نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1398-09-06

نویدنو  06/09/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نویدنو : جمعی از اصلاح طلبان طی نامه ای به رخ داد های اخیر واکنش نشان داده اند . خبر گزاری فارس با ادعای ان که این بیانیه معروف به 77 نفر به گردانندگی آقای تاج زاده منتشر شده و برخی امضایشان را پس گرفته اند اقدام به انتشار بیانیه جدیدی تحت عنوان 77 نفر کرده است . در ادامه متن هر دو نامه و اعتراض یکی از امضا کنندگان را جهت اطلاع باز نشر می کنیم . هدف از انتشار این نامه ها نشان دادن" تقوایی" است که گردانندگان خبرگزاری فارس کباده آن را به دوش می کشند . اما ان چه عیان است سرکوب و خنثی کردن کوچکترین روزنی است که به سوی افشا جنایت و سرکوب بیرحمانه حتی با زبانی تلطیف شده و با ادبیات خودی باشد .

     

 

نویدنو : جمعی از اصلاح طلبان طی نامه ای به رخ داد های اخیر واکنش نشان داده اند . خبر گزاری فارس با ادعای ان که این بیانیه معروف به 77 نفر به گردانندگی آقای تاج زاده منتشر شده و برخی امضایشان را پس گرفته اند اقدام به انتشار بیانیه جدیدی تحت عنوان 77 نفر کرده است . در ادامه متن هر دو نامه و اعتراض یکی از امضا کنندگان را جهت اطلاع باز نشر می کنیم . هدف از انتشار این نامه ها نشان دادن" تقوایی" است که گردانندگان خبرگزاری فارس کباده آن را به دوش می کشند . اما ان چه عیان است سرکوب و خنثی کردن کوچکترین روزنی است که به سوی افشا جنایت و سرکوب بیرحمانه حتی با زبانی تلطیف شده و با ادبیات خودی باشد .

 

 جمعی از اصلاح طلبان :

شلیک بی‌محابای تفنگ به سمت شهروندان عادی جنایت است

به نام خدا ملت شریف ایران!

پاسخ خشونت‌بار به تجمعات مردمی در اعتراض به گرانی بنزین طی دو روز گذشته در چندین شهرستان متاسفانه تاکنون فاجعه به همراه داشته و به قرار اطلاع منجر به جرح و حتی قتل نفس شده است.

شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند. دردآور است که با گذشت دهه‌ها از استقرار عدالت‌خانه و قانونی که حق و تکلیف مردم و حکومت در کشور ما را معین می‌کند همچنان حق طبیعی و خداداد هموطنان ما برای اعتراض به تصمیم‌های حکومتی چنین پایمال شود و تصمیمی اقتصادی که بایستی با هدف بهبود وضع مردم اتخاذ شود، منجر به چنین صدمات غیرقابل جبرانی می‌شود.

هموطنان ارجمند! وقایع تلخ رخ داده پس از اعلام افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین نشان داد چگونه تاخیر و بی‌برنامگی در رسیدگی مدبرانه و به‌موقع به معضلات اساسی که سالیان متمادی مورد اشاره کارشناسان و دلسوزان کشور بوده و به‌جای آن اشتغال ارکان حاکمیت به دعواهای فرسایشی در داخل و خارج، فاجعه می‌آفریند. رویدادهای اخیر بار دیگر ثابت کرد تصمیم‌گیری در پستوهای حکومتی، بی‌توجهی به حاکمیت قانون و ارکان قانون اساسی و از همه مهم‌تر انکار حق آگاهی و مشارکت مردم و نمایندگان واقعی آنها در اداره عمومی کشور تا چه حد خطرناک است و پیش از هر دشمنی کیان ایران عزیز و سرنوشت ایرانیان را تهدید می‌کند.

اکنون و در شرایطی که مردم شریف ایران در نتیجه پی‌گیری سیاست‌های سرنوشت‌سازی که نقش چندانی در شکل‌گیری آن نداشته‌اند تحت فشارهای شدید اقتصادی و معیشتی حاصل از تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قرار دارند و معضلاتی همچون فساد، بیکاری، فقر، نابرابری و ناکارآمدی بی‌علاج مانده و روز به روز بر ابعاد آنها افزوده می‌شود، باز گذاردن مسیر اعتراضات مسالمت‌آمیز و به رسمیت شناختن حقوق ملت مصرح در قانون اساسی کم‌ترین توقعی است که می‌توان از حاکمان داشت. در وضعیتی که حکومت بایستی در کنار مردمان خویش و به‌ویژه مستضعفان قرار گیرد و دست یاری به سوی آنها دراز کند ایستادن در برابر مردم عاصی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

ما امضاء‌کنندگان این بیانیه، در این شرایط خطیر، فارغ از تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی‌مان؛ از مسئولان امر و تصمیم‌گیران موکداً می‌خواهیم با احترام به حقوق مردم به‌ویژه حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فوراً نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به‌سوی مردم اقدام کرده و نتیجه را به عرض ملت برسانند. از مقامات مسئول می‌خواهیم موقعیت کنونی را مطلقاً به عنوان فرصتی برای رقابت‌های سیاسی و جناحی تلقی نکرده و از هرگونه رفتار و یا گفتاری که به آتش خشم معترضان می‌افزاید، اجتناب کنند. امروز همه اعم از حکومت و مردم، موافق و مخالف باید به فکر قشرهای آسیب‌پذیر و به حاشیه‌رانده شده باشیم. ما به سهم خود، متصدیان حکومت را دعوت می‌کنیم تا در همه امور مملکت و خصوصاً بسته اقتصادی اخیر به قانون بازگردند و با اعاده حیثیت از قانون اساسی، تصمیم‌های حکومتی را از طریق مجاری قانونی رسمی اتخاذ کنند و زمینه جلب نظر و مشارکت مردم را از طریق برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه با حضور تمامی گرایش‌ها فراهم کنند، به خواست مردم احترام گذاشته و نیز با عادی‌سازی روابط خارجی بساط تحریم‌ها را جمع کنند.

امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است تا با تضمین آزادی بیان و رسانه‌ها آحاد ملت و به‌ویژه کارشناسان منتقد در فضایی امن و سالم دیدگاه‌های خود را عرضه کنند. ما همچنین ضمن همدردی با آسیب‌دیدگان اعتراضات خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان را شدیداً محکوم کرده و بار دیگر بر ضرورت تحقیق و انجام دادرسی عادلانه تاکید می‌کنیم. از مردم عزیز و معترضان می‌خواهیم با نمایش تعهد خود به نفی هرگونه خشونت و تخریب اموال عمومی و خصوصی از مسیر اعتراض مسالمت‌آمیز خارج نشده و به‌علاوه مراقب هر نوع سوءاستفاده احتمالی بیگانگان و گروه‌های خشونت‌طلب و غیرملتزم به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی باشند.

اسامی امضاء کنندگان:

۱.آرمین محسن ۲.آقاجری زهره ۳.آقامحمدی بهروز ۴.آیتی حمید ۵.احمد نژاد محمد ۶.اسدی زیدآبادی حسن ۷.اصغرزاده ابراهیم ۸.امیری حمیدرضا ۹.امین‌زاده محسن ۱۰.باوفا رضا ۱۱.بلخاری مهدی ۱۲.بلوری رویا ۱۳.بهزادیان نژاد قربان ۱۴.پهلوان عاطفه ۱۵.تاجرنیا علی ۱۶.تاجزاده سید مصطفی ۱۷.تحققی مهدی ۱۸.تهرانی رضا ۱۹.توحیدی زهرا ۲۰.توحیدی هدا ۲۱.جلالی‌زاده جلال ۲۲.جلایی‌پور محمدرضا ۲۳.حاتم سیاوش ۲۴.حجاریان سعید ۲۵.حسینی‌نیا محمد ۲۶.خوشبخت علیرضا ۲۷.درایتی مصطفی ۲۸.دریس‌پورمهدی ۲۹.ربانی املشی زهرا ۳۰.ربانی ویدا ۳۱.رجایی علیرضا ۳۲.رجبیان علیرضا ۳۳.رسته مقدم مصطفی ۳۴.رمضان‌زاده عبدالله ۳۵.روحی وحید ۳۶.سبطی مصطفی ۳۷.سحرخیز عیسی ۳۸.سربندی حسین ۳۹.سمیع بهرام ۴۰.شاهرخ‌نیا بهروز ۴۱.شجاعی حامد ۴۲.شجاعی سجاد ۴۳.شفیعی مطهره ۴۴.طباطبایی ریحانه ۴۵.عابدی کریم ۴‌۶. عرب سرخی فیض‌الله ۴۷.علوی‌تبار علی‌رضا ۴۸.فهیمی پروین ۴۹.قدس مریم ۵۰.قدیانی ابوالفضل ۵۱.کروبی حسین ۵۲.کولایی الهه ۵۳.کیانوش راد ساجده ۵۴.کیانوش‌راد محمد ۵۵.گلرخ کتایون  ۵۶.متین زاده پرستو ۵۷.مجتهدزاده سید علی ۵۸.محتشمی‌پور فخرالسادات ۵۹.محمدی اروجعلی ۶۰.محمودیان مهدی ۶۱.مزروعی علی ۶۲.مشایخ میثم ۶۳.مظفر محمدجواد ۶۴.مظفری مهدی ۶۵.منتظری احمد ۶۶.منصوری آذر ۶۷.مولاوردی شهیندخت ۶۸.مومنی عبدالله ۶۹.ناصری عبدالله ۷۰.نعیمی پور محمد حسین ۷۱.نوروزی صادق ۷۲.نیکجو علی ۷۳.هادوی محمد امین ۷۴.همتی شهرزاد ۷۵.واله حسین ۷۶.وسمقی صدیقه ۷۷.یوسفیان رضا

 

تکذیبیه خبرگزاری فارس :

تاج زاده به جعل امضا متهم شد

جمعی از اصلاح طلبان: نامه حمایت از اغتشاش گران را امضا نکردیم

طی روزهای گذشته نامه ای به امضای 77 اصلاح طلب با محوریت تاج زاده منتشر شد که حکایت از حمایت این جمع از اغتشاش‌گران داشت اما حالا جمعی از این افراد با امضای نامه ای دیگر، نامه پیشین را جعلی دانستند.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، جمعی از اصلاح طلبان که طی هفته اخیر نام آنها ذیل بیانیه منتسب به 77 اصلاح طلب درباره آشوب های اخیر با محوریت مصطفی تاج زاده آمده بود؛ حالا با صدور بیانیه‌ای با اعلام برائت از نامه پیشین اعلام کردند: ما امضاءکنندگان این بیانیه ضمن رد برخی مفاد بیانیه مذکور و اعلام بی‌اطلاعی خود از نحوه تدوین و انتشار آن، تأکید می نماییم تنها راه حل مشکلات کشور رجوع به صندوق رأی می باشد و بر رد هر نوع راهکار خشونت‌آمیز جایگزین پافشاری می‌کنیم.

متن نامه این فعالان سیاسی اصلاح طلب به شرح زیر است: 

«مردم بزرگ ایران!
حوادث تلخ رخ داده طی روزهای اخیر که علاوه بر خسارت‌های مادی، روح و جان عده‌ای از مردم این سرزمین را نیز رنجاند فرصتی است تا بار دیگر با یادآوری نعمت بی‌بدیل امنیت، وظیفه خود در قبال حفظ این سرمایه بزرگ را مرور کنیم. شکی نیست که تداوم و بقای هر حکومتی در به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و برخورد هوشمندانه با آن است اما همه ما باید بدانیم که دستیابی به هر نوع اصلاحی در حکومت صرفا در شرایط ثبات و امنیت ممکن بوده و آنچه خارج از این چارچوب نصیب ملت خواهد شد؛ خسارت محض است.
امروز بر همگان روشن است که تداوم وضعیت سابق مصرف سوخت نه تنها هیچ توجیه اقتصادی نداشت بلکه با گسترش روزافزون قاچاق سوخت، شرایط برای تاراج سرمایه‌های ملی فراهم می‌شد. براین اساس ضرورت تدوین برنامه‌ای برای کنترل این مصرف افسارگسیخته از مدت‌ها پیش مورد تأکید کارشناسان قرار داشته است. با این وجود اجرای هر سیاست مفید نیازمند اتخاذ مناسب‌ترین روش اجراست. آنچه در اجرای طرح اخیر کنترل مصرف سوخت به وضوح قابل رؤیت است، شتابزدگی در اجرا، بی‌توجهی به تبعات قابل پیش‌بینی آن، بی‌اعتمادی به مردم  و عدم اقناع افکار عمومی و خصوصا سردرگمی دولت در مواجهه با نتایج طرح است. بر این اساس ضرورت بازگشت به اصل تدبیر در تصمیم‌گیری‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
هموطنان شریف!
بی‌شک بخشی از خشونت‌های روزهای اخیر نتیجه برنامه‌ریزی بدخواهان خارجی مردم ایران بوده که نه تنها سعادت ملت بزرگ ایران کوچکترین اهمیتی برایشان ندارد بلکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد تاکنون از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به منافع این مردم دریغ نکرده‌اند. وقتی ولیعهد جوان عربستان سخن از کشاندن جنگ به داخل خیابان‌های ایران می‌گوید؛ عجیب نیست که در برخی مناطق کشور شاهد حضور افراد مسلح در میان معترضین باشیم. بنابراین ضمن تأکید بر ضرورت شنیدن صدای به حق ملت در اعتراض به بی‌تدبیری‌های دستگاه‌های مسئول و همچنین ضمن دعوت نیروهای حافظ نظم و امنیت به تداوم صبر و مدارا با مردم، برخورد هوشمندانه ملت با شیطنت‌ها را مورد تأکید قرار داده و تصریح می‌کنیم نباید اجازه داد تا منافع اعتراضات به حق مردم به سبد بیگانگان و دشمنان ایران و ایرانی برود چرا که آنان به چیزی کم‌تر از نابودی امنیت ملی این سرزمین و دستاوردهای مردم آن بسنده نخواهند کرد.
در نهایت و با توجه به انتساب بیانیه‌ای نه چندان دقیق به 77 نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب طی روزهای اخیر؛ ما امضاءکنندگان این بیانیه ضمن رد برخی مفاد بیانیه مذکور و اعلام بی‌اطلاعی خود از نحوه تدوین و انتشار آن، تأکید می نماییم تنها راه حل مشکلات کشور رجوع به صندوق رأی می باشد و بر رد هر نوع راهکار خشونت‌آمیز جایگزین پافشاری می‌کنیم. همه ما باید بدانیم که مسیر هر نوع اصلاح و بهبودی فقط و فقط از مسیر مشارکت سیاسی و صندوق رأی می‌گذرد و لاغیر.
بهزاد نبوی، محسن امین‌زاده، ابراهیم اصغرزاده، علیرضا علوی‌تبار، حسین واله، محمدرضا جلایی‌پور، علی تاجرنیا، محمد کیانوش‌راد، علی مزروعی، الهه کولایی، صادق نوروزی، مهدی دریس‌پور، زهره آقاجری، بهروز آقامحمدی، حمید آیتی، محمد احمدنژاد، حمیدرضا امیری، رضا باوفا، زهرا توحیدی، مصطفی سبطی، بهروز شاهرخ‌نیا، حامد شجاعی، مطهره شفیعی، رویا بلوری، هدی توحیدی، جلال جلالی‌زاده، سیاوش حاتم، محمد حسینی‌نیا، علیرضا خوشبخت، مصطفی درایتی، زهرا ربانی املشی، ویدا ربانی، علیرضا رجبیان، مصطفی رسته مقدم، کریم عابدی، پروین فهیمی، بهرام سمیع، احمد منتظری، ریحانه طباطبایی، ساجده کیانوش‌راد، کتایون گلرخ، عروجعلی محمدی، میثم مشایخی، مهدی مظفری، محمدحسین نعیمی‌پور، علی نیکجو، شهرزاد همتی، رضا یوسفیان.

به گزارش فارس، در نامه‌ای که در روزهای اخیر با عنوان بیانیه 77 اصلاح طلب منتشر شده بود ضمن حمایت از اغتشاش گران به برخورد نیروهای انتظامی انتقاد کرده  و از مأموران خواسته شده بود که از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز و فوراً نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به‌سوی مردم اقدام کنند!

در این بیانیه جعلی که با محوریت مصطفی تاج زاده گردآوری شده بود، امضا کنندگان مورد ادعا، خواسته بودند به خواست مردم احترام گذاشته شده و همچنین با عادی‌سازی روابط خارجی بساط تحریم‌ها جمع شود!

محسن آرمین، ابراهیم اصغرزاده، علی تاجرنیا، سعید حجاریان، عبدالله رمضان‌زاده، فیض‌الله عربسرخی، علیرضا علوی تبار، الهه کولایی، محمد کیانوش‌راد، شهیندخت ملاوردی، عبدالله ناصری، آذر منصوری، حمید آیتی (همسر شهیندخت ملاوردی) و حسین کروبی از جمله افرادی بودند که امضای آنها پای نامه یاد شده بود.

 

ابتذال ماکیاولیستی

حامد شجاعی

جمله‌ای معروف و بسیارشنیده، منسوب به ماکیاولی وجود دارد که می‌گوید: "هدف، وسیله را توجیه می‌کند." این جمله در عالم بازی‌های سخیف رسانه‌های وابسته‌ای که بیش از آنکه رسالت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را دنبال کنند، بنده نان و مطیع فرمان گردانندگان پشت صحنه خود هستند، ترجمانی جز ابتذال، در آینه دروغگویی و اتهام‌زنی پیدا نمی‌کند. فرقی هم نمی‌کند که دفتر مرکزی این چنین رسانه‌هایی در لندن و پاریس باشد یا تهران. تفاوتی ندارد که عنوان چنین رسانه‌هایی "ایران اینترنشنال" و "منوتو" و "سیمای آزادی" و ... باشد یا "وطن‌امروز" و "کیهان"و "فارس"! اشتراک این رسانه‌های به ظاهر مخالف و متفاوت، در تمسک به همان جمله منسوب به ماکیاولی‌ست.

نگارنده، مانند هر ایرانی میهن‌دوست و وطن‌پرست دیگری، در همه روزهای گذشته، دردمندانه نظاره‌گر سوختن سرمایه‌های انسانی و مادی این سرزمین در آتش بی‌تدبیری‌ها و بی‌اعتمادی‌های متقابلی بوده است که ریشه در ندیدن‌ها و نشنیدن‌ها و گم شدن عنصر گفتگو در اداره همه شئون جامعه از سوی حکومت و ملت دارد. در این میان در روزهایی که روان و روح جامعه، رنجور از زخمهای وارده در اثر رخدادهایی تلخ و باورنکردنی‌ست که می‌شد با کمی تدبیر و توجه به انذار و تذکر جمع‌های گوناگونی از دلسوزان این سرزمین (که حاکمان و مردم را توامان به خویشتنداری و صبوری و پرهیز از فروافتادن به ورطه هولناک خشونت فرا می‌خواندند) از آن احتراز کرد، عده‌ای از صاحبان تریبون، که تکیه بر جایگاه علمایی شریف و آزاده و مردمی زده‌اند، و جمعی از رسانه‌های مکتوب و مجازی که به خاطر برخورداری از مصونیت آهنین، خود را بی‌نیاز از تقوا و تقید به اخلاق می‌بینند، به جای تلاش در جهت تزریق آرامش به جامعه، بر طبل توهین و تهمت و تهدید می‌کوبند. بر آنها حرجی نیست، چرا که روش آنها در همه سالهای گذشته اذعانی بر این واقعیت است که اقتضای طبیعتشان این است.

روح ماکیاولیستی حاکم بر یکی از این رسانه‌ها، اما آنقدر بر قلم و روان گردانندگانش سیطره می‌یابد که برای تسویه حساب و شاید پرونده‌سازی و فشار بر نهادهای امنیتی، که برای پاسداری از مصالح و منافع و امنیت ملی باید مستقل باشند، بی‌ترس از نشر اکاذیب، اقدام به انتشار بیانیه‌ای جعلی با نام و امضای افرادی می‌کند که همگی حی و حاضرند. البته نمی‌توان از کنار عمل هجو خبرگزاری فارس در انتشار یک بیانیه جعلی، برای جعلی خواندن یک بیانیه واقعی بدون تلخند عبور کرد. این‌ فعل غیراخلاقی و سخیف، قطعا اگر با اصلاح و عذرخواهی رسانه مذکور همراه نباشد، مستوجب پیگیری قضایی است؛ اگرچه پیش از طرح شکایت، آدمی به یاد می‌آورد که اگر به قانون‌شکنی‌های مشابه پیشین این دست رسانه‌ها، رسیدگی صحیحی صورت می‌گرفت، تداوم چنین گستاخی‌های ممکن نمی‌شد.

القصه، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم:

۱- بیانیه‌ای که در خبرگزاری فارس ذکر شده را اولین بار در همان خبرگزاری کذا دیدم و امضای بنده، مجعول می‌باشد.

۲- در روزهای سختی که ساکنان و حاکمان این سرزمین با آن مواجه‌اند، برای وطن، علاجی جز انتظار و استقامت نمی‌دانم و معتقدم باید همه کسانی که دلبسته آبادی و آرامش و حفظ تمامیت ارضی این سرزمین هستند، علیرغم اختلاف نظرها و دلخوری‌های موجود در کنار یکدیگر بایستند و باب گفتگوی ملی را بگشایند.

۳- صاحبان رسانه و تریبون که خود را مستظهر به حصار آهنین می‌دانند، یادشان باشد که ممکن است با جوسازی و ارعاب، مانع اظهار نظر دلسوزان این سرزمین یا قلب واقعیت‌های موجود شوند اما سکوت اجباری گروههای گوناگون کنشگران و علاقمندان به آرامش و آبادی ایران، مترادف با محق بودن این حضرات نیست‌ و مرز بین منتقدان و مصلحان این ملک با گروهها و افراد بدسابقه‌ای که روی دیگر سکه ماکیاولیسم را ولو به قیمت ویرانی و تجزیه ایران متبلور می‌سازند، با ارعاب و جوسازی ایشان از بین نخواهد رفت.

۴- ای کاش این جماعت، ادعای مهرشان به ایران را با منش و روشی متناسب و مبتنی بر سه‌گانه پندار و گفتار و کردار نیک اثبات کنند اگر راست می‌گویند و می‌توانند.

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: