نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-10-20

نویدنو  29/07/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • فقر و ثروت دو روی یک سکه هستند! این که 85 نفر در این جهان بیش از 3.5 میلیارد انسان ثروت دارند، باید دلیلش را در مناسبات اقتصادی حاکم، در زندگی و سرمایه بغارت رفته آن 3.5 میلیارد انسان در گوشه فقیر جهان جستجو کرد!

 

 

بهای گزاف لباس های ارزان شرکت چندملیتی اچ اند ام را چه کسانی می پردازند؟

احمد پوری (هلند)

فقر و ثروت دو روی یک سکه هستند! این که 85 نفر در این جهان بیش از 3.5 میلیارد انسان ثروت دارند، باید دلیلش را در مناسبات اقتصادی حاکم، در زندگی و سرمایه بغارت رفته آن 3.5 میلیارد انسان در گوشه فقیر جهان جستجو کرد!

بهای گزاف لباس های ارزانی را که در کشورهای صنعتی و مرفه مصرف می شود، در گوشه دیگر جهان میلیون ها و میلیاردها کارگر فقیری می پردازند که از شدت استثمار به مرگ تدریجی در زندان هایی بنام محل کار محکوم شده اند! زندان هایی که بظاهر نه دیوار، نه نگهبان و نه شکنجه گر دارد! ولی امکان رهایی از این شرایط، بسیار کمتر از امکان رهایی از زندان های مخوفی مثل زندان اوین است!

در این زندان ها همه چیز نامرئی است! دیوارهای زندان، نگهبانان، بازجوها، شکنجه گرها،... بالاتر از همه خود زندان هم نامرئی است! رشته نامرئی که شما را تا ابد در این زندان نگه می دارد قوانینی است که عدالت و دمکراسی سرمایه داری نامیده می شود!

دمکراسی و عدالت در این نظام چنان تنظیم شده اند که از چهارگوشه ی جهان سودها به بطور دائم به حساب های بانکی مشتی جهانخوار سرازیر می شوند! شرایط کار و مناسبات اجتماعی را چنان فراهم کرده اند که کسی شما را بزور و با شکنجه سرکار نمی برد! از شدت فقر و درد گرسنگی و فلاکت بچه ها و خانواده خودتان برای رفتن به محل کار سر و دست می شکنید! بجای اتحاد با هم سرنوشت های تان، تا سرحد مرگ رقابت می کنید که مبادا امروز بیکار بمانید و خانواده شما زیر فشار این دردهای بی پایان تلف شود!... پس قوانین چنان تنظیم شده اند که شما داوطلبانه تن به بردگی و استثمار شدن می دهید! خشونتی به مراتب پایدارتر از خشونت دوران بردگی عریان!

سودهای میلیاردی از آسمان نازل نمی شوند! از نابودی زندگی و غارت دسترنج و محصول کار میلیاردها انسان ناشی می شوند! همان طوری که در این فیلم مستند نشان می دهد، آنها حتی بیش از 72 ساعت در هفته کار می کنند! ولی همچنان شکم شان گرسنه است!

برای میلیاردها انسانی که در این مناسبات اسیرند، امکان رهایی از این زندان زمانی میسر است که نظام سرمایه داری سرنگون شود!نظامی که بر قانون جنگل و داروینسم اجتماعی استوار است و تنها بر محور سود می چرخد. محیط زیست و کره زمین و بشریت را تهدید به نابودی می کند! لستر تارو که یکی از اقتصاد دانان ارشد جهان سرمایه داری است و در دانشگاه هایی نظیر ام آی تی و هاروارد و خیلی از دانشگاه های مهم اروپا و ژاپن ... تدریس کرده است... در کتاب آینده سرمایه داری می گوید: این نظام به جایی رسیده است که در آن " برنده، همه چیز را تصاحب می کند!"

علاوه بر اینکه قوانین و پلیس در خدمت نخبه گان حاکم بر جهان هستند، یکی از مهمترین رازهای موفقیت آنها رسانه هایی هستند که با تولید میلیون ها مقاله، فیلم، برنامه های خبری، میزگردها، تفسیر متخصصین،... حقایق را وارونه کرده و قربانیان را مغزشویی می کنند!

در این فیلم مستند بدرستی اعتراف می کنند : " منفعت و اخلاق در دو جهت مخالف حرکت می کنند!"

یان پیترزکون بزرگترین ژنرال تاریخ هلند و فاتح بیش از سه هزار جزیره اندونزی و بنیانگذار اولین امپراتوری جهانی سرمایه داری بدرستی می گوید: " هیچ جنگی بدون تجارت و هیچ تجارتی بدون جنگ نیست!" بهتر از این جمله نمی توان روح جنگ های امپریالیستی را افشا کرد! آنهم از زبان بزرگترین ژنرال امپراتوری سرمایه داری! ...

بنیاد نظام سرمایه داری بر محور کسب بیشترین سود، در کمترین زمان ممکن استوار است! بی جهت نیست که جنگ های ویرانگر و دائمی جزئی جدایی ناپذیراز نظام امپریالیستی است. الوین تافلر در کتاب جنگ و ضدجنگ می گوید دورانی را که ما در آن زندگی می کنیم "دوران پس از جنگ می نامند! و این درحالی است که در این مدت جهان تنها سه هفته بدون جنگ بسر برده است! نظام سرمایه داری جنگ های ویرانگر و جنایتکارانه را به جزء طبیعی واقعیت زندگی بشریت تبدیل کرده است! رسانه های عمومی جهانی هر روزه به بهانه ای برای جنگ های جدید، حتی جنگ های "اتمی دقیق و تمیز" زمینه چینی و تبلیغات می کنند! جرج بوش با حمله به خاورمیانه شروع جنگ های بی پایان را به بشریت بشارت داد! از آن زمان به بعد شرکت های خصوصی جنگ و استخدام مزدوران جنگی جنایتکار مثل قارچ شروع به رشد کردند! سودسرشار این شرکت ها در تداوم جنگ و بی ثباتی است. بنام صلح و دمکراسی و حقوق بشر، به بی ثباتی کشورها دامن می زنند تا تداوم حضور خود و کسب سودهای نجومی را تضمین کنند! آتش افروزانی که در لباس آتش نشانی وارد میدان می شوند!... قوانین بین المللی را صاحبان و مدیران شرکت های چندملیتی، بانک ها... و در یک کلام طبقه حاکم بر جهان برای دفاع و تضمین منافع خود تدوین و تصویب می کنند! ولی به کمک رسانه های جهانی که در خدمت آنهاست، منافع خود را بنام دفاع از منافع توده ها و قربانیان نظام حاکم در زیباترین شکل و قالب به توده ها عرضه می کنند!...

ما چاره ای نداریم جز این که در این میدان نابرابر با افشای حقایق و زدودن ماسک زیبا و نیکوکار این نخبه گان حاکم از آنها مشروعیت زدایی کنیم! در تمام تاریخ بشریت حقیقت همواره مهمترین سلاح قربانیان بوده است. در چنین شرایطی بیان و انتشار حقیقت خود عملی است انقلابی برای انسانی تر کردن جهان!

بشریت محکوم به بردگی نیست! فقر و استثمار و بردگی محصول قوانین طبقاتی هستند! هیچ انسانی برده بدنیا نمی آید، مناسبات اجتماعی حاکم آن فرد را تبدیل به برده و انسان فقیر می کند! پس انسان های آگاه و متحد می توانند قوانین موجود را تغییر دهند! جهان دیگر امکان پذیر است!

احمد پوری (هلند) 20 – 10 – 2015

برگرفته از فیسبوک نویسنده

مستند اچ اند ام ، لباس ارزان ، بهای گزاف

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: