نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-08-16

نویدنو  25/05/1398 

 

 

  • با کمال تاسف رفیق واله قلی زاده صدر کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان روز چهارشنبه ٢٣ مرداده ماه ۱۳۹۸ (۱۴ آگوست ۲۰۱۹) در سن ۸۱ سالگی در گذشت و جنبش انقلابی و ملی ایران یکی دیگر از فرزندان با ایمان، معتقد و استوار خود را از دست داد

 

 

 

نویدنو درگذشت رفیق واله قلی زاده را به کمیته مرکزی ، اعضا و هواداران فرقه دموکرات آذربایجان تسلیت می گوید .

اطلاعیه فرقه دموکرات آذربایجان :رفیق واله قلی زاده در گذشت.

با کمال تاسف رفیق واله قلی زاده صدر کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان روز چهارشنبه ٢٣ مرداده ماه ۱۳۹۸ (۱۴ آگوست ۲۰۱۹) در سن ۸۱ سالگی در گذشت و جنبش انقلابی و ملی ایران یکی دیگر از فرزندان با ایمان، معتقد و استوار خود را از دست داد.

 رفیق واله قلی‌زاده فرزند رضا در تاریخ ٢١ اردیبهشت ١٣١٧ (١٠ ماه مه ١٩٣٨) در روستای «خوروزلو» شهرستان اردبیل در یک خانواده کشاورز متولد شد. پدر ایشان رضا قلی‌زاده  در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) به صفوف فرقه دمکرات آذربایجان پیوست و تمام توان و امکانات خود را صرف مبارزه انقلابی نمود.

در آذر ماه سال ۱۳۲۵ (دسامبر ۱۹۴۶) به هنگامی که جنبش ٢١ آذر با همکاری هماهنگ نیروهای ارتجاعی داخلی و خارجی سرکوب گردید، منزل روستایی قلی‌زاده‌ها مورد یورش مأموران ارتش شاهنشاهی قرار گرفت. پدرش دستگیر و به نقطه نامعلومی فرستاده شد. مادر و خواهرانش را اقوام نزدیک‌شان پنهان کردند، خانۀ آن‌ها توسط مأمورین وحشی تخریب گردید، واله قلی‌زاده و برادران کوچکش مجبور شدند در شبی به‌شدت برف‌آلود و یخبندان در یکی از اطاق‌ها که درب و پنجره‌اش کاملاً شکسته شده بود، پنهان شوند. هنگام صبح واله متوجه می‌شود که هر دو برادرش از شدت سرما منجمد شده و هلاک گردیده اند.

 پس از این حادثه، رفیق واله قلی‌زاده نیز از همان دوران نوجوانی پای در راه پدر گذاشت و با صدر تشکیلات روستای «هامار کند»، صفربابا بندی، همکاری تشکیلاتی مخفی می کرد. او با سفارش صفربابا و در سرمای شدید منطقه اردبیل فدائیان فرقه را در جهات مختلف همراهی نموده و اسب‌ها را به روستا باز می‌گرداند.

  پس از ٣ سال شکنجه و آزار و اذیت و تعقیب و گریز، پدرش توانست از دست دژخیمان گریخته و در آذر ماه ١٣٢٨ (دسامبر ۱۹۴۹) به‌همراه خانواده‌اش به جمهوری آذربایجان سوسیالیستی مهاجرت کنند.

در سال ١٣۴۲ (١٩۶۳میلادی) رفیق واله قلی زاده پس از پایان تحصیلات متوسطه و عالی در شوروی، به‌عنوان سرمهندس کشاورزی استخدام گردید.

رفیق واله قلی‌زاده از همان دوران دانشجویی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تشکیلاتی شرکت فعال داشت. در سال ١٣۴٢ شمسی (١٩۶٣) به مسئولیت شعبۀ تبلیغات کمیته شهری قوبا در فرقه دمکرات آذربایجان منصوب گردید.

پس از مدت کوتاهی اشتغال در شهرهای ساعاتلی، صابیرآباد و علی بایراملی(شیروان)، در مرداد سال ١٣۴٣ (آگوست ١٩۶۴) به‌عنوان صدر تشکیلات جوانان شهر شیروان انتخاب گردید.

 طی سال‌های ۵۴ ـ ۱۳۵۰ (۷۵ ـ ۱۹۷۱) دورۀ مدیریت عالی را در آموزشگاه عالی حزب کمونیست اتحاد شوروی در باکو با موفقیت به پایان رساند.

رفیق واله قلی‌زاده از سال ١٣۵٨ شمسی (١٩٧٩ میلادی) به‌طور منظم در جلسات پلنوم کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان شرکت داشت. او در سال ١٣۶١ (١٩٨٢میلادی) به‌عنوان صدر کمیته شهری فرقه دمکرات آذربایجان در شهر شیروان انتخاب گردیده و در همین سال به‌طور همزمان به عضویت رسمی کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان پذیرفته شد. رفیق قلی‌زاده در سال ١٣۶۴ شمسی (١٩٨۵میلادی) برای شرکت در کنفرانس ملی حزب توده ایران انتخاب گردید. او مدت سه ماه در افغانستان فعالیت داشت. رفیق واله قلی‌زاده از سال ١٣۶٧ (١٩٨٨) به عضویت هیأت اجرائیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان انتخاب گردید.

پس از در گذشت رفیق امیرعلی لاهرودی صدر کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان، پلنوم فوق‌العاده کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹5(۲۸ فوریه ۲۰۱۵) برگزارگردید. پلنوم به اتفاق آرا رفیق واله قلی زاده را بعنوان صدر کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان انتخاب کرد.

 وی این وظیفه خطیر و سنگین را تا آخرین لحظه با ایمانی استوار و با امید به پیروزی خلق های ایران بویژه خلق آذربایجان برای رسیدن به حقوق ملی و آزادی بدوش کشید.

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان فقدان رفیق قلی زاده را به همه اعضا و هواداران فرقه دمکرات آذربایجان، نیروهای مترقی و آزادیخواه، خانواده و بازماندگانش از صمیم قلب تسلیت می گوید.

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

۲۴ مرداد ۱۳۹۸ (۱۵ آگوست ۲۰۱۹)

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: