نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-10-05

نویدنو  12/07/1398            Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • رخدادهای دو روز گذشته در بغداد و چند شهر دیگر کشور نشان داده است که شیوهٔ سهمیه‌بندی قدرت در روند سیاسی به هیچ راه‌حلی نمی‌انجامد، بلکه بحران‌های موجود را وخیم‌تر می‌کند و تداوم می‌بخشد، و هیچ حداقلی از عدالت اجتماعی را نیز فراهم نمی‌آورد. امروزه فاصلهٔ میان توده‌های مردم و این نظام، و فساد گستردهٔ دولتی، کاملاً آشکار شده است.

 

 

بیانیهٔ هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق -

اعتراض‌های توده‌یی در عراق، هشداری به نظام مبتنی بر سهمیه‌بندی قدرت و فساد

اعتراض‌های مردمی گسترده‌ای که از روز اوّل اکتبر در سراسر کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد، هشداری واقعی و جدّی است به دولت و نیروهای سیاسی غالب بر کشور که مسئول وضعیت ناگوار کنونی در کشور و شرایط وخیم زندگی شهروندان، به‌ویژه تنگدستان، زحمتکشان، و جوانان‌اند. خشم بی‌سابقهٔ کنونی مردم، بازتاب و نشانهٔ پیامدهای آن وضعیت ناگوار و شرایط وخیم است. و نشان می‌دهد که انجام اصلاحات بنیادی همه‌جانبه در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی، موضوعی مبرم و فوری است. دولت عراق امروزه به معنای کامل کلمه با حقیقت موجود روبروست و باید هرچه زودتر به اقدام‌های جدّی و عادلانه‌ای دست بزند که مردم انتظار دارند و خواهان آنند.

رخدادهای دو روز گذشته در بغداد و چند شهر دیگر کشور نشان داده است که شیوهٔ سهمیه‌بندی قدرت در روند سیاسی به هیچ راه‌حلی نمی‌انجامد، بلکه بحران‌های موجود را وخیم‌تر می‌کند و تداوم می‌بخشد، و هیچ حداقلی از عدالت اجتماعی را نیز فراهم نمی‌آورد. امروزه فاصلهٔ میان توده‌های مردم و این نظام، و فساد گستردهٔ دولتی، کاملاً آشکار شده است. سهمیه‌بندی قدرت دولتی نمی‌تواند پاسخگوی مسائل بزرگ روزمره و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی مداوم و مزمن باشد، و نمی‌تواند حقوق مردم مطابق با قانون اساسی کشور را تأمین و تضمین کند و به خواست‌های مردم توجه کند. آنچه وضعیت را وخیم‌تر کرده است این است که فریاد عدالت‌خواهی مردم اغلب نادیده گرفته می‌شود و گاهی حتّی با خشونت با آن برخورد می‌شود.

ما ضمن پیگیری این رخدادهای نگران‌کننده و آزاردهنده در میهن عزیزمان، لازم می‌دانیم بر اصول و اقدام‌های زیر تأکید کنیم:

۱. تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم است که در قانون اساسی تصریح شده است و به هیچ بهانه و توجیهی نباید نقض شود.

۲. وظیفه و مسئولیت نهادهای دولتی، شامل نهادهای امنیتی و نظامی، حفاظت از تظاهرکنندگان و معترضان است.

۳. ما سرکوب تظاهرکنندگان و اعمال خشونت علیه آنها را، صرف‌نظر از هر وسیله و شیوه‌ای که به کار می‌رود، از گلوله‌های مشقی گرفته تا گلوله‌های واقعی، هلی‌کوپتر، آب داغ، دستگیری، ضرب و شتم، و غیره، محکوم می‌کنیم. ما خواهان تشکیل یک کمیتهٔ تحقیق گسترده هستیم که شامل سازمان‌های جامعهٔ مدنی و نمایندگان معترضان باشد. ما خواهان محاکمهٔ آمران خشونت و دستوردهندگان به استفاده از گلوله‌های واقعی هستیم.

۴ نیروهای امنیتی بی‌درنگ باید از تعقیب زخمی‌ها در بیمارستان‌ها دست بکشند، بازداشت شدگان را آزاد کنند. کشته‌شدگان تظاهرات باید شهیدان خلق و عراق شناخته شوند.

۵. حفظ ماهیت مسالمت‌آمیز تظاهرات و اعتراض‌ها به هر شکل، و تأمین امنیت اموال مردم و دولت، نقطهٔ قوّت تظاهرکنندگان و معترضان است. مسالمت‌آمیز بودن جنبش اعتراضی باید حفظ شود.

۶. لازم است که نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای مسلّح، وزیران، و سران نهادهای امنیتی برای بحث دربارهٔ رخدادهای جاری به جلسهٔ اضطراری پارلمان احضار شوند.

۷. حزب ما با توده‌های معترض و خواست‌های عادلانهٔ آنها ابراز همبستگی کرده، از آنها حمایت کرده، و در اعتراض آنها شرکت کرده است، و به این موضع خود ادامه می‌هد. حزب ما همواره در کنار مردم می‌ایستد و برای تحقق زندگی شایسته و امن برای مردم مبارزه می‌کند.

ما مجدداً بر موضع حزب کمونیست عراق در حمایت از خواست‌های عادلانه و مسالمت‌آمیز شهروندان، گشایش فضای عمل برای ایجاد تغییرهای ریشه‌یی، پایان دادن به نظام سهمیه‌بندی قدرت و فساد، و دستیابی به گزینهٔ میهن‌دوستانهٔ ساختمان دولتی بر پایهٔ حقوق شهروندی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی تأکید می‌کند.

درود به خاطرهٔ شهیدان، و با امید به بهبودی سریع زخمی‌شدگان

۲ اکتبر ۲۰۱۹ / ۱۰ مهر ۱۳۹۸

سایت حزب تودهٔ  ایران

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: