژمرد» به چاپ رسید و دومین مجموعه شعرش «دنیای رنگ‌ها» به سال ۱۳۴۲ انتشار یافت.

آثار تحقیقی او به ترتیب تذکره شهری سمنان (۱۳۳۷) ستارگان تابان (مقالات چاپ شده درمطبوعات پیرامون شعر فارسی ۱۳۳۸) دیوان رفعت سمنانی با مقدمه دکتر ذبیح‌الله صفا در سال ۱۳۳۹ منتشر شد.

پس از انقلاب، مجموعه اشعار سیاسی نوح با عنوان «فرزند رنج» انتشار یافت. در همین سال‌ها، نوح مجموعه کارهای محمدعلی افراشته را در سه جلد با عنوان‌های «مجموعه شعر محمدعلی افراشته»، «چهل داستان»، «نمایشنامه‌ها، تعزیه‌ها و سفرنامه» گردآوری و چاپ کرد.

همچنین تنظیم و چاپ «آثار عجم» اثر فرصت شیرازی همراه با بررسی آثار و زندگی‌نامه مولف در سال ۱۳۶۲ از دیگر کارهای نوح می‌باشد. در آمریکا نیز نوح، دوره «روزنامه فکاهی–سیاسی آهنگر» چاپ ایران را با مقدمه‌ای پیرامون پیدایش، انتشار و لغو وتوقیف آن تجدید چاپ کرد. در سال ۱۳۷۳ کتاب بررسی طنز در ادبیات ومطبوعات فارسی را با مقدمه محمدجعفر محجوب در سن حوزه انتشار داد. «آتشکده سرد»، گزینه‌ای از اشعار او در سال ۱۳۷۷ در آمریکا انتشار یافت.

" یادمانده های" سه جلدی او گنجینه ای از خاطرات ادبی و سیاسی است.

نویدنو هم دردی خود را  با خانواده،دوستان و رفقای استاد نصرت الله نوح اعلام می کند

مستند پیوست ساخته احمد جواهریان بخشی از یاد مانده های اورا به زبان خود او می کاود:

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست