برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-04-03

نویدنو 15/01/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ستمکاری شرم آوری در اقدامات کسانی وجود دارد که از خشونت ساختاری برای تحت فشار قرار دادن کشورها برای رها کردن کمک پزشکی کوبایی ها استفاده می کنند. خشونت ساختاری می تواند به عنوان خشونتی تعریف شود که از کسانی ناشی می شود که مورد اعتماد قدرت افکارعمومی نیستند بلکه از قدرت به شیوه ای استفاده می کنند که برای کرامت انسانی و حقوق دیگران منفی است.

     

 

 

 

 

 

 

 کوبا ، ویروس کرونا و صلح با همبستگی پزشکی

 پروفسور بریان ویلیامز - برگردان : آرش وجدانی

 صلح در هم تنیده با کرامت و سلامت حق طبیعی انسان است. ویروس کرونا به کرامت انسانی حمله و به زندگی انسانی پایان می دهد. ویروس در روابط فردی، اقتصادی و جهانی ویرانی ایجاد می کند. ماهیت خودسرانه ویروس و حمله کور آن بر کرامت انسانی در سراسر جهان، بشریت را در برابر این نیروی خشن طبیعت تهدید می کند. در این تهدید کوبایی ها با وجود آن که از محاصره و تهاجم غیر قانونی رنج می برند ، به عنوان قهرمانان صلح جهانی بر آمده اند. نرخ مرگ امریکایی ها گسترش خواهد یافت، و آن ها افراد بسیاری را در جهان دارند که تجربه تست مثبت ویروس کرونا را دارند. دولت امریکا باید برای نجات جان امریکایی ها به کوبا متوسل شود .

پاپ فرانسیس، رائول کاسترو و باراک اوباما، با تمام تفاوت ایدئولوژیکی که دارند، یک عامل مشترک پایداری در بین خودشان دارند. این سه رهبر با آغاز روند عادی سازی روابط بین کوبا و ایالات متحده امریکا به شکستن یکی از آخرین آثار جنگ سرد کمک کردند. باراک اوباما در مارس 2016، به اولین رئیس جمهور در قدرت تبدیل شد که پس از سالیوان کولیج (سی امین رئیس جمهور امریکا- مترجم)در سال 1928 از کوبا بازدید کرد. مقاله ای در واشنگتن پست 17 دسامبر 2014 ، اعلام کرد که " باراک اوباما و رائول کاسترو، از پاپ فرانسیس برای کمک به عادی سازی تاریخی رابطه بین امریکا و کوبا ... که سبب توقف ناگهانی دهه ها دشمنی جنگ سرد شد سپاسگذاری کردند."

 تنش بین امریکا و کوبا در ریاست جمهوری دونالد ترامپ دوباره سر باز کرد. ماموریت های نوع دوستانه پزشکی کوبا مورد حمله است. در 17 فوریه 2020 ، گاردین اعلام کرد که "مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا استقرار پزشکان کوبایی از ونزوئلا تا برزیل و اکوادور را دخالت شیطانی در امور داخلی آن کشور ها قلمداد کرد." مایکل کوزاک معاون وزیر خارجه اظهار داشت که " رژیم کاسترو ... 50.000 کادر پزشکی را برای کار در شرایط دشوار به خارج می فرستد. حکایت سوء استفاده ها بسیارند."

 ستمکاری شرم آوری در اقدامات کسانی وجود دارد که از خشونت ساختاری برای تحت فشار قرار دادن کشورها برای رها کردن کمک پزشکی کوبایی ها استفاده می کنند. خشونت ساختاری می تواند به عنوان خشونتی تعریف شود که از کسانی ناشی می شود که مورد اعتماد قدرت افکارعمومی نیستند بلکه از قدرت به شیوه ای استفاده می کنند که برای کرامت انسانی و حقوق دیگران منفی است. خشونت ساختاری بسیج قدرت جمعی در دستان افرادی است که جایگاه رهبری را اشغال می کنند و از آن  جایگاه به صورت زیان آوری برای اعمال قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استفاده می کنند.  

آن طور که ماری موری در 14 سپتامبر 2005 یادآورشد، در سال 2005 زمانی که طوفان کاترینا امریکا را ویران کرد، هدیه " 1.600 بیمارستان صحرایی و 83 تن تجهیزات پزشکی برای تسهیل مصیبت انسانی" کوبا پذیرفته نشد. این فرصتی از دست رفته برای ایجاد همبستگی انسانی در میان تقسیم های ایدئولوژیک و بالا بردن زندگی و کرامت انسانی در راس هر چیز دیگر بود.

ویروس کرونا ایتالیا را با شدت مرگبار مورد ضرب قرار داده است و کشور با بدترین بحران خود در تاریخ مدرن رو در است. اتحادیه اروپایی و دولت امریکا قادر به ارسال تخصص های مورد نیاز ایتالیایی ها نبوده اند. کوبایی ها آشکارا مورد استقبال دولت ایتالیا و مردم آن قرار گرفتند. گسترش جهانی ویروس کرونا بشریت را به تمرکز دوباره بر صلح به عنوان یک نیروی دگرگونی برای شکل دادن دوباره به روابط انسانی وادار کرده است.

ماموریت های صلح مورد نیازند چون آزادی و حیات انسانی در خطرند.  پتر کورنبلو مدیر پروژه اسناد کوبای دانشگاه جرج واشنگتن در بایگانی های امنیت ملی گفت که " شما یک ملت برجسته اروپایی را دارید که حمایت در شکل یک تیم پزشکی را می پذیرد ... و تعهد کوبا به همبستگی انسانی تاریخ ژرف و پایداری دارد. کوبا ... پیشگام مبارزه علیه ابولا در افریقا بود. آن ها بیشترین تعریف ها را از سامانتا پاور سفیر سابق امریکا در سازمان ملل دریافت کردند... و ارسال پزشکان به ایتالیا به عنوان بخشی از تلاش جهانی واقعی، برای مبارزه با این بیماری همه گیر جهانی برای کوبا چیزی شبیه همان اقدام است."

ایتالیا در بحران است، اما دولت کنونی امریکا پزشکان امریکایی را به ایتالیا و همین طور به هیچ کشور فقیردیگری در دنیا اعزام نکرده است. کوبا کوچک است، "داود" جهان که دولت ایتالیا در بدترین بحرانی که در تاریخ مدرن با آن رو در رو بوده است به کمک طلبید. آن ها جان ایتالیایی ها را برتر از ایدئولوژی قرار دادند و یک اصل همبستگی انسانی را برای نجات جان ها بر افراشتند. ایتالیایی ها و کوبایی ها نماد های نوین صلح برای بشریت هستند.

صلح و کرامت انسانی در کانون ماموریت های پزشکی خیر خواهانه انجام شده از سوی کوبا در سراسر جهان قرار دارد . پاسخ به ویروس کرونا می تواند به اتحاد بشریت برای آشکار کردن بهترین صورت های خودمان کمک نماید .

  • بریان ویلیامز پروفسور دیداری در صلح، مدیتیشن و روابط کارگری، رئیس اجرایی دانشگاه قلب مقدس ، گولو در اوگاندا است.

برگرفته از : نشریه حزب کمونیست افریقای جنوبی

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست