نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

نامه پزشكان عراقى و انگليسى به تونى بلر:كودكان عراقى بر اثر كمبود امكانات پزشكى كشته مى شوند

نویدنو:01/11/1385

نامه پزشكان عراقى و انگليسى به تونى بلر:كودكان عراقى بر اثر كمبود امكانات پزشكى كشته مى شوند

 

ايرنا:حدود يكصد پزشك عراقى و انگليسى با ارسال نامه‌اى براى "تونى بلر" نخست وزير انگليس در خصوص مرگ گسترده مردم عراق بر اثر كمبود تجهيزات پزشكى هشدار دادند.

به گزارش روزنامه "ديلى ميل" چاپ لندن اين پزشكان در نامه خود همچنين از نخست وزير انگليس كه نيروهاى كشورش در اشغال خاك عراق مشاركت داشتند، خواسته‌اند با رفع اين كمبودها از مرگ عراقيان بيشتر جلوگيرى شود.

نامه پزشكان انگليسى و عراقى به بلر مورد حمايت تعدادى از وكلاى بين‌المللى قرار گرفته كه تصريح دارند، بر اساس معاهدات بين‌المللي، انگليس و آمريكا به عنوان كشورهاى اشغالگر مسوول حفاظت از جان شهروندان عراق هستند.

در اين نامه كه روز جمعه منتشر شد، آمده است: تاكنون صدها كودك عراقى بر اثر كمبود امكانات پزشكى كشته شده‌اند، در صورتيكه مرگ بسيارى از آنان در صورت وجود ابتدايي‌ترين امكانات كه هزينه برخى از آنها حتى از يك پوند هم كمتر است، قابل پيشگيرى بوده است.

پزشكان عراقى و انگليسى افزودند: بسيارى از نوزادان عراقى به علت كمبود ماسك اكسيژن به وسيله لوله‌هاى پلاستيكى از مسير بينى تحت درمان قرار مي‌گيرند و با نبود سرنگهايى كه قيمت آنها كمتر از يك پوند است، بسيارى از كودكان عراقى جان خود را از دست مي‌دهند.

اين پزشكان همچنين كمبود اعضاى مصنوعى براى افراد داراى نقص عضو و نبود امكانات كافى براى مداواى افراد مبتلا به بيماريهاى روانى را از ديگر مشكلات عمده مردم عراق اعلام كردند.

پزشكان انگليسى و عراقى در نامه امروز خود خطاب به بلر همچنين از وى خواستند، سرنوشت ‪
۳۳ميليارد دلار بودجه اختصاص داده شده براى توسعه عراق را مشخص كند.

آنان تصريح كردند، چنين بودجه‌اى مي‌تواند نظام خدمات درمانى عراق را بهبود بخشد، اما گفته مي‌شود نيمى از آن بر اثر فسادهاى مالى ناپديد شده است.

نامه پزشكان انگليسى و عراقى پس از آن منتشر مي‌شود كه نشريه تخصصى پزشكى "لنست" مدتى پيش با وخيم توصيف كردن اوضاع عراق خواستار توجه كشورهاى غربى به وضعيت سلامتى و بهداشت مردم اين كشور شده بود.

اين نشريه همچنين در گزارشى از نتيجه تحقيقات "مدرسه عالى بهداشت عمومى جان هاپكينز بلومبرگ"، شمار عراقيان كشته شده بر اثر حمله آمريكا و متحدانش به اين كشور را ‪
۶۵۵هزار نفر تخمين زده بود.

در اين گزارش، نيروهاى آمريكايى مسوول ‪
۳۱درصد از كشته‌شدگان معرفى و اعلام شده بود كه مرگ ‪ ۶۹درصد بقيه نيز ناشى از گسترش خشونت‌ها در اين كشور بوده است.

در پرونده‌هاى مرگ ناشى از خشونت نيز ‪
۵۶درصد به علت تيراندازى و ‪۱۳ درصد نيز بر اثر بمب‌گذارى اعلام شده بود.

بر اساس اين گزارش ، نرخ فوت در ميان شهروندان عراقى تا پيش از آغاز جنگ عراق ‪
۵/۵نفر به ازاى هر هزار نفر بوده در حاليكه اين رقم پس از آغاز جنگ تا ‪ ۱۳/۳نفر در هر هزار نفر افزايش يافته است.

لنست با استناد به آمار كشته‌شدگان عراقى در پى اشغال اين كشور، جنگ عراق را مهلك‌ترين درگيرى قرن بيست و يكم توصيف و از تشكيل سازمان مستقلى براى نظارت بر روند رعايت قوانين ژنو و اصول حقوق بشر در درگيريها حمايت كرده بود.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics