نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-10-11

نویدنو  19/07/1398           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در حال حاضر شمال سوریه عمدتاً تحت کنترل نیروهای نظامی کرد است که این منطقه را از داعش آزاد کرده اند. ترکیه این واحدها را به عبث «تروریست» قلمداد می‌کند و می‌خواهد تروریسم دولتی ضد کرد در کشور خود را با وسیله‌های نظامی فراتر از مرزهای خود گسترش دهد، همان‌طور که بارها در شمال عراق یا پیش از این در عفرین اتفاق افتاده است.

 

 

بیانیه هيأت اجرايی حزب کار اتریش (PdA)

 

دولت ترکیه عملیات نظامی ارتش خود را که تا قلمرو سرزمین سوریه امتداد دارد، آغاز کرده است. با اين عمليات، فتح و اشغال نواری در حدود ۵۰۰ در ۳۰ کیلومتر، در شمال سوریه پیش‌بینی شده است. بديهی‌ترين قسمت ماجرا در وهلۀ نخست این واقعیت است که ترکیۀ عضو ناتو در حال نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل بوده، و اين‌که به یک کشور مستقل حمله - یعنی آغاز يک جنگ جدید - می‌کند. ترکيه با اين کار چندین هدف را دنبال می‌کند:

در حال حاضر شمال سوریه عمدتاً تحت کنترل نیروهای نظامی کرد است که این منطقه را از داعش آزاد کرده اند. ترکیه این واحدها را به عبث «تروریست» قلمداد می‌کند و می‌خواهد تروریسم دولتی ضد کرد در کشور خود را با وسیله‌های نظامی فراتر از مرزهای خود گسترش دهد، همان‌طور که بارها در شمال عراق یا پیش از این در عفرین اتفاق افتاده است. افزون بر اين، قصد اسکان پناهجويان (منتخب) در این منطقه نیز باید واقعيت‌های جدیدی را به نفع ترکیه ایجاد کند.

اما حمله ارتش ترکیه می‌بايست به مثابۀ پيامی برای دولت سوريه نيز ارزيابی شود: [دولت سوريه] نباید حتا در خواب هم رؤيای متحد کردن کل سرزمين سوريه را ببيند. حتا

واقعی به نظر می‌رسد که برای ترکیه مسألۀ اشغال دايمی و چه بسا الحاق سرزمین‌های سوریه با منابع طبیعی و معدنی موجود در آنجا مطرح باشد. این نیز گامی دیگر در جهت نابودی و تجزیه سوریه خواهد بود.

هم‌زمان، رژیم حزب عدالت و توسعه در آنکارا توجه را از مشکلات داخلی منحرف می‌کند: اوضاع اقتصادی ترکیه فاجعه‌بار است، اردوغان به لحاظ سياسی نیز تحت فشار قرار گرفته است. در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، رژیم حزب عدالت و توسعه به اقداماتی سرکوبگرایانه و ضددمکراتیک برای «جبران» يا حداقل «خنثا» کردن شکست انتخاباتی اخیر خود متوسل شده است.

به ويژه آن‌که ترکیه به عرصۀ بازيگران در صحنۀ بین‌المللی نيز وارد شده است: نیروهای کرد، که پیش از این متحد ایالات متحده بودند، اما اکنون – که قابل پیش‌بینی بود – تنها رها می‌شوند، که حتا در سیاست غیراصولی خود ایالات متحده نيز که قبل از هر چيز خواهان سرنگونی دولت سوریه می‌باشد، مورد اختلاف است. هم‌چنین نباید فراموش کرد که دولت سوریه در اتحاد با روسیه قرار دارد. بر این‌ها، مشارکت فعال ایران و لبنان از یک سو، و اسرائیل و سعودی از سوی دیگر، افزوده می‌شود.

جنگِ تقریباً پایان یافته در سوریه، که تاکنون به عنوان «یک جنگ نيابتی» با حضور شبه‌نظامیان خارجی، گروه‌های تروریستی و نیروهای هوایی در جریان بوده است، می‌تواند به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای گسترش یابد.

حزب کار اتریش طرح‌های تجاوزکارانه و عملیات نظامی آغاز شده از سوی ترکیه را محکوم می‌کند. ما همبستگی خود را با مردم سوریه و نیروهای مقاومت اعلام می کنیم.

نه به تجاوز تازۀ ترکیه!

مقاومت در برابر حمله و اشغالگری ترکیه!

صلح و خودمختاری برای سوریه!

وین، ۹ اکتبر ۲۰۱۹

نقل از : تارنگاشت عدالت

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: