نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-09-14

نویدنو  21/06/1398 

 

  • برای مبارزه ما باید تخریب کنیم .اگر ما چنین نکنیم، فرانسه چنین خواهد کرد. اگر خانه های ما به اندازه کافی محکم هستند باید به عنوان پایگاه استفاده شوند، آن ها تانک ها و زره پوش ها را برای حمله به ما بسیج کرده اند، و دارایی های ما را به آتش خواهند کشید یا غارت خواهند کرد

 

 

در گرامی داشت پنجاهمین سال درگذشت رفیق هوشی مین

مقدمه:

نگوین سین کونگ معروف به هوشی مین(1890-1967) کمونیست و رهبر انقلابی خلق ویتنام و از بنیان­گزاران حزب کمونیست فرانسه بود. جغرافیای سیاسی که امروز به ویتنام موسوم است، از دهه­های پایانی قرن نوزدهم مورد دست درازی و  سلطه­ی استعمار فرانسه قرار گرفت و در سال  1939نیز کشوربه اشغال فاشیست­های ژاپنی درآمد. رفیق هوشی مین از مبارزات ملی برای رهایی میهن خویش از چنگال استعمارگران ژاپنی و فرانسوی، حمایت می­کرد و همدوش نیروهای مترقی و میهن­پرست رزمید و ارتش ویت مین را بنیان نهاد. پس از تسلیم ژاپن در جنگ دوم جهانی، جمهوری دموکراتیک ویتنام تشکیل شد و هوشی مین به عنوان نخستین رئیس جمهور ویتنام برگزیده شد. خلق ویتنام با مبارزه و مقاومت بی امان و تحت رهبری وی موفق شد تا علاوه بر بیرون راندن امپریالیست­های فرانسوی، بزرگ­ترین و تحقیرآمیزترین شکست تاریخ آمریکا را به ماشین عظیم و هولناک نظامی امپریالیسم تحمیل کند و اتحاد و استقلال ویتنام را تامین نماید.

 رفیق هوشی مین علاوه بر یک رهبر ملی و استراتژیست نظامی، یک مارکسیست – لنینیست و انترناسیونالیست برجسته نیز بود که وظایف انترناسیونالیستی را با مبارزات ملیِ ضد امپریالیستی پیوند می­زد و معتقد بود که  «سرنوشت دنیای پرولتری به مقیاس وسیعی به مستعمرات، که غذا و نیروی قدرت‌های امپریالیستی را تهیه می‌کنند، وابسته است. اگر ما بخواهیم امپریالیسم را شکست بدهیم، باید از قطع منافع آن در مستعمرات آغاز کنیم.» او به درستی معتقد بود که انقلاب ویتنام بخشی از انقلاب جهانی است و زحمتکشان ویتنامی یکی از گردان­های رزمنده­ی جبهه­ی جهانی کارند و تاریخ نشان داد که مبارزات خلق ویتنام بر علیه امپریالیست­های فرانسوی و آمریکایی نه تنها الهام بخش بسیاری از مبارزان و توده­های کار و زحمت در سرتاسر جهان شد بلکه به تضعیف جدی سلطه­ی امپریالیست­ها در مستعمراتشان انجامید.

نوشته­ی زیر بخشی از سخنان این رهبر برجسته خطاب به خلق ویتنام است که در هر سطر آن، عزم و اراده­ی آهنین برای پیروزی بر امپریالیست­های فرانسوی و باور به توانایی خلق ویتنام برای غلبه بر استعمارگران و آبادی میهن­شان موج می زند.

 

درخواست از هموطنان برای انجام تخریب وبه راه انداختن جنگ مقاومت

هوشی مین - برگردان : هاتف رحمانی

هموطنانی که کشورمان را دوست داریم ، چرا باید جنگ مقاومت را بر پا داریم ؟

چون اگر ما جنگ مقاومت را بر پا نکنیم ، فرانسه بار دیگر کشور ما را اشغال خواهد کرد . آن ها مردم ما را بار دیگر به بردگی خواهند کشید . آن ها مردم ما را وادار خواهند کرد عمله و سرباز آن ها شوند و هر نوع مالیاتی را به آن ها بپردازند. آن ها تمام آزادی های دموکراتیک را سرکوب خواهند کرد .آن ها تمام زمین و دارایی های ما را غارت خواهند کرد . آن ها برادران ، خواهران و منسوبان ما را دچار وحشت و کشتار خواهند کرد . آن ها خانه ها، عبادت گاه ها و معابد ما را به آتش خواهند کشید یا ویران خواهند کرد .

شما این واقعیت را با مشاهده آن چه آن ها در هانوی و هایفونگ انجام داده اند در خواهید یافت .

-         چون  نمی خواهیم برای فرانسه بوفالو و اسب باشیم ، چون باید از کشور خود محافظت کنیم ، باید با استعمارگران فرانسوی مبارزه کنیم .

برای مبارزه ما باید تخریب کنیم .اگر ما چنین نکنیم، فرانسه چنین خواهد کرد. اگر خانه های ما به اندازه کافی محکم هستند باید به عنوان پایگاه استفاده شوند، آن ها تانک ها و زره پوش ها را برای حمله به ما بسیج کرده اند، و دارایی های ما را به آتش خواهند کشید یا غارت خواهند کرد.به همین خاطر ما باید قبل از آن که فرانسه بتواند از دارایی های ما استفاده کنند آن ها را نابود کنیم.گمان کنید می خواهیم  آب راه ها و جاده ها و خانه ها را برای استفاده خودمان حفظ کنیم ،اما نمی توانیم، چون فرانسه همه را اشغال و نابود خواهد کرد .

اکنون ما باید ویرانی را برای متوقف کردن آن ها ، برای بازداشتن آن ها ازجلو رفتن و از استفاده از جاده ها و اسب هایمان انجام دهیم .  

به خاطر وطن ما باید قربانی دهیم وسختی ها را برای مدت معینی تحمل کنیم . وقتی که مقاومت با پیروزی به پایان رسد ، ما نیروهای خود را صرف کار ساختن و تعمیرخواهیم کرد و این اصلا دشوار نخواهد بود .

در جبهه نبرد رزمندگان زندگی خود رابی محابا برای وطن قربانی می کنند، چرا ما باید پروای بخشی از جاده ، آب راه یا یک خانه را که فرانسه می تواند برای حمله به میهن از آن ها استفاده کندداشته باشیم ؟

همه ی شما کشورتان را دوست دارید ، بدون شک شما قلبی برای چنین پروایی نخواهید داشت .

بنا براین ، من صادقانه از شما می خواهم تمام تلاش خود را برای کارتخریب بگذارید . ما باید جاده را وسیعا و عمیقا تخریب کنیم به نحوی که فرانسه نتواند از آن ها استفاده کند. انتخاب سکته در جاده ها ارزش شلیک گلوله ای توسط سربازان شما به دشمن را دارد .

 من رسما به شما قول می دهم که پس از پیروزی ، همراه شما برای تعمیر هر چیزی تلاش خواهم کرد . ما جاده ها، آب راه ها و پل های زیباتری و خانه های بهتری به قیمت ملتی آزاد و مستقل خواهیم ساخت .

زنده باد جنگ مقاومت پیروز ما !

زنده باد ویتنام مستقل ! 

6 فوریه 1947

منبع : آرشیو مارکسیسم ،گزیده آثار هوشی مین ، جلد 2

 

 
Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: