نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1398-03-16

نویدنو  16/03/1398 

 

 

  • افزایش این تنش‌ها نمی‌تواند به سود مردم ایران باشد که در درون کشور درگیر مبارزه‌ای حیاتی با دیکتاتوری دین‌سالار حاکم‌اند. بروز یک ماجراجویی نظامی دیگر به سود مردم آمریکا نیز نیست و فقط به سود مجتمع نظامی-صنعتی و شرکت‌های خصوصی‌ای است که کسب‌وکارشان، جنگ است.

 

بیانیهٔ مشترک: حزب تودهٔ ایران و حزب کمونیست آمریکا

 به تشدید تنش‌ها و کوبیدن بر طبل جنگ با ایران «نه» می‌گویند

در بحبوحهٔ تنش‌های جاری میان دولت ترامپ در آمریکا و رژیم دین‌سالار [ولایی] ایران، دو حزب کمونیست آمریکا و حزب تودهٔ ایران در مورد تحولات جاری تبادل نظر و تحلیل کردند. هر دو حزب نسبت به بالا گرفتن سریع و چشمگیر اظهارات تحریک‌آمیز دولت آمریکا در ارتباط با ایران هشدار می‌دهند و ابزار نگرانی می‌کنند.

رهبری دو حزب بر اساس تعهدشان به حفظ صلح و حمایتشان از حقوق بنیادی زحمتکشان ایران، بیانیهٔ زیر را دربارهٔ وضعیت کنونی در منطقهٔ خلیج فارس به طور مشترک تدوین کردند:

در پی اعلام تشدید و گسترش تحریم‌های ضدانسانی آمریکا علیه ایران که بیشتر از همه به مردم عادی ایران آسیب می‌رساند، و گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خارجی، دنیا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش بسیار نگران‌کنندهٔ تنش میان دولت ترامپ و جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نیروی نظامی چشمگیر آمریکایی شامل نیروی ضربتی مستقر در ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، و نیز بمب‌افکن‌های نیروی هوایی آمریکا، به خلیج فارس گسیل شده است. این بسیج نظامی، در کنار اظهارات تهدیدآمیز دولت آمریکا و متحدانش در خاورمیانه، از قبیل عربستان سعودی و بحرین و اسرائیل، و نیز تهدیدهای ماجراجویانه و اظهارات نابخردانهٔ رژیم اسلام‌گرای ایران، از قبیل تهدید به بستن تنگهٔ هرمز، در مجموع شرایطی را به وجود آورده است که اکنون منطقهٔ خلیج فارس و خاورمیانه با خطر برخوردی فاجعه‌بار روبروست که باید از آن جلوگیری کرد.

در پی تنش‌های اخیر، و در واکنش به خروج آمریکا از برجام و اقدام‌های ناکافی سایر کشورهای امضاکنندهٔ این توافق‌نامه، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از ادامهٔ رعایت بخش‌هایی از شرایط برجام عقب خواهد نشست.

افزایش این تنش‌ها نمی‌تواند به سود مردم ایران باشد که در درون کشور درگیر مبارزه‌ای حیاتی با دیکتاتوری دین‌سالار حاکم‌اند. بروز یک ماجراجویی نظامی دیگر به سود مردم آمریکا نیز نیست و فقط به سود مجتمع نظامی-صنعتی و شرکت‌های خصوصی‌ای است که کسب‌وکارشان، جنگ است.

در ایران، رژیم دین‌سالار بیش از پیش با بحران‌های همه‌جانبهٔ سیاسی-اقتصادی روبروست. وخیم تر شدن  وضعیت اقتصادی که ناهنجاری که میلیون‌ها تن از مردم ایران را به زندگی در زیر خط فقر رانده است، تورّم شدید، ورشکستگی گسترده در بخش تولید، بیکاری فزاینده، خصوصی‌سازی گسترده و دیگر پیامدهای دنباله‌رَوی سفت‌وسخت از نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول، در کنار فساد و ظلم بی‌سابقه، در مجموع شرایطی انفجاری را در ایران پدیده آورده و اقتصاد کشور را در آستانهٔ فروپاشی کامل قرار داده است. برای سردمداران رژیم دین‌سالار ایران، هدف اصلی، حفظ نظام سیاسی کنونی به هر قیمت، و باقی ماندن در قدرت است.

برخلاف همهٔ ادعاهای سردمداران حکومت آمریکا از قبیل جنگ‌طلبانی مثل مایک پنس معاون ریاست‌جمهوری، مایک پومپئو وزیر امور خارجی، و جان بولتون مشاور امنیت ملّی، سیاست‌های مداخله‌گرانهٔ دولت ترامپ در خدمت منافع ملّت و میهن ایران نیست؛ تنها هدف این سیاست‌ها تأمین و تضمین سلطه و سرکردگی بلامنازع امپریالیسم آمریکا و متحدانش در منطقه است. دخالت‌های امپریالیسم آمریکا و دیگر کشورهای امپریالیستی در منطقهٔ خاورمیانه در دهه‌های اخیر فقط به نابودی بسیاری از این کشورها منجر شده است و بنابراین باید با تمام توان در برابر این دخالت‌ها مقاومت و با آنها مقابله کرد. نیروهای صلح‌دوست جهان باید با تلاش متحد در راه تنش‌زدایی بکوشند و هر گونه مداخلهٔ خارجی در امور داخلی ایران را محکوم کنند.

به اعتقاد ما، آیندهٔ تغییر و تحوّل‌های سیاسی ایران باید به عهدهٔ مردم ایران گذاشته شود. ما ضمن تاکید بر احترام  به حق مردم ایران در تعیین سرنوشت شان همبستگی خود را با مبارزه‌ مردم ایران در راه صلح، آزادی، دموکراسی، و عدالت اجتماعی اعلام می‌کنیم. فقط بدون هر گونه مداخلهٔ خارجی و در شرایط صلح‌آمیز است که مبارزهٔ مردم ایران برای زندگی بهتر و برای آزادی و عدالت اجتماعی و تحقق تغییرهای بنیادی، پایدار، و دموکراتیک می‌تواند به پیروزی برسد.

حزب تودهٔ ایران و حزب کمونیست آمریکا مخالفت کامل خود را با هر جنگی میان دو کشور اعلام می‌کنند. ما چنین جنگی را تهدیدی نسبت به صلح جهانی و در تضاد کامل با منافع مردم و خصوصاً زحمتکشان ایران و ایالات متحد آمریکا می‌دانیم.

دو حزب ما خود را متعهد به پیکار جدّی در راه صلح و انجام اقدام‌ها و ابتکارهایی می‌دانند که زحمتکشان و سازمان‌های کارگری، توده‌یی، و هوادار صلح را برای کارزار مردمی مؤثری بسیج کند.

دو حزب ما، با استفاده از هر مجرای ممکن و میسّر، برای حمایت از اقدام‌ها و ابتکارهایی که با هدف پیشبُرد امر گفت‌وگوی صلح‌آمیز میان دو کشور برای حل‌وفصل مسائل فوری و تاریخی میان آنها صورت می‌گیرد، همکاری خواهند کرد.

حزب تودهٔ ایران و حزب کمونیست آمریکا خود را به عمل در راستای پیشبُرد همبستگی بین‌المللی با مبارزهٔ مردم ایران به منظور تحقق حاکمیت مردمی، حقوق بشر و حقوق دموکراتیک، دموکراسی، و عدالت اجتماعی در ایران متعهد می‌دانند.

حزب تودهٔ ایران

حزب کمونیست آمریکا

۳ ژوئن ۲۰۱۹ / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

به نقل از سایت حزب تودۀ ایران

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: