برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-02-09

نویدنو 20/11/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • چند کلمه پیرامون دیگر جوانب بیماری، به ویژه پیرامون نفرت بیمارگونۀ غرب از چین و روسیه. اکنون مجموعه ای از جعلیات تبلیغ می شوند، از جمله اینکه چین در آزمایشگاه های بیولوژیک ووهان سلاح بیولوژیک تولید می کند، که به میان مردم درز کرده است. من به این جعلیات همان قدر باور دارم که به داستان هایی که می گویند ایالات متحده ویروس ایدز را برای اهداف تسلیحاتی مهندسی کرد، و آن ویروس در حین آزمایش در آفریقا به میان مردم افتاد.

     

 

 

 

 

 

 

کرونای جدید، یک خطر جدید و اقدام نمونهمقامات چینی

 نویسنده: پرابیر پورکایاستا


منبع: نیوز کلیک
۱ فوریه ۲۰۲۰

ویروس کرونای جدید- یا 2019-nCoV در عرض دو ماه، بیشتر از ویروس سارس در ۲۰۰۳-۲۰۰۲ مردم را مبتلا کرده است. گرچه این ویروس از سارس مسریتر است و نتیجتاً سریعتر اشاعه می یابد، اما کشندگی آن بدان شدت نیست: تعداد کسانی که شدیداً بیمار شده یا جان باخته اند کمتر از بیماران و جانباختگان سارس است. مقامات چینی تا ۳۱ ژانویه ۹۶۹۲ مورد تأیید شده را گزارش داده اند، که در ۲۱۳ مورد فرد مبتلا جان باخته است.(این تعداد اکنون از 600 مورد عبور کرده است-نویدنو) اکثر موارد ابتلاء در استان هوبئی است، و ووهان کانون شیوع آن است. هند اکنون یک مورد تأیید شده از ویروس کرونای جدید دارد که دانشجویی است که از ووهان بازگشته است.

کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت اکنون ویروس کرونای جدید را به مثابه یک «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین المللی» اعلام کرده است. کمیته «از رهبری و بالاترین سطح تعهد سیاسی دولت چین، تعهد به شفافیت، و از تلاش های صورت گرفته برای بررسی و مهار شیوع کنونی استقبال نمود.» آنها هم چنین اشاره کردند که «چین ویروس را به سرعت تشخیص داد و توالی ژنتیک آنرا در دسترس همگان قرار داد، تا کشورهای دیگر بتوانند آنرا تشخیص و به سرعت از خود حفاظت نمایند، که این امر به تولید ابزارهای تشخیص بیماری انجامیده است.» کمیته هم چنین تأکید نمود که «اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی را باید در روح حمایت و قدردانی از چین، مردم آن، و اقداماتی که چین انجام داده است، دید.»

مقامات چینی حقیقتاً با سرعت فوق العادهای عمل کرده اند. بستن شهری به بزرگی ووهان، با ۱۱ میلیون جمعیت آن و عملاً قرنطینه کردن کل استان هوبئی با ۶۰ میلیون جمعیت، یا تعیین توالی ژنوم (genome sequence) [مجموعۀ کامل دستورالعمل های ژنتیکی] ویروس با این سرعت و عمومی کردن آن، یا رساندن آزمایش های تشخیصی به مقامات بهداشتی، و بسیج ۶۰۰۰پرسنل پزشکی برای ووهان غیرقابل تصور است.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس های کرونا یک خانواده از ویروس هایی هستند که به دستگاه تنفسی سرایت می کنند. آنها ویروس های آشنایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، و نیز ویروس های نگران کننده تری مانند سارس، مرس، آنفولانزای پرندگان (مرغی)، آنفولانزای خوکی، و اکنون ویروس کرونای جدید را در بر می گیرند. این ویروس ها ممکن است سبب درد بدنی ملایم ، عطسه، سرفه، تب، و در موارد سخت تر ، بیماری های ثانوی مانند ذاتالریه بشوند.

دو ویروس همانند پیشین که موجب عفونت شدید شُشها می شدند سارس (سندرم تنفسی حاد)، و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) هستند. این دو ویروس از موجودات دیگر سرچشمه گرفتند و به انسان سرایت کردند. سارس ویروس خفاش بود، و مرس از شتر به انسان سرایت کرد. هم سارس و هم ویروس کرونای جدید، برخلاف مرس، گرچه از دیگر موجودات سرچشمه می گیرند، اما قابلیت سرایت از انسان به انسان را دارند، که باعث آلودگی بيشتر می شود. 

ویروس کرونای جدید حتا در طی دوره نهفتگی در بدن هیچ علامت مشهودی نشان نمی دهد، اما مُسری است. این بدین معنی است که افرادی که نمی دانند حامل ویروس هستند، می توانند دیگران را نیز به آن مبتلا نمایند. این امر کنترل گسترش آن را دشوار می سازد.

تئوری های گوناگونی دربارۀ گونه های زیستی که ویروس از آن سرچشمه گرفته و نیز دربارۀ مکانی که ویروس از آن بیرون آمده است، وجود دارد. در ابتدا، موارد ابتلایی از بازار فروش جانوران دریایی در ووهان گزارش شده بود، تصور می شد بازار جانوران منشأ ویروس بوده است. با توجه به اینکه در آنجا جانوران وحشی بسیاری نیز فروخته می شوند، فرض می شد ویروس می تواند از یک مار یا یک «گربه زباد» آمده باشد.

پس از تعیین و اعلام توالی ژنوم ویروس، اکنون روشن شده است که ویروس از بازار ووهان سرچشمه نگرفته است. ویروس ممکن است از طریق بازار گسترش یافته باشد، اما از آنجا سرچشمه نگرفته است. گرچه نخستین مورد ثبت شده ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد، اما براساس نمونه توارثی که مقامات چینی از توالی ۲۸ ویروس به دست آوردند و منتشر نمودند، تاریخ احتمالی شیوع را اوايل نوامبر قرار می دهد. این می تواند تاریخی باشد که آن ویروس دگرسان شده به یک انسان سرایت کرد، و از آن می توان همه موارد ابتلا را ردیابی نمود. ویروس اکنون به مثابه نزدیک ترین گونه به ویروس های خفاش به رسمیت شناخته می شود، و به احتمال قوی یک ویروس خفاش منشأ ویروس کرنای جدید است.

چه نوع داروهایی علیه ویروس کرنای جدید در دسترس ما قرار دارد؟ ما با چه سرعتی می توانیم این داروها را مشخص کنیم یا به آنها دست یابیم؟ ما با چه سرعتی می توانیم یک واکسن علیه این ویروس تولید کنیم؟
این جاست که پیشرفت های بزرگ چند دهه ی گذشته نقش بازی می کنند. نخست سرعتی است که توالی ژنوم ویروس یا آن مشخص شد. این گام نخست در ساختن وسايل تشخیصی و در دسترس همگان قرار دادن این وسايل بود. مقامات چینی اکنون شمار کثیری از این وسايل را برای تشخیص سریع مبتلایان، و جدا کردن هرچه سریعتر آنها فراهم می کنند. دوم آزمایش داروهایی است که ما علیه بیماری های مشابه داریم، به این امید که برخی از آنها  بتوانند در برابر ویروس کرنای جدید نیز مؤثر باشند.

پژوهشگران چینی به این نتیجه رسیده اند که از بیش از۳۰ داروی ضد ویروس و دیگر داروها، از جمله سه داروی موجود- رمدزویر، کلروکین، ریتوناویر- در سطح سلولی تأثیر بازدارنگی نسبتاً خوبی دارند. این پژوهش مشترکاً به وسیله «آکادمی نظامی علوم پزشکی چین» و «مؤسسه ویروس شناسی ووهان» انجام شد. البته، حرکت از سطح آزمایشگاهی به آزمایش حقیقی این داروها بازهم گام بزرگی است، و این کار با سرعتی انجام شد، که تصور آن در دوره دیگری غیرممکن بود.

علاوه بر این، مقامات پزشکی چین شماری از داروهای سنتی چینی را نیز برای تأثیرات درمانی آزمایش می کنند، اما هنوز موردی پیدا نشده است. تعجب آور نیست، زیرا داروهای سنتی در برابر بیماری هایی که با ثبات هستند جواب می دهند، چون به کاروَران سنتی امکان می دهند تا برای درمان آن بیماری ها دانش تجربی کافی کسب کنند. اگر یک بیماری جدید باشد، وکاروَران سنتی آنرا ندیده باشند، بعید است که یک داروی سنتی علیه آن وجود داشته باشد.

دومین خط دفاع، و مهمترین دفاع در درازمدت (تولید) یک واکسن است. پس از منزوی کردن ویروس، تولید واکسن حتمی است. تولید سنتی واکسن تقریباً شش ماه طول می کشد، و پس از آن برای ارزیابی کارآیی شان باید آزمایش های بالینی انجام شود. این بار، ما وسايل بسیار قدرتمندتری داریم. واکسن های سنتی یا با استفاده از یک شکل بسیار خفیف تر بیماری، یا از یک بُرش کوچک از «دی ان ای» (DNA) ویروس برای ایجاد یک واکنش ایمنی در بدن کار می کنند. این بار، ما همچنین از «آرانای پیامرسان» (mRNA)  تولید کننده پروتئین در بدن برای ایجاد یک واکنش ایمنی استفاده می کنیم. این نوع واکسن ها می توانند در عرض ۴۰-۳۰ روز تولید و سریعاً وارد آزمایش های بالینی شوند. این واکسن ها، پس از اثبات، می توانند در سطح انبوه تولید و برای واکسینه کردن کل جمعیت به کار گرفته شوند.

یک شرکت چینی و سه شرکت بین المللی برای تولید یک واکسن مبتنی بر «آرانای پیامرسان» فعالیت می کنند. در این مورد، نبایدبه این امر به مثابه یک رقابت نگاه کرد، زیرا تعداد نامزد ها هر چه بیشتر باشد، احتمال موفقیت یک واکسن علیه ویروس کرنای جدید بیشتر خواهد بود.

چند کلمه پیرامون دیگر جوانب بیماری، به ویژه پیرامون نفرت بیمارگونۀ غرب از چین و روسیه. اکنون مجموعه ای از جعلیات تبلیغ می شوند، از جمله اینکه چین در آزمایشگاه های بیولوژیک ووهان سلاح بیولوژیک تولید می کند، که به میان مردم درز کرده است. من به این جعلیات همان قدر باور دارم که به داستان هایی که می گویند ایالات متحده ویروس ایدز را برای اهداف تسلیحاتی مهندسی کرد، و آن ویروس در حین آزمایش در آفریقا به میان مردم افتاد.

دوم چرندیات در باره همسان درمانی (هوميوپاتی) و داروهای سنتی برای درمان ویروس کرنای جدید است. اگر یک بیماری هنوز شناخته نشده، و دارویی در برابر آن آزمایش نشده است، حرف زدن از درمانِ موجود ابلهانه است. هیچیک از به اصطلاح داروها در هند علیه ویروس کرنای جدید آزمایش نشده اند، زیرا آن ویروس هنوز در اینجا ظاهر نشده است. ادعای وزارت «آیورورا، یوگا و طبیعتدرمانی، طب یونانی، شخص کامل، طب تبتی، و هوميوپاتی» [به اختصار وزارت آیوش] (Ministry of AYUSH)، که بدون هرگونه آزمایش یا منطق می گوید داروهای سنتی می توانند علیه این بیماری کار کنند، نه بر دانش، بلکه بر باور استوار است. همین طور، ادعاهای همسان درمانی، که همیشه در زمان بیماری های همه گیر، به ویژه بیماری های همه گیر ویروسی ظهور می کنند، همیشه در زمان آزمایش نادرست هستند.

کاری که این ادعاها می کنند به تاخیر انداختن درمان، به ویژه برای سالمندان و کسانی است که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است. اکثر اشخاص سالم پس از ابتلای به این ویروس ها بهبود می یابند؛ این سالمندان هستند که به شدت به بیماری مبتلا می شوند و از این بیماری های ویروسی هم می میرند. فقط برای اینکه مقیاس ابتلا به ویروس آنفولانزا را، به مثابه بخشی از خانواده ویروس های کرنا درک کنیم، هر سال حدود یک میلیارد نفر به ویروس آنفولانزا مبتلا می شوند و نرخ مرگ و میر آن ۳۰۰هزار تا ۷۰۰ هزار نفر است. آنفولانزا، در خانواده ویروس کرنا هنوز بزرگ ترین کشنده است، و هر بار که شیوع جدیدی از سارس، آنفولانزای پرندگان یا اکنون ویروس کرنای جدید رخ می دهد، ما اپیدمی آنفولانزای سال ۱۹۱۸ را به یاد می آوریم که در سراسر جهان حدود ۵۰ میلون نفر را کشت.  هر بار که چنین ویروسی ظهور می کند، ابتلای جهانگیر در یک قدمی ما قرار دارد.

ادعای درمان های دروغین تنها اقدامات اساسی مورد نیاز را به تأخیر می اندازد؛ چیزی که سازمان جهانی بهداشت گفته است: اشخاص مظنون به ابتلاء را جدا کنید، حمایت فوری ارايه کنید، و ارتباط ها را برای جلوگیری از اشاعه بیشتر دنبال کنید. نه اینکه به طب اجی-مجی-لاترجی متوسل شوید.

  https://www.newsclick.in/2019-nCoV-New-Threat-and-Exemplary-Action-by-Chinese-Coronavirus

برگرفته از تارنگاشت عدالت - این نوشتار در دست ترجمه بود که تارنگاشت عدالت زحمت آن را کشیده بود.

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست