نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-12-06

نویدنو  15/09/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • سال‌هاست که سیاست‌های نولیبرالی و ریاضت اقتصادی بر مشکلات ساختاری ایران را افزوده است. بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم، خصوصی‌سازی، حمایت از نورچشمی‌ها، فساد، رانت‌خواری نخبگان رژیم، افزایش نابرابری‌ها را باعث گردیده است. به‌موازات زیر سؤال رفتن آرمان‌های جمهوری اسلامی و خلوص مقدسات ظاهری آن، پایه‌های قدرت تئوکراتیک [دین‌سالارانه] متزلزل شده‌اند. اکنون ناسازگاری میان رژیم و جامعه به‌دلیل انسداد ساختاری و به‌چالش کشیده شدن سیاست نظامی آن در عراق و سوریه تشدید شده است.

 

 

 

 

همبستگی نیروهای مترقی جهان با مبارزات و خواست های مردم ایران!

به دنبال شروع سرکوب خونین، کشتار، بازداشت و شدت یافتن اختناق هفته گذشته اعضا و هواداران حزب توده ایران  در سراسر جهان تمام امکانات خود را در راستای اطلاع رسانی در سطح بین المللی و فراخوان نیروهای مترقی به حمایت از تظاهرکنندگان در کشورما به کار گرفته است. در آلمان، فرانسه، سوئد، انگلستان، کانادا و ایالات متحده رفقای حزبی فعالانه در سازماندهی و برگزاری موفقیت آمیز آکسیون های اعتراضی شرکت داشتند

در بریتانیا  روزنامه مورنینگ استار به پیشنهاد حزب توده ایران با انتشار مقاله های متعددی  جنبش کارگری کشورهای انگلیسی زبان را در جریان تحولات ایران قرار داد.  فعالیت نهادهای همبستگی ترقیخواه منجمله "کمیته دفاع از مردم ایران" در سازماندهی کارزار همبستگی با مردم ایران  با استقبال بسیار روبرو شده و از این طریق اتحادیه های کارگری در نامه هایی به سفارت جمهوری اسلامی با اظهار نگرانی خواهان توقف فوری سرکوب تظاهرکنندگان شده اند حزب های کمونیست جهان در همبستگی با معترضان در ایران بیانیه های متعددی منتشر کرده اند و از جمله "نسبت به تعلیق حقوق مدنی و کشتن تظاهرکنندگان و دستگیری های گسترده که طی یک هفته گذشته رخ داده است ، ابراز تأسف و آنرا محکوم کرده اند."

 در سرمقاله روزنامه مورنینگ استار ۲۹ آبان ماه با تیتر "سیاست شلیک برای کشتن"  تظاهرکنندگان با نقل قول از مسئولین "کمیته دفاع از حقوق مردم ایران" به افشاگری جنایت های هفته گذشته رژیم بر علیه تظاهرکنندگان می پردازد و از نهادهای بین المللی خواستار اعمال فشار بر جمهوری می شود. این مقاله گوشزد می کند که تظاهرات در ایران در ابتدا برای اعتراض به افزایش ناگهانی بنزین در آغاز تظاهراتی مسالمت آمیز بود ولی با خشونت سازمان یافته از جانب نیروهای انتظامی امنیتی روبرو شد. مقاله مورنینگ استار با اشاره به اینکه  بسیاری ناپدید و بازداشت شده اند متذکر می شود بنا به گزارش شاهدان و پزشک ها با استفاده از نوع فشنگ های نظامی به سر و بخش فوقانی تنه تظاهر کنندگان شلیک شده است.  "کمیته دفاع از حقوق مردم ایران" (کودیر) در اعلامیه مطبوعاتی اش روز 29 آبان ماه نیز  کنشگران و سازمان های ترقیخواه جهان به حمایت از مردم کشور فرا خواند و خواستار اقدام های زیر شد:

 در این  دوره خفقان و سرکوب، همبستگی خود را با مردم ایران نشان دهید

از دولت ایران بخواهید که بازداشت شدگان به امکانات پزشکی و معالجه و وکیل مستقل دسترسی داشته باشد.

از دولت ایران بخواهید فورا همه معترضین را که از جمعه ۲۴  آبان ماه ۹۸ بازداشت شده اند ، آزاد کند.

از دولت ایران بخواهید که در مورد خشونت نسبت به معترضین - به ویژه اقدام به دستورات "شلیک برای کشتن" و شناسایی منبع این دستورات پاسخگو باشد.

از دولت ایران بخواهید ارقام دقیق تعداد معترضین کشته ، زخمی و بازداشت شده در طی چند روز گذشته و هویت آنها را منتشر کند.

در حمایت از معترضین و مردم رنج دیده ایران که برای صلح ، حقوق بشر و دموکراتیک و عدالت اجتماعی مبارزه می کنند بیانیه ای صادر کنید.

 

بیانیهٔ فدراسیون جهانی جوانان دموکرات در همبستگی با مردم ایران

فدراسیون جهانی جوانان دموکرات شاهد اعتراض‌های فزاینده در سراسر ایران در مخالفت با افزایش ۵۰درصدی قیمت بنزین [سهمیه‌بندی شده] و بی‌توجهی دولت به خواست‌های مردم ایران است. بر پایهٔ اطلاعات رسیده به ما، قیمت بنزین در سال‌های گذشته ۳۰ برابر شده است و این افزایش اخیر، مردم ایران را بیش از پیش به سوی فقر و رنج بیشتری می‌راند که ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی و هزینهٔ رفت‌وآمد خواهد بود.

راه‌حل مسائل پیش آمده، بی‌تردید گسیل نيروهای پلیس و اعمال خشونت نسبت به مردم عادی و قطع کردن اینترنت نیست. تا آنجا که ما می‌دانیم، تا کنون بیشتر از ۱۲ نفر کشته شده و تعداد زیادی از معترضان زخمی و به طور ناروا بازداشت شده‌اند. [این بیانیه بر اساس آمار موجود در صبح روز سه شنبه ۲۸ آبان تهیه شده است]   فدراسیون جهانی جوانان دموکرات بی‌توجهی دولت ایران به خواست‌های مردم و رفتار خشونت‌آمیز پلیس با مردم را محکوم می‌کند. ما برای مردم ایران در پیکارشان در راه تحقق حقوقشان آرزوی توانمندی داریم. ما به همهٔ خانواده‌ها و دوستان کسانی که جانشان را در این پیکار از دست داده‌اند تسلیت می‌گوییم و برای زخمی‌شدگان آرزوی بهبودی سریع داریم.

ما برخورد خشونت‌آمیز پلیس و حبس‌های ناعادلانه را قاطعانه محکوم می‌کنیم. ما به رفقای سازمان [ایرانی] عضو فدراسیون، سازمان جوانان تودهٔ ایران، رفیقانه درود می‌فرستیم و برای آنها در راهبرد مبارزه برای پایان یافتن خشونت و ادامهٔ پیکار تا تحقق خواست‌های مردم، رفیقانه آرزوی توانمندی داریم. در عین حال، امیدواریم که سازمان جوانان تودهٔ ایران و حزب تودهٔ ایران چشمان هشیار خود را باز نگه دارند تا از سوءاستفادهٔ مداخله‌گران امپریالیست از وضعیت کنونی کشور جلوگیری کنند.  در این لحظهٔ نیاز به همبستگی، ما از همهٔ سازمان‌های ترقی‌خواه در سراسر جهان می‌خواهیم که در پیکار مردم ایران برای دستیابی به زندگی مناسبی که شایستهٔ آنند، در کنار مردم ایران بایستند

با سپاس‌های رفیقانهٔ، 

دفتر مرکزی فدراسیون جهانی جوانان دموکرات 

بوداپست، مجارستان 

۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ [ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸]

 

حزب کمونیست بریتانیا: اعتراض به کشتار تظاهرکنندگان

 

به حمید بعیدی‌نژاد،‌سفیر جمهوری اسلامی ایران ، لندن، انگلستان، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹

جناب آقای سفیر ،

من این یادداشت را به شما می‌نویسم تا از شما بخواهم که مراتب اعتراض جدی و شدید ما را در مورد کشتار و دستگیری شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه افزایش قیمت بنزین در هفته گذشته و بدرفتاری با آنان را به دولت ایران ابلاغ کنید.

طبق برآورد سازمان عفو بین‌الملل تا کنون دست‌کم ۱۰۶ نفر توسط نيروهای انتظامی حکومت ایران کشته شده‌اند.  به گزارش پزشکان بیمارستان‌ها، بیشتر زخمی‌ها از ناحیه سر مجروح شده‌اند که به نظر می‌آید براثر تیراندازی به قصد کشت بوده است.  همچنین،  گزارش شده است که تا روز شنبه بیشتر از هزار نفر دستگیر شده‌اند که خانواده‌های آنها از محل بازداشت آنها بی‌اطلاع هستند.  کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را در مورد نقض معیارهای بین‌المللی از جمله بازداشت‌های خودسرانه، منع دسترسی به وکیل، بدرفتاری،و  قطع کامل اینترنت،  ابراز کرده است.  حزب ما ضمن اینکه به‌شدت با  اعمال تحریم‌های آمریکا مخالفت کرده است، و پیامدهای اقتصادی آن را درک می‌کند، اقدام‌های دولت شما را که به کشته شدن عده ای زیاد و سرکوب حقوق بشر در زمینه تجمع، اعتراض، و وسایل ارتباطی محکوم می‌کند.

ما خواستار آزادی دستگیرشدگان، اعلام اسامی کشته‌شدگان به خانواده‌های آنها،  و تحقیق علنی در مورد آنچه به نظر می‌آید دستور کشتار توسط نیروهای انتظامی بوده ست، هستیم.

با احترام، رابرت گریفیتز،  دبیرکل حزب کمونیست بریتانیا

 

همبستگی حزب کمونیست فرانسه با مردم ایران

 دبیر روابط بین‌المللی حزب کمونیست فرانسه، در پیامی به‌رهبری حزب تودهٔ ایران، اظهار داشت: "اجازه بدهید که از طریق این پیام همبستگی با حزب تودهٔ ایران، با همهٔ مردم ایران که برای عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنند و از سوی رژیم اسلامی به‌طرزی مهلک سرکوب می‌شوند ابراز همبستگی کرده و حمایت صریح و استوار حزب کمونیست فرانسه را از آنان بیان و مورد تائید قرار دهم." دبیر روابط بین‌المللی حزب کمونیست فرانسه آنگاه متن بیانیهٔ اعلام همبستگی کمونیست‌های فرانسه را که چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۹۸  انتشار یافت، ارائه کرد. متن کامل این بیانیه به‌قرار زیر است:

"تظاهرات مردمی در بسیاری از شهرهای ایران که  تصمیم دولت به‌حذف یارانه از بهای بنزین را محکوم می‌کنند، به بسیج هزاران نفر فراروییده است. ولی فقیه، علی خامنه‌ای، اجرای این تصمیم را به‌هر قیمتی و با تمام قوا تائید کرد. این قیام تازه، ادامهٔ جنبش‌های ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) و ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) و متأثر از دلایل داخلی و خارجی و همچنین در ارتباط با پیامدهای تحریم‌های ایالات متحده و خروج  واشنگتن از توافق هسته‌ای [برجام] است.

سال‌هاست که سیاست‌های نولیبرالی و ریاضت اقتصادی بر مشکلات ساختاری ایران را افزوده است. بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم، خصوصی‌سازی، حمایت از نورچشمی‌ها، فساد، رانت‌خواری نخبگان رژیم، افزایش نابرابری‌ها را باعث گردیده است. به‌موازات زیر سؤال رفتن آرمان‌های جمهوری اسلامی و خلوص مقدسات ظاهری آن، پایه‌های قدرت تئوکراتیک [دین‌سالارانه] متزلزل شده‌اند. اکنون ناسازگاری میان رژیم و جامعه به‌دلیل انسداد ساختاری و به‌چالش کشیده شدن سیاست نظامی آن در عراق و سوریه تشدید شده است. فضای ناامیدی که مسیرهای خشم و خشونت را دنبال می‌کند از نو بروز می‌کند. تحریم‌های ایالات متحده اوضاع را به‌طور جدی بدتر کرده است، زیرا واشنگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. درحالی که سیستم صادرات قاچاق به کشورهای همسایه مانند پاکستان، عراق، سوریه، و ترکیه برقرار شده است، فروش به چین و هند به‌طرزی چشمگیر کاهش یافته است. پیامدهای تحریم‌ها هم‌اکنون کاملاً آشکار شده‌اند: افزایش تورم، کاهش ۹ درصدی تولید ناخالص داخلی، و سقوط ارز در برابر دلار. این امر به کمبود مواد غذایی و دارو منجر می‌شود و مشکلات مردم را تشدید می‌کند، به‌ویژه که دولت دشواری بیشتری در اجرای استراتژی‌های دُور زدن تحریم‌ها را تجربه می‌کند. این تحریم‌ها، همراه خود فساد، قاچاق، ثروت‌های بادآوردهٔ غیرقانونی، و بی‌نظمی اجتماعی را تقویت می‌کند که نشان می‌دهد خواست ترامپ تضعیف دولت ایران به‌امید سرنگونی آن نیست، بلکه درواقعیت امر بی‌نظمی اجتماعی در ایران را تقویت می‌کند. حقیقتی است که تا به‌امروز این سیاست هیچ تجدیدنظری محسوس از جانب تهران در ارتباط با توافق هسته‌ای را به‌وجود نیاورده است.

سیاست تحریم‌ها به‌هیچ‌وجه رژیم را تضعیف نخواهد کرد، زیرا رژیم هنوز می‌تواند به پایگاه اجتماعی‌ای قوی، دستگاه‌های امنیتی، و بسیج محافظه‌کارترین نیروها متکی باشد. در این شرایط، سرکوب مخالفان سیاسی و تشدید سرکوب جنبش‌های اجتماعی را شاهدیم. پس از تظاهرات آخر هفته، نیروهای ضد شورش در سراسر کشور گسترش یافته و به کشته شدن تعدادی شهروند عادی و دستگیری حدود هزار نفر منجر شده است. اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، و تلفن همراه درعمل به‌کل مسدود شده‌اند.

اگر جنبش مردمی در ایران ویژگی‌های آشکاری را ارائه می‌دهد که آن را از رژیم‌های همسایه عرب آن متمایز می‌کند، هم‌زمان نقاط مشترک و تأثیرهای تقلید از همدیگر را نیز تقریباً آشکار می‌سازد. چه در ایران، چه در عراق و چه در لبنان، مردم درعین‌حال هم سیاست‌های اقتصادی تحمل‌ناپذیر، فساد گسترده و هم مصاده قدرت از جانب دارودستهٔ اقتدارگرا را طرد می‌کنند. نهادها، ٬ساختار٬ قدرت دولتی، و رهبران حکومتی، مشروعیت‌شان را از دست داده‌اند. بر این بی‌اعتمادی کلی، خواست مردم برای دستیابی به شأن و منزلت، آزادی و صلح افزوده می‌شود.

این جامعه‌ها به‌شکلی همگرا تاریخی نو می‌نگارند. هیچ‌کس نمی‌تواند خروجی این جنبش‌های مردمی را پیش‌گویی کند: محافظه‌کار یا مترقی؟ اما روندی برگشت‌ناپذیر و انتقالی طولانی‌زمان شبیه نمونهٔ الجزایر درحال شکل‌گیری است.

 

حزب کمونیست فرانسه پشتیبان همیشگی مبارزات شجاعانه و توصیف‌ناپذیر مردم خاورمیانه است."

 

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) سرکوب بی‌رحمانهٔ اعتراض‌های سراسری مردم، و کشتار بیش از ۲۵۰  تن از آنان از سوی مقام‌های ایرانی را محکوم می‌کند.

 

گزارش‌هایی موثق حاکی از آن‌اند که حدود ۳۷۰۰ نفر  زخمی و چندین هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند. از آنجا که دولت همچنان مانع دسترسی به اینترنت است، دستیابی به اطلاعات دشوار است. افزایش ناگهانی قیمت بنزین به‌علاوهٔ نارضایتی‌های موجود نسبت به سیاست‌های دولت و قداره‌کشی‌های سران نظامی و مذهبی رژیم، اعتراض‌های اخیر در ایران را برانگیخت. خانم شارون بارو، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC)،  گفت: "کشتار اخیر کیفرخواستی هولناک برای محکومیت حکومتی فاسد است  که باید تغییر کند. سرخوردگی و خفقان ناشی از سرکوب اعتراض‌ها و خواست‌های مردم، به‌ویژه در مورد دستمزدهای ناکافی، با خشونت حکومتی و سرکوب مدام و دراز مدت فعالیت‌های قانونی اتحادیه‌های کارگری برطرف نمی‌شود."

در فهرست جهانی ۲۰۱۹ کشورهایی که در آن‌ها هیچ ضمانت قانونی‌ای به‌منظور رعایت حقوق کارگری وجود ندارد و از سوی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری تنظیم می‌شود، ایران در مقام پنجم قرار دارد.

خانم شارون بارو افزود: "مردم در سراسر جهان برای اعتراض به خیابان‌ها می‌ریزند، زیرا دولت‌ها و شرکت‌ها قیمت کالاها و خدمات اساسی را افزایش می‌دهند بدون درک این نکته که خانواده‌های کارگری قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند. بیانیه رئیس‌جمهور ایران، روحانی، مبنی بر ٬پیروزی٬ بر معترضان، یادآور ٬اعلام جنگ٬ پرزیدنت پینرا، رئیس جمهور شیلی، علیه معترضان شیلی در ماه اکتبر سال جاری است. دولت‌ها باید به‌جای سرکوب خشونت‌آمیز، به‌مقابله با دلایل اصلی افزایش خشم معترضان پرداخته و از مردم‌شان حمایت کنند و به  آنان احترام بگذارند. افزایش حداقل دستمزدها و حمایت از آزادی اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی برای توزیع عادلانه‌تر ثروت و برقراری صلح اجتماعی، گام‌هایی اساسی در این مسیرند."

 

اتحادیه معلمان انگلستان

 

عالی‌جناب،

من به‌نمایندگی از اتحادیه معلمان انگلستان (NASUWT ) بدین وسیله از اقدام‌های خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی ایران علیه مردم در تظاهرات مسالمت‌آمیزشان در اعتراض به افزایش قیمت سوخت مراتب انزجارم را اعلام می‌دارم. شهروندان عادی ایرانی  برای ابراز خشم، ناامیدی، و مخالفت با تصمیم ناگهانی افزایش عظیم  قیمت سوخت، در ۲۳ استان کشور به خیابان‌ها آمدند. تصمیم به این افزایش به‌سختی معیشت، گرسنگی، و ناامنی بسیار میلیون‌ها ایرانی عادی منجر خواهد شد. اتحادیه معلمان انگلستان از اینکه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز با خشونت شدید و برنامه‌ریزی‌شده به‌وسیلهٔ  پلیس و نیروهای امنیتی ایران مواجه شد و  به کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر منجر گردید، ابراز تأسف می‌کند. گزارش شده است که عدهٔ  بسیاری از معترضان دستگیر و  ناپدید شده‌اند و هنوز از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست

اتحادیه معلمان بیانیه مورخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ / ۲۸ آبان‌ماه ۹۸ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت اعمال دولت ایران و ابراز نگرانی عمیق سازمان ملل درباره میزان خشونت استفاده شده علیه معترضان شرکت کننده در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، ازجمله استفاده از سلاح گرم که ناقض قوانین و موازین بین‌المللی است، را کاملاً تأیید می‌کند

اتحادیه معلمان از دولت ایران رعایت اکید مفاد زیر را بی‌درنگ خواستار است:

۱.‌ خشونت علیه مردم خود را پایان دهید، ازجمله خشونت علیه معترضان در تظاهرات مسالمت‌آمیز؛

۲.‌ همه بازداشت شدگان تظاهرات اخیر علیه تصمیم افزایش قیمت سوخت را آزاد کنید؛

۳.‌  دسترسی فوری به کمک‌های پزشکی مستقل برای همه کسانی که مورد تعرض  پلیس و نیروهای امنیتی ایران قرار گرفته‌اند اجازه دهید.

اتحادیه معلمان همچنین از هرگونه درخواست جامعه جهانی از دولت ایران که ثابت کند در خشونت علیه معترضان که به کشته، زخمی، و بازداشت شدن معترضان غیرمسلح منجر شده است، دست نداشته است، حمایت می‌کند.

با احترام کریس کیتس،‌ دبیرکل

 

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۰۹۱، دوشنبه ۴ آذر ماه ۱۳۹۸

 

ادامهٔ همبستگی بین المللی با مبارزات مردم ایران

 

همبستگی حزب کمونیست پاکستان و حزب کمونیست سودان با مبارزات مردم ایران و محکوم کردن سرکوب خشن و خونین اعتراض های مردمی توسط رژیم جنایتکار ولایت فقیه 

حزب کمونیست پاکستان تیراندازی [عوامل] رژیم دین‌سالار خرافات‌پرست استبدادی ایران به مردم ایران و کشتار، بازداشت، و اعمال خشونت علیه مردم ایران را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

مردم ایران هم‌اکنون متحمل فقر و فلاکت‌های بی‌شماری در رژیم ملاها هستند، و حذف یارانهٔ قیمت نفت، مقاومت و خیزش آنها را برانگیخت که حق دموکراتیک طبیعی مردم ایران است.

مردم حق اعتراض و تظاهرات دارند، ولی نحوهٔ برخورد رژیم ایران با وضعیتی که پیش‌ آمد، و استفادهٔ رژیم از مشت آهنین [علیه مردم]، بدترین نوع رفتار فاشیستی است. حقوق دموکراتیک در آن کشور به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود و به همین دلیل هم زندگی مردم جهنم شده است. حکومت ایران باید الآن و برای همیشه به این شیوه پایان دهد.

حزب کمونیست پاکستان همبستگی عمیق خود را با مردم ایران ابراز می‌کند و از دولت ایران می‌خواهد که بی‌درنگ همهٔ فعالان بازداشت‌شده از ۱۶ نوامبر تا کنون را آزاد کند و همهٔ اتهام‌های ساختگی علیه آنها را لغو کند.

کمیتهٔ مرکزی،

حزب کمونیست پاکستان

۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۸ آذر ۱۳۹۸)

 همبستگی حزب کمونیست سودان با مردم ایران

 

در واکنش به اقدام‌های رژیم ایران در حذف یارانه‌ها از قیمت بنزین که به سه برابر شدن قیمت بنزین منجر شد، به‌علاوهٔ تحریم‌های آمریکا، که همگی به ورشکستگی اقتصاد ایران و افزایش نرخ تورّم و بیکاری منجر شده است، صدها هزار نفر [از مردم ایران] به خیابان‌ها آمدند و علیه این اقدام‌ها به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کردند و خواستار رعایت حقوق خود شدند.

سیاست‌هایی رژیم ایران اکثریت مردم ایران به فقر مفرط و فلاکت اقتصادی کشانده است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم با برخورد قهرآمیز و خشونت افراطی رژیم ایران روبرو شد و به مرگ بیش از ۱۶۱ نفر، دستگیری بیش از ۷۰۰۰ نفر، و زخمی شدن بیش از  ۳۷۰۰ نفر منجر شد.

دبیرخانهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان اقدام‌های سرکوبگرانهٔ رژیم ایران را به‌شدّت محکوم می‌کند و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان و رعایت حقوق آنها در برخورداری از مراقبت‌های پزشکی و دسترسی به مشاورهٔ قانونی [وکیل] است.

دبیرخانهٔ کمیتهٔ مرکزی،

حزب کمونیست سودان

خارطوم، ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹ (۶ آذر ۱۳۹۸)

 سایت حزب تودهّ ایران

 

همبستگی حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست بنگلادش با مبارزات مردم ایران

به کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران

 حزب ما هرگونه سرکوب و کشتار مردمی را که برای آیندهٔ بهتر کشورشان پیکار می‌کنند، محکوم می‌کند.

رفقای گرامی،

حزب مردم فلسطین همبستگی قاطع خود را با حزب شما و مردم ایران در مبارزه در راه حقوق مردم ایران و برای تحقق عدالت اجتماعی و دموکراسی ابراز می‌کند.

حزب ما هرگونه سرکوب و کشتار مردمی را که برای آیندهٔ بهتر کشورشان پیکار می‌کنند، محکوم می‌کند. ما خواستار آزادی فوری فعالان تظاهرکننده هستیم که برای آرمان عادلانهٔ خود مبارزه می‌کنند.

در عین حال، حزب مردم فلسطین هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ایران و تلاش نیروی خارجی برای بهره‌گیری از آرمان عادلانهٔ مردم ایران به سود خود و برای تحقق نقشه‌های امپریالیستی علیه مردم ایران و ملّت‌های منطقه را محکوم می‌کند.

ما اعتقاد داریم که این مردم ایران‌اند که باید در مورد آیندهٔ خود، بدون سرکوب و مداخلهٔ خارجی، آزادانه تصمیم بگیرند.

 

کمیتهٔ مرکزی حزب مردم فلسطین

رام‌الله، سوّم دسامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آذر ۹۸)

حزب کمونیست بنگلادش سرکوب فعالان و رهبران جنبش‌های ترقی‌خواه در ایران را به‌شدّت محکوم می‌کند.

 

رفیق مجاهدالاسلام سلیم و شاه علم، صدر و دبیرکل حزب کمونیست بنگلادش، در بیانیهٔ مطبوعاتی‌ای که روز دوشنبه ۲ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۱ آذر ۹۸) منتشر کردند، اظهار داشتند که ملّت ایران در حال حاضر درگیر مبارزه‌ای توده‌یی علیه درصد بالای بیکاری و افزایش شدید قیمت کالاهای ضروری از جمله ۳برابر شدن قیمت بنزین، بدون اطلاع قبلی مسئولان، هستند. حزب تودهٔ ایران و دیگر نیروهای ترقی‌خواه و دموکراتیک ایران با موفقیت در جریان پیشبُرد این جنبش هستند. تظاهرات اعتراضی بزرگی در صد شهر کشور صورت گرفت. مقام‌های ایرانی به‌جای برآورده کردن خواست‌های مردم دست به سرکوب شدید شهروندان و به‌ویژه فعالان و رهبران جنبش‌های ترقی‌خواه آن کشور زدند. در بخشی از این اقدام‌های سرکوبگرانه، رژیم دین‌سالار ایران بخشی از حقوق بنیادی بشر و حقوق دموکراتیک مردم ایران را زیر پا گذاشت و به دستگیری‌ها و بازداشت‌های گسترده، زندانی کردن معترضان بدون رعایت زمینه‌های قانونی، کشتار بیشتر از ۲۰۰ نفر، و قطع کردن کل اینترنت خانگی و موبایل‌ها دست زد.

حزب کمونیست بنگلادش اِعمال این خشونت بی‌رحمانه علیه مردم ایران را به‌شدّت محکوم می‌کند و همبستگی صمیمانه و قلبی خود را با این جنبش ابزار می‌کند. در عین حال، حزب کمونیست بنگلادش همبستگی خود را با پیکار حزب تودهٔ ایران با نقشه‌های امپریالیستی و تحریم‌های وحشیانه علیه ایران اعلام می‌کند.

 شعبهٔ بین‌المللی،

کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست بنگلادش

سایت حزب توده ایران

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: