نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-10-05

نویدنو  12/07/1398            Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ممکن است که عربستان سعودی، به جنگی که عربستان و متحد اصلی آن امارات متحده غربی را درگیر کرده است به طور فزاینده ای بی میل باشد و بخواهد از جنگ به عنوان عملیاتی غیر ضروری و گران قیمت صرف نظر کند . پیش تر نشانه های مثبتی از امکان موافقت هایی در رابطه بامذاکرات برگزار شده در سوئد وجود داشته است، اما نشانه های کنونی گویا ترند.

 

 

نشانه های امید برای ستیزه های خلیج فارس : گفتگو های جدی مورد نیاز است

رنه وادلو- برگردان : آرش وجدانی

پس از دورانی گسترش ابرهای تیره ی طوفانی ، نشانه هایی از امید به کاهش تنش در دو ستیزه مجزا اما مربوط به هم یعنی یمن وسوریه وجود دارد . در 20سپتامبر 2019 ، نمایندگان جنبش انصارالله یمن (که اغلب حوثی ها خوانده می شوند) ابتکار صلحی را برای متوقف کردن حملات پهپادها و موشک هایشان علیه عربستان سعودی در ازای پایان دادن به ستیزه مسلحانه تحت رهبری سعودی در یمن مطرح کردند. مارتین گریفیث نماینده سازمان ملل در امور یمن از پیشنهاد حوثی ها استقبال کرد .

ممکن است که عربستان سعودی، به جنگی که عربستان و متحد اصلی آن امارات متحده غربی را درگیر کرده است به طور فزاینده ای بی میل باشد و بخواهد از جنگ به عنوان عملیاتی غیر ضروری و گران قیمت صرف نظر کند . پیش تر نشانه های مثبتی از امکان موافقت هایی در رابطه بامذاکرات برگزار شده در سوئد وجود داشته است، اما نشانه های کنونی گویا ترند. ممکن است تغییراتی در روابط قدرت در داخل حلقه حاکم عربستان سعودی وجود داشته باشد، اما جناح های سعودی ترسی از انتخابات ندارند. 

اگر حوثی ها کنترل یمن شمالی را در اختیار داشته باشند که پایگاه قبیله ای آن ها است، احتمال دارد که یمن جنوبی به داشتن کشور جدایی رو کند. پیشنهادی در اوایل سال 2014 برای تقسیم یمن به شش منطقه فدرالی وجود داشته است .در هر صورت، تمرکز زدایی از دولت و اصلاح قانون اساسی از اولویت های ضروری برتر هستند. اگر ایجاد کشور جدای جنوبی به سرعت عملی شود، رهبری سعودی می تواند ادعا کند که اقدام نظامی آن ها حوثی ها را از داشتن کنترل بر کل کشور بازداشته است . از این رو ستیزه نظامی باخت کاملی برای عربستان سعودی نخواهد بود .

جنگ برای یمن پی آمد های ویرانگری داشته است. نیاز فوری برای غذای کافی و تامین دارو و حمایت برای تعداد کثیری از افراد آواره داخلی وجود دارد. اقتصاد یمن در بهترین زمان ها ضعیف بود، و جنگ زیر ساخت های اندک اقتصادی و اجتماعی موجود را نابود کرده است .به علاوه، چالش های اکولوژیک واقعی ، به ویژه کاهش تامین آب وجود دارد. جنگ به تقسیمات بزرگ تر جفرافیایی، اجتماعی و قومی منجر شده است. ایجاد یک جامعه ملی از افرادی که خواهان همکاری با یک دیگر باشند اسان نخواهد بود. پل زدن بر تقسیمات منطقه ای دشوار خواهد بود .

  پیشنهاد کنونی یمن لازم است از سوی میانجی های سازمان ملل و از سوی کسانی که اندکی نفوذ بر تصمیم گیری عربستان سعودی دارند تشویق شود. از این رو ، در روز 27 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل، سیخ جابر ال حامد ال صباح، نخست وزیر کویت گفت که گفتگوی یمنی باید تحت  نظارت سازمان ملل برگزار شود، و کویت مشتاق میزبانی چنین گفتگو هایی است. " کویت ، یک بار دیگرتاکید می کند که هیچ راه حل نظامی برای این جنگ وجود ندارد و به پشتیبانی خود از پیشنهادهای سازمان ملل ادامه می دهد". هم زمان دبیر کل اتحادیه عرب با مارتین گریفیث در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک دیدار کرد . عربستان سعودی، بدون شک " برای آزمایش آب " با آتش بس جزیی در چهار منطقه یمنی پاسخ داده است . کشورهای دیگر در سازمان ملل اکنون باید نقش خود را ایفا کنند.

دومین نشانه ی امید بیانیه 13 سپتامبر 2019 انتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بود که توافق بر تشکیل کمیته قانون اساسی برای سوریه متشکل از 150 نفر را اعلام کرد . کمیته قانون اساسی 50 نفر منتخب از سوی دولت، 50 نفر از سوی اپوزیسیون در داخل کشور و 50 نفر از سوی سازمان ملل - همه ی آن ها سوری- خواهد داشت .

وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل از این توافق استقبال کردند. سه کشور در حال ترویچ ایجاد یک چنین کمیته ای بوده اند. کمیته در پایان اکتبر با امید به پیش همایش در ژنو را آغاز خواهد کرد .

هر قانون اساسی پاسخی به پرسش های ابراز نشده در باره چالش های مهمی است که جامعه با آن ها مواجه است . هر قانون اساسی  با صراحت و با مفهوم قدرت را توزیع می کند، و هر قانون اساسی قابل اجرا این امر را به شیوه هایی انجام خواهد داد که توزیع قدرت در جامعه را بازتاب می دهد. قوانین اساسی باید به عنوان مطلوب  مشاهده شوند. آن ها باید شایستگی های مثبتی در رابطه با نیازهای فوری و به صورت گسترده ای احساس شده داشته باشند. احتمال دارد که پیش نویس یک قانون اساسی با پایه حمایت گسترده عمومی در طی اولین ماه های اعتراضات قبل از ستیزه مسلحانه بیشتر می توانست امکان پذیر باشد. ما تا جایی که امکان دارد از نزدیک ناظر کار کمیته قانون اساسی خواهیم بود .

نشانه های مثبت تغییر هم در یمن و هم در سوریه وجود دارد . ما مشکلات را دست کم نمی گیریم، اما برای صلحی عادلانه فرصت ها باید به عمل در آیند.

رنه وادلو ، رئیس انجمن شهروندان جهان است .   

منبع : کانتر کیورنت

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: