برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

آزادی برای همه زندانیان سیاسی ایران  

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

1

 

2019-11-04

شماره  1005                  02 تیر  ماه1398

بیانیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری

در مورد افزایش تنش‌ها و خطرهای جنگ آمریکا با ایران

  • حزب‌های کمونیست و کارگری امضاکننده نگران‌اند که اگر افزایش کنونی تجاوزکاری آمریکا و متحدانش در خاورمیانه مهار و متوقف و معکوس نشود، امکان وقوع جنگی جدید و فاجعه‌بار با پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان، امکانی واقعی و عظیم خواهد بود. نیروهای صلح‌دوست جهان باید در راه تنش‌زدایی و طرد و محکوم کردن دخالت خارجی در امور داخلی ایران متحدانه همکاری کنند.

گردش جهانی به راست

پرابهات پاتنیک - برگردان : هاتف رحمانی

  • گردش به راست تجلی آشکاربحران اقتصادی است که از سال 2008 در حال چنگ زدن به اقتصاد جهان بوده است. علامت های گاه به گاه از بهبود ملایم آن وجود داشته است، اما خیلی زودتراز ظهور این علائم،اقتصاد جهان بار دیگر در بحران غرق می شود. درحقیقت مثال توپی که در امتداد کف زمین حرکت می کند به خوبی اقتصاد جهان را توضیف می کند: هر زمان که توپ بالا می رود فریاد های بهبود اوج می گیرد، و زمانی که توپ به سطح زمین برمی گردد (این فریاد ها) ناپدید می شوند.  

بازخوانی جنبش‌های رفرمیستی سوسیالیستی (5(

گئورگی پلخانف و سوسیال‌دموکرات‌های منشویک روسیه / سعید رهنما

  • به‌دنبال انقلاب فوریه‌ی ۱۹۱۷ در روسیه، پلخانف پس از بیش از سه دهه تبعید به روسیه بازگشت. وی پس از تردیدهای اولیه، این انقلاب را یک انقلاب بورژوا-دموکراتیک قلمداد نمود. زمانی که لنین «تزهای آوریل» را اعلام کرد، پلخانف سخت او و دیگر بلشویک‌ها را مورد انتقاد قرار داد. پلخانف با انقلاب اکتبر نیز از هرجهت مخالف بود و سیاست بلشویک‌ها را در انحلال مجلس مؤسسان محکوم کرد.

کوبا سرزمین انقلاب 19-22

  • اصغر نصرتی (چهره) هنرمند تاترسفری داشته است به کوبا . خاطرات این سفر به صورت منظم پیش از این در فیس بوک نویسنده منتشر شده است . سفرنامه ها اگر چه به تعداد مسافران و راویان می تواند متفاوت باشد اما واقعیت فضای زنده و واقعی محل مورد باز دید را در اختیار خواننده می گذارد و با تجربه های مسافر - راوی شریک می سازد .

اعلامیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودۀ ایران:

 ضرورت بسیج افکارعمومی ایران و جهان،

 برای جلوگیری از فاجعهٔ دهشتناک جنگی دیگر در منطقه!

  • مبارزه در راه تخفیف تشنج‌ها و برپایی جنبشی نیرومند در پشتیبانی از صلح در منطقه و جهان به‌هدف جلوگیری از درگیری‌های نظامی خطرناک منطقه‌ای و جهانی، وظیفه‌ای درنگ‌ناپذیر است که باید با تمام توان در راه تحقق آن کوشید.

جنگ طلبی علیه ایران

تحریریه دموکراسی مردم

  • بعیداست ایران در زمانی که شینزو آبه نخست‌ وزیرژاپن برای بررسی آن که آیا مذاکرات بین ایالات متحده و ایران می تواند برگزارشود ازتهران دیدار می کرد دست اندرکارچنین حمله‌ای باشد. به علاوه، نفتکش‌های مورد حمله در حال انتقال نفت به ژاپن بودند.

ساندرز، سوسیالیسم، سوسیال دموکراسی ،همه آن ها به چه معنی است؟ 
سی. جی. اتکینز، ترجمه: هاتف رحمانی

  •  در روند ایجاد ائتلاف های مورد نیاز برای زدن ترامپ و بردن جامعه به پیش، ما قطعا به بحث و گفتگو در باره معنی سوسیالیسم چیست نیاز داریم. مارکسیست ها باید درک خود از جامعه سوسیالیستی آینده و آن چه را فکر می کنند تحقق خواهد یافت تبیین کنند. این امر متمایز کردن سوسیالیسم از "نیو دیل ۲" ساندرز را هم در بر می گیرد، اما این کار نباید به صورتی انجام گیرد که تحولاتی را که ساندرز پیشنهاد می کند خدشه دار کند ...

به مناسبت 80 مین زاد روز صمد بهرنگی

قهرمانِ منفرد یا مجاهدِ خلق؟

 به قلم: احسان طبری

  

  • در نظر آقای هزارخانی، قهرمانِ منفرد متکی به قدرتِ روحِ شخصی خود، متنفر از نسل قبل از خود، کسی که می‌خواهد در حین حرکت، حرکت را بیاموزد، نمونۀ اصیلِ قهرمان است و برای او تصوّرِ خلقِ مجاهد، تصورِ هزارها هزار مجاهد خلق که خصیصۀ دورانِ ماست، مطبوع نیست، لذا طبیعی است که به نظر او حتماً فقط یک تن از 12 هزار تن می تواند به دریا فکر کند و بقیه همه شب بخیر می‌گویند و همراه مادر بزرگ، این نمایندۀ فرتوتِ نسلِ گذشته، به خوابِ خرگوشیِ غفلت و رخوت فرو می روند.

معجزۀ اگاهی

دکتر غلامحسین ساعدی

در باره آفریننده قصه کوتاه و ماندگار "ماهیِ سیاهِ کوچولو"؛ صمد بهرنگی

 

  •  برای او روشن بود که با مشتِ گره کرده و فریادِ "مرگ برشاه"، آسان می‌شود افتخارِ بزرگی را خرید و سینه را آماجِ گلوله‌های مذاب ساخت و اعتبارِ گران قیمتی در اذهان بدست آورد، ولی صمد، این مرحله را، آخرین مرحلۀ نبرد می‌دانست.

ادامه:  1004

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست