نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-11-04

نویدنو  12/08/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • تاریخ هر ملّت شالوده زندگی آن ملت است. بازبینی هفتاد سال تاریخ جمهوری خلق چین و جمع بندی دستاوردها و تجارب اندوخته در روند آفرینش تاریخی به ما یاری خواهد رساند تا واقعیات را بهتر دریابیم، آینده را در چنگ داشته  باشیم، در پیشبرد سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین(3) در دوران نوین پای بیافشریم، وچون گذشته کوشش و تلاش برای هدف مبارزه و رویای چینی جوان سازی ملت چین را تشخیص دهیم.

     

 

نگاهی به گذشته و بازتاب تحولات اقتصادی و اجتماعی چین نوین در هفتاد سال گذشته

نوشته : وی لیکون  - برگردان: امید نسیمی

 

نگاهی به گذشته و بازتاب تحولات اقتصادی و اجتماعی چین نوین در هفتاد سال گذشته (1)- نوشته : وی لیکون (2) - برگردان: امید نسیمی

تاریخ هر ملّت شالوده زندگی آن ملت است. بازبینی هفتاد سال تاریخ جمهوری خلق چین و جمع بندی دستاوردها و تجارب اندوخته در روند آفرینش تاریخی به ما یاری خواهد رساند تا واقعیات را بهتر دریابیم، آینده را در چنگ داشته  باشیم، در پیشبرد سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین(3) در دوران نوین پای بیافشریم، وچون گذشته کوشش و تلاش برای هدف مبارزه و رویای چینی جوان سازی ملت چین را تشخیص دهیم.

نخست – روند تاریخی رشد اقتصادی و اجتماعی طی هفتاد سال در چین نوین

چبن نوین دوران انقلاب و ساختمان سوسیالیسم، عصر نوین اصلاحات، گشایش، نوسازی سوسیالیستی، و از هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین دوران نوین سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین (3) را تجربه کرده است.

1-     دوره انقلاب و ساختمان سوسیالیسم

بنیانگذاری جمهوری خلق چین به نحو کامل به قواعد ارتجاعی امپریالیستی، فئودالیسم و سرمایه داری دیوان سالار در سراسر سرزمین وسیع چین خاتمه داد و مردم چین برای این مهم برپا خاستند. این امر شالوده ای را برای بنیان سیاسی همه تحولات و رشد و پیشرفت بعدی در چین معاصر برپا کرد؛ و ملت چین گام بر راهی شکوهمند به سوی دستاوردی بزرگ از عزم به جوان سازی گذاشت.

در آن زمان، چین نوین غرق در مصایبی بود  که مردمش به گونه ای بسیار جدی از جنگ های دراز مدت، اقتصادی ویران وعقب مانده رنج می بردند و به راستی زندگی نمی کردند. پس از سه سال کار دشوار از سوی مردم کشور، اقتصاد ملی که به شدت از جنگ های دراز مدت آسیب دیده بود، به نحو کامل بازسازی شد. در سال 1953 کمیته مرکزی حزب یک دوره انتقال عمومی را اعلام کرد. در سال 1956 سه تغییر و تبدیل اساسی را به انجام رسانید؛ و به نحوی موفقیت آمیز مهم ترین دگرگونی گسترده و ژرف در تاریخ چین را تحقق بخشید. حزب کمونیست چین مردم سراسر کشور را برای به اجرا درآوردن  ساختمان سوسیالیسم رهبری کرد، و به کشف روش هایی دشوار در راه ساختمان سوسیالیسم که با شرایط ملی ویژه چین سازگار باشد دست یافت. از آن پس، دستاوردهای بزرگی فراهم شدند و از انحرافات به سلامت گذر کردند.

در این دوران، علی رغم همه فراز و نشیب ها، دستاوردهای بزرگ در ساختمان سوسیالیسم از عمده ترین ها به شمار می آیند.

چین از آغاز به گونه ای یک نظام سوسیالیستی را برقرار ساخت و رشد داد که بر اساس شالوده ای اصولی برای تحقق سوسیالیسم استوار بود.

برقراری و شکل دادن به یک نظام صنعتی بالنسبه کامل و یک نظام اقتصاد ملی شالوده های مهمی برای نوسازی سوسیالیستی را فراهم آوردند. عبور از موانع عمده در فنآوری دفاع ملی و دانش و فنآوری های مدنی (غیر نظامی) مانند "دو بمب و یک ستاره" (4) رخ دادند.

روابط چین با ایالات متحده آمریکا بهبود یافت، جایگاه مشروع چین در سازمان ملل متحد اعاده گردید، و روابط خارجی چین از کلیه موانع بر سر راه خود گذر کرد.

2-     اصلاحات و سیاست درهای باز (گشایش) (5) و دوران نوین نوسازی سوسیالیستی

در دسامبر سال 1978 سومین پلنوم یازدهمین کمیته مرکزی حزب برگزار شد، که دوران نوینی از اصلاحات، گشایش و نوسازی سوسیالیستی را همراه  داشت. حزب ما موفق به ایجاد سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین گردید. دوازدهمین کنگره حزب کمونیست چین بر اهمیت پیشنهاد هایی در باره روش ساختمان سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین و نیز هدف استراتژیک "جامعه مرفه" صحّه گذاشت. اصلاحات و گشایش به نحو کامل به اجرا درآمد. سیزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین خطوط اصلی کار حزب در مرحله مقدماتی نیل به سوسیالیسم را ترسیم کرد و یک استراتژی در "سه گام" را با هدف برقراری اقتصاد بازار سوسیالیستی (6) به تصویب رساند.

طی مسیراز مرحله هدف گذاری برقراری نظام اقتصادی بازار سوسیالیستی، در چهاردهمین کنگره ملی حزب در سال 1992، تا گردهمایی هجدهمین کنگره ملی حزب در نوامبر سال 2012 ، مرحله ای بزرگ از پیشرفت چین در اصلاحات و گشایش بود.

بنا بر الزامات برقرارسازی چارچوب اصلی نظام اقتصاد بازار سوسیالیستی بدان گونه که در اجلاس سومین پلنوم چهاردهمین کمیته مرکزی حزب تعیین گردیده بود، اصلاحات منظم در زمینه های بودجه، نظام مالیاتی، امور مالی، مبادلات خارجی، برنامه ریزی و سرمایه گذاری  و نظام های تامین مالی صورت گرفت.

پانزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست نظریه دنگ شیائوپینگ را به عنوان نظریه راهنمای حزب پذیرفت. هنگ کنگ و ماکائو به شکل موفقیت آمیزی به سرزمین مادری ملحق گردیدند و مبادلات فیمابین در چهارچوب "یک کشور- دو نظام" بسط و گسترشی بیشتر یافت.

کشور چین در سال 2001 به سازمان تجارت جهانی (W.T.O.) پیوست و از این راه گام های بلندی در جهت گشایش به سوی جهان بیرون برداشت. حزب ما این اندیشه مهم موسوم به "سه انگاره"(7) را، که به نحوی نیرومند ساختار حزب را تقویت می کند، و سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین را در قرن بیست و یکم با موفقیت به پیش می راند، ابداع کرده است.

پس از کنگره ملی شانزدهم حزب کمونیست چین، ورود به مرحله ای نوین از ساختن همه جانبه یک جامعه مرفه آغاز شد و نوسازی سوسیالیستی سرعت گرفت. اقتصاد چین بر شالوده منسجم اصلاحات پیشین رشد سریع غیر مترقبه ای را تجربه کرد؛ و نیز به نحوی موثر به بحران مالی جهانی در سال 2008 پاسخ داد. کمیته مرکزی حزب مفهوم رشد علمی را عرضه داشت، و هدف استراتژیک ساختن یک جامعه هماهنگ سوسیالیستی را در پیش رو نهاد، و به گونه ای موفقیت آمیز سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین در نقطه آغازتاریخی را پیگیری کرد و توسعه داد.

3-عصر نوین سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین

از تاریخ هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به این سو، کمیته مرکزی حزب، و در محور آن رفیق شی جینپینگ، مردم تمام ملیت ها در کشور را برای هماهنگ سازی و پیشرفت و ترویج طرح کلی "پنج در یک" (8) رهبری کرد، که "چهار طرح جامع" (9) استراتژیک، و به نحوی جامع اصلاحات، گشایش و نوسازی سوسیالیستی را به پیش برد. دگرگونی های تاریخی در اهداف حزب و دولت آشکار شدند و دستاوردهای تاریخی حاصل گردید. سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین پا به دوران نوینی گذاشت. گزارش نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین طرح کاری عظیم برای ساختن یک جامعه مرفه به شکلی همه جانبه، وبرقراری دوران نوین "شی آن" (10) در سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین را به عنوان ایدئولوژی راهنما، که حزب و دولت می بایست در بلند مدت به اجرا درآورند، ارائه کرد.

دوم – دستاوردهای بزرگ هفتاد سال رشد اقتصادی و اجتماعی در چین نوین

از هنگام بنیان گذاری جمهوری خلق چین در هفتاد سال پیش، این کشور روند های خارق العاده ای را از سر گذرانیده است. حزب کمونیست چین مردم همه ملیت ها و اقوام این کشور را درغلبه بر چالش های گوناگون و از سر گذرانیدن آزمون های مختلف یاری و رهبری کرده است. این رشد اقتصادی و اجتماعی دستاوردهای عظیمی با جلب نظر جهانیان داشته است.

1-رشد اقتصادی به نحوی پایدار به گامی بزرگ رسیده است

در طی هفتاد سال گذشته، بر شالوده فلسفه "نخست نادار و دوم خالی" (11) چین با چنان سرعتی در زمینه های صنعتی کردن، توسعه فنآوری اطلاعات، شهرنشینی، بازارگرایی و بین المللی ساختن توسعه یافته است که در جهان کم مانند است. پیشرفت علمی و فنآوری و ایجاد ظرفیت های نوآورانه مستقل به نحو بسیار پراهمیتی بهبود یافته است. توان اقتصادی، توان علمی و تکنولوژیک، توانایی کامل در دفاع ملی و قدرت ملی جامع در پیشاپیش همه جهان قرار گرفته است.

پس از هفتاد سال رشد و تحول، بازده اقتصادی کل چین در سال 2018 از نود تریلیون یوآن فراتر رفته است، که تقریبا برابر با شانزده درصد کل اقتصاد جهان بوده است.

با محاسبه بر اساس قیمت های ثابت نسبت به سال 1952 این افزایش با نرخ رشد سالانه ای برابر با 1/8  درصد 174 برابر بوده است.

در پی چنین تحولاتی اکنون چین تنها کشور جهان است که همه گونه های تولید صنعتی طبق طبقه بندی سازمان ملل متحد را در جهان دارا است. با کمتر از ده در صد از اراضی قابل کشت جهان، مسئله خوراک 4/1 میلیارد نفر انسان را حل کرده است. زیر ساخت های حفظ منابع آب، حمل و نقل، انرژی و شبکه های اطلاعاتی با سرعت فراوان پیشرفت داشته اند، و آهنگ گام های رشد علمی و فنآوری شتاب دم افزون یافته است. درموج نوین انقلاب صنعتی و فنآوری، امواج دیگری هنوز در راهند.

2-     ساختار اقتصادی – اجتماعی به نحوی پایدار بهینه می شود

در طول هفتاد سال گذشته ساختار اقتصادی چین به نحوی پیگیر و پایدار بهینه شده، ارتقاء یافته، و به صورت یک نیروی محرکه توانمند مهم برای رشد ملی بارز گردیده است.

ساختار اجتماعی به نحوی مداوم با دگرگونی های ساختار اقتصادی سازگار شده، رشد اقتصادی - اجتماعی منظم یافته و پابرجایی اش را تضمین کرده است.

با بهینه سازی ساختار صنعتی و ارتقای آن طی این هفتاد سال، نسبت بین سه رده صنعتی با دگرگونی های عمده روبرو بوده است.افزایش ارزش صنایع اولیه، ثانویه و رده سوم از نظر نسبت G.D.P. (12) و نسبت جمعیت شاغل از ارقام 5/50 ، 8/ 20 ، 7/28 و 5/83 ، 4/7 ،1/9 درصد در سال 1952 ، در سال 2018  به ترتیب به ارقام 2/7 ، 7/40 ، 2/52 و 6/26 ، 6/27 ، 3/46 رسیده است.

ساختار مالکیت ها به نحوی منطقی تنظیم شده است. چین، از زمان اصلاحات و گشایش، نظام اقتصادی پایه خود را در نخستین مرحله سوسیالیسم کشف کرده و بهبود بخشیده است؛ اصلاحات در شرکت ها با مالکیت دولتی را ژرف تر کرده، به نحوی پیگیر اقتصاد مبتنی بر مالکیت اجتماعی را در جریان اصلاحات، بنا بر شرایط ملی پایه و الزامات مرتبط با رشد نیروهای مولد، تحکیم کرده و رشد داده است. اقتصاد مالکیت غیر عمومی توانمند تر گشته و به سرزندگی اش افزوده شده است؛ و این دو یکدیگر را کامل می کنند. نوآوری تدریجا به  صورت نخستین نیروی محرکه برای رشد در آمده است. طی هفتاد سال گذشته نوآوری های صنعتی و تکنولوژیک از گذشته خود توان تحرک گرفته، تدریجا به حوزه های بیشتری تسرّی یافته اند. از سال 2013 چین دومین کشور با سرمایه گذای بزرگ در زمینه "پژوهش و توسعه" (R&D) پس از ایالات متحده آمریکا  و دارای رتبه نخست در کشورهای درحال توسعه بوده است.

تعهدات اجتماعی شکوفا شدند، دستاوردها در زمینه آموزش قابل توجه بوده اند، و در سال 2018 نرخ آموزش اجباری نه ساله ملی به میزان 2/94 درصد، نرخ ثبت نام در دبیرستان ها به 8/88 درصد و نرخ رشد ثبت نام برای تحصیلات عالیه برابر با 1/48 درصد بوده، بیشتر نیروی کار جذب شده دارای تحصیلات عالیه بودند. رسیدگی به امور فرهنگی رشد فراوان یافت. ایجاد توان فرهنگی به نحوی مداوم پیشرفت داشته است و تاثیر جهانی فرهنگ چینی دم افزون مانده است. صنایع بهداشتی و درمانی با پیشرفت های بزرگی روبرو شدند، نظام بهداشت عمومی به گونه ای مداوم بهبود یافت، و سطح بهداشت ملی نیز کماکان در حال رشد بوده است. عمر متوسط سرانه از سی و پنج سال، در نخستین روزهای انقلاب و ساختن چین نوین، در سال 2018 به هفتاد و هفت سال بدل شده است.

توسعه منطقه ای هماهنگ شده الگویی نوین را برآورده است. در آغاز بنیان گذاری چین نوین، صنایع چین اساسا در شهرهای ساحلی مانند کوانگ ژو و شانگهای متمرکز بودند. در جریان "برنامه پنجساله اول" و دوره های بیست و پنج ساله، با تمرکز بر 156 پروژه بزرگ و عمده، تنظیمات مهمی در حوزه توزیع بارآوری ملی شکل گرفتند. پس از اصلاحات و گشایش، سلسله ای از تصمیم گیری های مهم، که استراتژی های توسعه هماهنگ شده در مناطق غربی کشور، ارتقاء بخش مرکزی، باز زنده سازی شمال شرق و توسعه منطقه شرقی را هماهنگ ساختند، با موفقیت انجام شد که مزیت نسبی مناطق گوناگون را افزایش داد.

پس از هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین، کمیته مرکزی حزب تحت رهبری رفیق شی جینپینگ استراتژی های عمده ای در توسعه منطقه ای را به اجرا گذاشت، از جمله توسعه هماهنگ "پکن- تیانجین- هبه یی"، کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه، طرح منطقه "گواندینگ- هنگ کنگ – ماکائو داوان"، و الگوی  یکپارچگی دلتای رود یانگ تسه.

مناسبات بین مناطق شهری و روستایی بهبود یافت. در نخستین روزهای بنیان گذاری چین نوین، تمرکز بر تقدم صنایع سنگین بود و به تدریج یک نظام تقسیمات شهری- روستایی را تحقق بخشید. پس از اصلاحات و گشایش، نظام تقسیم جداسازانه شهری - روستایی به تدریج در هم شکست و مناسبات شهر و روستا بیشتر در هم تنیده و منسجم گردید. نرخ شهرنشینی بر اساس جمعیت ساکن از 9/17 درصد در سال 1978 به 6/59 درصد در سال 2018 فزونی گرفت. از سال 1949 تا 2018، تعداد شهرها در کشور چین از 132 به 672 افزایش یافته است. در ابتدا الگوی شهری رشد هماهنگ شهرهای بزرگ، متوسط و کوچک با انباشتگی های شهری شکل گرفت. مناسبات شهر- روستا از ساختار دوگانه شهری - روستایی در حال گذر به ساختار درهم تنیدگی است (13).

3-    دستاوردهای درخشان گشایش

در نخستین روزهای بنیان گذاری چین نوین، بازرگانی خارجی تنها با کشورهای سوسیالیستی انجام می شد. درسال 1950 حجم کل صادرات و واردات کالاها تنها برابر با 13/1 میلیارد دلار آمریکایی بود. پس از اصلاحات و گشایش کل حجم مذکور از 6/20 میلیارد دلار در سال 1978به 6/4 تریلیون دلار یعنی دویست و بییست و سه برابر در سال 2018 افزایش یافت.

هم اکنون چین به بزرگ ترین کشور جهان از نظر حجم بازرگانی کالاها بدل شده است، از نظر مبادله خدمات در رده دوم جهانی قرار دارد، و از نظر سرمایه گذاری خارجی نیز دومین مقام جهانی ( 14) را احراز کرده است .نیروهای فراوانی در حال تحرک از ابداعی به ابداع دیگر و صدور حاصل کار خود به خارج از کشور هستند.

4-    سطح زندگی مردم در حال بهبود مداوم است

در طول هفتاد سال گذشته، حزب ما همواره توجه خود را به حفاظت و ایمنی و بهبود بخشی زندگی مردم، به عنوان نقطه آغاز بنیادین و هدف نهایی در رشد اقصادی کشور، معطوف داشته است. بهبود امر اشتغال به کار جمعیت های شهری و روستایی همواره پیگیری شده، مقیاس آن رو به گسترش بوده و  ساختار اشتغال نیز به تدریج بهینه گردیده است. خود اشتغالی و تجربه شرکت داری الگوی اشتغال در چین را کاملا دگرگون ساخته است ( 15). مشارکت عمومی و نوآوری تدریجا به عنوان معیارهایی برای گسترش اشتغال و غنی سازی مردم دردوران جدید تحقق یافته است.

درآمد سرانه جمعیت های شهری و روستایی از تداوم رشد برخوردار بوده است. در سال 2018 درآمد سرانه ملی خالص (پس از کسر مالیات) برابر با 28228 یوآن ، و نرخ رشد این درآمد جمعیت های شهری و روستایی بالغ بر 69/2 درصد بوده است. سطح مصرف جمعیت های شهری و روستایی به سرعت افزایش داشته است. هزینه مصرفی سرانه در مقیاس ملی از 88 یوآن در سال 1956 به 19853 یوآن در سال 2018 افزایش داشته است.  درسال 2018 ضریب انگل (16) جمعیت کشور به 4/28 درصد سقوط کرده است. دوران کمبود کالا و تدارک کوپن ارزاق برای همیشه تمام شده است. مصرف کالاهای دیر پا مانند لوازم خانگی و اتومبیل به نحوی قابل ملاحظه افزایش داشته است، و شرایط زندگی به نحو برجسته ای بهبود یافته است. دستاوردهای تخفیف فقر در چین موجب جلب توجه جهانیان بوده است. بنا بر استانداردهای سال 2010، تعداد جمعیت کم درآمد چین از 770 میلیون در سال 1978 به 6/16 میلیون در سال 2018 کاهش یافته است (17). 

میزان رایج فقر روستایی از 5/97 درصد به 7/1 درصدتنزل یافته، و چین سهمی بیش از 70 درصد از میزان تقلیل فقر جهانی را داراست(تاکید از مترجم). در سال 2020  ما برنده نبرد برعلیه فقر بوده و جامعه ای از هر جهت مرفه  را خواهیم ساخت.

نظام تامین اجتماعی نیز کماکان رو به پیشرفت دارد. در پایان سال 2018 بیمه بازنشستگی در چین بیش از 900 میلیون نفر را تحت پوشش خود داشت و بیمه درمانی بیش از 3/1 میلیارد نفر را شامل می شد. تسهیلات پایه عمومی در همه سطوح به نحوی پیگیر بهبود یافته اند، و پروژه های مرتبط با آن و نیز استانداردها به نحو کامل به انجام رسیده اند.

5-    موقعیت و تاثیر بین المللی کشور به نحو بارزی بهبود یافته است و به گونه ای فزاینده به مرحله قرارگیری در مرکزیت جهان نزدیک می شود.

در هفتاد سال گذشته چین از محاصره خارجی به سلامت گذر کرده است، به سیاست خارجی مستقل مبتنی بر صلح پیگیرانه عمل کرده است،به مبادلات اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورها دست زده، و از تجارب کشورهای پیشرفته آموخته است؛ و تدریجا از وضعیت بسته و نیم بسته به سیاست گشایش و درهای باز رو کرده است. به ویژه پس از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، کمیته مرکزی تحت رهبری رفیق شی جینپینگ برنامه های استراتژیکی برای طرح کلی دیپلماسی چین تدوین کرده است، که به نحوی جامع به دیپلماسی کشور بزرگی با ویژگی های چین شکل داده است، و الگویی نوین را برای گشایش در تمام جهات و در تمام سطوح گوناگون و در حوزه ای وسیع تدوین کرده و به نحوی فعال آن را به پیش برده است.

با ساختن مجموعه ای با سرنوشت انسانی، و تمرکز بر بنای گونه ای تازه از مناسبات بین قدرت های بزرگ، موقعیت بین المللی چین و تاثیرش بر روندهای جهانی به نحوی شاخص رشد یافته است، و از این راه سهم و نقش بزرگی در صلح و پیشرفت جهان را دارا گردیده است.

 

سوم - تجربه و روشنگری هفتاد سال رشد اقتصادی و اجتماعی در چین نوین

طی هفتاد سال گذشته حزب ما ثروتی از تجربه را در کار عملی بزرگ و با شکوه خود اندوخته است، و ما اکنون می توانیم نشانه های ارزشمند آشکار پرشماری را در آن دریابیم.

1-     ما باید رهبری کلی حزب را پشتیبانی کرده و تقویت کنیم

بدون حزب کمونیست چین نوینی وجود نمی داشت. بدون حزب کمونیست دستاوردهای هفتاد ساله چین نوین شکل نمی گرفت. اساسی ترین جنبه سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چینی عبارت است از رهبری حزب کمونیست چین. سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چینی به دوران جدیدی گام نهاده است. مسئولیتی تاریخی بر شانه های حزب ما سنگینی می کند که مردم تمام کشور را در تحقق جوان سازی عظیم ملت چین رهبری کند. ما باید در انقلاب درونی خود ، بهبود بخشی وضع خود، و نوآوری های مان شجاع باشیم، و این  را تضمین کنیم که حزب همواره از یک خصلت ویژه چینی برخوردار باشد، یعنی یک محور و هسته رهبری کننده حرکت به  سوی هدف سوسیالیستی.

2-     این ضروری است که از رشد سوسیالیسم با ویژگی های چینی پشتیبانی کنیم

سوسیالیسم با ویژگی های چینی دستاورد بنیادین حزب و مردمی است که از همه دشواری ها و کوشش های فراوان سربلند گذر کرده اند. تاریخ و واقعیات آن به ما می گویند که تنها سوسیالیسم می تواند چین را نجات دهد و تنها سوسیالیسم مبتنی بر شرایط ویژه چین می تواند موجب توسعه و پیشرفت چین گردد.

چنین سوسیالیسمی پا به دوران نوینی گذاشته است. ما اکنون بیش از هر زمان دیگر در تاریخ به نیل به اهداف جوان سازی بزرگ ملت چین با اعتمادی بیشتر و ظرفیتی بالاتر نزدیک هستیم. ما باید  پرچم والای دوران نوین شی جینپینگ با سوسیالیسم مبتنی بر شرایط ویژه چین را بر افراشته نگه داریم و به گونه ای آگاهانه مفهوم "چهار اعتماد" (18) را غنا بخشیم، همواره به آن وفادار بمانیم و سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین را رشد و توسعه بخشیم.

3-    این ضروری است که به  شرایط بنیانی ملی در تخستین مرحله  سوسیالیسم پای بند بمانیم

برای پیشبرد نوسازی سوسیالیستی به گونه چینی، ما باید به شرایط بنیانی ملی در کشور چین پای بند بمانیم. این تجربه گرانقدری است که از جمع بندی هفتاد سال رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی به دست آمده است. ما باید دارای توان تصمیم سازی استراتژیک باشیم، به شرایط بنیانی ملی، تجزیه و تحلیل علمی و به چنگ آوردن هوشیارانه آن چه از آن ما است، پای بند بمانیم،  و شالوده ای مستحکم تر برای طرح ابتکارات، بهره مند شدن از امتیازات و نهایتا در بر گرفتن  آینده را بنا کنیم.

4-    این ضروری است که محوریت جهان بینی را در نزد توده ها مستحکم سازیم

در دوره های تاریخی گوناگون انقلاب، ساختمان سوسیالیسم و اصلاحات، حزب ما همواره بر این امر پای فشرده است که به توده ها اعتماد کند، و به برتری موقعیت خلق پای بند بماند. توده ها همواره نیروی بنیانی برای پیشبرد امر ساختمان سوسیالیسم و پیشبرد اصلاحات و توسعه بوده اند. ما باید همواره به آرزوی مردم برای زندگی بهتر به عنوان هدف خود توجه داشته باشیم، پاسخ گوی نیازهای مبرم و فوری مردم باشیم، و بگذاریم همه مردم بیشتر و بیشتر و به شکلی مستقیم تر و واقعی تر طعم خوشبختی و امنیت را بچشند، و رشد کلی و تحقق رونق عمومی برای همگان را احساس کنند.

5-    ما باید بر ژرفایش اصلاحات و گشایش در تمام جهات پافشاری کنیم.

اصلاحات و گشایش سلاح جادویی مهمی برای حزب و مردم است تا از زمان پیشی جویند.و این تنها راه پشتیبانی از رشد و توسعه سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین است. اصلاحات و گشایش تنها هنگامی میسّر می شوند که دیگر جایی برای تکمیل نواقص در کار نباشد. ما باید همواره به اصلاحات و گشایش به عنوان نیروی محرکه  وفادار بمانیم، و پای بندی خود را به دو نکته اساسی از دست ننهیم، یکی ساختار اقتصادی به عنوان محور اصلی و دیگری پافشاری بر اصلاحات و گشایش؛ و در تجربه بزرگ ساختمان سوسیالیسم مبتنی بر ویژگی های چین در دوران نوین متحد گردیم. ما پایمردی خواهیم کرد و هرگز در بلند مدت دچار تزلزل  نخواهیم شد.

6-    این ضروری است که به پیگیری آهنگ عمومی پیشرفت پای بند بمانیم

وفاداری به آهنگ عمومی پیشرفت پیگیرانه خلاصه درس های ژرفی است که از هردو جنبه مثبت و منفی کار اقتصادی طی هفتاد سال در چین نوین آموخته ایم. از هنگام برگزاری هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین کمیته مرکزی حزب مفهومی جدید از توسعه را پیشنهاد داده است، آهنگ عمومی پیشرفت استواری را به اجرا گذاشته است، و ساختمان اقتصادی و توسعه اجتماعی را در یک چرخه سالم قرار داده است. ما باید به گونه ای وظیفه شناسانه تجارب موفق این سال ها را جمع بندی کنیم، به آهنگ کلی کار پای بند بمانیم، و توسعه با کیفیت عالی را، با هدف نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی سالم و پایدار، بهبود بخشیم.

7-    این ضروری است که به استقلال، اعتماد به نفس و کار سخت پای بند بمانیم

پای بندی ما به راه استقلال و اعتماد به نفس و وفاداری به اصول اعتماد به نفس و کار سخت سلاح جادویی چین نوین است؛ سلاحی برای نیل به پیروزی های پی در پی طی هفتاد سال گذشته و نشانگر روحیه ملی مردم چین در خودسازی و ثبات قدم این ملت.

تحت شرایط تاریخی تازه، تنها با تداوم برقراری استقلال و اعتماد به نفس و روحیه مبارزه دشوار و پرالتهاب می توانیم برای ایجاد ابتکاراتی در دگرگونی های عمده در جهان کوشش کنیم، و به گونه ای بهتر در جهت پیشبرد نوسازی و توان سوسیالیستی موفق باشیم.

8-    ما باید در امر اداره کردن مناسبات بین اصلاحات، توسعه و پایداری پایمردی کنیم

این تجربه موفقیت آمیز کمونیست های چینی در هدایت انقلاب چین، ساختمان سوسیالیسم، و اصلاحات با کمک مارکسیسم است. این دقیقا به این دلیل است که ما همواره به ماتریالیسم دیالکتیکی و ماتریالیسم تاریخی پای بند هستیم، با تاکید بر این که هدف توسعه است، اصلاحات نیروی محرکه است، پایداری شالوده است، و با هدایت درست مناسبات بین اصلاحات، توسعه و پایداری  ما می توانیم هماهنگی لازم بین موقعیت کلی جامعه در جریان توسعه و تحول  اقتصادی و اجتماعی طی هفتاد سال گذشته  را به نحوی پایدار تامین کنیم.

در روند شکل گیری نوسازی سوسیالیستی و تقویت کشور در همه جوانب، ما باید به امر هدایت درست مناسبات، بین اصلاحات، توسعه و پایداری به گونه ای که این سه بتوانند یکدیگر را تنظیم کرده و پیشرفت دهند پای بند بمانیم.

هفتاد سال کار دشوار، هفتاد سال ریزه کاری مشقت آمیز(19). این وظیفه بلند مدت و دشوار تاریخی است که سوسیالیسم را مبتنی بر ویژگی های چین توسعه  دهیم  و یک نیروی سوسیالیستی نوسازی را تحت شرایط تاریخی تازه ایجاد کنیم.

تحت رهبری قدرتمند کمیته مرکزی حزب، با رفیق شی جینپینگ در محور آن، ما باید به نحو اکمل تئوری های اساسی و پایه ای حزب و خطوط اصلی و استراتژی های پایه را به اجرا در آوریم، و حرکت به سمت تحقق جوان سازی عظیم ملت چین را ادامه دهیم. ما در رویا هایمان مو می بینیم (20).

 

 یادداشت ها :

(1)              - متن حاضر از این جهت می تواند برای خواننده پارسی زبان مفید باشد، که در یک مقاله بسیار فشرده و به شیوه ای کرونولوژیک (گاهشمارانه) هفتاد سال تاریخ مهم ترین تحولات کشور چین  و نگاه آن به آینده را بیان می کند، و می تواند فهرست رجوع کامل و مناسبی برای بررسی های بعدی خواننده درباره تقریبا هریک از مباحث همه موضوعات مطروحه باشد- م.

(2)              - Wei Liqun سیاستمدار چینی، مدیر پیشین" دفتر پژوهش شورای دولتی" و معاون پیشین "مدرسه ملی امور اداری چین" و عضو شانزدهمین و هفدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بوده است.  

(3)              - برای این اصطلاح رایج معمولا سوسیالیسم به شیوه چینی و یا سوسیالیسم چینی به کار می رود، که ممکن است این خلاصه شدن مفهومی موجب شبهات و تخطئه گردد. از این رو در برگردان حاضر برای تدقیق موضوع معادل حاضر برگزیده شده است-م.

(4)              - درمتن انگلیسی Two bombs and one star آمده است. اما در جاهای دیگر به جای ستاره از ماهواره یادشده و منظور پیشرفت فنآوری هسته ای وفضایی در چین است، که به آزمایشهای هسته ای اتمی1964 و هیدروژنی 1967و موشکهای بالیستیک قاره پیما، و نیز پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره در سال 1970 اشاره دارد.

(5)              - از این پس در این ترجمه به جای سیاست درهای باز(Open door Policy)، که تعریف سرمایه دارانه آن با آن چه در چین رخ داد متفاوت است، از واژه گشایش (Opening Up) بهره گرفته می شود؛ زیرا دولت چین در عمل به موازات گشودن این درها گشایش های اقتصادی کنترل شده مهمی را بر اساس برنامه ریزی هایی مدون و سنجیده در چارچوب اقتصاد ملی چین به اجرا در آورد-م.

(6)              - The Socialist Market Economy اقتصاد بازار سوسیالیستی گونه ای از اقتصاد بازار است که به اشکال گوناگون نه مسئولیت که تنها اندازه ای از نظارت دولت بر آن وجود دارد. این سامان که در نظام شوروی دوران گارباچف تحت عنوان پرسترویکا و سپس در چین با شکل دیگر و زیر عنوان اقتصاد بازار سوسیالیستی مطرح شد، دارای مفهوم و کارکرد ویژه ای است که به تناسب شرایط عینی موجود و با هدف گذر به سوسیالیسم طراحی شده است. اهمیت موضوع در همین ویژگی هاست که کنترل پذیری و نحوه آن را مشخص می سازد. اجمالا می توان گفت همانگونه که در مناطق ویژه اقتصادی چین ملاحظه می شود، این سطح از آزادی عمل سرمایه در چارچوب کلی اقتصاد سوسیالیستی شکلی تاکتیکی و موقت با هدف ارتباط با بازار آزاد جهانی و انکشاف اقتصادی کشور داشته، پس از حل و فصل چنین الزامی به اقتصاد سوسیالیستی دگردیسی خواهد یافت. این هدف همان قدر که در شوروی با شکست روبرو شد، در چین کاملا هوشیارانه و با موفقیت تعقیب می شود. نخستین بار این نظریه در چهاردهمین کنگره حزب از سوی جیانگ زمین مطرح شد-م.

(7)              - Three represents در متون فارسی به صورت تحت اللفظی به سه نمایندگی ترجمه شده حال آن که با بسط معانی این  واژه می توان و ارجح است که از تعبیر سه انگاره به معنای سه شیوه و حوزه بیان اندیشه ها بهره گرفته  شود. این انگاره نظریه ای اجتماعی- سیاسی است که از سوی چیانگ زمین در فوریه سال 2000 مطرح شده و سپس در شانزدهمین کنگره  سال 2002 حزب کمونیست چین به عنوان اهداف حزب در این حیطه تصویب گردیده و عبارت اند از :

یک - شیوه های  توسعه نیروهای مولده

دو - دیدگاه ها و چشم اندازهای فرهنگی پیشرفته

سه - علائق و منافع بنیانی غالب در نزد اکثر مردم چین

(8)              - Five in one  برنامه ای است که در هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال 2012 به تصویب رسید  و متضمن نوسازی سوسیالیستی شامل ساختن پنج نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی  و زیستمحیطی است.

(9)              - Four Comprehensive Plans چهار طرح جامع عبارت است از مجموعه برنامه های پنج ساله که پس از "پنج در یک"  و بر اساس مبانی آن برنامه ریزی شدند.

(10)         - Xi’an  نام شهری بزرگ در چین  که مرکز ایالت شاآنشی در مرکز چین است، که در گذشته پایتخت سلسله هایی مانند ژو، کین، هان و تانگ بوده است؛ و نقطه آغاز جاده ابریشم نیز به شمار می رود. تعبیر حاضر در این متن احتمالا به دوران عظمت گذشته  و نیز اهمیت پروژه بزرگ راه  ابریشم نظر داشته است-م.

(11)         - One poor and two white این تعبیر که در متن انگلیسی به این شکل دور از معنایش آمده است در واقع به معنای دو وجه فقر و خالی بودن است. توضیح این که مائو تسه تونگ طی یک سخنرانی در سال 1956(جلد پنجم گزیده آثار 1977) گفته است:

" همان گونه که در جایی دیگر گفته ام، ما در وهله نخست فقیریم و سپس خالی. منظور من از فقیراین است که صنایع چندانی نداریم و کشاورزی ما توسعه نیافته است. و مقصودم از خالی این است که ما مانند یک برگ کاغذ سفیدیم و سطح دانش و فرهنگ ما چندان بالا نیست."  

(12)         G.D.P.  اختصار Gross Domestic Production به معنای تولید خالص داخلی، عبارت است از مجموع ارزش کالاهای نهایی در یک دوره مشخص ( مثلا یک ساله). واژه نهایی به این معناست که این گونه کالاها برای تولید کالای دیگر کاربرد نداشته مستقیما به مصرف می رسند.

(13)         – شاید یادآوری این نکته بی مناسبت نباشد که تبدیل تعریف روستا به شهر در بسیاری از کشورها از جمله ایران، صرفا به معنای افزایش جمعیت از رقم معینی به بالا است، و نه هیچ گونه دگرگونی کیفی در ساختار اجتماعی-اقتصادی ، و به ویژه پیوند و در هم تنیدگی بین شهر و روستا در همه حیطه ها-م.

(14)         -   بنا بر آمار "اونکتاد" UNCTAD  مجموع ارقام مربوط به سرزمین  اصلی و هنگ کنک با فاصله ای بسیار کم پس ازآمریکا ( بیش از 87 درصد نسبت به آن) قرار دارد -م.

(15)         – این موضوع بسیارحساسی است، که نیازمند به آگاهی های دقیق و فراوان است. زیرا در سیاست گذاری کلی انگیزه سود شخصی به عنوان یک بازمانده از هزاران سال نظام طبقاتی و فرهنگ آن، نمی تواند نادیده گرفته شود؛ و از جانبی توفیق در مهار آن، و سپس تبدیلش به انگیزه های غیر فردگرایانه سوسیالیستی، کاری بسیار ظریف و دشوار است. توجه به این نکته، به  ویژه پس از مشاهده تبعات منفی سنگین آن در شوروی، قطعا برای رهبران چین از اهمیت ویژه برخوردار بوده است -م.

(16)         Engel Coefficient عبارت است از ضریب نسبت بین درآمد و هزینه های مصرفی.

(17)         – قطعا اهمیت این ارقام زمانی آشکار می شود که نرخ رشد جمعیت در این فاصله زمانی چهل ساله نیز در مقایسه دو رقم منظور گردد-م.

(18)         Four Reliances اشاره ای است به گفته بودا که می گوید به پیام آموزگار توجه کن  و نه شخص او، به مفهوم  و نه واژه ها، به معنای واقعی  و نه معنای  ظاهری و به فکر خرد ورزانه ات و نه داوری های روزمره عادی-م.

(19)         Chunhua Qiushi  این واژه به مفاهیم، مکان و اسامی گوناگونی در زبان چینی راجع می شود. اما به نظر مترجم، بنا بر سیاق جمله، نزدیک ترین معنا شاید اشاره به شیوه خوشنویسی زیبا و پیچیده  کلاسیک چینی به این نام باشد؛ که به همین سبب در برگردان حاضر از تعبیر "ریزه کاری مشقت آمیز" بهره گرفته شده است -م.

(20)         – دیدن مو در رویا در فرهنگ کهن چین به مفاهیم رویا و تعبیر آن به آثار ژو گونگ فیلسوف در حدود سه هزار سال پیش باز می گردد، که در آن دیدن مو در خواب به معنای توانمندی و رونق است.

برگرفته از : سایت رسمی حزب کمونیست چین - چهارم اکتبر 2019

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: