نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-14

نویدنو  22/12/1393 

 

 

 نامه ای به چند مقصد !

متن نامه چهل و هفت سناتور آمريکايي در نهم مارس دوهزار و پانزده خطاب به ايران:

سناي آمريکا:

نامه سرگشاده به رهبران جمهوري اسلامي ايران :

نگارش اين نامه زماني به نظرمان رسيد که مذاکرات هسته اي شما را با دولت خودمان مشاهده و احساس کرديم که شما درک کاملي از سيستم قانون اساسي ما نداريد. از اين رو ما اين نامه را مي نويسيم تا توجه شما را به دو ويژگي قانون اساسي کشورمان جلب کنيم ، يعني قدرت و اختيار تدوين و امضاي قراردادهاي بين المللي الزام آور و ماهيت متفاوت قواي فدرال ، که شما بايد در جريان مذاکرات به طور جدي مد نظر داشته باشيد.

اول اينکه ، بر اساس قانون اساسي ما در حاليکه رئيس جمهور آمريکا درباره قراردادهاي بين المللي مذاکره مي کند، کنگره نقش مهمي در تاييد آنها ايفا مي کند. در صورتي که توافقي انجام شود، سنا بايد با دو سوم آرا آن را تصويب کند. آنچه که به آن قرارداد کنگره‌مجريه گفته مي شود نياز به اکثريت آرا در هر دو مجلسين نمايندگان و سنا دارد( که بر اساس رويه هاي قانوني، عملا به معناي سه پنجم راي سناست). هر چيزي را که کنگره تصويب و تاييد نکند، قراردادي صرفا مربوط به قوه مجريه است.

دوم اينکه قوا و نهادهاي قانون اساسي ويژگيهاي متفاوتي دارند. براي مثال، رئيس جمهور فقط مي تواند دو دوره چهار ساله رئيس جمهور باشد در حاليکه سناتورها مي توانند تعداد نامحدود دوره هاي شش ساله در سنا باشند. براي مثال، رئيس جمهور اوباما ژانويه دوهزار و هفده از قدرت کنار مي رود در حاليکه بيشتر ما همچنان در سنا پس از آن تاريخ و شايد براي دهه‌ها باقي بمانيم.

اين دو ويژگي قانوني به اين معناست که ما هر گونه توافقي را درباره برنامه هسته اي شما که کنگره تاييد نکرده باشد، چيزي بيشتر از توافقي مربوط به قوه مجريه و اجرايي ميان رئيس جمهور اوباما و آيت الله خامنه اي تلقي نخواهيم کرد. رئيس جمهور بعدي مي تواند چنين توافقي را با يک امضا لغو کند و کنگره بعدي نيز مي تواند هر زمان که بخواهد مفاد چنين توافقي را تغيير دهد.

ما اميدواريم اين نامه دانش شما را از نظام قانوني ما غني تر کند و درک و شفافيت متقابل را همزمان با پيشرفت مذاکرات بيشتر کند.

 

دیدگاه معاون سیاسی دفتر رییس جمهوربه نامه 47 سناتور آمریکایی

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در یادداشتی با عنوان "تفاهمات ومعاهدات بین المللی وقانون اساسی آمریکا" دیدگاه‌های خود درباره خبر مربوط به نامه 47 سناتور آمریکایی را بیان کرد.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت حمید طالبی به شرح زیر است:

اول:

۴٧سناتورآمریکا نوشته‌اند: توافقی که به تصویب کنگره نرسیده باشد، می‌تواند فقط با یک حرکت قلم رئیس‌جمهوری بعدی باطل شود و کنگره آینده هم هر زمان لازم دید، قادراست موارد توافق را تغییر دهد (شبیه اقدامی که جو بایدن، معاون کنونی رئیس جمهوری آمریکا، زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود، در نامه‌ای به کالین پاول وزیرخارجه وقت، درخصوص «پیمان مسکو» در مورد تسلیحات استراتژیک اتمی با روسیه درسال ۲۰۰۲ وتایید آن درکنگره انجام داده بود). لذا، سناتور‌ها براساس قانون اساسی آمریکا با توجه به پیچیدگی‌های آن ازقرن ١٨ تا کنون سخن کاملا درستی می‌گویند؛ بویژه آنکه بااین نامه می‌خواهند سابقه‌ای هشدارگونه برای روندهای داخلی قانونی خود ایجاد نمایند، وبه جامعه بین المللی هم هشداردهند.

ازاین امرنباید آسان گذشت.

دوم: چراکه تفاهمات ومعاهدات بین المللی درآمریکا به دوصورت سامان قانونی به خود می‌گیرند:

الف) به صورت Treaty‌ها که باید به تصویب اکثریت قاطع سنا برسد؛ وحتی ازآغازآن هم باید ازسناوبا مجوزهای آن روند کارشروع شود؛

ب) به صورت (Executive Agreement (E. A‌ها که آنهاهم به سه گروه تقسیم می‌شوند:

۱). Congressional E. A که براساس اجازه قبلی سنا شکل وسامان می‌گیرد؛

۲). E. A.‌ها یی که تداوم تریتی‌ها (P. T) است؛

۳). Sole E. A‌ها که برمبنای مجوز رییس جمهورسامان می‌یابد؛ که اینها بسیار محدودند و در حوزه قدرت رییس جمهور در سیاست خارجی است، مانند به رسمیت شناختن یک کشور یا... اما اگر در این موارد هم اختلافی پیش بیاید٬ به روندهای دادگاه قانون اساسی آمریکا و... دچار میشود. (مانند اختلاف کنگره ودولت دردعاوی مربوط به دارایی‌های ایران وآمریکا و...)

این‌ها simple signature هستند وقائم به نظررییس جمهورآمریکا؛ که عموما برخلاف روح آن‌ها دردوران آن رییس جمهورعمل نمی‌شود؛ نه اینکه اجباری ولازم الاجرا برای همه باشد. واین روند تداوم دارد تاآنکه امضا پس گرفته شود.

سوم: بحث دیگری که اینجا مطرح می‌شود آن است که این تفاهمات و معاهدات Self Executive باشند یا خیر. چراکه نحوه تعامل با آن‌ها و اجرایی شدنشان در داخل آمریکا به شکل فدرال یا توسط پارلمان‌های ایالتی و... متفاوت خواهد بود؛ و آن‌ها می‌توانند به آن عمل نکرده یا برخلاف آن عمل کرده وتصمیم بگیرند.

لذاست که آمریکا برای رهاشدن از این مشکلات، گفت‌وگوهای ژنو را به صورت برنامه اقدام مشترک (Joint Plan of Action) پذیرفت که خارج از این روند تعهدات وقوانین داخلی باشد.

چهارم:

بدین شکل، این پیچدگی‌های قانونی در آمریکا به سناتور‌ها این توانایی را می‌دهد که حتی در صورت امضای هر توافقی در چارچوب یکی از اشکال فوق، آن را به چالش بکشند، یا آنکه رییس جمهور بعدی با حرکت قلم آن را تایید نکند؛ که البته وضع آن درحوزه بین الملل با حوزه داخلی در آمریکا متفاوت خواهد بود.

این نزاع میان دولت وکنگره آمریکا – که آقای اوباما می‌گوید: «این یک ائتلاف غیرمعمول است... برخی اعضای کنگره نشان داده‌اند که می‌خواهند خود را با تندروهای داخل ایران دریک ردیف قرار دهند»، و سخنگوی کاخ سفید بدون ورود به محتوی در مورد آن اضافه می‌کند: «این نامه یک استراتژی حزبی با هدف تضعیف توانایی رئیس جمهوری آمریکا برای هدایت سیاست خارجی، و پیشبرد منافع امنیت ملی کشور در اطراف جهان است» - نشان می‌دهد که درآن کشور، دولت در تفاهمات و معاهدات حوزه بین الملل فعال‌مایشاء نیست؛ که این خود چالشی بزرگ برای مذاکرات بوده و تن‌ها درصورتی می‌توان اطمینان خاطر نسبت به روند وتحولات قانونی درخصوص رفع ویا عدم افزایش تحریم‌ها در داخل آمریکا داشت که رییس جمهورواکثریت کنگره از یک حزب باشند.

«اتفاقی که اکنون اینگونه نیست.»

ظریف در هفدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری:

کار دیپلماسی کاهش هزینه‌هاست

 در هر صورت٬ ما برنده مذاکرات هستیم

وزیر امورخارجه با اشاره به با نامه ۴۷ سناتور آمریکایی گفت: این نامه‌نگاری کاری بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است و به ما گفته می‌شود آمریکا غیرقابل اعتماد است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در هفدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری در سخنانی از مقام معظم رهبری به دلیل حمایت‌های معظم‌له از تیم مذاکره هسته‌ای تشکر و قدردانی کرد.

وی ضمن تشکر از هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان و اعضای این مجلس برای ایجاد زمینه برای حضورش در این اجلاس از آخرین اقدامات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل گزارشی ارائه داد.

وزیر امورخارجه در ادامه با اشاره به سیاست‌های دشمنان در قالب اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و تقویت گروه‌های تروریستی به نام آزادی؛ بخشی از ابعاد دیگر سیاست غرب و استکبار جهانی در این راستا را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

ظریف افزود: «کار دیپلماسی کاهش هزینه‌هاست لذا ما نیز از ابتدای دولت یازدهم با همین هدف اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره با نامه 47 سناتور آمریکایی به رهبران کشورمان مبنی بر لغو تمامی توافقات در پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما، گفت: در این نوع نامه‌نگاری که کاری بی سابقه و غیر دیپلماتیک است در واقع به ما گفته می‌شود که ایالات متحده غیرقابل اعتماد است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده هستیم؛ چون سرمایه‌ای که ما در این سال‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم عزت و خود باوری است؛ سرمایه‌ای که قابل پس گرفتن نیست و آمریکایی‌ها و غرب نیز این واقعیت را پذیرفته‌اند.

ظریف ادامه داد: اما سرمایه غرب، اهرم تحریم و فشار آوردن بر سازمان ملل است که از ابتدای انقلاب و پس از تسخیر لانه جاسوسی شروع شده و چیز تازه‌ای نیست.

وی با اشاره به دشمنی استکبار جهانی در دوره‌های مختلف عمر سی‌و‌شش ساله انقلاب اسلامی از جمله جنگ تحمیلی و قرارداد 598 مبنی بر پایان جنگ، بخشی از دسیسه‌های دشمنان نظام اسلامی و ایجاد موانع گوناگون آنها بر سر راه انقلاب را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه از دستاوردهای گوناگون از جمله هسته‌ای علی‌رغم تمام تحریم‌ها و روند مذاکرات و اقدامات سازنده جمهوری اسلامی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات در ماه‌های گذشته با کمک دیپلماسی سازنده جمهوری اسلامی موفق شده‌ایم بخشی از نگاه طرف‌های مذاکره‌کننده علیه کشورمان را تغییر دهیم؛ هر چند مذاکره با آمریکایی‌ها به جهت حضور تندروها در کنگره این کشور با مشکلات مواجه است، اما ما با توکل بر خدا و دعای مردم و ائمه اطهار علیهم‌السلام تلاش می‌کنیم مذاکرات را به یک نتیجه مطلوب برسانیم.

پس از پایان سخنان ظریف، پنج تن از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با طرح سئوالات خود در مورد بخشی از سخنان وزیر امورخارجه، اظهار نظر کردند و وی نیز پس از استماع سخنان این نمایندگان مطالبی بیان کرد.

آیت الله خامنه ای :

رهبر انقلاب با اشاره به کارآیی این نگاه عمیق و منطقی در مدیریت چالشهای آشکار و پنهان با زیاده خواهان جهانی از جمله مسئله هسته ای افزودند: تیم هسته ای که رئیس جمهور محترم انتخاب کرده انصافاً خوب، امین، مورد قبول و دلسوزند و در حال کار و تلاشند اما با وجود این برادرانِ خوب، من نگرانم، چون طرف مقابل حیله گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می زند.

ایشان با اشاره به یک اشتباه رایج مبنی بر اینکه اشخاص قدرتمند، نیازی به حیله گری ندارند افزودند: برخی فکر می کنند امریکا با این قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی، احتیاجی به نیرنگ و موذیگری ندارد اما برخلاف این تصور، امریکایی ها به حیله و فریب نیاز فراوانی دارند و الان هم همینگونه عمل می کنند و این واقعیت، ما را نگران می کند.

رهبر انقلاب با تأکید بر مراقبت از شگردهای امریکایی خاطرنشان کردند: امریکایی ها همیشه در آستانه زمان تعیین شده برای پایان مذاکرات، لحن خود را سخت تر، تندتر و خشن تر می کنند تا اهداف خود را محقق کنند که باید مراقب این حیله بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان سخیف و مشمئز کننده امریکایی ها در هفته ها و روزهای اخیر افزودند: یک دلقک صهیونیست در آنجا سخنانی گفت، مقامات امریکایی هم برای اینکه خود را کنار بکشند مطالبی گفتند اما در همان مطالب، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کردند که واقعاً حرف خنده آوری است.

ایشان خاطرنشان کردند: امریکایی ها و هم پیمانانشان در منطقه، خبیث ترین و جرارترین تروریستها یعنی «داعش» و امثال آن را ایجاد کردند و همچنان آنها را حمایت می کنند آن وقت اینگونه کارها را متوجه ملت ایران و نظام اسلامی می سازند!

رهبر انقلاب حمایت صریح دولت امریکا از دولت جعلی صهیونیست ها را یادآوری کردند و افزودند: واشنگتن از دولتی که رسماً به اقدامات تروریستی معترف است به زشت ترین شکل ممکن حمایت می کند و در عین حال جمهوری اسلامی را متهم می سازد.

رهبر انقلاب نامه اخیر سناتورهای امریکایی را حاوی نشانه های متعدد فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام امریکا برشمردند و افزودند: همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بین المللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای امریکایی رسماً اعلام می کنند اگر این دولت برود تعهدات او کأن لم یکن تلقی می شود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام امریکا نیست؟

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مقامات جمهوری اسلامی کار خود را بلدند و می دانند اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت امریکا بعدها نتواند زیر آن بزند.

 

جان مک‌کین: جمهوری‌خواهان پشت نامه به رهبران ایران ایستاده‌اند

جان مک‌کين، سناتور ارشد جمهوری‌خواه ايالات متحده آمريکا، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفندماه، تاکيد کرد که جمهوری‌خواهان پشت نامه ۴۷ سناتور به رهبران جمهوری اسلامی ايستاده‌اند.

آقای مک‌کين در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويترز که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اذعان کرده است که بهتر بود سناتورهای جمهوری‌خواه زمان بيشتری را به گفت‌وگو درباره نامه به رهبران ايران اختصاص می‌دادند، اما در عین حال تاکيد کرده است که از انتشار اين نامه «هيچ پشيمان» نیست.

جان مک‌کين که رقيب باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸ بود، تصريح کرده است: «من قاطعانه فکر می‌کنم که بايد نامه را امضا می‌کردم و فکر می‌کنم اين پيغام بايد فرستاده می‌شد

يک هفته قبل، ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمريکا، بدون آن که اين توافق به تاييد کنگره آمريکا برسد، پس از رياست جمهوری آقای اوباما، دوام نخواهد يافت.

به گفته اين سناتورها، رئيس جمهور آينده آمريکا «می‌تواند بلافاصله اين توافق اجرايی را باطل کرده و کنگره بعدی نيز می‌تواند مفاد اين توافق‌نامه را در هر زمان تغيير دهد».

اين نامه با انتقاد تند رئيس جمهور آمريکا و معاون اول او، رهبر و وزير امور خارجه جمهوری اسلامی و تعدادی از مقام‌های بين‌المللی طرف گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران مواجه شد.

جز سناتور مک‌کين که رئيس کميته نيروهای مسلح سنا است، سناتور ليندزی گراهام، ديگر سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه نيز از نامه به رهبران ايران دفاع کرده است.

آقای گراهام خطاب به دولت باراک اوباما گفته است: «ما به شما اجازه نمی‌دهيم که به ما بگوييد نمی‌توانيم درباره لغو تحريم‌هايی که خودمان وضع کرده‌ايم، نظری داشته باشيم

سناتور مارک کرک، از ديگر رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره آمريکا و از معماران اصلی طرح تحريم‌ها عليه ايران، نيز از نامه به رهبران جمهوری اسلامی قاطعانه دفاع کرده است.

 

اوباما: من به جای سناتورها از نامه آنها به رهبران ایران خجالت کشیدم

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نسبت به اقدام برخی سناتورهای این کشور در ارسال نامه هشدارآمیز به رهبران ایران درباره توافق هسته‌ای احتمالی با کاخ سفید، «اظهار شرمندگی» کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما در مصاحبه‌ای با «وایس مدیا» که روز جمعه، ۲۲ اسفند بخش‌هایی از آن منتشر شد، اظهار داشت: «من به جای سناتورها از نامه به رهبران ایران خجالت کشیدم».

وی افزود: ««خجالت زده‌ام از این کار آنها که نامه‌ای خطاب به آیت‌الله [خامنه‌ای] نوشته‌اند، کسی که به ادعای خودشان دشمن خونین ماست، و آن وقت مدعای اصلی‌شان این است که با رییس جمهوری ما توافق نکنید چرا که شما نمی‌توانید به او اطمینان داشته باشید که به این توافق پایبند بماند. این کار بی‌سابقه است».

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه سرگشاده‌ای به رهبران ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تایید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.

در نامه این سناتورها آمده است: «رییس جمهوری بعدی می‌تواند چنین توافقنامه‌ای را با یک چرخش قلم باطل کند و کنگره آینده می‌تواند مفاد این توافقنامه را در هر زمانی تغییر دهد».

این نامه اما با واکنش انتقادی دولتمردان آمریکا و سیاستمداران دمکرات این کشور مواجه شد و از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق ایالات متحده گفت که این نامه با هدف ضربه زدن به فرماندهی کل قوا ایالات متحده، رییس جمهوری، نوشته شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز پنج‌شنبه در واکنش به این اقدام سناتورهای آمریکا به آنان هشدار داد که دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی این کشور را نقض کند.

وی همچنین گفت که «این نامه نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکاست».

باراک اوباما هم پیش از این به نامه سناتورهای جمهوری‌خواه واکنشی منفی نشان داده و ضمن «غیرمتعارف» خواندن آن گفته بود که این نامه نشان می‌دهد برخی اعضای کنگره آمریکا با «تندروهای» داخل ایران وارد «ائتلافی غیرمعمول» شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد واکنش‌ها به این نامه همچنان ادامه داشته باشد. متن کامل مصاحبه آقای اوباما با نشریه وایس مدیا قرار است روز دوشنبه منتشر شود که احتمالا اشارات بیشتری به مذاکرات هسته‌ای با ایران دارد.

رادیو فردا

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: