برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-01-08

نویدنو 18/10/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • حزب ما در بیانیه‌ای که در پی ترور قاسم سلیمانی منتشر کرد یادآوری کرد که، ما ضمن محکوم کردن این عمل تروریستی دولت ترامپ که نشانه ی بی‌اعتنایی جنایت‌کارانه ی تمام‌وکمال آن به قوانین بین‌المللی است، معتقدیم که به‌منظور جلوگیری از تشدید بحران در منطقه و رانده شدن تنش‌های به‌وجود آمده به سمت درگیری‌های خطرناک نظامی باید همه تلاش‌ها را به‌کار گرفت. و همچنین بر این نکته تأکید کردیم که، جنگ و درگیری‌های نظامی در منطقه تنها به‌نفع ارتجاعی‌ترین و ضد مردمی‌ترین نیروها در منطقه و جهان و به ضد منافع مردم و زحمتکشان خواهد بود.

     

 

 

 

 

 

 

بیانیهٔ‌ کمیتهٔ‌ مرکزی حزب تودهٔ‌ ایران:

 در دفاع از صلح و برای جلوگیری از جنگی خانمان‌سوز، همهٔ توان را به‌کار گیریم!

 

هم‌میهنان گرامی!

رژیم ولایت فقیه با حمله موشکی به دو پایگاه ارتش آمریکا در عراق (در شهرهای "الانبار" و "اربیل") در تشدید بحران به‌وجود آمده پس از ترور قاسم سلیمانی و یارانش و کشاندن ایران به جنگی خانمان‌سوز گامی خطرناک برداشت. لازم به یادآوری است که، دونالد ترامپ، رئیس جمهور دست‌راستی و نژادپرست آمریکا، در روزهای پیش، دربارهٔ واکنش نظامی و حمله تلافی‌جویانه احتمالی رژیم ایران در زمینه بحران ترور سلیمانی به‌طرزی گستاخانه هشدار داده و‌ تهدید کرده و گفته بود که آمریکا آماده است ۵۲ منطقه استراتژیک ایران، ازجمله شماری از مناطق فرهنگی ایران را هدف حمله‌های سخت خود قرار خواهد داد. حمله‌های موشکی ایران با موشک‌های بالستیکی و اعلام اینکه این حمله‌ها از خاک ایران انجام گرفته است، به این ماجراجویی سران رژیم ابعادی بسیار خطرناک می‌دهد.

بررسی بیانیه‌های صادر شده از سوی سپاه،‌ موضع‌گیری‌های محمدجواد ظریف، و سخنان امروز علی خامنه‌ای، حکایت از آن می‌کند که رژیم ایران امیدوار است آمریکا در مقابل این حمله‌های موشکی عکس‌العملی از خود نشان ندهد و بدین ترتیب ایران پس از آنهمه تهدیدها به گرفتن "انتقام سخت" بتواند ضمن ادعای زدن "سیلی سختی" به آمریکایی‌ها، راه را برای مذاکره با آمریکایی‌ها باز کند. خامنه‌ای در سخنان امروزش، ۱۸ دی‌ماه ۹۸، ازجمله گفت: "حادثه مهمی اتفاق افتاده است، بحث انتقام چیز دیگری است، حالا یک سیلی به آنها زده شد این مسئله دیگری است. کارهای نظامی این‌چنینی کفایت آن قضیه را نمی‌کند. باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه به‌پایان برسد."

‌تأمل‌برانگیز آنکه، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در پیامی که امروز در صفحه رسمی‌اش در فیسبوک منتشر کرده گفت که تهران این حمله را به بغداد اطلاع داده بود. در یادداشتی که در صفحه فیسبوک نخست‌وزیر مستعفی عراق منتشر شده و به امضای سخنگوی او هم رسیده، گفته شده است که عراق پیام شفاهی‌ای رسمی از ایران دریافت کرد که در آن آمده "پاسخ به ترور قاسم سلیمانی" آغاز شده یا می‌شود. در این پیام همچنین آمده که تهران گفته این حمله به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق "محدود خواهد بود."

بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان نظامی که در گزارشی که تلویزیون آمریکایی سی.ان.ان از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق منتشر کرده آمده است: "حملات موشکی ایران اگر هدفش ضربه زدن به نیروهای آمریکایی بود به‌هیچ‌وجه به‌نظر عاقلانه نمی‌رسد، ولی اگر هدف این حمله اجرای دستورات علی خامنه‌ای در زمینه گوشمالی آمریکا در پی قتل قاسم سلیمانی بود بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد."  همچنین به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، یک مقام نظامی آمریکا گفت که نیروهای این کشور پیش از حمله موشکی ایران هشدار حمله را دریافت کرده بودند. این مقام آمریکایی گفت که ارتش برای به صدا درآوردن آژیر خطر هشدار دریافت کرده بود و در نتیجه نیروها توانستند به پناهگاه بروند

هم‌میهنان گرامی!

حزب ما در بیانیه‌ای که در پی ترور قاسم سلیمانی منتشر کرد یادآوری کرد که، ما ضمن محکوم کردن این عمل تروریستی دولت ترامپ که نشانه ی بی‌اعتنایی جنایت‌کارانه ی تمام‌وکمال آن به قوانین بین‌المللی است، معتقدیم که به‌منظور جلوگیری از تشدید بحران در منطقه و رانده شدن تنش‌های به‌وجود آمده به سمت درگیری‌های خطرناک نظامی باید همه تلاش‌ها را به‌کار گرفت. و همچنین بر این نکته تأکید کردیم که، جنگ و درگیری‌های نظامی در منطقه تنها به‌نفع ارتجاعی‌ترین و ضد مردمی‌ترین نیروها در منطقه و جهان و به ضد منافع مردم و زحمتکشان خواهد بود.

تجربه تاریخی گواه این واقعیت است که بسیاری از درگیری‌های بسیار مخرب در جهان از سیاست‌های نابخردانه و تحریک‌آمیز این‌چنینی آغاز شده است. خطر بزرگ برای میهن ما و منطقه این است که هم رهبر ایران و هم رئیس جمهوری آمریکا، هیچ‌کدام از این دو، در تحلیل نهایی، منافع مردم منطقه و کشور خودشان را درنظر نگرفته و نخواهند گرفت.

حزب تودهٔ ایران بار دیگر همه ی نیروهای مترقی، آزادی‌خواه، و صلح‌دوست ایران، منطقه، و جهان را فرامی‌خواند تا برای جلوگیری از تشدید تشنج و درگیری‌های نظامی خطرناک و مهلک در منطقه همه ی تلاش‌های‌شان را به‌کارگیرند.

"درگیری‌های محدود نظامی" نه‌تنها به تخفیف تشنج نخواهد انجامید، بلکه بی‌شک می‌تواند زمینه‌ساز درگیری‌های نظامی‌ای مخرب شود که بی‌شک برای میهن ما و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. تجربه دو حمله نظامی آمریکا به عراق و فاجعه‌ای که مردم این کشور در دو دهه اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند نشانه‌ای روشن از فاجعه‌ای است که امروز میهن ما را تهدید می‌کند. ما باز تأکید می‌کنیم که، نباید اجازه داد سران مرتجع و ضد مردمی رژیم حاکم بر ایران و آمریکا، بار دیگر منطقهٔ خاورمیانه را با بحران جنگی دیگر به آتش و خون بکشند. مبارزه برای حفظ صلح و جلوگیری از آغاز جنگی خانمان‌سوز در شرایط کنونی برای دفاع از مصالح عالیه مردم و زحمتکشان ایران اهمیتی عاجل دارد.

 

کمیته‌ مرکزی حزب توده ایران

۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست