نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1398-03-16

نویدنو  16/03/1398 

 

 

  • او در توئیتی اخبار تظاهرات علیه خود را جعلی نامید. اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران در بریتانیا با پلاکاردهای خود که به‌مناسبت برپایی این نمایش اعتراضی در دست داشتند در این تظاهرات مردمی شرکت فعالانه داشتند. در پلاکاردهای رفقا، حمایت از صلح و نه قاطع به جنگ، مخالفت با تحریم‌ها، مخالفت با ترامپ و سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش مضمون عمدهٔ شعارها بود.

 

شرکت فعال اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران

در تظاهرات مخالفت با جنگ و سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن

»پس از رسیدن جمعیت تظاهرکننده به میدان پارلمان، سخنران اصلی این بخش خانم "امیلی تورنبری" (وزیر خارجه در دولت سایه بریتانیا) بود. ایشان در زمینهٔ سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش سخن گفت و ازجمله به راهکرد تهدیدآمیز او در ارتباط با ایران و بالا گرفتن خطر برخورد نظامی، او را مورد شماتت قرار داد. پس از پایان سخنان خانم تورنبری، بلافاصله پیام حزب تودهٔ ایران برای ده ها هزار شرکت کننده گان در تظاهرات خوانده شد. ..»

روز گذشته ده‌ها هزار تن از مردم در مرکز تاریخی سیاست و اقتصاد در قلب شهر لندن، مخالفت خود را با سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به انگلستان و حضور او در لندن در قالب تظاهراتی گسترده ابراز کردند. رئیس‌جمهور راست‌ افراطی و نژادپرست آمریکا به‌دعوت رسمی دولتی بحران‌زده و درحال سقوط یعنی دولت محافظه‌کار بریتانیا، به این کشور سفر کرده است. او در توئیتی اخبار تظاهرات علیه خود را جعلی نامید. اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران در بریتانیا با پلاکاردهای خود که به‌مناسبت برپایی این نمایش اعتراضی در دست داشتند در این تظاهرات مردمی شرکت فعالانه داشتند. در پلاکاردهای رفقا، حمایت از صلح و نه قاطع به جنگ، مخالفت با تحریم‌ها، مخالفت با ترامپ و سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش مضمون عمدهٔ شعارها بود. "پیام" حزب تودهٔ ایران در ارتباط با ضرورت مخالفت صریح با سیاست‌های جنگ‌طلبانهٔ دونالد ترامپ و مخالفت با ادامه و گسترش تحریم‌های اقتصادی و بانکی بر ضد ایران، از تریبون رسمی تظاهرات پخش شد.

در روز سه‌شنبه ۱۴ خردادماه، بالغ بر ۷۵ هزار نفر از فعالان جنبش مبارزه در راه صلح و پیشرفت و مخالفت با "نولیبرالیسم" و دولت محافظه‌کار بریتانیا، خیابان‌های مرکزی شهر لندن از میدان ترافالگار تا پارلمان این کشور را از جمعیت لبریز کردند. امواج انسانی تظاهرکنندگان خیابان‌های اصلی اطراف محل سکونت رسمی نخست‌وزیر و وزارتخانه‌های اصلی کشور را انباشته و در محاصره گرفته بودند. نیروهای پلیس زنجیری به‌دور خیابان "داونینگ استریت" (محل اقامت نخست‌وزیر و وزیر دارایی)، وزارت خارجه، وزارت دفاع و برخی دیگر از مراکز بااهمیت سیاسی و تمامی این منطقه را محاصره کرده و مقررات محدودیت تردد در این منطقه را به‌اجرا گذاشته بودند. رفت و آمد در بخشی از خیابان "وایت هال"- خیابانی که به پارلمان منتهی می‌شود- نیز ممنوع اعلام شده بود. دونالد ترامپ و چهره‌های اصلی اقتصادی و سیاسی آمریکا و ازجمله جان بولتون، دیروز در این منطقه با رهبران سیاسی و اقتصادی بریتانیا در زمینهٔ روابط دو کشور بحث و مذاکره داشتند.

با درنظر گرفتن اینکه تظاهرات در یک روز اداری و کاری برگزار می‌شد و هوا نیز بارانی بود، عدهٔ شرکت‌کننده‌ها در تظاهرات چشمگیر بود.

اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران در تظاهرات مردمی ۱۴ خرداد لندن، بَنری منقش به سرخ گل سمبل حزب و شعاری در دفاع از مبارزه در راه صلح و دموکراسی و در مخالفت با جنگ‌افروزی، تحریم‌های اقتصادی، و مداخلهٔ خارجی به‌همراه داشتند. برخی از دوستان و هواداران حزب پلاکاردهایی زیبا با شعار: "نَه به جنگ، نَه به ترامپ، آری به صلح، دموکراسی، و حقوق دموکراتیک مردم" را در تظاهرات حمل می‌کردند. در طول مسیر راهپیمایی از میدان ترافالگار تا پارلمان، در دو محل، یکی در نزدیکی محل اقامت نخست‌وزیر، و دیگری در میدان پارلمان (در نزدیکی پارلمان بریتانیا) سخنرانی برگزار شد. "جرمی کوربین"،  رهبر محبوب و ضد جنگ حزب کارگر بریتانیا، و همچنین چندین وزیر دیگر دولت سایه، سخنانی‌ مهم دربارهٔ مخالفت‌شان با سیاست‌های دونالد ترامپ و ضرورت به‌وجود آوردن تغییرهای مهم پایه‌ای در زمینهٔ راه‌کارهای اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح کردند. جرمی کوربین که شب قبل از تظاهرات به‌همراه دیگر رهبران نیروهای اپوزیسیون از شرکت در ضیافت رسمی ملکهٔ بریتانیا به‌مناسبت دیدار رسمی دونالد ترامپ سر باز زده و به‌جای آن در تظاهرات ضدِ ترامپ شرکت کرده بودند در بخشی از سخنان خود در مسیر تظاهرات گفت: "من ملاقات با هیچ‌کسی به‌طورمطلق مخالف نیستم. من خواهان اینم که بتوانیم برای ایجاد جهانی بهتر و صلح‌آمیزتر، جهانی که در آن همه ما می‌خواهیم زندگی کنیم گفت‌وگو وجود داشته باشد." این رهبر اپوزیسیون بریتانیا در نطق پرهیجان خود از میهمان‌های دولت محافظه‌کار خواست تا به دنیایی فکر کنند که ارزش‌های مردم بریتانیا در آن به‌رسمیت شناخته شده باشد و نژادپرستی، نفرت مذهبی، و ضدیت با زنان در آن محو و نابود شده باشد. او اضافه کرد: "راست‌گرایی افراطی برای نسل جوانی که نگران آینده‌اش است، هیچ پاسخی ندارد." کوربین همچنین گفت: "حضور ما در این تظاهرات نشان می‌دهد که برای رسیدن به دنیایی بهتر، عاری از سلاح، و برخوردار از صلح و آرامش بیشتر، چقدر مصمم هستیم."

 پس از رسیدن جمعیت تظاهرکننده به میدان پارلمان، سخنران اصلی این بخش خانم "امیلی تورنبری" (وزیر خارجه در دولت سایه بریتانیا) بود. ایشان در زمینهٔ سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش سخن گفت و ازجمله به راهکرد تهدیدآمیز او در ارتباط با ایران و بالا گرفتن خطر برخورد نظامی، او را مورد شماتت قرار داد. پس از پایان سخنان خانم تورنبری، بلافاصله پیام حزب تودهٔ ایران خوانده شد. در این پیام ضمن اشاره به تهدید برافروختن آتش جنگ از سوی ترامپ، در این‌باره که صلح‌طلبان و مبارزان ایرانی راه صلح چرا با سیاست‌های دونالد ترامپ و سفر رسمی رئیس‌جمهور آمریکا به لندن مخالفت کرده و در این تظاهرات شرکت می‌کنند پرداخته شد. برگزارکنندگان تظاهرات از محتوای این پیام قدردانی کردند و به‌طور هم‌زمان در سایت "ائتلاف توقف جنگ بریتانیا" منتشر شد.  

ترجمه فارسی متن پیام حزب تودهٔ ایران در زیر می‌آید:

بیانیهٔ  حزب  تودهٔ  ایران  دربارهٔ  "تظاهرات  یکپارچه  علیه  ترامپ!"

 اعضا و هواداران حزب تودهٔ ایران، به شرکت‌کنندگان تظاهرات "نَه به ترامپ" در لندن، درود می‌فرستند.

 ما در کنار شما، به حضور رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در بریتانیا، یعنی حضور کسی که شخصیت او مظهر نفرت‌انگیزی، جنجال، تحقیر، صلح ‌ستیزی و مخالفت با حقوق بشر، حقوق دموکراتیک، و حقوق بین‌الملل است، اعتراض می‌کنیم.

 ما نیز به‌دلیل بی‌اعتنایی او به توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی، به ترامپ "نَه" می‌گوییم!  کابینهٔ دولت او توافق هسته‌ای با ایران را زیر پا نهاده، دیکتاتوری‌های حاکم در عربستان سعودی و مصر، و نژادپرستان اسراییل را مسلح کرده و آنان را به جنگ‌افروزی،  ویرانی، و بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه تشویق می‌کند!

 ما به‌دلیل مخالفت ترامپ با افکارعمومی جهانی که از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسرائیل بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل دفاع می‌کنند، به ترامپ "نَه" می‌گوییم.

 ما به ترامپ "نَه" می‌گوییم، زیرا  دولت او تشویق‌کنندهٔ برافروختن جنگی دیگر در خاورمیانه است و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد!

 دونالد ترامپ آن‌چنان تحریم‌های گسترده اقتصادی و بانکی را بر ایران تحمیل کرده است که اقتصاد کشور ایران عملاً  نابود شده است. جنگ با ایران، در ‌واقع آغاز شده است، و آسیب‌پذیر‌ترین مردم در ایران، بیماران، مستمندان و سالمندان، درحال‌حاضر قربانیان این جنگ‌اند.  

افزایش تنش در منطقه و چشم‌انداز یک ماجراجویی دیگر نظامی‌ برای مردم ایران، مردم خاورمیانه و مردم جهان نمی‌تواند سودی در بر داشته باشد و تنها به مجتمع‌های نظامی‌صنعتی و شرکت‌های خصوصی و پیمانکارانی که کاسبی  آن‌ها در ادبار "جنگ" رونق می‌یابد، سود می‌رساند.

حزب تودهٔ ایران بر این باور است که  تنها مردم ایران حق دارند آیندهٔ تحولات سیاسی در ایران را تعیین کنند. ما با مردم ایران در مبارزه دشوارشان  در راه  صلح، دموکراسی، عدالت اجتماعی، و پیشرفت اعلام همبستگی می‌کنیم.

به نقل از سایت حزب تودۀ ایران 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: