نویدنو:03/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

نامه کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق

به احزاب برادر، وسازمان ها وشخصیت های دوست - بخش دوم

 

1- شیوه تغییر

جنگ وتجاوز خارجی راه مناسب وموثری برای سرنگونی دیکتاتوری نبود.جنگ عواقب مرگباری برای اوضاع کشور وزندگی مردم برای ایجاد دموکراسی وبازسازی عراق داشت .از این رو کمونیست های عراقی ،زمانی که در برابر جنگ ایستادند  حق داشتند ، در حالی که نه تنها دیکتاتوری را رد می کردند بلکه در تلاش برای سر نگونی آن نیز بودند.شعار " نه به جنگ ، نه دیکتاتوری" به درستی موضع حزب را خلاصه می کرد. حزب مطرح می کرد که راه مستقیمی که به  ساختن عراق دموکراتیک فدرال منجر می شود با سر نگونی دیکتاتوری از طریق اتحاد نیروهای وطن دوست در جبهه ای متحد، مبتنی بر برنامه ای شفاف برای بسیج مردم ،و برخورداری از حمایت قانونی بین المللی مطابق منشور سازمان ملل می گذرد.  

 حزب ما از لحظه پایان گرفتن دیکتاتوری ، برای متحد کردن نیروهای مردمی وتوان میهن دوستانه آن برای کسب حق حاکمیت ملی واستقلال کشور، با توسل به زنجیره ای از اقدامات وابزارهای مبارزه تلاش کرده است . درپیشاپیش این اقدامات فراخوان کنفرانس ملی برای بر پا کردن دولت متحد ملی قرار دارد .این کنفرانس رهبری  لازم برای پاکسازی ارثیه رژیم پیشین وباز سازی عراق مطابق  منافع مردم وبر بنیان های دموکراتیک را آماده کرد .اما اشغال مبتنی بر قطعنامه 1483 شورای امنیت سازمان ملل(اردیبهشت 2003)و تشکیلات متولیان اشغال ، عراقی ها را از پرداختن به امورخود مطابق بامنافع ملی باز داشت . این امر – علیرغم تمام تغییرات سیاسی وقانونی -آغاز روند سیاسی ای بود که برای هزاران جنایت وخطایی که مردم ما بهای آن را با خون وانهدام اساسی زندگی پرداختند که تا امروز نیز متوقف نشده است مسئول بوده اند.  

 2- دگرگونی نا سازگاربا اوضاع داخلی

این دگرگونی دراماتیک وشرایط دشوار زمینه ای برای تروریسم وخرابکاری فراهم کرد.فعالیت متحد اسلامگرایان افراطی با بقایای رژیم دیکتاتوری ، از جمله جنایتکاران بعثی هوادار صدام ،ویرانی های ناشی از انتقام جویی را گسترده ساخت . باماشین های بمب گذاری شده، ترور وخرابکاری در زیر ساخت ها هرج ومرج را گسترش دادند وبدون کمترین پشیمانی از بی رحمانه ترین وسایل بدون تشخیص دوست ودشمن استفاده کردند.تمام این عوامل خرابی وحشتناکی را بر مردم تحمیل کرد. به طور کلی  اکثر اوقات اقدامات تلافی جویانه  موثر نبودند. در نتیجه  این امر تشدید شد  و به تهدید عمده ای نه تنها برای امنیت وثبات کشور ، بلکه برای امنیت سراسر منطقه وصلح جهانی تبدیل شد .     

 3- میراث رژیم دیکتاتوری

 انهدام مادی وروانی ناشی از ستمگری ودیکتاتوری ایجاد شده در طول دهه ها ،جنگ جنایتکارانه وپی آمد تحریم های بین المللی به مدت بیش از 10سال به نابودی یک دهم جمعیت وخسارات عظیم در زندگی  اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی منجر شده بود. علاوه بر این ها ، سیاست های دیکتاتوری ولایه های انگلی آن کالبد جامعه ، اقوام وروابط ملی وارزش های اخلاقی را در هم پیچیده بود.

 کشور ما در واقعیت کنونی خود وبرای سال های طولانی در آینده ، بهای سنگینی برای آن سال های وحشتناک خواهد پرداخت .وانعکاس فاجعه بار آن سال ها به صورت مانعی در مسبر ترقی وثبات کشور باقی خواهد ماند.

 4- مبارزه قدرت نا مشروع در میان نیروهای مردمی

 تغییر با خلا قدرت جایگزین انجام شد ، وانعکاس آن دروازه بزرگی برای مبارزاتی غیر قابل کنترل همراه با روش های ناشایست برای کسب سلطه در مراکز کلیدی دولت ونهاد های تصمیم سازی کشور عراق باز کرد.مسئله در اینجا رقابت آزاد به روش عادی کنترل شده با استفاده از ابزار دموکراتیک نیست.تهدید واقعی برای ثبات وامنیت کشور ازبهره برداری از مذهب، ازتحریک فرقه گرایی وازعدم تحمل  قومی بعنوان ابزار های این مبارزه ،از استفاده از گروه های مسلح بعنوان ابزار حل اختلاف ها با توسل به ابزار خشونت وازاستقرار سهمیه فرقه ای همچون وسیله سلطه بر نهادهای دولتی بر می خیزد . 

 این مبارزه مهار نشده بر سر قدرت سیاسی  از سوی نیروهای خارجی وابزار های خارجی ، وحتی از سوی نیروهای تروریستی وخرابکاری ، برای دست یابی به دستور کارهای  پنهان دشمن علیه منافع مردم ما مورد استفاده قرار گرفته است .این امر کشمکش های فرقه ای را افزایش داد وجو مناسبی را برای پاکسازی قومی وفرقه ای فراهم آورد.نیروهای بدنام حتی به کشاندن کشور ومردم ما به ورطه جنگ داخلی گسترده اشتیاق داشتند.

 5- دخالت کشور های همسایه وسایر دولت های منطقه در امور عراق

 تجاوز به  یکپارچگی ارضی عراق ، وتلاش برای اثر گذاری در مبارزات داخلی ، به روشنی در طی چهار سال گذشته آشکار شده است .اما آنچه بسیار جدی وبسیار مهم است  ، مساعدت وحمایت برخی کشورهای همسایه دربعضی اوقات و چشم بستن آشکار به نفوذ گروه های تروریست خارجی در اوقات دیگر، ومجهز کردن آنها با حمایت مادی ، لجستیکی واخلاقی است . برخی ها این رفتار را با تمایل به تصفیه حساب با دولت امریکا که اشتیاق به سرنگونی رژیم آنهارا آشکارا بیان می کند توجیه می کنند. اما متاسفانه این تصفیه حساب ها در خاک عراق وبا زندگی عراقی ها وبه هزینه  ثبات وامنیت کشورانجام می گیرد.

6- رشوه خواری سیاسی ، اداری ومالی 

 رشوه خواری در نابودی امنیت وثبات عراق به واسطه از دست رفتن منابع ، از دست رفتن اطمینان وفرسایش ارزش های اجتماعی نقش مخرب عمیقی بازی می کند.رشوه خواری در اتحاد با تروریسم وخرابکاری ، رشد سندیکا های  دست اندر کارجنایت های سازمان یافته ، تردد مواد مخدر، قاچاق ومانع تراشی در راه استقرار دولتی مبتنی بر نهاد ها وحاکمیت قانون به موجودیت خود ادامه می دهد .

 فروگذاری هر یک از عوامل فوق ، وناچیز پنداری تاثیرات آنها، یا اولویت دادن به یکی به هزینه عوامل دیگر ونا دیده انگاشتن کنش متقابل آنها ، تنها تصویری یک بعدی ورویکردی گزینشی ارائه خواهد کرد . 

  کنگره خاطر نشان کرد که اوضاع پیچیده ودشوار کشور ما نباید واقعیت های بزرگی را که بازتاب قدرتمندی در مردم ما  برای  غلبه بر تاریکی ودیکتاتوری دهه ها ، و عزم آنها برای بیان اشتیاق آتشین خود در راستای  ساختن عراقی آزاد،دموکراتیک،فدرال ومستقل خواهد داشت ، تیره سازد.این امر زمانی که  میلیون ها عراقی ، علیرغم  تمام موانع وارعاب ها، برای انتخاب نمایندگانشان در انتخابات ونیز رفراندم عمومی قانون اساسی شرکت کردند با شفافیت نشان داده شد . مردم علیرغم گسترش تروریسم وجنایت های هولناک آن ، به مبارزه برای ساختن عراق امنی که قادر به باز سازی خود بر پایه استقلال ملی  موردخواست شهروندانش باشد ادامه داده اند.

 باز سازی حزب

 نمایندگان کنگره موفقیت  سازمان های حزبی را در اثنای چهار سال گذشته پس ازتجدید سازمان در سراسر عراق مورد بحث قرار دادند. سازمان های حزبی در سازماندهی ومشارکت در صدها فعالیت توده ای در دفاع از حقوق شهروندی وتوضیح علائق وآرزو های خود درگیر بودند.آنها به انتشار ایدتولوژی مترقی وانسان دوستانه ، خلق ارزش ها وایده های سوسیالیستی ، و تشریح تجربیات تاریخی پرداختند. آنها فعالانه در زندگی سیاسی کشور با تمام تنوع وتلون آن برای ترویج دموکراسی وتحکیم مفاهیم آن شرکت کردند.آنها در کارزار های انتخاباتی برای  مجمع ملی ، پارلمان ورفراندم قانون اساسی مشارکت نمودند، واز راه فعالیت های  گسترده،رفتار شایسته در انتخاباتی دموکراتیک، دفاع از ارزش های آزادی، استقلال، ورد اشغال،مقابله با سیستم سیاسی ورفتارهای تند  باند های فرقه گرا، تروریست ها وخرابکاران وبا سازمان دهی زندگی سیاسی ومطالبات توده های متشکل در اتحادیه ها، انجمن ها وسایر سازمان های مدنی کار آزموده شدند.آنها همچنین با ارتقا دادن به  دیدگاه ها،عقاید وپیشنهاداتشان یا با مشارکت در نهادهای مختلف کشوری وایالتی وشوراهای شهری ، یا از طریق رسانه های حزب وعرصه های گوناگون رسانه ای  در تدارک  کمک به باز سازی اقتصادی کشور مشارکت نمودند.  

حزب در روند باز سازی  ساختار های خود با استفاده  از تمام تجربه های ابتکاری وشایسته در سازماندهی ، با استفاده از درس های بین المللی وکاربست سیاست دموکراسی ونوسازی بر آمده از تجربه خود حزب در تعقیب این جریان در طی سال های گذشته  الهام گرفته است .کمونیست های عراقی در حین باز سازی حزب خود مجبور به اصلاح چیز های زیادی بودند که طی سال های بیداد وسرکوب آسیب دیده بودند ، پاکسازی بسیاری از تحریفات وآشفتگی ها، وکنترل تمام عوامل خرابکاری وافراط گرایی ، از جمله انحلال طلبان وآنارشیست هایی که خودرا با رژیم فاشیست وابزارهای حنایتکارانه آن همدست کرده بودند،   

 تشدید مبارزه بر سر شکل ومحتوی دولت

 گزارش سیاسی مورد حمایت کنگره  ، درروشنای تحلیل خود از روند سیاسی وتناقضات آن خاطر نشان می سازد که " با ادامه روند شکل گیری دولت جدید عراق ، مبارزه تشدید یابنده ای بر سر شکل ومحتوی ، وبر سر ماهیت ومختصات سیستم جایگزین سیاسی واجتماعی شکل می گیرد.درگیران این مبارزه نیروها و احزابی  هستند که برنامه های متفاوت ومخالفی دارند...آنچه این مبارزه را دشوار می سازد، ان است که این مبارزه  در برابر زمینه میراث سنگین دیکتاتوری ونیز تناقض های بر خاسته از پذیرش جنگ بعنوان وسیله دست یابی به تحول در کشور ، که منجر به اشغال شد ، ومیراث دیکتاتوری بدان وابسته شد ادامه می یابد.این وضعیت  بعنوان نتیجه سیاست امریکا ، عراق را به جبهه اصلی جنگ امریکا علیه " تروریسم بین المللی "وبه منطقه ای برای تصفیه حساب وانجام پروژه استراتژیک امریکا در منطقه تبدیل کرده است . "

 پیوند مبارزات ملی ودموکراتیک

"مبارزه برای پایان دادن به حضور نظامی خارجی  ، به صورت نزدیکی با مبارزه برای عراق متحد دموکراتیک فدرال پیوند خورده است ونیزبا عامل خارجی ، از طریق تزریق نیروهای تروریست غیر عراقی  که هیچ  دستور کار واهدافی که به درد عراق ومنافع مردم عراق آید ندارند گره خورده است .تمام این واقعیت ها به صحنه سیاسی عراق ومبارزات آن صفت ویژه و" منحصر بفردی " اعطا می کند که نه عراق ونه هیچ یک از کشور های منطقه ونه سایر کشور های هم سطح رشدعراق ، پیش از این شناختی از آن نداشته اند. "  

 کنگره الزام حزب به روند سیاسی واصلاح این روند در راستای دست یابی به اهداف آن را مورد تاکید مجدد قرار داد. این امر به " شناخت حزب از اهمیت دست یابی به پایان مطلوب ( روند سیاسی) در استقرار سیستم دموکراتیک فدرال وتاسیس دولتی مبتی بر نهاد ها وقانون بستگی دارد.این امر تنها از طریق ندارک شرایط برای عادی سازی اوضاع وموفقیت طرح آشتی ملی ، اعاده حاکمیت ملی وپایان دادن به حضور نیروهای خارجی  می تواند قابل دسترسی باشد  "

 

نامه کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق

به احزاب برادر، وسازمان ها وشخصیت های دوست - بخش اول

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics