برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-02-10

نویدنو 21/11/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • اکنون آن چه را که برنی می گوید می خواهد به عنوان رئیس جمهورتغییر دهد تصور کنید. بهداشت همگانی تک پرداز به شدت مورد مخالفت تشکیلات حزب دموکرات و حامیان بیمه گذار سلامت آن ها است .آموزش دانشگاهی با شهریه رایگان از سوی مجموعه صنعت وام دانشجویی در هر دو طرف مورد مخالفت است . حقوق های بالاتر، اخذ مالیات ترقی خواهانه، و سیاست های به سود طبقه کارگر مورد مخالفت تشکیلات دموکرات و جمهوری خواه، و سرمایه دار ان کمک های مالی دهنده به آن ها است. هر آن چه ساندرز می خواهد انجام دهد مستلزم اختصاص اراده گسترده حامیان برای به چالش کشیدن رهبری سیاسی و اقتصادی تثبیت شده است.

     

 

 

 

 

 

 

وضعیت برنی ساندرز پس از آیووا

پیتر ا. لاوینا - برگردان : هاتف رحمانی

ماکیاولی در معروفترین اثر خود شهریار، رفتار موفقیت آمیز شهریار جدید را با یک روباه و یک شیر مقایسه می کند :" شیر نمی تواند از خود در برابر تله ها محافظت کند، و روباه نمی تواند از خود در برابر گرگ ها دفاع کند. بنا بر این هرکسی باید روباهی برای شناختن تله ها، و شیری برای ترساندن گرگ ها باشد." سرسی لانیستر Cersei Lannister ، که جرج آرآر مارتین George RR Martin را به عنوان داستان شهریار جدید نوشت، به همان ترتیب استدلال می کند که" در بازی تخت ها یا برنده می شوید یا می میرید." برای حامیان برنی ساندرز،  بحران واقعی افتضاح همایش آیووا، شکست نرم افزار سایه نبود، بلکه شکست نامزد آن ها دراعلام پیروزی بود وقتی که شانس آن را داشت. او در عوض به صورت غیر معقولی آن نقش را  به صورت باور نکردنی به نامزد شرکتی ، پته بوتیجیج واگذار کرد. آن عمل درست در برابر کار دونالد ترامپ  قرارمی گیرد که با تمام  خطاهایش در اعلام پیروزی تردید نکرد، و به حامیانش با بیانیه وترساندن تشکیلات حزب روحیه داد .

در زمان نوشتن این مقاله، بخشی از نتایج از سوی حزب دموکرات آیوا اعلام شده ، وعظمت فرصت از دست رفته ساندرز آشکار شده است. برنی رای مردمی ایالتی را هم در دور اول و هم در دور دوم رای گیری کسب کرد، با این حال بوتیجیج سی نماینده حوزه ایالتی بیشتر کسب کرد ، و برنی را به ده نماینده متعهد وابسته کرد. چرا شب گذشته از فرصت برای اعلام پیروزی استفاده نکردید، در حالی که کارزار انتخاباتی شما می دانست که رای مردمی را کسب کرده است؟ او می توانست از آن برتری برای تجمع نیروهایش، برای کندن پوست کمیته ملی دموکرات و شرمنده کردن آن بعد از چهار سال شکایت پرسر و صدا که کلینتون آرا مردمی را برده بود اما ریاست جمهوری را باخت، و برای انکار مشروعیت پیروزی بوتیجیج استفاده کند.

در عوض، تصمیم گرفت به حامیان خود بگوید باید نتیجه را بپذیرند. چرا؟  من اگر حامی برنی بودم ، عصبانی می شدم، نه خوشحال. در عوض هدایت آن خشم، هیچ کاری انجام نشد. 

برای کسب پیروزی و تحول مورد نظر او و حامیانش، ساندرز باید مانند شهریار جدید ماکیاولی باشد. او باید حیله گری، قدرت، و در راس همه سبعیتِ کنار زدن دشمنانش را به نمایش بگذارد و وضعیت جدیدی بسازد. ساندرز با هزاران چالش از سوی تشکیلات حزب دموکراتِ دشمن،  با حزب جمهوری خواه متحد پشت دونالد ترامپ رو در است. در حقیقت وظایف او متفاوت از وظایف چهار سال پیش ترامپ نیست ، که به همان شکل مجبور به خردکردن رقبای داخلی، ایجاد قراری بین خود و توده های حامی خود، و شکست رقیب خود، هیلاری کلینتون بود.

کسانی ممکن است بگویند برنی به فرایند آیووا احترام می گذارد، و آن که ما احتمالا در همپشایر پیروز خواهیم شد بنا براین ادعای پیروزی در تلویزیون ملی برای او بی ربط است. اما باید توجه کرد که خود داری او از ادعای پیروزی به شهردار پته فرصت داده است تا در نیو همپشایر نقش مخالف ارشد برنی را ایفا کند. او کارزار بایدن را از ویرانی نجات داد و به او اجازه داد تا با لنگ زدن در هفته آینده سبب زحمت ساندرز شود.  تشکیلات حزب دموکرات در آیووا و در سطح ملی ممکن است خجالت بکشند، اما اگر ساندرز استفاده از نرم افزار، نرم افزاری که اتفاقا از سوی شرکتی وابسته با کارزار انتخاباتی بوتیجیج ساخته شده بود را محکوم می کرد و به جای آن شمارش دستی نتایج انجمن حزبی و اعلام تلفنی آن را درخواست می کرد با همان خشم  روبه رو نمی شد. تشکیلات حزبی نباید با یک نامزد و پیروان خشمگین او بر سر بردن آرا مردمی مخالفت کند اما نه انجمن حزبی.  و مفسرینی که با همه گفتگو کردند اما به ساندرز هیچ فرصت تلویزیونی ندادند، این تاکنون نمایش شهردار پته  بوده است. با این حال مایک بلومبرگ، که قواعد کمیته ملی دموکرات را تغییر داد تا بتواند در  مناظره بعدی شرکت کند، در کنار انتظار می کشد. دونالد ترامپ سرانجام در باره روند تقلبی ومعیوب (آیووا) توئیت کرد اما برنی سکوت کرد - یک پیروزی برای رئیس جمهور و نیز رتبه تایید او که اکنون به 49 درصد می رسد.

شاهزاده جدید در راس همه چیز باید آن چه را ماکیاولی فضیلت خواند داشته باشد : ترکیبی از استعداد ها از جمله شجاعت، مهارت و سبعیت، و بالاتر از همه توانایی اقدام سریع و قاطعانه در برابر خطر و رخ داد های سیاسی غیر قابل پیش بینی و به سرعت متغیر. شاهزاده جدید، تا اندازه ای، مواد واقعیت را می گیرد و آن را خم می کند تا ماده ای مطلوب خود بسازد.

اکنون آن چه را که برنی می گوید می خواهد به عنوان رئیس جمهورتغییر دهد تصور کنید. بهداشت همگانی تک پرداز به شدت مورد مخالفت تشکیلات حزب دموکرات و حامیان بیمه گذار سلامت آن ها است .آموزش دانشگاهی با شهریه رایگان از سوی مجموعه صنعت وام دانشجویی در هر دو طرف مورد مخالفت است . حقوق های بالاتر، اخذ مالیات ترقی خواهانه، و سیاست های به سود طبقه کارگر مورد مخالفت تشکیلات دموکرات و جمهوری خواه، و سرمایه دار ان کمک های مالی دهنده به آن ها است. هر آن چه ساندرز می خواهد انجام دهد مستلزم اختصاص اراده گسترده حامیان برای به چالش کشیدن رهبری سیاسی و اقتصادی تثبیت شده است.

آیا ساندرز سبعیت، فضیلت لازم در برابر یک رئیس جمهوروقت، و تشکیلات حزبی دشمن برای برنده شدن و بازسازی نظم سیاسی را دارد ؟ این پرسشی است که حامیان او باید بپرسند. من به عنوان فردی خارج از حزب دموکرات همان احساس ارتباط (دموکرات ها) به نامزدی برنی را ندارم ، اما (به تفسیر ماکیاولی) دلیل عینی برای ابراز نظرخارجی ها در باره سیاست هم وجود دارد. شاید او انجام می دهد، اما اگر او بااین خوبی، محدود شده با سنت و ادب برای بردن آن چه می خواهد برنده شود من تعجب می کنم. دیروز رها کردن بیانیه پیروزی روی میز و حمله سبک به رقبای خود، علاوه بر کمیته ملی دموکرات نشانه خوبی نبود .

البته راه دیگری برای دیدن شاهزاده جدید وجود دارد. آنتونیو گرامشی، مارکسیست ایتالیایی، یک قرن پیش در باره حزب سوسیالیست رادیکال، مستقل به عنوان شاهزاده مدرن نوشت. زمانی قرن ها پیش یک فرد می توانست با کاریزما، استعداد، وشانس کافی روی سیاست ها تاثیر بگذارد، اما امروز یک انقلاب به حزبی با رهبری سیاسی، ایدئولوژی، و اعضا متعهد به انجام انقلاب نیاز دارد.  شاید برنی و حامیان او نمی توانند از داخل پیروز شوند، ولی لازم است تقسیم شوند و به ایجاد نیروی انتخاباتی مستقل چپ کمک کنند. ما در حزب سبز دهه ها در حال قدم زدن درآن مسیر بوده ایم. ساندرز و حامیان او باید به چپ مستقل تکانی بدهند. شاید در آن موقع برنی نیز بتواند آن چه را که برای شکست دادن سیستمی که مدت طولانی است علیه او به صف شده دارد نشان دهد.

سرچشمه : کانتر پانچ

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست