برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-08-06

نویدنو16/05/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • مردم جهان و نیروهای ترقی‌خواه و صلح‌جوی جهان در سراسر ۷۵ سال گذشته از مبارزه در راه توقف مسابقهٔ تسلیحاتی، خلع‌سلاح عمومی- به‌ویژه سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌یی، برچیدن پایگاه‌های نظامی خارجی، توقف مداخلهٔ نظامی و غیرنظامی دولت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر، و به‌طور کلی مبارزه با تجاوزگری قدرت‌های امپریالیستی و ارتجاعی دست برنداشته‌اند.

     

 

 

به مناسبت ۷۵مین سالگرد بمباران اتمی شهرهای ژاپن:

برای از میان بردن سلاح‌های کشتار جمعی بکوشیم

 

پنج‌شنبه ۶ اوت ۲۰۲۰/۱۶مرداد ۱۳۳۹ هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی شهر هیروشیما در ژاپن توسط بمب‌افکن‌های ارتش آمریکاست. آمریکایی‌ها به دستور هَری ترومن، رئیس‌جمهور وقتِ آمریکا، نخستین بمب اتمی جهان را که «پسر کوچولو» نام گذاشته بودند، از یک هواپیمای بمب‌افکن B-29 در روز ۶ اوت ۱۹۴۵، در اواخر جنگ جهانی دوّم، بر روی شهر هیروشیما انداختند.

شهر هیروشیما تقریباً به طور کامل نابود شد و ده‌ها هزار نفر کشته شدند. سه روز بعد از بمباران هیروشیما، یعنی روز ۹ اوت ۱۹۴۵، شهر ناکازاکی ژاپن نیز مورد بمباران اتمی نیروهای آمریکایی قرار گرفت که سبب کشته شدن ده‌ها هزار تن دیگر و ویرانی آن شهر شد. علاوه بر کشته شدن نزدیک به ۲۵۰هزار نفر در بمباران‌های اتمی این دو شهر، صدها هزار نفر دیگر نیز طی سال‌های بعدی بر اثر سرطان و بیماری‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

بمباران اتمی دو شهر ژاپن، نخستین- و تا امروز، آخرین- مورد استفاده از بمب اتمی یا هسته‌یی بوده است و تا کنون فقط امپریالیسم آمریکا بوده است که از چنین سلاحی علیه ملّتی دیگر استفاده کرده است. بمباران اتمی شهرهای ژاپن که به بهانهٔ واهیِ واداشتن ژاپن به تسلیم در جنگ صورت گرفت، آغاز مرحلهٔ نوینی از تجاوزگری امپریالیسم آمریکا با توسّل به سلاح‌های کشتار جمعی هسته‌یی بود که امروزه نابودی حیات بر روی کرهٔ زمین را تهدید می‌کند.

اکنون کاملاً روشن شده است که بمباران اتمی شهرهای ژاپن توسط ارتش آمریکا، صرفاً به قصد قدرت‌نمایی اتمی امپریالیسم آمریکا در مقابل اتحاد شوروی سوسیالیستی و ابراز سلطهٔ آمریکای هسته‌یی بر جهان بود. آمریکا که با کمترین خسارت و با برترین موقعیت اقتصادی از جنگ جهانی دوّم بیرون آمد و پیشگام اردوگاه امپریالیسم در دوران پس از جنگ جهانی دوّم شد، با بمباران اتمی شهرهای ژاپن قصد داشت که خود را رقیب اصلی و برتر در عرصهٔ جهانی، و به‌ویژه در برابر کشورهای سوسیالیستی نشان دهد. "جنگ سرد" با اتحاد شوروی و دیگر کشورهای اردوگاه سوسیالیستی آن زمان، و مسابقهٔ تسلیحاتی زیانبار در سطح جهان، از همین دوره آغاز شد.

پس از فروریزی کشورهای اردوگاه سوسیالیستی در اروپا نیز امپریالیسم آمریکا به همین روند ادامه داد. امروزه قلدری امپریالیسم آمریکا به اتکای دلار و قدرت نظامی‌اش، و نیز "جنگ سرد" تازهٔ آن، این بار به‌ویژه علیه چین، به بارزترین و شدیدترین نحو ادامه دارد. این کشور ضمن بر هم زدن توافق‌های مربوط به محدود کردن تسلیحات متعارف و هسته‌یی، همچنان به توسعهٔ زرّادخانه و جنگ‌افزارهای هسته‌یی و تهدید «ضربهٔ هسته‌یی پیشگیرانهٔ نخستین» خود ادامه می‌دهد که مایهٔ نگرانی همهٔ صلح‌دوستان جهان است. بودجه‌های سرسام‌آور نظامی دنیا، و بیش از همه بودجهٔ نظامی تریلیون دلاری آمریکا، در حالی که دشواری‌های اقتصادی-اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی به طور جدّی جان و معیشت مردم دنیا را تهدید می‌کند، چیزی جز اتلاف کلان منابع طبیعی و انسانی نیست،‌ منابعی که به‌آسانی می‌توان از آنها برای برطرف کردن بخش اعظم دشواری‌های دنیای امروزی استفاده کرد.

هر سال در روز ۶ اوت معمولاً‌ مراسمی در «پارک صلح یادبود هیروشیما» در نزدیکی محل اصابت بمب برگزاری می‌شود که در آن بازماندگان سالخوردهٔ بمباران، خویشاوندان و دوستان آنها،  نمایندگان دولت ژاپن و نمایندگان و فعالان صلح از کشورهای دیگر جهان شرکت می‌کنند. شهر هیروشیما و مراسم سالانهٔ آن در تقبیح بمباران اتمی و یادبود کشته‌شدگان آن، همیشه یکی از مراکز اصلی همایش‌های جهانی صلح و جنبش ضد سلاح‌های هسته‌یی بوده است.

مردم جهان و نیروهای ترقی‌خواه و صلح‌جوی جهان در سراسر ۷۵ سال گذشته از مبارزه در راه توقف مسابقهٔ تسلیحاتی، خلع‌سلاح عمومی- به‌ویژه سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌یی، برچیدن پایگاه‌های نظامی خارجی، توقف مداخلهٔ نظامی و غیرنظامی دولت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر، و به‌طور کلی مبارزه با تجاوزگری قدرت‌های امپریالیستی و ارتجاعی دست برنداشته‌اند. محافل سرمایه‌داری حاکم بر آمریکا که امروزه با بحران ساختاری عمیق امپریالیسم و جوشش اعتراضی مردم در آن کشور روبرو هستند، در موقعیتی قرار دارند که برای نجات نظام سلطهٔ خود ممکن است دست به هر جنایتی علیه مردم خود و جهان بزنند. ظهور و رشد شیوه‌های فاشیستی حکومت در آمریکا نگرانی از وقوع چنین فاجعه‌ای را بیشتر می‌کند. جلوی وقوع این فاجعه را باید گرفت.

در قرن بیست‌ویکم، مردم دنیا باید فارغ از خطری که سلاح‌های هسته‌یی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی و تغییرهای آب‌وهوایی زیانباری که جان و زندگی آنها را تهدید می‌کند، بتوانند برای بهبود زندگی خود در صلح و آرامش بکوشند. دنیایی دیگر، دنیایی صلح‌آمیز و شکوفا، امکان‌پذیر است. امّا دستیابی به چنین دنیایی مستلزم پیکار بی‌وقفهٔ توده‌یی در سراسر جهان با تجاوزگری امپریالیسم و ارتجاع است. حزب تودهٔ ایران، همراه با همهٔ نیروهای صلح‌دوست و ترقی‌خواه جهان، به مبارزه بر ضد جنگ و تجاوزگری، از میان بردن همهٔ‌ سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌یی، و ایجاد دنیایی فارغ از این نوع سلاح‌ها، دنیایی صلح‌آمیز، عادلانه، و شکوفا، ادامه می‌دهد و به تعهد خود در این مبارزه پایبند است.

 

حزب تودهٔ‌ ایران

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ (۶ اوت ۲۰۲۰)

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست