نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-10-11

نویدنو  19/07/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در مورد روزنامه های کردی ، به ویژه منابع و همکاران نزدیک به اتحاد دموکراتیک خلق (YPG) ، آن ها در باره ترک  زود هنگام محور امریکا بیانیه صادر می کنند. آن چه در جبهه کردی مشاهده می شود احساس "دور انداخته شدگی" است . در آخرین روند نمایندگان کرد که به دولت سوریه چراغ سبز نشان دادند اظهار می کنند که آن ها ترجیح می دهند با دولت سوری همکاری کنند تابا حضور ترکیه .

 

 

عملیات ترکیه در سوریه چگونه ارزیابی می شود ؟

گزارشگر سوری در گفتگویی با چپ (نشریه حزب کمونیست ترکیه - مترجم) در باره ارزیابی چگونگی عملیات ترکیه در سوریه می گوید .

اوزکان اوزتاش از نشریه چپ با ادیپ عبدل فتاح ، گزارشگر سابق تلویزیون دولتی سوریه ( سانا) در آنکارادر باره چگونگی ارزیابی افکار عمومی ترکیه از آخرین رخ داد ها و عملیات ترکیه گفتگو می کند.

روزنامه های سوری و کردی آخرین روندها را چگونه می بینند؟ واکنش آن ها چیست ؟

 با سلام به ترکیه آغاز می کنم . دولت دمشق طبیعتا هر دخالت یا طرحی را آشکارا غیر قانونی می داند . حضور نظامی دولت انکارا درخاک سوریه از قبل هم غیر قانونی بود . این مسئله در گفتگو های متعدد و نشست های مذاکره که در آن سوریه ، ترکیه ، ایران و روسیه قبل از این با یک دیگر شرکت داشتند مطرح شده است . با این وجود ترکیه  موضع خود را خیلی شبیه به پاک کنندگان منطقه از اسلامگرا ها بیان می کند. این باید یک شوخی باشد . کاملا بی معنی است که مفاهیم ترکیه و مبارزه علیه اسلامگرا ها با یکدیگر ذکر شوند.

از این رو ، نه به موجب قوانین بین المللی و نه طبق آگاهی بشریت ، این موضع برای سوریه قابل پذیرش نیست . در این لحظات آخر، این امر دائما از سوی روزنامه های اینجا مورد تاکید قرار می گیرد .

در مورد روزنامه های کردی ، به ویژه منابع و همکاران نزدیک به اتحاد دموکراتیک خلق (YPG) ، آن ها در باره ترک  زود هنگام محور امریکا بیانیه صادر می کنند. آن چه در جبهه کردی مشاهده می شود احساس "دور انداخته شدگی" است . در آخرین روند نمایندگان کرد که به دولت سوریه چراغ سبز نشان دادند اظهار می کنند که آن ها ترجیح می دهند با دولت سوری همکاری کنند تابا حضور ترکیه .

تماس بین سوریه و نمایندگان کرد هرگز قطع نبوده است .

به خوبی معلوم است که همکاری بین کشور سوریه و کردها برخی اوقات  مسئله است . بنا براین ، نمی تواند اولین بار باشد ، می تواند؟

راستش ، نمایندگان کرد از همان لحظه اول که تحت فشار قرار گرفتند خود را درتماس با دولت سوریه متمرکز کردند . تماس در زمان هایی پژمرده بود اما در واقع هرگز قطع نشده بود . به عنوان مثال ، در گامیشلی . در فرودگاه آن جا حضور نظامی هنوز از سوی دولت سوریه تعیین می شود و تماس نظامی یا تماس روزانه هنوز بر قرار است .

مردم نسبت به اقدامات تروریستی  که از سوی اسلامگراها انجام می شود نگرانند.

خوب ، در باره جامعه مدنی چطور؟ حرف مردم در خیابان چیست ؟

من این روز ها ساکن گامیشلی هستم . این یک محل درگیری داغ نیست . گامیشلی برای کرد ها هم مهم است . در بین سرزمین هایی که نیروهای کرد حضور دارند ، گامیشلی جایی است که دولت سوریه قوی ترین نیروست . مردم اینجا نگرانند که ترکیه باندهای مسلح را علیه مردم غیر نظامی به راه بیندازد . می دانید که ، در طی عملیات اول ارتش آزاد سوریه (FSA) آمد و بعد ارتش ترکیه آمد. این موقعیت منطقه است . از این رو مردم از تجدید روزهای قدیمی ، تروری که اسلامگرایان ممکن است به راه بیندازند می ترسند . این امر در برخی نقاط دیگر رخ داد . به عنوان مثال در عفرین ، آن چه باند های مسلح در مناطق غیر نظامی انجام دادند کاملا نگران کننده بود .

محل هایی وجود دارند که YPG در آماده باش است . سلاح های دریافتی از امریکا در آن جاها قرار داده شده اند .

اتحاد دموکراتیک خلق چه نوع آماده باشی را انجام داده است ؟

تماس بخشی آن ها با امریکا ادامه دارد. دولت سوریه از آن اطلاع دارد . ی پ گ می داند که دولت سوریه اطلاع دارد . این جنگ است . در حالی که کارت ها  بُر می خورند هیچ چیز ساده نیست . مناطقی وجود دارند که سلاح های گرفته شده از امریکا در آن جا قرار دارند و جایی که تدارکات حاضر است .برخی آرایش ها ، البته نه در همه جا ، وجود دارد.  این آرایش ها احتمالا در محل های نزدیک به مبارزه و در گامیشلی تفاوت دارند .

امروز همایشی در اینجا بود. مردمی که بر اساس دعوت ی پ گ گرد هم آمده بودند دوری کردن خود از جنگ را نشان دادند.جمعیتی  اندک و غیر هیجان زده بودند .این حاکی است که هم مردم  خسته ی جنگ هستند و هم آن که توانایی های سازمان ی پ گ کاهش می یابد . اما این تنها برای اکنون است . خود جنگ ازقبل خود ، از وضعیت پیش از جنگ متفاوت است . بنا براین ما آن را در طول زمان خواهیم دید .

نگرانی دیگر احتمالی است که ی پ گ جنگ را به سوی محلی که ارتش دولت سوریه حضور دارد گسترش دهد و آن را بزرگ نماید. حمله ای علیه نیروهای ترکیه به عنوان مثال از گامیشلی، می تواند دولت های سوریه و ترکیه را رو در روی هم قرار دهد .

آشتی دولت سوریه و نیروهای کرد و اقدام آن ها با یکدیگر می تواند تحولی مثبت باشد . دولت سوریه تا زمانی که تهاجم خارجی و غارتگران از سرزمین های ما اخراج شوند می تواند با موافقت و فراگیر عمل کند.

برگرفته از چپ - تارنمای حزب کمونیست ترکیه

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: