برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-07-14

نویدنو24/04/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • امریکا تقریبا تمام سهام داروهای ویروسی را از گیلید  Gilead خریده است که دسترسی به این داروی کووید-19 را در سراسر جهان تقریبا غیر ممکن می سازد. ترامپ پس از بیمارشدن دوباره امریکا ، برای جبران کوتاهی دولت خود برای خرید تولید سه ماه آینده گیلید برای امریکا تلاش می کند و چیزی برای بقیه دنیا باقی نمی گذارد.

     

 

 

 

 

 

 

جهان چگونه می تواند نشان دهد که انحصارات دارویی تنها راه مبارزه با کووید-19 نیستند

پرابیر پورکایستا - برگردان : هاتف رحمانی

امریکا تقریبا تمام سهام داروهای ویروسی را از گیلید  Gilead خریده است که دسترسی به این داروی کووید-19 را در سراسر جهان تقریبا غیر ممکن می سازد. ترامپ پس از بیمارشدن دوباره امریکا ، برای جبران کوتاهی دولت خود برای خرید تولید سه ماه آینده گیلید برای امریکا تلاش می کند و چیزی برای بقیه دنیا باقی نمی گذارد.

 

همه این اقدامات برای هند و دیگر کشورها عاجل تر می سازد که توجه بیشتری به مجوزهای دارویی پیشین ، مبارزات بیش از یک دهه ای علیه داروسازی بزرگ در امریکا و سراسر جهان، برای شکستن حق اختراع گیلید وصدورمجوزهای اجباری  برای تولید محلی داروها مبذول دارند. قوانین ثبت اختراع اکثر کشورها و بیانیه 2001 دوهه سازمان تجارت جهانی مقررات روشنی برای مجوزهای اجباری در زمان اضطرار بهداشتی یا بیماری همه گیر دارند. کووید-19 آشکارا در هر دو مورد واجد شرایط است.

امریکا در اول جولای، به نقطه بیش از 50.000 مورد آلوده به کووید-19در یک روز ، تقریبا 23 درصد از 218.000 موارد جدید جهانی در همان روز رسید ، و امریکا را به رهبر چگونه با بیماری همه گیر کووید -19 مبارزه نکنیم تبدیل کرد. در همان اول جولای، برزیل و هند  به ترتیب در جایگاه دوم و سوم  موارد جدید آلودگی قرار داشتند.

ریمدسیویر تنها دارویی است که در آزمایش داروها مزیت هایی را در مبارزه با عفونت ویروسی نشان داده است. ریمدسیویر با کاهش تکرار ویروس در بدن انسان عمل می کند، و این عمل تا حدود 25 درصد به کوتاه کردن زمان بستری شدن بیمار کمک می کند. اگر بیمار به مرحله جدی تری پیشرفت کند ، به حمایت اکسیژن یا تهویه نیاز دارد، (در این مرحله)  ریمدسیویر کمک اندکی می تواند بکند.  در اینجا داروهای ضد التهاب مانند دکستامتازون اهمیت پیدا می کنند. دکستامتازون درمان موثر خود را بر بیماران کووید-19 در آزمایش های کلینیکی نشان داده است، و، بر خلاف ریمدسیویر، با کاهش التهاب ریه ناشی از عفونت، بیشتر از مبارزه با خود عفونت عمل می کند. دکستامتازون بدون ثبت اختراع و به صورت گسترده ای با قیمت های پایین در دسترس است.

اما اگر ریمدسیویر دوران عفونی را کاهش دهد، نه تنها برای بیماری که آن را دریافت می کند مفید است، بلکه برای جامعه هم مفید است. با کاهش دوران عفونت بیمار، نرخ میزان انتقال ویروس را کاهش می دهد. 

من قبلا گفته ام که پس از مبارزه برای دسترسی به داروی ارزان ایدز، مبارزه بزرگ بعدی می تواند مبارزه برای داروها و واکسن کووید-19 باشد . در مجمع بهداشت جهانی، امریکا تنها کشوری بود که با راه حل هایی که تمام داروها و واکسن ها باید به قیمت معقولی در اختیار بیماران عادی و تمام کشورها قرار گیرد مخالفت کرد.

ما اکنون دلیل مخالفت امریکا را می دانیم . امریکا خواهان کنترل بر داروها و واکسن ها برای مبارزه علیه بیماری های همه گیر است.  یک دلیل دادن این احساس به شهروندان امریکایی است که ترامپ اگر چه دولت او به صورت بدبختانه ای در مبارزه علیه کووید-19 شکست خورده است، اما با فراهم کردن داروها در فکر مراقبت از سلامت آن ها است. دلیل دوم آن است که ترامپ با کنترل دارو برای بقیه جهان، می تواند با آن ها معامله کند و وضعیت سرکردگی جهانی را که امریکا از دست داده است دوباره به دست آورد. 

با این گام، امریکا هدفش را در رابطه با واکسن های کووید-19 نیز روشن کرده است. امریکا با یک کیف پول 13 میلیارد دلاری به عنوان بخشی از عملیات وارپ اسپید[1] خود برای حمایت از پیشرفت واکسن از پنج شرکت پشتیبانی کرده است . یکی از این 5 شرکت ،شرکت مدرنا، یک شرکت فن آوری زیستی امریکایی، ویکی از پیشگامان در آزمایش های واکسن کنونی است.  4 شرکت دیگر مورد پشتیبانی امریکا شرکت های آسترا زنکا AstraZeneca ( در کنسرسیومی با دانشگاه اکسفورد)، جانسون اند جانسون(Johnson & Johnson) ، مرک (Merck) وفیزر(Pfizer) همراه با بیو ان تک (BioNTech) هستند. اگر هر یک از این ها در ساخت واکسن موفق شود و دیگران نتوانند، می توانیم انتظار داشته باشیم که امریکا مانند مورد ریمدسیویر ازآن واکسن به عنوان کار خود برای درمان کووید-19 محافظت خواهد کرد. خوشبختانه برای جهان، جمعا 17 واکسن در لیست سازمان بهداشت جهانی در حال آزمایش کلینیکی و 132 واکسن دیگر هم در خط تحقیق  وجود دارد.   

جدای از خرید تقریبا تمام سهام ریمدسیویراز سوی امریکا، موضوع دیگر در قابل دسترس کردن ریمدسیویر برای کسانی که به آن نیاز دارند قیمتی است که گیلید این دارو را می فروشد. برای بیماران امریکا، برای یک دوره درمان معمولی 5 روزه هزینه آن تقریبا 3.000 دلار است ( که 6 آمپول دارو - 2 آمپول برای روز نخست، و روزی یکی بعد از آن - را در بر می گیرد) .گیلید چندین مجوز به تولیدکنندگان دارو در کشورهای دیگر داده است – از جمله به سه شرکت هندی،کیپلا Cipla، هترو Hetero، و جوبیلانت Jubilant- تا ریمدسیویر ژنریک را بفروشند. این به معنی آن است که دوره کامل ریمسیویر برای بیماران هندی 400 دلار هزینه خواهد داشت(66 دلار برای هر آمپول) .

هزینه واقعی یک دوره از ریمدسیویر چقدراست؟ طبق مقاله ای که هیل ات آل در شماره آوریل مجله ریشه کنی ویروس نوشته ، ترکیب دارویی فعال برای درمان یک روز بیش از یک دلار نیست. اگر ما هزینه ساخت را به دوره 5 روزه عادی شش تزریق اضافه کنیم ، هزینه نهایی نمی تواند بیش از 6 دلار باشد. محاسبات دو نویسنده موسسه بررسی کلینیکی و اقتصادی در امریکا با استفاده از داده های هیل بر آورد می کند که قیمت ریمدسیویر برای یک دوره کامل درمان(آن ها از دوره طولانی تر 10 روزه استفاده می کنند) درامریکا باید کمتر از 10 دلار باشد.

چرا باید یک دوره کامل ریمدسیویر،با هزینه تولید کمتر از 10 دلار3.000 دلار یا 300 برابر هزینه تولید آن در امریکا قیمت گذاری شود ؟ حتی به قیمت 400 دلاری تنظیمی گیلید برای هند، قیمت آن 40 برابر قیمت تولید آن است! استدلال گیلید آن است که چون داروی آن مدت بستری را کاهش می دهد، بیماران کووید-19 حدود 12.000 دلار در صورتحساب بیمارستان صرفه جویی می کنند- و با پرداخت تنها یک چهارم آن ، حتی اگر 300 برابر قیمت تولید آن باشد، گیلید لطف بزرگی به مشتری ها می کند.

همان طور که از نتایج سنجش های کلینیکی می دانیم ، ریمدسیویر با ویروس می جنگد، اما اگر بیمار به صورت جدی بیمار شود، تاثیر قابل توجه آماری روی نرخ مرگ و میر ندارد. اگر چنین تاثیری داشت، قیمت گیلید احتمالا می توانست به عنوان پس انداز مادام العمر توسط ریمدسیویردر نظر گرفته شود، و قیمت آن احتمالا می توانست حتی 10 برابر بالاتر باشد!

اما حتی اگر ریمدسیویر به صورت قابل توجهی هم ارزان تر شود، باز هم مشخص نیست که به خاطر برنامه امریکا برای خرید تقریبا تمام داروی ذخیره گیلید به دست کشورهای دیگر برسد. پس کشورهای دیگر چه می توانند بکنند؟ ممکن است مستلزم آمادگی مبارزه برای مبارزه ای  طولانی باشد، همان طور که هند و دیگر کشورها در زمان همه گیری ایدز علیه امریکا و کارتل هایی دارویی متحد آن مانند سویس، فرانسه ، بریتانیا و آلمان عمل کردند.

داروسازی بزرگ دارو های ایدز را برای درمان یک ساله در امریکا و اروپا حدود 10تا 15هزار دلار، و یک قیمت " ممتاز" 4.000 دلاری برای کشورهای فقیر قیمت گذاری کردند. شرکت های هندی تولید کننده نسخه های ژنریک این دارو هارا  به کسری از این قیمت هاتولید می کردند، اما کشورهایی که داروهای ایدز را از هند وارد می کردند با دعوا و فشارهای سیاسی از جانب امریکا رو در رو بودند. این نبرد نزدیک به یک دهه ادامه داشت.  درهمایش سازمان تجارت جهانی در دوهه در سال 2001،  بیانیه دوهه پذیرفت که در مورد فوریت بهداشتی یا بیماری همه گیر، هرکشوری حق دارد گواهی اجباری برای تولید داروهای نجات بخش صادر کند. و گواهی تولیدِ دارو حتی می تواند برای شرکتی خارج ازمرز های کشور صادر شود. کیپلا شرکت تولید کننده داروهای ژنریک هندی پس از آن(بیانیه دوهه) توانست داروهای ایدز را به قیمت 350 دلار برای دوره یک ساله برای تعدادی از کشور ها تامین کند، که در غیر این صورت باید از قیمت های بالای داروی بیماران خود کاملا ورشکسته می شدند- یا باید بدون دارو شاهد مرگ تعاد زیادی از بیماران ایدزی خود بودند.

پیروزی برای تامین داروهای ژنریک ارزان قیمت برای ایدزسابقه ای را برای همه گیری کنونی فراهم می آورد. کووید-19 پیش از این حدود نیم میلیون نفر را کشته و بیش از 10 میلیون نفر را آلوده کرده است. اختلافی وجود ندارد که وضعیت کنونی هم فوریت سلامت و هم یک بیماری همه گیر است. درمان استفاده از گواهی اجباری  پیش از این  در قوانین ثبت اختراع بسیاری از کشور ها و در بیانیه دوهه وجود دارد.

پس، چرا دیگر کشور ها ساخت ریمدسیویر را آغاز نمی کنند؟ آیا امیدوارند که گیلید و امریکا بهتر از آن چه در زمان همه گیری ایدز عمل کردند عمل خواهند کرد؟ یا از تحریم های تلافی جویانه امریکا می ترسند؟

هر سال اتاق نمایندگان بازرگانی امریکا گزارش ویژه 301 را منتشر می کند که (آن گزارش) برای تهدید به تحریم تجاری علیه کشورهایی که مطابق حق امتیاز های امریکا رفتار نمی کنند مورد استفاده قرار گرفته است.  شخصیت های هندی در این گزارش سال به سال به خاطر جرات صدورگواهی در سال 2012 برای ناتکو Natco برای فروش داروی یک ساله سرطان نکساوار nexavar به کمتر از 3 درصد قیمت 65.000 دلاری بایر جایگاه برجسته ای دارند. پس از آن که هند گواهی اجباری بر نکساوار را صادر کرد، مارتین دکرز، مدیر عامل بایر گفت،" ما این دارو را برای هندی ها تولید نمی کنیم... ما آن را برای بیماران غربی که استطاعت خرید آن را دارند توسعه می دهیم .

ناراندرا مودی نخست وزیر هند ، در ماه آوریل تسلیم تهدید ترامپ شد وهیدروکسیکلروکوئین hydroxychloroquine  را با این که در آن زمان تحت ممنوعیت صادرات بود به امریکا صادر کرد. آیا او- و رهبران دیگر کشورها- برای ریمدسیویر خواهان ایستادن در برابر امریکا خواهند شد ؟ یا با ترامپ موافقت خواهند کرد که ریمدسیویر، با آن که قابلیت تولید آن را در کشور خود برای مردمشان دارند، باید تنها برای بیماران امریکایی ذخیره شود؟ 

 

سرچشمه : کانتر پانچ


 

[1] - مشارکت خصوصی – عمومی به ابتکار دولت فدرال امریکا، برای تسهیل و تسریع توسعه، ساخت و توزیع واکسن ، درمان و تشخیص کووید-19،

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست