نویدنو:05/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو

نامه کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق

به احزاب برادر، وسازمان ها وشخصیت های دوست - بخش سوم

پایان دادن به اشغال واعاده حق حاکمیت ملی

 کنگره تاکید کرد که " مقاومت در برابر اشغال حقی تضمین شده از سوی منشور سازمان ملل است . همانطوز که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 1483 تصریح کرده است مقاومت حق مردم عراق است که تحت سلطه اقتدار اشغال قرار گرفته اند.آنها حق توسل به اشکال گوناگون مبارزه برای پایان دادن به اشغال واعاده حق حاکمیت خودرا دارند. اما مقاومت در برابر اشغال  تنها به معنای  اتخاذ شیوه های خشونت آمیز نیست.این مقاومت اشکال متفاوتی از مبارزات سیاسی  مسالمت آمیز را نیز شامل می شود.تجربه  به ما می آموزد که  خلق ها تنها زمانی  وادار به توسل به مبارزه مسلحانه می شوند که از ابزار های مسالمت آمیزمبارزه مایوس شده باشند. " 

 گزارش سیاسی کنگره خاطر نشان کرد که " تمام نیروهای ملی عراق از تمام گرایش ها ازجمله حزب ما،  متفق القول هستند که روش های خشونت آمیز در شرایط کنونی کشور ما ومادامی که ابزار های مسالمت آمیز تحلیل نرفته اند ، خیلی مناسب وموثر نیستند. درواقع ، عملیات مسلحانه در شرایط کنونی ، با فاکتورهای متقابل داخلی ،می تواند برای هدف مطلوب، یعنی رهایی از اشغال در کمترین زمان ممکن، زیان آور باشد .اشغالگران برای حضور دراز مدت نیروهای اشغالگر در کشور،  دائمی کردن جو تنش و ایجاد تشویش وترس در میان مردم توجیه فراهم می کنند ، وبه تلاش برای ایجاد شرایط وپیش نیاز های پایان دادن به اشغال ازجمله تعیین جدول زمانی  برای خروج سربازان اشغالگر آسیب می رسانند."      

گزارش اظهار می کند که " خشونت های  انجام گرفته توسط نیروهای اشغالگرو استفاده افراطی آن ها اززورو تحریک عکس العمل های خشونت باری که از عملیات مسلحانه  آنها ناشی می شود، تعجب آور نیست. این رفتار در عین حال می تواند پایه ای برای تشخبص میان گروه ها ونیروهایی باشد که به عملیات مسلحانه متوسل می شوند،وهمزمان می تواند موید آن باشد که خشونت مقابل  وروش های قهری به تنهایی نمی تواند عملیات مسلحانه را از بین بیرد. مسیر نشان دادن این امرباید  ازدرون مشی جامعی می گذردکه در نهایت به ایجاد پیش نیاز هایی برای پایان دادن به حضور ارتش خارجی واعاده کامل حق حاکمیت ملی می انجامد. این امر درکل با رفتارهای تروریستی وخرابکارانه ای که شهروندان بی گناه ، سرمایه ملی ، نهادها ، تاسیسات اقتصادی وخدماتی ونیز نهادهای نظامی وامنیتی عراق راگرفتار می سازد نا سازگار است . " 

 کنگره گذشته از این بر" اهمیت پیروزی روند های سیاسی ودستیابی به اهداف آن، به دلیل آن که به ایجاد شرایط وپیش نیاز های پایان دادن به اشغال وحضور نیروهای خارجی کمک خواهد کرد" تاکید نمود.کنگره دولت را نیزبه "تعیین جدول زمانی برای انجام این وظیفه " و " اعمال حق حاکمیت خودبرای جلوگیری از افزاط وخشونت های انجام گرفته از سوی این نیروها، وتلاش برای باز یابی کنترل کامل بر منابع کشور ومدیریت استفاده از آن ها مطابق با نیازها واولویت های  کشور ، تا  دست یابی به اعاده کامل حق حاکمیت ملی " فرا خواند

کنگره همچنین مطرح کرد که "یکی از مهم ترین پیش نیاز های اعاده حاکمیت ملی، تصرف کنترل مسائل امنیتی ومدیریت آنها مطابق اولویت های دیکته شده از سوی منافع ملی است . با امنیت باید بعنوان بخش جدایی ناپذیری از یک رشته از موضوعات اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی ، نظامی ورسانه ای برخورد شود ، که مجموعا به ریشه کن کردن منابع تروریسم و بتدریج محروم کردن نیروهایی که بر آن تکیه می کنند کمک می کنند وشرایطی برای بهبود سراسری ،که بر خود شرایط امنیتی هم  تاثیر مثبتی دارد فراهم می کند. شکی نیست که پبشرفت در این جبهه ها به اتخاذ دستور کارروشنی برای اخراج نیروهای خارجی وفراهم کردن مصالح وپیش نیازهای سیاسی لازم برای آن اجازه خواهد داد."   

 دورنمای موقعیت وهمبستگی بین المللی

 کنگره در گزارش سیاسی خود نتیجه گیری می کند که " اوضاع کشور ما سیال است ، و هر لحظه پذیرای احتمالات زیادی است . بقای بیشتر این وضع  وابسته به توانایی احزاب وبلوک های سیاسی وبطور کلی به عملکردتوده های عراقی ، به فشردگی صفوف ورفتار عاقلانه آنها برای اعاده همبستگی ملی ، به برداشتن قدم هایی برای فراهم آوردن جواعتماد و دست یابی به اعتقاد راسخی است که راندن امور به نقطه بی باز گشت ، بازی با آتشی است که هیچ کس را فروگذار نخواهد کرد . علاوه بر این ، چشم انداز اوضاع به تکوین شرایط مثبت درجهان عرب ، در سطح منطقه ای و در سطح بین المللی گره خورده است که  مقتضای بازداشتن تروریسم ، دست یابی به ثبات وتضمین موفقیت طرح آشتی ملی است . "

 گزارش اضافه می کند که "کشور ما به عرصه منازعات شریرانه ای تبدیل شده است ، که در آن  بر خورداستراتژی ها و منافع منطقه ای وجهانی ، در تاثیر متقابل با اوضاع داخلی ، بر ضد منافع مردم عراق وآرزوی آنها برای اعاده امنیت وثبات ، اعاده حاکمیت ملی بر خاک وثروت ، نیل به بدیل دموکراتیک وسرعت دادن به روند باز سازی جامع عمل می کند."

 " در این مرحله گذار، وبا توجه به تناقض ها وتشدید مبارزه برسر مسیر رشد آینده عراق  ، تامین همبستگی همه جانبه بین المللی از سوی صلح دوستان ، نیروهای مترقی، دموکراتیک ، سوسیالیست وکمونیست با نیروهای وطن دوست ودموکراتیک عراق ، در مبارزه آنها برای  دفع جنایت ، جلوگیری ازخرابکاری در روند های سیاسی وراندن کشوربه سمت هرح ومرج وجنگ داخلی، و قادر ساختن مردم عراق به پایان دادن سریع السیربه حضور ارتش خارجی ، برای گستردن چشم انداز توسعه دموکراتیک عراق ، وقادر ساختن مردم عراق به تعیین آینده سیاسی ونظام اجتماعی خود مطابق با اراده آزاد آنها  بیش از همیشه ضروری است .آینده عراق وبطور کلی منطقه ، تا حد زیادی به برآیندروند های جاری سیاسی در کشوروابسته است .ودر این مسیر ،کمونیست های عراقی به مبارزه دشوار خود که ناشی از اعتقاد راسخ آنها به پیروزی اهداف اصیلی است که برای آن قربانی بسیاری هدیه کرده اند ، انگیزه  ساختمان عراقی متحد، فدرال ودموکراتیک ، رهایی از تمام اشکال سلطه، ستم وخشونت ، وپیش رفتن  در مسیر توسعه وترقی همه جانبه  ادامه خواهند داد.

 تحولات اوضاع جهان عرب واوضاع بین المللی

  گزارش سیاسی مورد تایید کنگره پاراگرافی  درباره تحولات اوضاع جهان عرب دارد که به طرح " خاورمینه بزرگ " وسیاست دولت امریکا در منطقه ، ونیز تحولات موضوع  فلسطینیان ، تجاوز اسرائیل به لبنان ، حوادث سودان، تغییرات در تعدادی از کشورهای عربی ، مسئله دموکراسی وحقوق بشر وعدالت اجتماعی واوضاع در جبهه اقتصادی می پردازد.

 در سطح بین المللی ، گزارش  بر خصوصیات بسیار مهم " نظم نوین جهانی" که پس از فروپاشی جهان دو قطبی وباز تاب های آن  پدیدار شد، به اطاعت این نظم از تعادل قوای جدید ی مبتنی بر تک قطبی( با حضور امریکا بعنوان تنها ابر قدرت جهان)وپدیده جهانی سازی با ابعاد گسترده آن تاکید می کند.  گزارش همچنین به برخی از خصوصیات استراتژی جدید امریکا پس از 11 سپتامبر ، وبرخی خصلت های تحولات  در دنیای اقتصاد می پردازد .

 گزارش به ارتباط بین این تحولات وفروپاشی سیستم " سوسیالیستی" در شوروی وسایر کشورهای اروپایی اشاره می کند. به این امر با جزئیات بیشتری در سند ایدئولوژیکی تحت عنوان "گزینه سوسیالیستی ما: درس هایی از برخی تجربیات سوسیالیستی"پرداخته شده بود.علاوه بر این ، برنامه حزب ، با توجه به شرح واقعیت عینی در کشور ،به مرحله کنونی توسعه ودورنماهای آن می پردازد و بر پایه شناخت حزب که توسعه سرمایه داری بحران های ساختاری همه جانبه  تجربه شده درکشورما طی د هه ها را حل نخو اهد کرد ، به این دلیل که الگوی توسعه سرمایه داری ازتناقضات سیاسی وطبقاتی ، ناسازگاری ها وقطبی شدن سر شار است بر گزینه سوسیالیستی  حزب برای ساختمان جامعه  درآینده نیزتاکید می کند .  

 کنگره تصمیم دارد سند ایدئولوژیکی را به بحث عمومی بگذارد، وآن را برای تسهیل توزیع  وانتشار گسترده در بین بخش ها به شکل نشریه ای منتشر نماید. در خلال این نشریه ، تلاش های ایدئولوژیک ، برای دست یابی به مطالعه جامع تر وعمیق ترتجربیات سوسیالیستی از منظر مارکسیستی ، ادامه خواهد داشت.

بخش مربوط به توضیح  اوضاع بین المللی به پیروزی های کسب شده توسط نیروهای چپ در امریکای لاتین ، ودلالت های آنها ، و پدیده جهانی سازی ومظاهر آن نیز می پردازد.سند نتیجه می گیرد که "اگر سقوط بلوک سوسیالیستی در ابتدا سبب عقب نشینی نیروهای چپ وترقی خواهان جامعه گردید ، اما پیشرفت های بعدی نشان می دهد که بشریت تعادل واعتماد به نفس خودرا باز یافته است ، وبه فورموله کردن اشکال جدیدی که قبلا تجربه نشده بود، برای گسترش مبارزه اجتماعی – طبقاتی در راستای عدالت وآزادی آغاز کرده است .  

 طرح ملی دموکراتیک ووظایف کنونی ما

با در نظر داشت مرحله بعدی پیشرفت ، که آبستن احتمالات بسیاری است ، کنگره هشتم  تاکید کرد که حزب ورفقای حزبی  لازم است  " در مواجهه با موقعیت ویژه تاریخی که کشور مادر حال ورود به آن است ، بعنوان نیروی  ملی متحد کننده، همواره بیانگر منافع عا لی ملی ، مظهر وجدان خلق ، وتجسم عینی آن در مشی وعمل ، ودر اتحاد ملی باشند. این امر به نوبه خود به موتور محرک جنبش گسترده میهنی وهمزمان به اهرم جنبش گسترده دموکراتیک ، وساختن پایه های کشور دموکراتیک مدرن عراق برمبنای حقوق شهروندی وعدالت اجتماعی ، مبارزه برای پایان دادن به میراث اشغال وسلطه خارجی واعاده حاکمیت ملی واستقلال ورد همه اشکال استبداد تبدیل خواهد شد " 

 کنگره همچنین تاکید کرد که" بدیل تمام آنچه اکنون کشور ما شاهد آن است ، از جمله بحران ها وشرایط خطرناک ، طرح دموکراتیک ملی است که حزب آن را فورموله وبعنوان پایه ای برای گرد هم آمدن واتحاد نیروهای میهنی تقدیم خواهد کرد ." در این زمینه ، کنگره وظایف عمده ای را که حزب با ان مواجه است به شرح زیر مشخص کرد.

نامه کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق - بخش دوم

نامه کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق

به احزاب برادر، وسازمان ها وشخصیت های دوست - بخش اول

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics