برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-03-31

نویدنو 12/01/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • اتفاق قابل توجهی در چین در حال وقوع است، اگر وال استریت جورنال آن را به درستی دریابد. ملت چین در حال آغاز بیرون آمدن از تجربه ویرانگر ویروس کرونای خود هستند، اما کسب و کارها به نظر نمی رسد مانند همیشه در حال پس رفتن باشد: به نوعی چین جایی است که امریکا و اروپا امید وارند در طی هفته ها و ماه های آینده به وضعیت آن برسند. هنوز کارخانه های چینی زیادی برای تولیدات برباد رفته خود تقاضا پیدا می کنند. مصرف کنندگان در چین و جاهای دیگر به  صرف نگرانی بیشتر درباره به آن چه از دست داده اند وآن چه در پیش رو دارند

     

 

 

 

 

 

 

ترامپ و متحدان آن تصمیم گرفته اند سرمایه داری را به هر قیمت حفظ کنند

 ویلیام ریورز- هاتف رحمانی

تونی اسپل پیشوای روحانی از باتون رژ آن چه را که شما می توانید با فاصله ی اجتماعی (فیزیکی) خود انجام دهید می داند. اسپل در رابطه با 1170  نفری که روز یکشنبه به قیمت جان خود در خدمات کلیسای لایف تارانکل حضور یافتند گفت[1] " ما اعتقاد داریم، ویروس، انگیزه سیاسی دارد" طبق گفته اسپل، آن ها با 27 اتوبوس از پنج کلیسا آمده بودند و باز هم خواهند آمد، چون "جای نگرانی نیست".

در این شرایط، مقابله با فرض اسپل به عنوان یک غریبه، صرفا کوبیدن آب در هاون دیگری در برابر جریان اندرز پزشکی عقلانی است که از تمام گوشه های جهان در باره کنترل گسترشِ در حال حاضر انفجاری کووید 19 به نظر می رسد.

در عین حال اسپل در پوششی نه چندان ناشناخته تیت ریوز فرماندار جمهوری خواه می سی سی پی  همراهی دارد. چند روز پس از ناراحتی فاصله ی اجتماعی(فیزیکی)، فرماندار ریوز تمام دستورات امنیتی کتاب ها را به کناری گذاشته[2] و نوار گسترده کسب و کارها - از جمله فروشگاه های اسلحه  و دفاتر املاک - را که او " اساسی" تلقی کرده است با فرمان اجرایی بازگشایی کرده است.

در زمان نوشتن این مقاله می سی سی پی حدود 400 مورد فعال ویروس کرونا دارد، و حداقل پنج نفر در آن ایالت مرده اند.آن تعداد با کمک فرماندار ریوز افزایش خواهد یافت.

وقتی که دونالد ترامپ به فرماندار می سی سی پی ،لوئیزیانا و به تمام 48 ایالت دیگر نامه می نویسد[3] که در حال تعدیل دستورعمل امنیت کووید 19 ، بر خلاف نظر تمام کارشناسان پزشکی است، چرا مردم نباید مانند پیشوای روحانی اسپل و فرماندار ریوز از خوراک دادن افراد خود به ویروس احساس راحتی کنند؟ ویروس سیاسی است! رئیس جمهور آن را می گوید، پس باید درست باشد.

هم اکنون چیزهای بسیاری از این نوع جریان دارد. روز چهار شنبه، چهارسناتور جمهوری خواه - لیندسی گراهام، بن ساس، تیم اسکات و ریک اسکات- لایحه محرک اقتصادی/ کمک به کسب وکار 2 تریلیون دلاری را چون مزایای بیکاری مندرج در لایحه بسیار سخاوتنمدانه [4]بود به جهنم فرستادند.

در خواندن دوباره جمله آخر راحت باشید. خواندن دوباره ی آن احساس بیشتری ایجاد نمی کند. بیش از سه میلیون نفردر چند روز گذشته با ادعای بیکاری ثبت نام کرده اند، رقمی که احتمالا به خاطر ضعف دفاتر ثبت بیکاری هم در اثر حجم مراجعه وهم در اثر بیماری به شدت کمتر از آمارواقعی[5] است.

با این حال، بیمارستان های شهرهایی مانند نیویورک با رقم های مطلق افراد مریضی که از در های آن ها وارد می شوند ضربه می خورد. متخصصان مراقبت بهداشت در سراسر کشورفاقد حتی ابزار اساسی برای مبارزه با ویروس[6] هستند چون ترامپ در ژانویه گذشته - زمانی  که چیز مشخصی می توانست و باید انجام می شد[7]-  به خاطر آن که یک روز دیگر در تلویزیون خوب به نظر برسد مشکل را انکار کرد.

پزشکان و پرستاران کیسه های زباله را به عنوان پوشش امنیتی می پوشند چون آن چه را برای محافظت از امنیت خود لازم دارند در اختیار ندارند، با این حال هر روز، تا زمانی که بیمار شوند [8]و تا زمانی که بمیرند[9] سر کار می آیند[10].

تقریبا 75 درصد از مردم کشور از قرنطینه حمایت[11] می کنند. رئیس جمهورترسوی ما و متحدان کاسه لیس آن با آن مخالفند. توجه کنید که ما تنها در آغاز این کار هستیم ، و توجه کنید که این وضعیت باز هم با چند برابر شدن میزان گسترش ویروس خراب ترمی شود، و آن ها هم ازسوی پول برای "بازگشت هر چه زودتر(وضعیت) به روال عادی"[12] تحت فشار هستند.

اتفاق قابل توجهی در چین در حال وقوع است، اگر وال استریت جورنال آن را به درستی دریابد. ملت چین در حال آغاز بیرون آمدن از تجربه ویرانگر ویروس کرونای خود هستند، اما کسب و کارها به نظر نمی رسد مانند همیشه در حال پس رفتن باشد: به نوعی چین جایی است که امریکا و اروپا امید وارند در طی هفته ها و ماه های آینده به وضعیت آن برسند. هنوز کارخانه های چینی زیادی برای تولیدات برباد رفته خود تقاضا پیدا می کنند. مصرف کنندگان در چین و جاهای دیگر به  صرف نگرانی بیشتر درباره به آن چه از دست داده اند وآن چه در پیش رو دارند

 تمایلی ندارند.

چون کسب و کارهای امریکایی به تجارت جهانی، صادر کنندگان و شرکت های فراملی گره خورده است، بازگشت محدود چین به وضعیت عادی حاکی از احتمال بالقوه بهبود کند برای امریکا است. مصرف که بیش از دو سوم اقتصاد امریکایی را تشکیل می دهد، به نظر می رسد با مشاغل از دست رفته ، کاهش درآمد و کاهش اعتماد به دوره ای نا شناخته زمین گیر شود.

آیا مایلید بدانید چرا ترامپ و شرکای حریص او، حتی با آن که هوا با وجود ویروس به صورت بالقوه کشنده [13]است می خواهند ما را به زندگی عادی باز گردانند؟ مصرف. ماشینی که بر جیب های آن ها خط می اندازد زمینه ای برای توقف دارد چون مردم تصمیم می گیرند، آن ها می خواهند به جای خرید کالا نفس کشیدن را حفظ کنند. (کاری) که در چین رخ می دهد. منتظر وقوع آن در اینجا باشید.

برای ترامپ و سرمایه دارها، این آخرِ جهان همیشه دوست داشتنی ای است که آن ها می شناسند ( و مالک) آن هستند. آن ها تسمه از گرده های ما خواهند کشید و به مصرف شدن مصرف کننده ها دوبار فکر نخواهند کرد. به زودی، یکی از همین روز ها ،ممکن است ترامپ با روشنی تمرد از کارشناس ها را اعلام کند. آن چه دیدنی باقی می ماند آن است که مردم گوش خواهند کرد یا نه.

این هنوز آغاز است. دل قوی دارید. به رئیس جمهور گوش ندهید .

سرچشمه : truthout


 

[1] https://www.nbcnews.com/news/us-news/louisiana-pastor-defies-coronavirus-order-draws-over-1-000-people-n1168501

[2] https://www.businessinsider.com/coronavirus-mississippi-governor-executive-order-most-businesses-essential-2020-3

[3] https://twitter.com/PeterAlexander/status/1243235807458197510

[4] https://www.nytimes.com/2020/03/25/opinion/coronavirus-stimulus-senate.html

[5] https://www.politico.com/news/2020/03/26/record-breaking-unemployment-claims-may-be-vast-undercount-150417

[6] https://www.politico.com/news/2020/03/26/record-breaking-unemployment-claims-may-be-vast-undercount-150417

[7] https://foreignpolicy.com/2020/03/25/coronavirus-worst-intelligence-failure-us-history-covid-19/

[8] https://www.nytimes.com/2020/03/26/nyregion/coronavirus-brooklyn-hospital.html?action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage

[9] https://www.bostonglobe.com/2020/03/26/metro/dozens-boston-hospital-staffers-have-contracted-coronavirus

[10] https://www.nytimes.com/2020/03/26/nyregion/coronavirus-brooklyn-hospital.html?action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage

[11] https://www.commondreams.org/news/2020/03/26/trump-snubs-restrictions-contain-coronavirus-new-poll-shows-3-4-americans-back

[12] https://www.politico.com/news/2020/03/26/light-at-the-end-of-the-tunnel-trump-team-mantra-150053

[13] https://apnews.com/522c9e5ae886bfa4bbf2aafc6faf938b

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست