برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-02-01

نویدنو 11/11/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • صائب عریقات دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین طی مقاله منتشره خود در شماره روز سه شنبه واشینگتن پست چنین نوشت: «ایالات متحده دیگر قهرمان صلح خاورمیانه نیست، و اکنون جامعه جهانی می بایست بمنظور متوقف کردن شهرک سازی ها، اسرائیل را زیر فشار قرار دهد». او در ادامه می نویسد: «چنین معامله ای ممکن است در دنیای ورشکستگی و املاک و مستغلات جواب دهد، اما در رابطه با انسان هایی که در راه آزادی خود مبارزه می کنند، نه! ایالات متحده بار دیگر نشان می دهد، که خودش بخشی از این مشکل است و وجودش در خاورمیانه روز به روز بی معنی تر می شود».

     

 

 

 

 

 

 

«معامله قرن» آمریکایی، فتیله انفجاری خاور میانه

بقلم پاول سویریدوف - برگردان: ا. م. شیری

 

فلسطین در تلاطم است. هزاران نفر به اعتراض برخاسته است، پرچم­های آمریکا و تصاویر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده را آتش می­زنند.

شرکت کنندگان اعتراضات شعار می­دهند: «ترامپ فلسطین مال تو نیست که آن را بفروشی!» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: «بیت­المقدس فروشی نیست!» عباس تصریح کرد، که نه با شرکت تنها واشینگتن، بلکه، بشرط مشارکت همه اعضای گروه «چهارگانه» خاورمیانه (روسیه، ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا) آماده است راجع به موضوع حل و فصل مسائل خاور میانه با اسرائیل مذاکره کند.

جلسه مشترک جنبش­های سیاسی فتح و حماس در رام­الله، پایتخت فلسطین بمنظور همآهنگی اقدامات در راستای جلوگیری از اجرای باصطلاح «معامله قرن» برگزار گردید.

دمشق نارضایتی خود را از اینکه ایالات متحده آمریکا بر خلاف تصمیم سازمان ملل متحد، قلمرو سوریه را به اسرائیل تسلیم می­کند، بطور رسمی اعلام کرد. مشاور رئیس جمهور، لیوانا امل ابو زید اظهار داشت، حتی اگر ایالات متحده آمریکا کشور ما را با حربه تحریم تهدید کند، نقشه آمریکا «برای تخریب صلح» را نخواهد پذیرفت.

چنین بود واکنش جهان عرب به «نقشه حل و فصل صلح­آمیز مسئله خاورمیانه»، که دونالد ترامپ روز سه­شنبه، ٢٨ ژانویه آن را اعلام کرد. در کاخ سفید این نقشه را «معامله قرن» می­نامند. به اعتقاد آنها این یک فرصت برد- برد برای اسرائیل و فلسطین است، و اسرائیل «گام بزرگی برای صلح برمی­دارد». افزون بر این، ترامپ هشدار داد، که طرح آمریکا احتمالا می­تواند آخرین فرصت فلسظینی­ها برای تشکیل کشور خود باشد. آخرین اظهارات ترامپ تهدید صریح فلسظینی­ها بود. او گفت: با شروط ما موافقت کنید، در غیر این صورت، از داشتن کشور بطور کلی محروم خواهید شد. تصمیم سازمان ملل متحد در این باره چه خواهد بود یا چه قطعنامه­ای صادر خواهد کرد، از نظر ما اهمیت ندارد. زیرا، حقوق بین­الملل برای ایالات متحده و اسرائیل یک فرمان نیست.

در ضمن، شرایط مذکور در «معامله قرن» نه تنها برای فلسطینی­ها، حتی برای دیگر کشورهای عربی منطقه قابل قبول نیست. معامله آمریکا بر سر سرزمین دیگران تمام پیآمدهای سیاست­های اشغالگرانه و پاک­سازی قومی توسط اسرائیل را تقویت می­کند. به این ترتیب، مشکل منطقه نه فقط حل نمی­شود، حتی تعمیق هم می­یابد.

طبق این نقشه، بیت­المقدس و بخش شرقی اشغال­ شده آن، که بنا به تصمیم سازمان ملل متحد می­بایست پایتخت کشور فلسطین باشد، باید به «پایتخت غیرقابل تقسیم اسرائیل» تبدیل شود. نقشه رئیس جمهور آمریکا توقف چهار ساله شهرک­سازی اسرائیل در مناطق اشغال شده فلسطین را پیش­بینی کرده است. در عین حال شهرک­های اسرائیلی تحت کنترل اسرائیل باقی می­مانند و سخنی در باره حذف آنها در میان نیست. پناهندگان فلسطینی حق سکونت در اسرائیل، (از جمله، در اراضی اشغالی) نخواهند داشت. آنها باید انتخاب کنند: یا اسکان در کشور فلسطین و یا در کشور ثالث.

این طرح «ادامه پروژه کشاورزی فلسطین در وادی اردن» را پیش­بینی می­کند. اما خود دره باید عملا تحت کنترل اسرائیل باشد.

 طبق نقشه، اراضی باریکه غزه بواسطه تونل به بخش ساحل غربی رود اردن متصل می­شود. دو پل ساحل غربی رود را به اردن وصل می­کند. به سخن دقیق­تر، نوار غزه عملا از ساحل غربی جدا می­شود. خلع سلاح کامل حماس پیش­بینی شده است. لازم به ذکر است، که نوار غزه را حماس اداره می­کند و بهیچوجه به خلع سلاح تن نمی­دهد. به این ترتیب، «برنامه صلح»، آشکارا بمعنی آغاز جنگ جدید است. بلندی­های جولان که بخشی از خاک سوریه است، به اسرائیل واگذار می­شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را بعنوان بخشی از خاک سوریه برسمیت می­شناسد. در نقشه ساحل غربی نام شهرهای جنین، تولکرم، نابلس، کالکیله، رام­الله، ایریهون، ویفلهم، و هبرون قید شده است که تا اکنون هم شهرهای فلسطین هستند. در نقشه، خروج اراضی ساحل غربی به بحرالمیت پیش­بینی نشده است. با این حال، در توضبح برنامه حل و فصل گفته می­شود، فلسطینی­های می­توانند اقامتگاه­های تفریحی در ساحل شمالی دریای مرده ایجاد نمایند. البته، آن هم با اجازه اسرائیل. ایالات متحده آمریکا دسترسی کشور فلسطین به دو بندر اسرائیلی حیفا و اشدود را پیشنهاد می­کند، اما این تصمیم نیز در واقع، به رضایت اشغالگر منوط شده است. فلسطینی­ها می­بایست به ازای وعده ۵٠ میلیارد دلاری، از اراضی خود چشم­پوشی کنند، اما، قصد انجام چنین کاری را ندارند.

محمود عباس طی نطق خود در رام­الله اظهار داشت: «ما این معامله را قاطعانه رد می­کنیم، در این باره پیشتر نیز گفته­ایم، و موضع ما تغییر نکرده است». بنا به باور خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس، لازم است فلسطینی­های باریکه غزه و ساحل غربی در راستای مبارزه با اشغالگری متحد شوند.

صائب عریقات دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین طی مقاله منتشره خود در شماره روز سه شنبه واشینگتن پست چنین نوشت: «ایالات متحده دیگر قهرمان صلح خاورمیانه نیست، و اکنون جامعه جهانی می بایست بمنظور متوقف کردن شهرک سازی ها، اسرائیل را زیر فشار قرار دهد». او در ادامه می نویسد: «چنین معامله ای ممکن است در دنیای ورشکستگی و املاک و مستغلات جواب دهد، اما در رابطه با انسان هایی که در راه آزادی خود مبارزه می کنند، نه! ایالات متحده بار دیگر نشان می دهد، که خودش بخشی از این مشکل است و وجودش در خاورمیانه روز به روز بی معنی تر می شود».

در اسرائیل با خرسندی از نقشه آمریکا استقبال کردند. بنیامین ناتانیاهو ترامپ را «بهتریت دوست اسرائیل در کاخ سفید نامید».

میخائیل باگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد، که واشینگتن هنگام تنظیم «معامله قرن» با مسکو مشورت نکرده است. باگدانوف رفتار ترامپ را که به نظرات دیگران، بویژه فلسطینی ها اهمیت نمی دهد، غیرقابل قبول خواند. بگفته او، موضع مسکو در رابطه با حل مسئله تشکیل دو کشور، از جمله، تشکیل کشور مستقل فلسطین در محدوده مرزهای تا ۴ ژوئن سال ١٩۶٧، و همچنین، در باره حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود تغییر نکرده است.

در ضمن، اشغالگران اسرائیلی در اثر چنین حمایت واشینگتن خود را در شرایط بی مجازاتی کامل حس می­کنند. ٢٨ ژانویه شهرک نشینان یهودی به روستای عین العبوس واقع در جنوب شهر نابلس در ساحل غربی رود اردن هجوم بردند و یکی از مدارس آن را به آتش کشیدند. در همین روز نیروهای اشغالگر اسرائیل به شهر الخلیل در ساحل غربی رود اردن وارد شدند و مؤسسات تجاری فلسطین را مورد تاخت و تاز قرار دادند.

خبرگزاری وافا (WAFA) گزارش داد، که نیروهای مهاجم در مناطق باب­الداویه و سوک­العمیان در مرکز الخلیل، درهای مغازه­ها را شکستند، کالاها را منهدم نموده، پست­های بازرسی دایر کردند.

پ. ن.

در جهانی که جرم هست و جزا نیست، اوضاعی بهتر از اوضاع کنونی جهان نمی­توان انتظار داشت. و گر نه، تا کنون نه خشن­ترین امپراطوری تروریستی تاریخ بنام «ایالات متحده آمریکا» وجود داشت، نه استرالیا و کانادای انگلیسی زبان و نه رژیم صهیونیستی اشغالگر فلسطین!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بقلم پاول سویریدوف (Pavel Sviridov)

برگردان: ا. م. شیری

١١ بهمن- دلو ١٣٩٨

منبع اولیه:

http://www.sovross.ru/articles/1946/47527

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست