برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-03-29

نویدنو 10/01/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • "خوشا آزادی، حرمت انسانی، و زیبایی، آفرینندگی و هنر انقلابی. خوشا تئاتر مردمی، تئاتر توده ها، تئاتر همه خلق‌ها و تئاتری در خور جامعه ایرانِ انقلابی"!

     

 

 

 

 

 

 

27 مارس، روز جهانی تئاتر گرامی باد!

 

هر سال بیست و هفتم مارس میلادی روز جهانی تئاتر نامیده می‌شود، امسال نیز روز  جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ برابر با ۲۷ مارس ۲۰۲۰ روز جهانی تئاتر است که در سالنامه‌های فارسی از آن به عنوان "روز هنرهای نمایشی" یاد شده است.

در سال ۱۹۶۱ میلادی و به پیشنهاد مؤسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) روز ۲۷ مارس به روز جهانی تئاتر (World Theatre Day) (WTD)  نام گذاری شد و در ۲۷ مارس سال ۱۹۶۲ میلادی اولین جشن روز جهانی تئاتر برگزار شد.

در جامعه طبقاتی، همواره دوگونه زندگی، دوگونه جهان بینی و دوگونه نگاه و برخورد با هنر ها و از جمله تئاتر وجود داشته و دارد. به تعبیر زنده یاد امیرحسین آریانپور "در جامعۀ طبقاتیِ منقسمِ طبقه‌مند، دوگونه هنر وجود دارد: هنر بی پیرایۀ فرودستان- هنر رسمی فرادستان، هنر ایستا – هنر پویا، هنر واقع‌گریز- هنر واقع‌نما، هنر چاپلوس- هنر راستگو، هنر پول‌جو- هنر بیداری‌آور..."

در باره تئاتر مردمی و متعهد، فراوان می توان سخن گفت اما اطلاع از نمونه ای تاریخی از شیوۀ تخطئه تئاتر و تحقیر تئاترپیشگان توسط نمایندگان طبقات حاکم به شرح عبارات زیر بی مناسبت نیست: 


"به مجلس تئاتر رفتم. تالاری بس بزرگ و سخت مجلّل بود. چلچراغ‌های خورشیدآسا محوطه را چون روز روشن کرده بود. عیان شهر با خواتین محترم ملبّس به البسه‌ی فاخره و مزین به جواهر نفیسه و معطر به عطریاتِ محرّکه به کرسی‌های شاهانه نشسته بودند... بالاخره با صدای زنگی، پرده‌ی بلندی که در مقابل ناظرین آویخته بود، آرام آرام به کنار رفت و قصه‌ی تئاتر شروع شد. عمله‌ی تئاتر در کار بازیگری و مطربی یدِ طولا داشتند و ساعاتی چند ناظرین محترم و محترمه را مشغول خود کردند. در اختتامِ قصه، عمله‌ی تئاتر جلوی پرده قرار گرفتند و چنان مغرور می نمودند که گویی آن سُفله‌زادگانِ فرومایه در شمارِ ذُواتِ محترم مملکت‌اند. و عجبا که اعیان هم با خواتین خود به احترام آنها از جای برخاستند و برای خوشنودی آنها خندان و شادی‌کنان، دستک‌زدن گرفتند. گویی ایشان را ظنّ آن نبود که عمله‌ی تئاتر، دلقکان یا مطربانی بیش نیستند و بزرگداشت آنان در شانِ بزرگان نیست. الحق راست گفته‌اند که: دوره‌ای معکوس گردد کارها/ شحنه را دزد آورد بازارها."


(برگرفته از سفرنامه‌ی یک مسافر اشرافی ایرانی در مغرب زمین پس از ذکر عجایبِ فرنگ و من جمله مَرکبِ آتشی و ماشینِ خیاطی و...)

 نوید نو، 27 مارس، روز جهانی تئاتر را به همۀ هنرمندان و بازیگران و عوامل عرصۀ تئاتر ایران تبریک می‌گوید.

"خوشا آزادی، حرمت انسانی، و زیبایی، آفرینندگی و هنر انقلابی. خوشا تئاتر مردمی، تئاتر توده ها، تئاتر همه خلق‌ها و تئاتری در خور جامعه ایرانِ انقلابی"!

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست