نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

2019-12-18

نویدنو  26/09/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • درپلنوم وسیع و فوق العاده اخیر، محرک اصلی آن حرکت انشعابی، یعنی رحیم حسین زاده ازعضویت فرقه دمکرات آذربایجان و کمیته مرکزی آن اخراج شد. تعداد دیگری ازرفقا به عضویت کمیته مرکزی فرقه انتخاب شدند و همچنین مسئولیت صدرفرقه دمکرات آذربایجان را هم به عهده من گذاشتند. من با تشکرو سپاس ازاعتمادی که رفقا به من ابراز داشتند امیدوارم بتوانم به شایستگی به وظیفه خودم، در پیش برد کارها و اعتلا وسربلندی فرقه مان عمل کنم.

 

 

 

 

 

 

                               

رهاورد یک سفر!

گفتگو با رفیق عادله چرنیک بلند

صدر فرقه دموکرات آذربایجان-1

بهروز مطلب زاده

 به جای مقدمه

چندی پیش، به همراه همسرم، سفری داشتم به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، برای دیداروزیارت عزیزترین های زندگیم، سفری برای بوسیدن دست دومادرم، یکی آن که همسرم را به این جهان وبه من هدیه داد و دیگری آن که مرا بزاد، دستم بگرفت، پابه پا برد، سخن گفتن وعشق ورزیدن به «انسان» را آموخت وبالاخره اینکه، غمخوارهمیشگی لحظات تلخ و شیرین زندگیم بود.

برحسب اتفاق، در روزهائی که ما در شهر دوست داشتنی، زیبا و فراموش نشدنی باکو بسر می بردیم، پلنوم فوق العاده و وسیع کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان با حضورتعدادی ازمهمانان دعوت شده در محل دفتر فرقه دمکرات آذربایجان تشکیل شد.

دربیانیه ای که از سوی کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان، در ارتباط  با برگزاری این پلنوم صادر شد، ازجمله گفته  شد که خانم «عادله چرنیک بلند» به عنوان صدر فرقه دمکرات آذربایجان انتخاب شده اند.

دربخشی ازبیانه فرقه، در رابطه با انتخاب خانم «چرنیک بلند» گفته می شود « رفیق عادله خانم، یادگار و بازمانده انقلابی جنبش 21 آذر، همرزم وفادار و استوار همه سال های حیات فرقه دمکرات آذربایجان».  

باید گغت که این اولین بار در تاریخ نزدیک به هشتاد ساله ی فرقه دمکرات آذربایجان است که یک زن، به عنوان صدر آن برگزیده می شود.

من رفبق عادله خانم چرنیک بلند را یکی دو بار بیشتر ندیده بودم. تنها در یکی از آن دیدارهای کوتاه توانسته بودم صحبت کوتاهی با او داشته باشم. به خواهش من، دوست نازنینی وسیله دیدار و صحبت با او را فراهم کرد که از او بی نهایت سپاسگذارم.

تصمیم داشتم، به مرور چشم دیده های خود را از این سفربنویسم. اما دیداربا عادله خانم و شنیدن صحبت های او برای من آنقدرجالب و آموزنده و شگفت انگیز و تازه بود، که ترجیح دادم قبل ازهمه  به «گپ و گفتی» بپردازم که با او داشتم. این گفتگو در سه بخش از نظر خوانندگان خواهد گذشت.

دیده و شنیده ها !

  گپ و گفتی خودمانی با خانم دکتر«عادله چرنیک بلند» صدر فرقه دمکرات آذربایجان

 بخش اول  :

به همراهم همسرم و دوست گرانقدری که وسیله دیدار ما با عادله خانم را فراهم کرده است، برای دیدار و گفتگو با عادله خانم به خانه اش میرویم.  خانم «دکترعادله چرنیک بلند» که همه دوستان و رفقایش او را «عادله خانم» می نامند، درآپارتمانی کوچک و نقلی، با اطاق نشیمنی ساده و تمیز و پاکیزه درمحله نسبتن قدیمی نریمان نریمانوف شهرباکو زندگی می کند. او نیز مانند همه آذربایجانی ها، مهمان نوازاست و به گرمی از مهمانان خود پذیرائی می کند.

قبل ازآنکه به خانه اش قدم بگذارم و با او رو در رو شوم گمان نمی کردم چنین پر جنب و جوش و پر تحرک باشد. حرکات تند و چابکش اصلن با سن و سالش سازگاری ندارد. یک پارچه انرژی است. مدام درحرکت است. هم در راه رفتن و هم در سخن گفتن.  سعی می کنم ازحالت مهمان رسمی بودن در بیایم. انگار سال ها است که با هم آشنائیم. بی هیچ مقدمه ای می گویم :

ب - رفیق عادله! من ضمن تبریک انتخاب بجا و شایسته ی شما به این سمت پر مسئولیت، خواهش می کنم اگربرایتان امکان پذیر است، در باره چگونگی کار پلنوم اخیرتان واهمیت برگزاری آن در چنین شرایط خطیری کمی توضیح بدهید.

ع - درست می گوئید. ما در شرایط بسیار خطیر و بغرنجی قرار داریم. اکنون چیزی به 74 – مین سالگرد تشکیل فرقه دمکرات آذربایجان نمانده و درست درچنین شرایطی است که رفیق واله قلی زاده صدر فرقه دمکرات آذربایجان، پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری، چشم بر این جهان بستند و ما را تنها گذاشتند. در عین حال حتمن شنیده اید که مدتی پیش از درگذشت رفیق واله، دو سه تن ازاعضا فرقه، به همراه تعدادی از افراد اروپا نشین که به هیچ عنوان رابطه ای با فرقه نداشته  و ندارند، با همراهی، سازماندهی و حمایت تعدادی دیگر از افرادی که معلوم نیست سر و ته شان به کجا وصل است و چه سودائی درسر دارند، با تشکیل یک جلسه چند نفره قلابی به نام پلنوم فرقه، کوشیدند تا با یک حرکت کودتائی اولن نام و اعتبارفرقه ما را تصاحب کنند و بعد هم آن را از درون متلاشی کنند. البته این را هم بگویم که  زنده یاد رفیق  واله قلی زاده، پس از مواجهه با آن حرکت انشعابگرایانه وکودتائی، بلافاصله طی اطلاعیه ای، آن را محکوم کرد و بررسی و رسیدگی را به عهده پلنومی آتی واگذار کرد.

ب – پس با این حساب، پلنوم فوق العاده و وسیع برای بررسی وضع انشعابیون، انتخاب مجدد صدر فرقه و حل پاره ای از مسائل جاری تشکیل شد. اینطور نیست؟

ع – بله همینطوراست. درپلنوم وسیع و فوق العاده اخیر، محرک اصلی آن حرکت انشعابی، یعنی رحیم حسین زاده از عضویت فرقه دمکرات آذربایجان و کمیته مرکزی آن اخراج شد. تعداد دیگری از رفقا به عضویت کمیته مرکزی فرقه انتخاب شدند و همچنین مسئولیت صدرفرقه دمکرات آذربایجان را هم به عهده من گذاشتند. من با تشکرو سپاس ازاعتمادی که رفقا به من ابراز داشتند امیدوارم بتوانم به شایستگی به وظیفه خودم، در پیش برد کارها و اعتلا و سربلندی فرقه مان عمل کنم.

ب – عادله خانم، من به شخصه بسیار خوشحالم که شما به عنوان صدر فرقه انتخاب شده و مسئولیت فرقه دمکرات آذربایجان را به عهده گرفته اید. واقعن این باعث خوشحالی است که دراین جهان مردسالارِما که عارضه آن حتی دامن سازمان های چپ و دمکرات ما را هم آلوده است، سرانجام، یک زن توانسته مسئولیت سنگین هدایت سازمانی را که جنبشی ملی را نمایندگی می کند به عهده بگیرد.

خواهش می کنم کمی از خودتان بگوئید. در کجا متولد شده اید؟ در چه خانواده ای؟ کارتان چیست؟ و بالاخره کمی از دیروز و امروز، و آرزوهای فردایتان برایمان بگوئید.

ع – من در یک خانوتده ایرانی متولد شده ام. پدرو مادرم مانند ده ها هزار ایرانی دیگر، قبل از انقلاب اکتبر، درجستجوی نوع دیگری از زندگی به این سوی رود ارس کوچ کرده بودند. البته، ابتدا پدرم به اینجا آمده و بعد از مدتی مادرم را پیش خودش آورده بود. مثل بسیاری از خانواده های دیگر. پدرم درمعادن نفت باکو کار می کرد. من به سال 1310 درشهرباکو متولد شده ام. اگر اشتباه نکنم دوم ژانویه سال 1932.

من شش- هفت سال بیشتر نداشتم که  ماجرای پس فرستادن ایرانی ها به ایران شروع شد. سال های 38 – 37 19 بود. ظاهرن خیلی قبل ازآن، به همه ایرانی ها اطلاع داده شده بود که یا پاسپورت های ایرانی شان را عوض کنند و شهروندی جمهوری آذربایجان شوروی را بپذیرند، یا به وطن شان ایران بازگردند. اوائل، به صورت پراکنده، شبانه به خانه های افراد مختلف مراجعه می کردند و آنها را می گرفتند و سوار بر ماشین های سیاهی می کردند وبا خود می برند. درمیان ایرانی ها، چنان رعب و وحشتی ایجاد شده بود که خانواده ها هرآن منتظر بودند تا یکی از آن «قارا ماشین» ها بیاید و آنها را با خود ببرد، واین «قارا ماشین»، اصطلاحی بود که در باره آن ماشین های سیاه بکار برده می شد. خلاصه شرایط بسیار سختی بود. پدرو مادرمن هم ازکسانی بودند که پاسپورت ایرانی داشتند و خطر پس فرستاده شدنشان هرآن ممکن بود. و بالاخره این اتفاق افتاد. البته من خیلی کوچک بودم و دقیق یادم نمی آید. ولی به هر حال در همان زمان پدر مرا هم سوار بریکی ازاین «قارا ماشین» ها کردند  واز مرز ردش کردند. وقتی پدرم را بردند، مادر با خود فکر کرد که " وقتی همسر مرا پس فرستاده اند، من چرا باید اینجا بمانم؟ من هم برمی گردم ایران."

ب – مادرتان اهل کدام شهربود؟

ج – مادرم از روستای «یورتجه» اردبیل بود. یورتجه ای ها معروف بودند. پدرش از زمین دارهای آنجا بود. بعدها خود من هم رفتم آنجا را دیدم.

خلاصه، مادرم رفت و اصرار کرد که من هم می خواهم به همراه دخترم به ایران بروم. بگمانم سال 1938 بود. دقیق یادم نیست. در همان موقع پدرم خبر فرستاد که  من در شهرپهلوی هستم، منظورش انزلی بود – درآن زمان نام شهر انزلی را گذاشته بودند پهلوی – پدرم گفته بود که من در پهلوی می مانم و به اردبیل نمی روم، منتظر می شوم تا شما هم بیائید تا با هم برویم".

وقتی ما به انزلی رسیدیم، مادرم هرچه گشت پدرم را پیدا نکرد. ظاهرن درآن زمان " اسلحه خانه " شهر انزلی آتش گرفته بود و از آنجا که دولت ایران مهاجرین ایرانی بازگشته از آذربایجان را به چشم دشمن نگاه می کردد، بسیاری ازآنهائی که از باکو آمده بودند را به این اتهام بازداشت و زندانی کرده بودند. پدرمن هم در میان آن ها بود. بعد از آن هم، هیچ کس از سرنوشت آن زندانی ها با خبر نشد. این که دقیقن چند نفر بودند، به چه سرنوشتی دچار شدند و چگونه گم و گورشان کردند برای هیچ کس معلوم نشد. پدر من هم یکی از آن ها بود.

س – یعنی واقع شما هیچ وقت نفهمیدید که پدرتان به چه سرنوشتی دچار شد؟

ج – نه. به هیچ وجه. نه فقط ما، بلکه هیچکدام ازاعضاء خانواده های آن زندانی های بی گناه وفلک زده  ازسرنوشت عزیزانشان خبردار نشدند.

س – عجب ... خوب می گفتید.

ج – بله، من و مادرم مدتی در انزلی ماندیم، اما خوب، شما تصورش را بکنید، یک زن جوان تنها، که درآن شهرغریب هم کسی را نداشت و بعد ازچند ماه جستجو ازیافتن شوهرش هم نا امید شده بود، چه باید می کرد؟. برای همین هم بالاخره تصمیم گرفت برود به شهر زادگاهی خودش. به اردبیل.  من این صحنه را خوب یادم است ، بین آستارا و اردبیل یک جائی هست که به آن "سایین گَدیگی" می گویند، نمیدانم در فارسی به "گدیک" چی میگن.

ب – گَردَنهِ، گدیک، میشه گَردَنهِ.

ع – بله ... گردنه...آره ... گردنه. در این گَدیک یا همان گردنه چنان باد تندی می وزید که چشمتان روز بد نبیند. برای همین هم هنگام عبورما از"سایین گدیگی" مرا محکم به روی زین اسب بسته بودند تا باد مرا با خود نبرد!.

در راه سفر به اردبیل چند نفر دیگر از کسانی که از باکو آمده بودند، همراه ما بودند. نمی دانم آیا آنها هم مقصدشان اردبیل بود، یا می خواستند به جاهای دیگری بروند. هیچ یادم نیست.

بالاخره به اردبیل رسیدیم. مادرم وقتی ازباکو برگشت، مقداری پول همراه خود داشت، پولدار بود. مقداری هم طلا و چیزهای قیمتی دیگر داشت. به اردبیل که رسیدیم مادرم خانه ای گرفت. ما تازه می خواستیم جابجا بشویم ونفسی تازه کنیم، که مصیبت شروع شد.

داشتند همه آنهائی را که ازباکو و اطراف آن به ایران  باز گشته بودند، به جاهای دیگر، به آبادان و خوزستان و جاهای بد آب و هوای دیگر تبعید کردند. آب و هوائی که تبعیدی ها اصلن به آن عادت نداشتند. خدا می داند دراین جابجائی ها، چقدر بچه های کم سن و سال و پیرمرد و پیرزن های سن و سال بالا جانشان را از دست دادند. یعنی دوباره بدبختی ها و سرگردانی ها شروع می شد.

ب – فکر می کنید چرا حکوکت رضا خان میرپنج دست به این عمل غیر انسانی زد و کسانی را که به زادگاه و وطن اصلی خودشان بازگشته بودند به نقاط دور دست و بد آب و هوای کشور می فرستاد؟.

ع – البته در آن زمان من خیلی کوچک بودم و طبیعی است که نمی توانستم علت اصلی این همه دشمنی و عداوت با مردمی که به وطنشان باز گشته بودند را بفهمم. اما الان  می توانم به شما بگویم که چرا رضا خان اینگونه خصمانه با ما برخورد می کرد.

حتمن میدانید که، در آن برهه، رضاشاهِ عاملِ انگلیس، هم شدیدن ضد کمونیست و هم مخالف سرسخت اتحاد جماهیر شوروی وهم خیلی به هیتلر و حکومت فاشیستی آلمان گرایش داشت، تا حدی که عوامل پیدا و پنهان آنها، درهمه جای ایران فعال بودند. رضا خان به هیچ وجه مایل نبود، کسانی که از جمهوری شوروی آذربایجان بازگشته اند درشهرهای مرزی ایران و شوروی حضور داشته باشند، درعین حال این را هم به خاطر داشته باشید که درآن زمان، فاشیزم هیتلری درحال تمرین و تدارک آغازیک جنگ تمام عیاربرای تصرف ویا نابودی جهان، وبه ویژه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. یعنی ما درست درآستانه ی جنگ دوم جهانی قرار داشتیم، جنگ خانمانسوزی که با فداکاری همه مردم صلح طلب وترقی خواه جهان و به ویژه مردم قهرمان اتحاد جماهیر شوروی و به بهای جان بیش 30 میلیون تن ازمردم آن کشورتمام شد. به گمانم  یکی ازعلت های اصلی آن برخوردهای غیر انسانی حکومت رضاخان، را باید درهمین نکاتی جستجو کرد که به آنها اشاره کردم.

ب -  وبالاخره سرگذشت  شما و مادرتان به کجا کشید؟

ع - می دانید، من یگانه فرزند مادرم بودم. مادرم مرا خیلی دوست داشت. تمام فکر و ذکرش این بود که مرا ازرنج این تبعید ناخواسته نجات بدهد. وبالاخره هم برای اینکه بتواند ازتبعید من و خودش نجات پیدا کند، با  یکی ازاهالی اردبیل ازدواج کرد. او آدم بسیار خوبی بود، تا حدی که نام پدرم را هم بر روی خودش گذاشت. نام خود او فیض الله بود.

ب – و بعد ...

ع – گفتم که وضع مالی مادرم خوب بود. مادرم به همراه شوهر جدیدش، دست به دست هم دادند و یک خانه کوچکی گرفتند و مسافرخانه ای درست کردند و نام آن را هم گذاشتند « خورشید».

بعدها شنیدم که «خورشید» هنوزهم هست، اما، الان دیگرخیلی سال گذشته، نمی دانم آیا هنوزهم مانده یا نه. یادم هست که آن مسافرخانه، رستوران کوچکی هم داشت. البته ما خانه جداگانه دیگری داشتیم که در آنجا زندگی می کردیم.

یک چیزهائی از آن زمان یادم مانده که عجیبه. نمی دانم چرا بعضی چیزها توی ذهن آدم برای همیشه حک میشود. آره، یک چیزهائی هنوز یادم مانده، یادم هست سه چهار نفرازآنهائی که به رستورا ن ما می آمدند آلمانی بودند. سال 1941 بود، من مدرسه می رفتم، نمی دانم کلاس سوم یا چهارم بودم که زمزمه آغازجنگ شنیده شد. حدس زده می شد که ممکن است اتحاد شوروی وارد خاک ایران شود، آن سه چهار نفرحسابی دست و پایشان را گم کرده بودند، واقعن من این ها را خوب بخاطر دارم.

رفیق عادله چرنیک بلند در جشن بزرگداشت 74مین سال حکومت ملی آذربایجان

آره، داشتم می گفتم. سال 1941 بود و من مدرسه می رفتم، مدرسه «پوراندخت» می رفتم. مدیر مدرسه  ما هم رفیق «قدس» بود که بعدها شهید شد.

ب – چه سالی به مدرسه رفتید؟ واقعن جالب است که پس ازگذشت این همه سال، شما هنوزاین نکات را به یاد دارید.

ع – دقیق یادم نیست که چه سالی بود. ولی یادم هست که سال 1941 کلاس سوم یا چهارم ابتدائی بودم. راستش ما بچه های اون دوره زمانه یک جور دیگه ای بودیم. ظاهرا زمان کار خودش را می کند، ما خیلی چیزها را می فهمیدیم. ازخیلی چیزها سردرمی آوردیم. به همه چیزدور و اطراف مان  توجه می کردیم. من درآن محیط مسافرخانه خیلی چیزها را می دیم و می فهمیدم. این را هم بگویم که مادر من زن روشنفکری بود، هرچند او هرگزچادرسرش نکرد و از کسی هم رو نمی گرفت، ولی هیچوقت هم بدون روسری بیرون نرفت، مادرم  یک نوع روسری ابریشمی سرش می کرد که ما، درزبان ترکی آذربایجانی به آن " کلاغائی" می گفتیم. اتفاقن او در زمان کشف حجاب، چند بارهم با پاسبان هائی که می خواستند روسری ازسرش بردارند نیزبه شدت درگیر شده بود و به آنها توپیده بود که " بروید به فکر زن های خودتان باشید، شما حق ندارید این روسری را از سر من بردارید".

این ها را برای این می گویم، زیرا با اینکه از ماجرای کشف حجاب زورکی رضا خانی چند سالی گذشته بود، ولی هنوزهم در شهر اردبیل زنان محجبه بسیاری بودند که ازترسشان چند سالی بود،  اصلن از خانه بیرون نرفته بودند، حتی برای حمام کردن. آن ها با گرم کردن آب درخانه خود را می شستند.

 مادرم به تربیت من خیلی اهمیت می داد و درباره همه چیز با من گفتگو می کرد. بیچاره  پدر اردبیلی ام را هم کرده بودیم مثل خودمان، او هم شده بود عین خود ما.

به هرحال با ترفندی که مادرم بکار برد، من و مادرم تبعید نشدیم. خیلی از آن هائی هم که دخترانشان با افراد بومی ازدواج کرده بودند تبعید نشدند.

خوب یادم است، قبل ازاینکه ارتش شوروی وارد ایران شود، از هواپیماها اعلامیه هائی را پائین می ریختند که در آن ها نوشته بود « نترسید...نگران هیچ چیز نباشید...ما با شما هیچ کاری نداریم ».

وقتی هواپیما های شوروی بر فراز آسمان ایران به پرواز در آمدند واین اعلامیه را پخش کردند، مادرم برای اینکه ما از مرکز شهر دور باشیم مرا با خود به روستائی نزدیک « نیار» برد، آری اگر اشتباه نکنم اسمش نیاربود. البته خیلی زود به خانه خود برگشتیم.

سربازهای ایرانی همه رفته بودند داخل سربازخانه ها، دروسط شهر یک جائی بود به نام قلعه، که روس ها هم در آنجا جمع شده بودند، این ها حق نداشتند بیرون بیایند، در بیرون یک نفر ازآنها را نمی توانستی ببینی. فقط چند سرباز و افسر و کمیسربودند که بیرون می آمدند.

عده ای ازمردم اردبیل خاطره های بدی داشتند ازسرباز های روسی دوره تزار، به همین خاطر، از این ها هم می ترسیدند، گمان می کردند که این ها هم مانند آن سربازهای دوره تزارهستند. چند ماه که گذشت، وقتی مردم به چشم دیدند که این ها درکوچه و خیابان پیدایشان نمی شود و کاری به کارکسی ندارند، یواش یواش یخ ها آب شد و شروع کردند به کار و زندگی طبیعی خود. چند افسری هم گاهی در خیابان دیده می شدند، در مواجهه با مردم سلامی می دادند و می رفتند پی کارشان. بیشتر آنها هم آذری بودند و ازشهر باکو آمده بودند.

ب – یعنی در واقع شما در باره زمانی صحبت می کنید که جنگ جهانی دوم آغاز شده بود،رضا خان را انگلیسی ها همانگونه که آورده بودند، خودشان هم برده بودند و نیروهای  متفقین داخل خاک ایران شده بودند، اینطور نیست؟

ع – بله درست است. در واقع با آغاز جنگ و ورود نیروهای متفقین به ایران و رفتن رضا شاه، نظام دیکتاتوری رضاخانی ازهم فروپاشیده بود. طوفانی که با فروریختن دیوار استبداد بیست ساله بعد از کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 و بر سرکار آوردن رضا خان میرپنج  به راه افتاده بود، آن آتش زیرخاکسترکه از دوران ستارخان و شیخ محمد خیابانی مانده بود را شعله ور ساخت. مردم دیگر از پاسبان ها و ژاندارم ها ترسی نداشتند. میتینگ ها و سنخنرانی ها در وسط شهربرگزار می شد. در این میتینگ ها به موضوعاتی مانند جنگ و صلح پرداخته می شد، علیه فاشیزم، علیه جنگ، علیه ظلم و بی عدالتی های دوران رضا شاه و... صحبت می شد.

حزب توده ایران تازه تشکیل شده بود و درشهرهای مختلف آذربایجان از جمله شهر ما اردبیل هم فعالیت داشت. قبلن گفتم که مادر من زن روشنفکری بود. مادرمن هم عضو حزب توده ایران شده بود و فعالیت می کرد. او هر وقت می خواست برای شرکت درجلسه ای برود، نمی دانم چرا حتمن مرا هم با خود می برد. من در آن موقع فکر می کنم ده سالم بود.

دفترحزب، یک اطاق بزرگ بود که پنجره کوچکی داشت وکمی نیمه تاریک بود. برای ورود به آن باید چند پله را پائین می رفتیم. جلسات حزب همیشه در آنجا تشکیل می شد. من خیلی ها را برای اولین بار در آنجا دیدم و شناختم. مثلن «بالاش آذراوغلی»، «علی توده» و خیلی های دیگررا.

من آن موقع ها با اینکه کوچک بودم اما نقاشیم خوب بود ازهمان زمان نقاشی می کردم. به گمانم کلاس ششم بودم. در آن روزها یک نقاشی کشیده بودم از چهره استالین در لباس ژنرالی، روی یقه اش هم با مداد شعارهای ریزی نوشته بودم، مانند زنده باد ... نمیدانم صلح، زنده باد استالین، زنده باد ... و پایدار باد صلح جهانی و از این چیزها.

معلم نقاشی من آن را دید، و از اینکه من توانسته ام آنطور نقاشی کنم تعجب کرد وآن را برد و به مدیر مدرسه ما که «قدس» نام داشت نشان داد.

من دراینجا مجبورم کمی به عقب برگردم. بعدها شنیدم که «قدس» هم ازدیدن نقاشی من جا خورده بود. «قدس» یک پا نداشت و با چوب زیر بغل راه می رفت. او از خانواده بزرگی بود که من بعدها دراینجا، درباکو درباره این خانواده بزرگ چیزهائی خواندم. خانواده بزرگی که مکتب های اسلامی را به مدرسه های امروزی تبدیل کرده بودند. پدر بزرگ آن ها ازآن تیپ های خاص بوده و «قدس» مدیر دبستان ما هم، بی آنکه ما بدانیم عضو حزب بود.

خلاصه آن نقاشی از تصویر استالین همینجوری توی دست ها می گشت و همه ازخودشان می پرسیدند این دختر کوچولو چه نقاشی کرده!.

آن زمان در شهرما کتابخانه ای بود که مال شوروی ها بود. ماهم به آنجا می رفتیم. روی دیوار آنجا شعار های مختلفی نوشته شده بود، ازجمله تابلوئی روی دیوار آن کتابخانه بود، که مادری را نشان می داد که جنازه فرزندش را بر روی دست گرفته و بر روی آن به زبان روسی نوشته « مات رودینا زاووت!» یعنی که مام میهن تو را فرا می خواند. تابلو بسیارتاثیر گزاری بود.

ب – آیا ازدیگرانی که به آن کتابخانه رفت و  آمد می کردند بطور مشخص کسی را به خاطر دارید. می توانید کمی از فضای آنجا برای خوانندگان ما توضیح بدهید،  

ع – آره خوب، یادم هست، انصاف هم نیست که آدم اسمی از آنها نبرد. ازجمله کسائی که به آن کتابخانه می آمدند «ملا اشراقی» بود که به او ملا بلشویک می گفتند ، او پدر«ربابه اشراقی» یا همان «ربابه مرادوا» خواننده نام آشنای بعدی آذربایجان بود. آقای اشراقی می آمد درآن  کتابخانه می نشست. از قضا کتاب الفبای مورد استفاده آن طرف - باکو- را هم او به من داد. من یک شب تا صبح نخوابیدم، آن کتاب را خواندم و یاد گرفتم.

شوروی دراردبیل یک کنسولگری داشت و یک تجارتخانه ای که بهش «ترک پرستو» می گفتند. خانه ما نزدیک این تجارتخانه بود. رئیس این تجارتخانه آقای جالینسکی دختری داشت به اسم لیلی. من و لیلی با هم دوست بودیم.

من به خاطر آن نقاشی که کشیده بودم، اسمم سرزبان ها افتاده بود. معروف شده بودم. خوب خودم هم سر و زبون دار بودم. هرجا که میتینگی چیزی بود مرا هم دعوت می کردند. توی میتینگ ها، روی یک ماشین باری، میزی می گذاشتند ومرا آن بالا می فرستادند تا سخنرانی کنم و من برایشان صحبت می کردم.

واقعن چه روزگاری بود. الان اگر به من بگویند که فردا باید درجائی پنج دقیقه صحبت کنم، باورکنید ترس برم می دارد و نمی دانم و چه بنویسم و چه بگویم.اما، آن زمان این طورنبود، نمی دانم واقعن آن حرف ها ازکجا می آمد و بر زبانم جاری می شد.

ب – رفیق عادله، بی انصافی نکنید، گوش شیطان کر، الان هم سخنورخوبی هستید و چشم شیطان کور، چه حافظه خوبی دارید. خوب داشتید می گفتید.

ع – بله. ما آذری ها یک اصطلاح جالبی داریم که می گوید " زامانین یئتیرمه سی» یعنی که (حاصل کارزمانه)، بله روزگاردیگری بود، زمانه دیگری بود.

من بعد ازانتشار بیانیه 12 شهریور و ایجاد « فرقه دمکرات آذربایجان» به عضویت فرقه در آمدم و شروع کردم به فعالیت و چه زود هم رشد کردیم. درآن زمان که من عضو فرقه شدم، ما یک خواننده ای داشتیم به نام « نوروز فیض الله یف» که مادرش در خانه ما کار می کرد و به مادرم کمک می کرد. او هر وقت مرا می دید می خندید و به شوخی می گفت " تو بازور مرا عضو تشکیلات جوانان کردی، یالا پنج ریالی را که از من گرفتی پس بده" و می خندید.

رفیق دیگری داشتیم به نام «زنوزی» که در شعبه تبلیغات با «علی توده» کار می کرد. «خیامی» صدر کمیته شهر بود. متاسفانه همه فوت کرده اند. می توانم اسم خیلی های دیگر را هم ببرم.

در شهر اردبیل، میتینگ ها اغلب درمقابل محوطه وسیع ساختمان بلدیه برگزارمی شد، مثل اینکه سه طبقه بود و یک بالکن هم داشت. هروقت که درآنجا میتینگی برگزارمی شد، آن وقت مرا می بردند روی آن بالکن و بلندگو را به دستم می دادند و ما شروع می کردیم.

صدرما درتشکیلات جوانان و کمیته ولایتی « مختار دیده کنان» بود. رفیق « رحیم مباهی» هم با ما بود، او گویا بعد ازمهاجرت ما 12 سال زندان کشید، البته اسم حزبی اش «رحیم سعدی» یا یک همچین چیزی بود دقیق خاطرم نیست.

ما درجریان فعالیت هایمان به شهرستان های مختلف رفت و آمد می کردیم. درآن موقع نمی دانم چه اتفاقاتی افتاده وچه شده بود، که به من گفتند تو باید اسلحه داشته باشی تا بتوانی از خودت دفاع کنی. ظاهرن مسائلی پیش آمده بود که فقط رهبری از آن اطلاع داشت. ظاهرن توطئه ای برای کشتن من طرح شده بود.

در آن زمان «پزشکیان» و « مهدی کیهان» از افسران عضو حزب توده ایران در اردبیل بودند و درسربازخانه شهر، به ما درس کار با اسلحه را آموزش می دادند. اعضاء تشکیلات جوانان به هنگام آموزش، لباس آبی می پوشیدند و روی آن کمربند می بستند و کلاه پیش آهنگی بر سرمی گذاشتند.

« گلی خیامی» که صدرکمیته اردبیل بود، یک اسلحه کمری دراختیار من گذاشت و رفقا«پزشکیان» و« مهدی کیهان» به من یاد دادند که چگونه از آن استفاده کنم.

زمانی که «گلی خیامی» سلاح را به من می داد، «زنوزی»، «دلیلی» و « مختار دیده کنان» هم درآنجا بودند. درآن زمان، درمیان زنان عضو فرقه اولین زنی که اسلحه در اختیارش گذاشتند «ایرج ابراهیمی»  خواهر شهید فریدون ابراهیمی بود که در آستارا زندگی می کرد. البته من چندی پیش در صحبت های خودم در جلسه بزرگداشت هفتادمین سالگرد مرگ قهرمانانه شهید «فریدون ابراهیمی» دادستان شجاع حکومت ملی، این نکته را یاد آورشدم.

خانم «ایرج ابراهیمی» عمه همین فریدون ابراهیمی خودمان است که در اینجا زندگی می کند و مسئول سازمان مهاجرین ایرانی در جمهوری آذربایجان است، من ایرج را ازهمان زمان می شناختم.

ب – راستی، می توانید یک کمی ازنوع و شیوه تبلیغات خودتان درآن دوره برایمان بگوئید؟.  

ع – خوب طبیعی است که ما باید برای جمع کردن افراد به دور خودمان کارهائی می کردیم. دبیرستان صفوی اردبیل سالن بزرگی داشت. تمام جلسه های ما، توی آن سالن برگزار می شد. کار دیگری نمی توانستیم بکنیم. جلسات سخنرانی می گذاشتیم و همان چیزهائی را که بلد بودیم می گفتیم. نه دوره ای دیده بودیم، و نه آموزشی، اما وقتی رفیق زنوزی سخنرانی می کرد چیز دیگری بود.

او فوق العاد خوب صحبت می کرد، ناطق زبردستی بود،خوب البته صحبت کردن خودش یک هنر است و کمتر کسی این هنر را داشت. بعد از سخنرانی هم کنسرت می دادیم. درکنسرت ها، «ربابه مرادوا» آواز می خواند. باصدائی آسمانی، واقعن انگار صدایش از آسمان ها می آمد، از کهکشان ها می آمد.همه مردم اردبیل برای شنیدن صدای او به کنسرت می آمدند.«ربابه» آن وقت ها، پانزده، شانزده ساله بود، یک سالی از من بزرگتر بود. این کنسرت ها طرفداران زیادی داشت، برای همین خیلی ها در اطرافمان جمع می شدند، همه جوان های شهر می آمدند.

من هم می رقصیدم. لزگینکا می رقصیدم. لباس «چِرکسی» می پوشیدم و خودم را به صورت پسرها در می آوردم و دور ربابه می چرخیدم و می رقصیدم.

ب – گفتید لباس «چِرکسی» می پوشیدی و خودتان را به شکل پسرها در می آوردید. لباس چرکسی چه جور لباسی است؟

ع – لباس چرکسی، عبارت ازلباس مردانه ای است که تا روی زانو می رسد، روی آن کمر می بندند، خنجری برکمرمی آویزند و کلاه پوستی برسر می گذارند، من با این لباس کاملن شبیه پسرها می شدم.

خلاصه ما در کنارسخنرانی ها، کنسرت می دادیم و تئاتر بازی می کردیم. این تئاتر بازی کردن را چه کسی به ما یاد می داد؟ رژیسور و کارگردان آن کی بود؟ چه کسی سناریو می نوشت؟ هیچ به یادم نمانده است. اما واقعن ما همه این کارها را می کردیم. برای دیدن تئاتر ما خیلی ها می آمدند.

من آنقدر لباس های مادرم را، فرش های خانه مان را، برای استفاده در تئاتر برده بودم، و آنقدر لباس های او را بزرگ و کوچک کرده بودیم و اینجا و آنجایش را سوراخ کرده بودیم، که یک روزمادرم رفت و با یک خانم خیاط صحبت کرد و به او گفت "بیا، این چرخ خیاطی و این پارچه، حقوق ات را هم می دهم، برای این بچه ها که تئاتر و کنسرت می دهند لباس بدوز. به این شکل مادرم لباس هایش را هم نجات داد.

مادرم خیلی زن ساده پوش و مهربانی بود. همیشه با زن خدمتکاری که در مسافرخانه ما کار می کرد می رفتند برای خرید. فروشنده نمی توانست تشخیص بدهد که صاحب کار کدام است و خدمتکار کدام. او اینقدر ساده و خودمانی بود. او همیشه به من می گفت «دخترم، زمانی داری، طوری بپوش که در وقت نداری احساس کمبود نکنی». او خودش هم همیشه ساده می پوشید وسعی می کرد که خودش باشد.

او در باره من هیچ وقت سخت گیری نمی کرد. سعی می کرد من روی پای خودم به ایستم. امروزه، وقتی نوه ام کمی دیر به خانه می آید، من کلی نگران می شوم. اما مادر اینطور نبود، با اینکه من پانزده سال بیشتر نداشتم، به من اجازه می داد تا برای دادن کنسرت و اجرای نمایش همراه دوستانم به شهرستان ها بروم .

ادامه دارد....                                                                         

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: