نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-09-02

نویدنو  11/06/1398 

  • مارکو ریزو در این گفتگو اظهار داشت که :آن چه ما بعنوان بازار تعریف می کنیم، در واقع خط اصلی در جهانی سازی سرمایه داری است، که شاخص برجسته وضعیت اقتصادی کنونی جهان را نشان می دهد، و بنا بر این راه حلی روشن را بدان گونه که باید در برابر ما می نهد.

 

 

 

دبیر اول حزب کمونیست ایتالیا :عرصه را به هزاران جوان می سپاریم

برگردان : امید نسیمی

سخنان مارکو ریزو (Marco Rizzo) دبیر اول حزب کمونیست ایتالیا با نشریه "امور ایتالیایی" در 30 آگوست2019 در ارگان حزب کمونیست ایتالیا

برگردان: امیدنسیمی

در تاریخ هفدهم آگوست آلبرتو ماگی (Alberto Maggi) از نشریه  امور ایتالیایی (Affari Italiani) با مارکو ریزو دبیر اول حزب کمونیست ایتالیا به گفتگو نشست. (متن حاضر گزیده ای تلخیصی از این گفتگو است که به زبان انگلیسی برگردانده شده و متن کامل ایتالیایی آن دراینجا قابل دسترس است- م).

مارکو ریزو در این گفتگو اظهار داشت که :

آن چه ما بعنوان بازار تعریف می کنیم، در واقع خط اصلی در جهانی سازی سرمایه داری است، که شاخص برجسته وضعیت اقتصادی کنونی جهان را نشان می دهد، و بنا بر این راه حلی روشن را بدان گونه که باید در برابر ما می نهد.

او تاکید می کند که چنانچه یک حکومت دموکراتیک پارلمانی پنج ستاره[1] برقرار شود، چنین حکومتی هیچ چیز ویرانگرتری نسبت به قدرت های اعطاشده از سوی صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپایی، ناتو و خود اتحادیه اروپا در دسترس ما نخواهد نهاد ، که به نحو تناقض آمیز می تواند نمونه ای از حکومت مبتنی بر اتحادیه بر آمده از انتخابات و نشانگر نوعی قطعا لیبرال از بخشی از رسانه ها و بورژوازی ایتالیایی باشد، که به تعبیر ریزو شرایط کمتر خوشایندی را در پی خواهد داشت.  

دبیر اول می افزاید که سالوینی[2] فراتر از لفاظی های ضد اروپایی،  هرگز تردیدی نسبت به پیمان های اروپایی از خود نشان نداده است.

ریزو به "خطاهای وحشتناک چپ ایتالیا" به عنوان یکی از دلایل پنهان در پشت مساله رهبری در سیاست های ایتالیا اشاره می کند. او می گوید که آن ها، مانند اوکتو[3] و دالِما[4]که حزب کمونیست ایتالیا را به تحلیل بردند، و با بانک ها و محافل بزرگ قدرت "لاس زدند" و آنچه را که در دستان دموکرات مسیحیانی مانند ماتئو رنتسی[5]  باقی مانده بود تسلیم  کردند، بخاطر خیانت به مردم در حال پرداخت تاوان هستند.

ریزو براین نکته که طی سال ها جهش ژنتیکی حزب کمونیست ایتالیا با بسیاری از خطاهای سیاسی و تئوریک همراه  بوده است تصریح می کند ،که با واژه های زیبایی درباره ی "پایان فشار تحمیلی انقلاب شوروی" و نیز درباره چتر ناتو،با پیوستن ایتالیا به اتحادیه اروپا نهایتا منجر به دوره ای از مصالحه تاریخی شده است.  

ریزو تاکید می کند که: "آنچه اکنون رخ می دهد صرفا ادامه آن فصل پیمان شکنی است ".  این وظیفه دشواری بود که طی پانزده سال اخیر در حزب کمونیست ایتالیا به انجام رسید؛ و تمام آن اشتباهات نظری را که به دست اپورتونیست هایی که قصد دگرگونی در شالوده حزب را داشتند و آن را پیش می بردند زدود.

مارکو ریزو می گوید که آنان (کمونیستها – م.) به ویژه ناگزیر بودند یک روایت واحد مشترک را در باره تجربه بزرگ جنبش بین المللی کمونیستی و به ویژه اتحاد شوروی باز سازی کنند، که این خواسته اکنون آماده است. آنان پیگیر یک خط فکری مارکسیستی- لنینیستی و یک خط مشی سیاسی مبتنی بر مردود شناختن اتحادهای سیاسی با این " دسته گل های چپگرا و این دوستان بانک ها" هستند. درباره  مهم ترین نکته، ریزو اعلام می کند که آنان در حال سپردن عرصه ( تعبیر چوب در دوی امدادی در متن اصلی- م.) به هزاران هزار جوان هستند که از نظر تئوریک ، فرهنگی  و تشکیلاتی آمادگی لازم را به دست آورده اند.

دبیر اول حزب کمونیست ایتالیا نتیجه می گیرد که میهن محققا نه با مفهوم "حق حاکمیت" مورد نظر سالوینی، بلکه به دست کمونیست ها نجات خواهد یافت.

سرچشمه : خبرگزاری کمونیستی


 

[1]  اشاره به اکثریت جنبش پنج ستاره ، که به تازگی پس از فروپاشی دولت ائتلافی با سالوینی و ائتلاف با دموکرات ها از سوی رئیس جمهور مامور تشکیل کابینه شده است . -مترجم

   - [2] ماتئو سالوینی(Matteo Salvini) سناتورراست گرای افراطی ضد مهاجرت از مارس 2018، معاون اول نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا از اول ژوئن 2018و دبیر اول فدرال "مجمع شمالی" (Lega Nord) - مترجم

[3] - آکیله اوکتو (Achille Ochetto) دبیر اول حزب کمونیست ایتالیااز 1988 تا 1991 و پس از آن نخستین رهبر حزب دموکراتیک چپ از 1991 تا 1994- مترجم

[4]  - ماسیمو دالِما(Massimo D’Alema) روزنامه نگار و سیاستمدار ایتالیایی و پنجاه و دومین نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا از 2006 تا 2008 و مدتی نیز دبیر حزب دموکراتیک چپ -مترجم

[5]  - ماتئو رنتسی(Matteo Renzi) سیاستمدار ایتالیایی و معاون حزب دموکراتیک و نخست وزیر ایتالیا از فوریه 2014تا دسامبر 2016 -مترجم

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: