برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-04-20

نویدنو 01/02/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  •  بنجامین نئومان، استاد علوم بیولوژیکی در دانشگاه ای اند ام تگزاس می پرسد "در جهانی که ویروس های شبیه سارس بین خفاش ها و حیوانات دیگر مشترک است، و خفاش ها اجازه دارند هر جایی که دوست دارند ریشه کنند، چرا ما به اختراع یک آزمایشگاه و چند دانشمند آلوده برای فراهم ساختن انتقال ویروس از خفاش به انسان نیاز داریم ؟"

     

 

 

 

 

 

 

ویروس خفاش ؟ سلاح بیولوژیک؟ دانشمندان در باره منشا کووید 19 چه می گویند؟

سیمون مک کارتی و استفن چن - برگردان : هاتف رحمانی

 

  1. گمانه زنی در باره پدیداری ویروس کرونای جدید تقریبا به همان سرعت فراگیر گسترش می یابد.

  2. دانشمندان اعتقاد دارند برخی مسیر ها محتمل تر از برخی دیگر هستند.

 

به موازات آن که بیماری همه گیر کووید 19 در مسیر خود از طریق انسان به انسان سراسر جهان را آلوده می کند، (این آلودگی) با شبکه ای از گمانه زنی ها در باره این که ویروس کرونای جدید  دقیقا از کجا آمده است دنبال می شود.

برخی احتمالات نظریه های علمی براساس داده های ژنتیک هستند در حالی که برخی دیگر با وام گرفتن  از تئوری های تاریک توطئه اندکی بر اساس واقعیت یا براساس هیچ واقعیتی نیستند.

پژوهشگران آزمایشگاهی بین ویروس کرونای جدید، معروف به سارس - کو-2(Sars-Cov-2)، ( که به کووید-19معروف شده است) و ویروس یافته شده درخفاش نعل اسبی در جنوب شرقی چین ارتباط محکمی یافته اند.

کار پژوهش ژنتیکی بیشتر- و آن چه در باره تکامل ویروس های کرونا که در گذشته مردم را آلوده کرده بودند شناخته شده است- حاکی از آن است که پاتوژن ممکن است اول از طریق گونه حیوانی دیگری منتقل شده باشد. دانشمندان اعتقاد دارند، درآن جا، ویروس جهش یافته یا قبل از یافتن مسیر خود به بدن انسان، چسبیدن به سلول و انتشار خود با ویروس دیگری ترکیب شده است.

علم اما انتشار نظریه های دیگر را متوقف نکرده است. یک نظریه- که ماه گذشته با تحلیل ژنتیک گروهی از عفوت شناسان برجسته جهان بی اعتبارشد- آن است که ویروس محصول مهندسی زیستی در آزمایشگاهی درووهان، کانون اولیه همه گیری است.

آخرین نظریه ای ، که در یک مقاله اخیر واشنگتن پست از آن رونمایی شد، چرخش سریع دیگری روی این ویروس دارد : منبع ویروس می تواند محقق آلوده شده ای با خفاش ، یا آلودگی مواد مصرفی پرخطر در محل مرکزکنترل بیماری ووهان نزدیک بازار مرطوب در ارتباط باشد که محل بسیاری ازموارد اولیه شیوع بیماری است.

دانشمندان بلافاصله اذعان می کنند که وقتی اطلاع در باره تکامل ویروس جدید این قدر اندک است احتمالات بی پایانی برای منشا آن وجود دارد. اما می گویند گمانه زنی بی پایه کمکی (به حل مشکل) نمی کند، و به نقشی که احتمال در پدیداری بیماری جدید بازی می کند اشاره می کنند. آن چه ما در باره خانواده ویروس کرونا می دانیم به چیز محتمل تر دیگری ، به مسیرهای انتقال به انسان اشاره می کند.

وینسنت ریکانسیلو، استاد میکروب شناسی و مصونیت شناسی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک می گوید " این نظریه های تصادفی - و تئوری های (مبتنی بر) ساخت آزمایشگاهی ویروس - عدم  شناخت ساختار ژنتیک سارس - کو -2 و رابطه آن با ویروس خفاش را بازتاب می دهد."

اومی گوید " اگر کسی آن ویروس را در آزمایشگاه داشته است، و می گوید ویروس گریخته است، آن ویروس نمی تواند انسان را آلوده کند- ویروس انسانی سارس کو-2 تغییرات اضافی دیگری دارد که به آن اجازه می داد انسان را آلوده کند" و اضافه می کند که ویروس خفاش باید بگردد، و چند سال قبل ازجهش باید به اندازه کافی تکامل پیدا کند تا قادر به آلودن افراد شود.

موضوع ویروس خفاش از سوی گروهی از پژوهشگران کشف شد که دانشمندان میکروب شناسی انستیتو ووهان، انستیتو برجسته ای که به صورت منظم با همکاران خود در سراسر جهان همکاری می کنند در میان آن ها هستند. تحلیل های اخیر پژوهشگران ووهان مشابهت 96 درصدی بین ویروس خفاش و ژنوم کلی سارس –کو-2 را دریافت.   

اما ویروس کرونای جدید با سنبله پروتئینی خود– بخشی از ویروس که به سلول های انسانی وصل می شود – سازگاری هایی دارد که پیش از این هرگز در رابطه با ویروس کرونای خفاش مشاهده نشده بود.

این استنباطِ گروهی دیگراز دانشمندان است که تحلیل جامع ژنتیکی از چگونگی سارس - کو -2 در مقایسه با پی آمدهای شناخته شده ویروس به عمل آوردند و یافته های خود را در ماه گذشته در نشریه نیچر مدیسین Nature Medicine منتشر کردند.  

نوشتار آن ها از احتمال " انتشار غیر عمدی آزمایشگاهی" ویروس سخن می گوید، اما دلایل بسیاری ارائه می کند که این (احتمال) برای چرایی آن که پاتوژن سازگاری های منحصربه فرد خود را چگونه کامل کرد و وارد جمعیت انسانی شد بهترین توضیح نیست.

دلیلی که آن ها ارائه می کنند می تواند به معنی آن باشد که پژوهشگران به ویروس کرونایی دست یافته اند که خیلی شبیه ویروسی است که سبب کووید19 است، ویروسی غیراز آن چه قبلا دیده بودند. نوشتار می گوید جامعه دانشمندان از وجود چنین ویروسی آگاه نبوده اند.

با این حال، دانشمندان تاکید می کنند که شرایط در طبیعت- و راه های بسیاری که انسان با حیوانات وحشی ارتباط بر قرار می کند- پیش از این رشته گسترده ای از سناریوهای احتمالی و مسیر چگونگی اولین انتقال ویروس به انسان را فراهم آورده است.

 بنجامین نئومان، استاد علوم بیولوژیکی در دانشگاه ای اند ام تگزاس می پرسد "در جهانی که ویروس های شبیه سارس بین خفاش ها و حیوانات دیگر مشترک است، و خفاش ها اجازه دارند هر جایی که دوست دارند ریشه کنند، چرا ما به اختراع یک آزمایشگاه و چند دانشمند آلوده برای فراهم ساختن انتقال ویروس از خفاش به انسان نیاز داریم ؟"

تجارت حیوانات وحشی – و همراه با آن بازار دریایی(مرطوب)که حیوانات زنده و گوشت آن ها در آن جا فروخته می شود- به عنوان منشا احتمالی پدیداری سارس –کو-2 ذکر شده است.این  مورد در شیوع سارس ، که در سال 2003 از ویروس کرونایی ، که یک ویروس خفاش است ناشی شد وجود داشت، که یک گربه سیوت را آلوده کرده بود، و آن (گربه) به نوبه ی خود در بازار دریایی انسان را آلوده کرد.

آندرو کانینگهام معاون مدیرعلمی درجامعه جانورشناسی لندن می گوید " بازارهای حیوانات زنده مانند بازارعظیم دریایی در چین، محل های ایده آلی برای پدیداری ویروس های جانوری هستند،" و به تعداد زیادی از حیوانات از گونه های مختلف اشاره می کند که نزدیک هم در "شرایط به هم فشرده و غیر بهداشتی" نگه داری می شوند. 

تجارت حیوانات وحشی در عین حال که تعاملی بین انسان و حیوانات ایجاد می کند، فرصتی هم برای حرکت ویروس ها از طریق جمعیت حیوانات ایجاد می کند، چون ویروس از طریق آن جمعیت انتقال می یابد، آن را جهش می دهد، یا ویروسی را در گونه هایی که به صورت غیر طبیعی کنار یک دیگر قرار گرفته اند ترکیب می کند. 

کارشناسان می گویند انتقال یک ویروس از حیوان و بعد توان آلوده کردن انسان و گسترش آن یک رخ داد نادراست. اما نزدیکی تعدادی از حیواناتی که می توانند ویروس را به یک دیگر منتقل کنند و در ارتباط منظم با افراد باشند شانس پدیداری ویروس را که می تواند به انسان گسترش یابد افزایش می دهد.

گاوین اسمیت، پرفسوربرنامه پدیداری بیماری های عفونی دردانشکده پزشکی  داکو ان یو اس ِDaka NUSسنگاپور می گوید " در نهایت این  یک بازی ارقام است.  هر چه میزبان آلوده بیشتری داشته باشید ، شانس  بزرگتری وجود دارد که  نوعی از تغییر در ویروس رخ دهد."

او گفت که تاثیرات جانبی قبل از آن که درنهایت شرایط مناسبی برای ویروس فراهم شود که بتواند  بین مردم منتشر شود ممکن است چند بار اتفاق بیفتد.

اسمیت می گوید " این فکر که می توانید تنها یک سرایت بی سابقه را بگیرید و بعد در یک شخصی که همان زمان انتشار آن را آغاز می کند تکرار کنید تا حد زیادی بعید است اما غیر ممکن نیست."

 براساس پزوهشی که از سوی پزشکان ووهان و پکن در لانست The Lancet  منتشر شد، اگر چه شیوع کووید19 در اطراف بازار دریایی در ووهان متمرکز بود، اما ارتباط چندین بیمار اولیه با آن بازارمعلوم نشد. این می تواند حاکی از آن باشد که ویروس از قبل بین انسان ها در گردش بوده است یا آن که فرد در محل دیگری آلوده شده است.

کارشناس ها می گویند این امکان هم وجود دارد که انسان ها مستقیما از خفاش ها آلوده شده باشند، از این رو مخالف با آلودگی از طریق یک حیوان میانجی است. 

طبق گفته راکانیلو اما مردم دیگری هستند که  به طور منظم با حیوانات وحشی  زندگی یا کار می کنند که آن ها هم می توانند در کنار پژوهشگران خفاش آلوده شده باشند.

او می گوید " ( یک ویروس مرتبط با سارس -کو-2) ممکن است کسی را در خارج شهر آلوده کرده باشد، شاید قبل از رسیدن ویروس به ووهان چندین زنجیره کوتاه عفونت وجود داشته است. سناریویی که من دوست دارم آن است که امکان دارد چلغوز یک خفاش خرمن کشاورزی را آلوده باشد."

اما درمیان سوال های مشخص و ناشناخته بسیار، پژوهشگران می گویند برای نتیجه گیری در باره چگونگی پدیداری ویروس کرونای جدید هنوز بسیار زود است.

طبق نظر روی هال، پرفسور ویروس شناسی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا تست های گسترده ی باز نگرانه از نمونه های خونی جمع آوری شده طی سال ها می تواند سرنخ های بیشتری در باره این که آیا ویروس های مشابه یا مرتبط به هم در بی توجهی انسان ها جهش کرده بودند به دست دهد. آزمایش بیشتر حیوانات نیز می تواند به یافتن مطابقت نزدیک تر به سارس -کو-2 کمک کند.

هال گفت " گمانه زنی در صورتی که شما همه شواهد را ندارید مفید نیست. هر چیزی امکان پذیر است، اما باید به احتمال هم توجه کنید.

سرچشمه : Scmp

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست