نویدنو:14/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو:

هشدار باش های  جنگ

سفر خاویر سولانا به تهران ، هم از بعد منفی وهم از جهات مثبت ،حاوی پیام های قابل توجهی بود. جنبه منفی آن می توانست خلع سلاح جمهوری اسلامی در افکار عمومی ومانوری برای اقناع جهانی باشد. به ویژه آن که ، سولانا با بی مهری فراوان از تهران رفت . مرافعات حاکمیت عملا مذاکرات را به نقطه ای رسانید که سولانا با دست خالی روانه کشور مطبوع خود شود. اما این همه ماجرا نبود. نکات مثبت این دیدار می توانست تکیه اروپا بر حل مناقشه از راه دیپلماتیک باشد که در عین حال شاهد مانورهای آشکارا ضد ایرانی اسرائیل با همدستی یونان بود. تلاش برای حل سایر مسائل منطقه ، از جمله آتش بس حماس – اسرائیل ، مذاکرات سوریه – اسرائیل، مذاکرات حزب الله – اسرائیل بر سر تعویض اسرا ،تلاش برای ایجاد وحدت نظر بین اعراب منطقه مبنی بر خطر بالقوه ایران در منطقه ، وشایعه تحویل مزارع شبعا به لبنان در راستای ایجاد شرایط خلع سلاح حزب الله براساس قطعنامه سازمان ملل ، وباز کردن گذرگاه رفح از سوی مصر ، همه وهمه نمودهایی بودند که عزم جزم اسرائیل را با چراغ سبز امریکا وبریتانیا برای حمله ای از نوع حمله به تاسیسات عراق نشان می داد. تسلیم بسته پیشنهادی جدید 1+5که حاوی تغییرات جالب توجهی نسبت به پیشنهاد قبلی بود وموضع گیری های متفاوت وگاه متناقض سیاستمداران ایرانی دخیل در بررسی آن ، وحتی تغییر مواضع آنها با توجه به تحولات جاری منطقه ، همه عناصر نگران کننده را مبنی بر نبود استراتژی عثلانی در حل مناقشه نشان می داد. امر جنگ یا صلح به موضوع درجه اول جمهوری اسلامی وجهان تبدیل شده است .روز های آینده آبستن حوادث بسیاری است که می تواند در سرنوشت کشور وحق حاکمیت ملی ایران دارای تاثیر فراوانی باشد. از این رو برای جمع بستی از فضای موجود رسانه ای در این باب اهم اخبار مرتبط با موضوع جنگ را تقدیم خوانندگان نوید نو می کنیم .

 

 دیدگاه های داخلی

جانشين فرمانده سپاه:علائمی وجود دارد که نشان از آمادگی دشمن برای حمله نظامی به ايران است

 

ايسنا: جانشين فرماندهى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در جلسه شوراى ادارى استان همدان گفت: اگر دشمن ضربه‌اى به ما بزند ضربات جبران ناپذيرى به آن خواهيم زد.

سردار پاسدار سيدمحمد حجازى با اشاره به اين‌که " کشور بر علم، برنامه‌ريزى و هدفى جهت‌دار استوار است" ادامه داد: "علائمى نشان مي‌دهد که تهديدى متوجه کشور ماست و علائمى نشان مي‌دهد که تهديدى در کار نيست. از طرف ديگر علائمى نشان مي‌دهد دشمن توان جنگ جديد را ندارد که از جمله آن علائم مي‌توان به فرو رفتن آمريکايي‌ها در گرداب عراق و لبنان که خود به دست خود ايجاد کرده‌اند، ترس از بحران داخلى و انتخابات رياست جمهورى اين کشور اشاره کرد.

وى در عين حال با بيان اين‌که " اقداماتى در سطح منطقه به چشم مي‌خورد که نشان از افکار پليد دشمن دارد" افزود: از جمله اين اقدامات برکنارى برخى از فرماندهان نظامى آمريکاست که با جنگ با ايران مخالف بودند، اجراى رزمايش و ملاقات‌هايى در سطح منطقه، اقداماتى در جنوب شرق کشور از جمله گروگان‌گيرى عزيزان ما مي‌باشد که اين‌ها نشان از تشديد تهديد دارد.

وى اظهار كرد: ممکن است دشمن قصد شورش و درگيرى محدودى را داشته باشد ولى پاسخ ما دامنه‌دار خواهد بود.

جانشين فرماندهى سپاه هم‌چنين با اشاره به اين‌كه " تهديدى در کار نيست و اين‌ها تنها غرش شيرى است که نشان از آسيب‌ پذيريش دارد" وظيفه سپاه و نيروهاى مسلح را هوشيارى و ارتقاء آمادگى دانست و تاكيد كرد: "نيروهاى مسلح بايد تهديدات را جدى بگيرند تا آمادگى مقابله با هر اقدام دشمن را داشته باشند؛ چراکه دشمن مانند گرگى است که وقتى به بن‌بست مى خورد يا کنار مي‌کشد و يا حالت هجومى مي‌گيرد."

 

فرمانده سپاه:هدف از تغييرات ساختارى سپاه مقابله با تهديدات موجود است

روشنگری: در ادامه تغييرات ساختاری در ترکيب سپاه پاسداران و تشکيل فرماندهی های استانی و منطقه ای, جعفری فرمانده کل سپاه, صبح چهارشنبه سردار "محمدنظر عظيمى" را به عنوان فرمانده سپاه استان کرمانشاه معرفى کرد.

جعفری در مراسم اين معرفی, تغييرات ساختاری در سپاه پاسداران را با "توطئه ها و تهديدات خارجی" مرتبط دانست و با تاکيد بر اين که "آماده شدن براى مقابله و خنثى کردن اين توطئه‌ها از وظايف جدى سپاه پاسداران است" گفت:" تغييرات در حال انجام در سپاه پاسداران در راستاى کيفي‌تر و قوي‌ترشدن اين تشکيلات براى مقابله با تهديدات موجود و آينده است."

به گزارش ايسنا جعفری با بيان اين که "تهديدات موجود عليه ما ثابت نيست و ماهيت آن در حال تغيير است" گفت: "در مقاطع مختلف تهديدات به شکلهاى مختلف نظامي، امنيتي، سياسي، فرهنگى و اقتصادى به اوج خود مي‌رسد که سپاه به عنوان مدافع، حافظ و نگهبان انقلاب و دستاوردهاى آن بايد قبل از هر چيز تهديدات و ماهيت آن‌ها را بشناسد و در مقابل آن‌ها با برنامه‌ريزى کامل مقابله کند."

وى به تغييرات موجود در سپاه در همين رابطه اشاره کرد و گفت: "تشکيل سپاه در 31 استان کشور از اين تغييرات است که به طور حتم از تاثيرگذارى مناسبى نيز برخوردار خواهد بود."

 

مشاور بين‌الملل رهبر انقلاب: آمريكا مخالف پاسخ مثبت ما به سولاناست

همزمان با ارايه بسته پيشنهادي «1+5» به ايران، دكتر علي‌اكبر ولايتي، مشاور بين‌الملل رهبر انقلاب، در گفت‌وگو با روزنامه «جهوري اسلامي» بر ادامه مذاكره با اين كشورها تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار «تابناك» وي افزود: هم‌اكنون آمريكا و آنهايي كه خلاف مصالح ما عمل مي‌كنند، مي‌خواهند پيشنهادها را نپذيريم و از همين رو روشن مي‌شود كه پذيرش، به مصلحت ماست.

همزمان روز گذشته و در پي اعلام آغاز قريب‌الوقوع مذاكرات ايران با «1+5» از سوي برخي نمايندگان مجلس، راديو فردا و «بي‌.بي.سي»، رسانه‌هاي فارسي متعلق به آمريكا و انگليس، تلاش كردند با عقب‌نشيني جلوه دادن اين موضوع، مسئولان جمهوري اسلامي را به واكنش و قطع مذاكرات تحريك كنند.

تصميم سرنوشت‌ساز در پرونده هسته‌اي

آيا ايران غرب را غافلگير مي‌كند؟

 

با گذشت بيش از شش ماه از انتشار گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا درباره پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي، اين تصور تقويت مي‌شود كه اين گزارش، نخستين گام از سناريوي جديد ايالات متحده براي دور زدن و خنثي كردن ايستادگي منطقي ايران است.

در اين سناريو تازه و برخلاف پروژه عراق، بار اصلي پرونده به جاي آن‌كه بر يافته‌ها و ادعاهاي اثبات‌نشده اطلاعاتي و جاسوسي استوار شود، برعكس بر بخش شفاف و مورد تأييد نهادهاي بين‌المللي قرار داده شد و بر اين اساس، به جاي انحراف در پرونده هسته‌اي ايران، غني‌سازي به مركز اين پرونده تبديل شده و پس از آن طي شش ماهه گذشته، روند فشارها بر جمهوري اسلامي شديدتر شده است.

تصويب قطعنامه سوم تحريم، تصويب مجازات‌هاي فراتر از شوراي امنيت در اجلاس آمريكا و اروپا و سرانجام بيانيه هشت كشور صنعتي، نشان مي‌دهد كه مسير جديد، روندي شتابان داشته و به سوي نقطه اوج خود پيش مي‌رود.
اين نقطه اوج از سوي مراكز قدرت مختلف غرب با تعبيرهاي متفاوتي همراه شده است. برخي بر اين باورند كه اسرائيل در اين نقطه، دست به حمله هوايي به مراكز اتمي ايران شبيه حمله سال 1981 اين كشور به مركز اتمي عراق در «اوراسيك» خواهد زد.

برخي ديگر، اين نقطه اوج را اقدام نظامي بوش در ماه نوامبر و پيش از ترك كاخ سفيد عليه ايران مي‌دانند و گروهي ديگر، تحريم‌هاي گسترده اقتصادي از جمله نخريدن نفت ايران و يا عدم فروش بنزين به جمهوري اسلامي را شيوه بيشينه كردن فشارها بر تهران پيش‌بيني مي‌كنند. اما اين نقطه اوج هرچه باشد، يك نقطه در آنها مشترك است و آن، روند فزاينده فشارها در ماه‌هاي آينده است، برعكس آنچه از سوي برخي مقامات پيش‌بيني و اعلام شده است.
در اوضاع كنوني، مسأله اصلي تهران، انتخاب استراتژي مناسب و تدابير همه‌جانبه براي رويارويي با اين بحران در شرايط آينده است و به نظر مي‌رسد در شرايط موجود، دو انتخاب عمده براي جمهوري اسلامي در اين پرونده وجود دارد:

انتخاب نخست كه مي‌توان آن را غافلگير كردن غرب در اين پرونده ناميد، بر پذيرش كليات بسته پيشنهادي «1+5» از سوي ايران ايران تأكيد مي‌كند.

در صورت انتخاب این گزینه، عملا سناریو گسترده غرب برای ایجاد اجماع علیه ایران وهمراه ساختن افکار عمومی جهان در برخورد با جمهوری اسلامی عقیم می ماند. چرا که براساس شواهد و قرائن بی‌شمار، ارائه بسته پیشنهادی به جمهوری اسلامی با پیش بینی رد شدن آن توسط تهران صورت گرفته و جنجال تبلیغاتی و طراحی سفر سولانا به تهران نیز همین هدف را دنبال می‌کرد تا به افکار عمومی القا کند که جمهوری اسلامی بنای توافق با نظام بین‌الملل را ندارد.

معناي اين اقدام اين است که ايران به اهداف ايستادگي منطقي خود دست يافته و ادامه آن را به مصلحت نمي‌داند. رئوس اين اهداف شامل تثبیت استقلال کشور در سیاست خارجی، بازگشت اعتماد به نفس ملی در عرصه بین المللی و دستيابي به چرخه کامل فناوري هسته‌اي در حد صنعتی است.

البته مشكلي كه از ناحيه ايران در اين زمينه وجود دارد و نوعي بدبيني را هم نسبت به بسته «1+5» به وجود آورده، آن است كه اروپا و آمريكا تنها دو هفته پس از ارايه بسته مذكور، اقدام به اجراي تحريم بانك ملي در اروپا كردند و باعث شدند برخي مسئولان و افكار عمومي، اين بسته را صرفا امري تبليغاتي تلقي نمايند. اما اگر ارايه اين بسته، واقعا يك بازي تبليغاتي و حاشيه‌اي نيست، اروپا و آمريكا بايد درباره اجراي مفاد آن، تضمين واقعي به ايران بدهند.

آنها همچنين براي آغاز مذاكرات بايد رسما اعلام كنند در حال حاضر، ارايه چه ميزان از دانش و فناوري هسته‌اي را به ايران به رسميت مي‌شناسند تا به عنوان مبناي اوليه مذاكرات در نظر گرفته شده و براي افزايش آن، مذاكره انجام شود.

با توجه به آن‌كه اساس اين بسته بر تعليق استوار است، جمهوري اسلامي در صورت پذيرش بسته پيشنهادي، بايد در پاسخ خود، با تفسيري جديد از تعليق موافقت كند كه البته اين تفسير مي‌تواند شامل مستثني كردن فعاليت‌هاي تحقيقاتي از تعليق يا مدت‌دار كردن تعليق باشد و مثلا ايران اعلام كند به مدت چند ماه تا پايان رياست‌جمهوري آمريكا، تعليق محدود را مي‌پذيرد، مشروط بر قبول شرايط ايران در برابر فهرستي از مطالبات خود كه محدود به طرف مقابل ارايه مي‌شود و بايد شامل مطالبات اقتصادي، سياسي، امنيتي و به ويژه تعهد غرب به احداث نيروگاه آب سبك به تعداد مورد نياز كشور در اولين فرصت باشد.

ايران بايد همچنين شرط کند اگر کوچکترين ناامني به وجود آيد، نه تنها تلافي خواهد کرد، بلکه غني‌سازي گسترده را شروع خواهد نمود.

نقش محوري در اين گزينه بر عهده تيم مذاكره‌كننده است و با توجه به عملكرد ضعيف وزارت خارجه كه چه در دولت اصلاحات و چه در دولت نهم به صورت منفعلانه عمل كرده است و به ويژه برخي مواضع شتابزده وزارت خارجه در ماه‌هاي اخير كه موجب ايجاد فرصت براي طرف مقابل شده و از سويي هم به نظر مي‌رسد قرار دادن اين مسئوليت بر عهده مديريت جديد دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با وجود برخوردار بودن از تعهد انقلابی، هنوز تجربه کافي را برای حضور در چنین مذاکرات پیچیده‌‌ای پيدا نکرده‌اند.

تجربه يك دوره اعتمادسازي در پرونده هسته‌اي كه با محوريت حجت‌الاسلام حسن روحاني انجام شد و يك دوره ايستادگي در ديپلماسي تهاجمي كه با محوريت دكتر احمدي‌نژاد گذشته است، به ما نشان مي‌دهد كه تغيير استراتژي، نيازمند تغيير چهره‌ها و تنظيم افراد با نقش‌هاست و الزامي نيست كه محور تحركات ديپلماتيك همواره رئيس‌جمهور، وزير خارجه يا دبير شوراي عالي امنيت ملي باشد. بنابراين در اوضاع كنوني، استفاده از ظرفيت‌هاي مناسب و بكر ديپلماسي از نظر بين‌المللي، فرصت چانه‌زني خوبي به كشورمان داده و فرصت بهانه‌سازي از سوي دشمنان را كاهش مي‌دهد، كه دولت مي‌تواند از اين ابزار استفاده كند.

در صورتي كه اين روند با توافق ايران و طرف مقابل عملي شود، به نظر مي‌رسد هم طرف‌هاي غربي و هم طرف ايراني، نفع خواهند برد و بازي برد ـ بردي شكل خواهد گرفت.

اما در صورتي كه انتخاب دوم كه از آن مي‌توان به مقابله تا آخر تعبير كرد، به تصميم نظام تبديل و مقرر شود تا جمهوري اسلامي در هر شرايطي در برابر زورگويي غرب و كشورهاي «1+5» و اجبار غيرمنطقي نظام بين‌الملل مبني بر تعليق غني‌سازي بايستد، در آن صورت هم دولت و هم ملت ايران شرايط لازم را براي ايستادگي و عبور از اين مرحله با كمترين هزينه فراهم خواهد كرد. البته اين راه نيز الزامات خاص خود را دارد و در تعارض با روند كنوني كشور به ويژه از نظر اقتصادي است و در آن، ميزان وابستگي به خارج بايد با سرعت كاهش يابد.

بديهي است ماهيت اصلي فشارها دست‌كم در كوتاه‌مدت، فشارهاي اقتصادي است كه دور جديد آن با تحريم بانك ملي در اروپا آغاز شده است؛ بنابراين، براي رويارويي با چنين شرايطي، مديريت اقتصاد كشور بايد حالتي انقباضي به خود بگيرد. چراكه در صورت تحريم فروش بنزين رويدادهايي چون بلوكه كردن ديگر حساب‌هاي ملی در آينده با فضاي كاملا انبساطي و مصرف فزاينده در كشور مغاير است. صرفه‌جويي که در هشت سال دفاع مقدس هم تمرين شده، يکي از راهکارهاي اصلي است.

براي نمونه، افزايش مصرف بنزين خودروهاي شخصي كه عملا 20 درصد مصرف بنزين كشور را افزايش داد، با اين سناريو كاملا ناهماهنگ است و بايد مصرف داخلی در حد معقول‌تري قرار گيرد تا از اتكا به بنزين وارداتي در شرايط تحريم خودداري شود.

از جمله ديگر الزامات اين سناريو، تشديد كنترل دولت بر مصرف، با ابزارهايي چون سهميه‌بندي و پرداخت يارانه توليدكنندگان است كه در همه كشورهاي دنيا در شرايط جنگ يا فشارهاي بين‌المللي استفاده مي‌شود و بديهي است در اين شرايط، به‌كارگيري آزادسازي قيمت‌ها و پرداخت يارانه نقدي كه اساس طرح تحول اقتصادي رئيس‌جمهور را تشكيل مي‌دهد، عملا غيرممكن است. چراكه جدا شدن بازار داخلي از بازار بين‌المللي بر اثر تحريم قيمت‌هاي متعادل، بي‌معني خواهد بود و آزادسازي و پرداخت يارانه نقدي، به تشديد تورم منجر خواهد شد.

از سوي ديگر، سير فزاينده واردات كه از ميوه و مواد خوراكي تا اتومبيل‌هاي لوكس خارجي، فولاد، لوازم خانگي و ... بازارهاي داخلي را آكنده كرده است، در شرايط تشديد تحريم‌ها، بي‌معناست و اگر تصميم نظام بر مقابله به هر قيمت در پرونده هسته‌اي است، بايد به سرعت مديريت نابسامان كنوني بازرگاني خارجي براي شرايط سخت تنظيم شود و در اين صورت است كه ايران مي‌تواند به عنوان قدرت منطقه‌اي حتي در مقطع تنش‌آميز مذكور نيز با به زانو درآوردن غرب از اين مقطع حساس عبور كند.


البته راه‌حل سومي هم مي‌تواند وجود داشته باشد و آن اين است که فرصتي براي مطالعه کامل بسته پيشنهادي گرفته شود و از 1+5 درخواست شود که تا شهريور ماه صبر کنند و ايران با نظر مثبت پاسخ خواهد داد و از هر نوع اظهار نظر ديگري جلوگيري شود. خاصيت اين پيشنهاد اين است که مي‌توان ميزان جدي بودن غرب را در بسته پيشنهادي آزمايش کرد.

به هر صورت، به نظر مي‌رسد جمهوري اسلامي در هفته‌هاي آينده، ناگزير به انتخاب يكي از دو سناريوي «غافلگيري راهبردي» و يا «مقابله تا آخر» خواهد بود؛ واقع‌بيني، استفاده از تحليل هزينه ـ فايده و رعايت الزامات هر يك از اين تصميم‌هاست كه مي‌تواند ضامن تأمين منافع ملي كشور تلقي شود.

سخنان سردار جعفري خواست نوکان هاست

‎‎ ‎صادق‎ ‎زيبا‎ ‎کلام در مصاحبه با روز - دوشنبه 10 تیر 1387


اميد معماريان
‎ ‎
omid@memarian. info

صادق‎ ‎زيبا‎ ‎کلام، استاد‎ ‎علوم‎ ‎سياسي‎ ‎دانشگاه‎ ‎تهران‎ ‎در مصاحبه با روز‎ ‎به‎ ‎زواياي‎ ‎گفت‎ ‎وگوي‎ ‎سردارجعفري‎ ‎درخصوص‎ ‎افزايش احتمال حمله آمريکا‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎پرداخته‎ ‎است. به‎ ‎باور‎ ‎زيبا‎ ‎کلام‎ ‎گفتن‎ ‎اينکه اگر‎ ‎از‎ ‎سوي‎ ‎آمريکا به‎ ‎ما‎ ‎حمله‎ ‎بشود‎ ‎با‎ ‎موشک‎ ‎هاي‎ ‎دوربردمان دمار‎ ‎از‎ ‎روزگار‎ ‎اسراييل‎ ‎وامريکا‎ ‎درخواهيم‎ ‎آورد‎ ‎دقيقا‎ ‎همان‎ ‎چيزي است‎ ‎که‎ ‎نئومحافظه‎ ‎کاران‎ ‎و‎ ‎اسراييل‎ ‎مي‎ ‎خواهند‎ ‎که‎ ‎ايران‎ ‎مطرح کند‎ ‎تا‎ ‎سنگيني‎ ‎کفه‎ ‎ترازو‎ ‎به‎ ‎نفع‎ ‎آنان‎ ‎بيشتر‎ ‎وبيشتر‎ ‎شود. اين گفت‎ ‎وگو‎ ‎را‎ ‎مي‎ ‎خوانيد. ‏‎ ‎‎ ‎

سردار‎ ‎جعفري‎ ‎در‎ ‎مصاحبه‎ ‎اي‎ ‎با‎ ‎روزنامه‎ ‎جام‎ ‎جم‎ ‎از افزايش‎ ‎احتمال‎ ‎حمله‎ ‎آمريکا‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎سخن‎ ‎گفته‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎گزينه هاي‎ ‎ايران‎ ‎براي‎ ‎اقدامات‎ ‎تلافي‎ ‎جويانه‎ ‎اشاره‎ ‎کرده‎ ‎است. به‎ ‎نظر شما‎ ‎اين‎ ‎تغيير‎ ‎استراتژي‎ ‎از‎ ‎سوي‎ ‎مقامات‎ ‎نظام‎ ‎براي‎ ‎درميان گذاشتن‎ ‎خطرحمله‎ ‎نظامي‎ ‎به‎ ‎کشور‎ ‎که‎ ‎برخلاف‎ ‎گذشته‎ ‎است‎ ‎حاوي‎ ‎چه پيام‎ ‎هايي‎ ‎است‎ ‎وچه‎ ‎پيامدهايي‎ ‎دارد؟

من‎ ‎هنوز‎ ‎معتقدم‎ ‎که‎ ‎احتمال‎ ‎حمله‎ ‎نظامي‎ ‎آمريکا‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎خيلي کم‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎اينجور‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎خيلي‎ ‎زياد‎ ‎شده‎ ‎باشد. تنها‎ ‎نکته‎ ‎اي که‎ ‎شايد‎ ‎تغييري‎ ‎به‎ ‎وجود‎ ‎آورده‎ ‎باشد‎ ‎به‎ ‎مساله‎ ‎پيشنهادات‎ ‎جديد ۱‏+‏۵ برمي‎ ‎گرد‎ ‎که‎ ‎براي‎ ‎ايران‎ ‎آمده‎ ‎و‎ ‎اين‎ ‎پيشنهادات‎ ‎به تعبيري‎ ‎يک‎ ‎نوع‎ ‎اولتيماتوم‎ ‎است. يعني‎ ‎في‎ ‎الواقع‎ ‎اگر‎ ‎ايران‎ ‎بسته پيشنهادي‎ ‎جديد‎ ‎را‎ ‎نپذيرد‎ ‎معني‎ ‎اش‎ ‎اين‎ ‎نخواهد‎ ‎بود‎ ‎که‎ ‎به ايران‎ ‎حمله‎ ‎نظامي‎ ‎خواهد‎ ‎شد‎ ‎بلکه‎ ‎معني‎ ‎اش‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎ما به‎ ‎سمت‎ ‎وسوي‎ ‎قطعنامه‎ ‎بعدي‎ ‎خواهيم‎ ‎رفت‎ ‎که‎ ‎احتمالا‎ ‎شدادوغلاظ تر‎ ‎خواهدبود‎ ‎ومواردي‎ ‎که‎ ‎درتحريم‎ ‎گنجانده‎ ‎خواهد‎ ‎شدبيشتر‎ ‎خواهد بود. ‏‎ ‎
‎ ‎
آيا‎ ‎مسيري‎ ‎که‎ ‎ايران‎ ‎در‎ ‎آن‎ ‎قرارگرفته شبيه‎ ‎مسيري‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎سال‎ ‎۲۰۰۲‏‎ ‎عراق‎ ‎درآن‎ ‎قرارگرفته‎ ‎بود؟ ‎‎
‎ ‎
ممکن
‎ ‎است. اما‎ ‎بايد‎ ‎توجه‎ ‎داشته‎ ‎باشيم‎ ‎که درآبان‎ ‎ماه‎ ‎انتخابات‎ ‎آمريکا‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎اگر‎ ‎دموکرات‎ ‎ها‎ ‎يعني‎ ‎آقاي اوباما‎ ‎برنده‎ ‎اين‎ ‎انتخابات‎ ‎بشوند‎ ‎به‎ ‎نظر‎ ‎مي‎ ‎رسد‎ ‎ما‎ ‎شاهد تحولاتي‎ ‎در‎ ‎سياست‎ ‎آمريکا‎ ‎درقبال‎ ‎ايران‎ ‎باشيم. بنابراين‎ ‎بحث‎ ‎اساسي از‎ ‎الان‎ ‎تا‎ ‎آبان‎ ‎است. تصور‎ ‎نمي‎ ‎کنم‎ ‎دراين‎ ‎فاصله‎ ‎حمله‎ ‎نظامي از‎ ‎سوي‎ ‎آمريکا‎ ‎عليه‎ ‎تاسيسات‎ ‎هسته‎ ‎اي‎ ‎ما‎ ‎صورت‎ ‎بگيرد. ‏‎ ‎

تحليل‎ ‎افرادي‎ ‎مثل‎ ‎سردارجعفري‎ ‎مبتني‎ ‎برچه‎ ‎اصلي‎ ‎است؛ چرا‎ ‎که‎ ‎خود‎ ‎اعلام‎ ‎اين‎ ‎موضوع‎ ‎نگراني‎ ‎هايي‎ ‎را‎ ‎درميان‎ ‎مردم ايجاد‎ ‎مي‎ ‎کند؟
‎ ‎
همين
‎ ‎طوراست. شايد‎ ‎سردارجعفري شواهد‎ ‎وقرائني‎ ‎دردسترس‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎من‎ ‎آن‎ ‎گزارشات‎ ‎را‎ ‎در‎ ‎اختيار ندارم. شايد‎ ‎اگر آن‎ ‎گزارشات‎ ‎را‎ ‎من‎ ‎هم‎ ‎داشتم‎ ‎مثل‎ ‎سردار‎ ‎جعفري يک‎ ‎مقداري‎ ‎حمله‎ ‎نظامي‎ ‎آمريکا‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎را‎ ‎جدي‎ ‎تر‎ ‎مي‎ ‎گرفتم. اما‎ ‎من‎ ‎چون‎ ‎آن‎ ‎شواهد‎ ‎را‎ ‎ندارم‎ ‎و‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎آنچه‎ ‎مي‎ ‎بينم قضاوت‎ ‎مي‎ ‎کنم‎ ‎فکر‎ ‎نمي‎ ‎کنم‎ ‎امروز‎ ‎که‎ ‎ما‎ ‎درنيمه‎ ‎تيرماه‎ ‎۸۷‏ هستيم‎ ‎احتمال‎ ‎حمله‎ ‎آمريکا‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎طي‎ ‎يک‎ ‎سال‎ ‎گذشته‎ ‎افزايش پيدا‎ ‎کرده‎ ‎باشد. ‏‎ ‎‎ ‎

طي‎ ‎هفته‎ ‎هاي‎ ‎گذشته‎ ‎بحث‎ ‎حمله‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎خيلي‎ ‎در رسانه‎ ‎هاي‎ ‎امريکا‎ ‎مطرح‎ ‎بوده‎ ‎به‎ ‎نحوي‎ ‎که‎ ‎يکي‎ ‎از‎ ‎مشاوران آقاي‎ ‎مک‎ ‎کين‎ ‎گفته‎ ‎بود‎ ‎که‎ ‎نوعي‎ ‎حمله‎ ‎عليه‎ ‎منافع‎ ‎آمريکا‎ ‎به نفع‎ ‎وي‎ ‎درانتخابات‎ ‎رياست‎ ‎جمهوري خواهد‎ ‎بود. موضوعي‎ ‎که‎ ‎خيلي‎ ‎ها آن‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎علاقه‎ ‎مندي‎ ‎محافظه‎ ‎کاران‎ ‎براي‎ ‎يک‎ ‎درگيري‎ ‎ديگر درخاورميانه‎ ‎به‎ ‎منظور‎ ‎دراختيار‎ ‎گرفتن‎ ‎دوباره‎ ‎کاخ‎ ‎سفيد‎ ‎تعبير کردند. آيا‎ ‎اين‎ ‎موضوع‎ ‎مي‎ ‎تواند‎ ‎محرک‎ ‎جدي‎ ‎باشد؟

آنچه‎ ‎که‎ ‎مسلم‎ ‎است‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎تصويرايران‎ ‎اسلامي‎ ‎تصوير خيلي‎ ‎مطلوب‎ ‎ومثبتي‎ ‎درآمريکا‎ ‎نيست‎ ‎بخصوص‎ ‎ظرف‎ ‎سه‎ ‎سال‎ ‎گذشته‎ ‎که آقاي‎ ‎احمدي‎ ‎نژاد‎ ‎رييس‎ ‎جمهور‎ ‎شدند‎ ‎صحبت‎ ‎هاي‎ ‎ايشان‎ ‎ونطق‎ ‎ها ومصاحبه‎ ‎هايشان‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎کدري‎ ‎وسياهي‎ ‎که‎ ‎نسبت‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎در‎ ‎غرب وبخصوص‎ ‎در‎ ‎آمريکا‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎متاسفانه‎ ‎زيادتر‎ ‎شده‎ ‎است. اما اينکه‎ ‎صرف‎ ‎اين‎ ‎مساله‎ ‎باعث‎ ‎شود‎ ‎که‎ ‎رهبري‎ ‎آمريکا‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎جمع بندي‎ ‎برسد‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎ايران‎ ‎حمله‎ ‎بشود‎ ‎خيلي‎ ‎بعيد‎ ‎به‎ ‎نظر‎ ‎مي رسد. ‏‎ ‎
‎ ‎
سردارجعفري‎ ‎از‎ ‎گزينه‎ ‎هاي‎ ‎تلافي‎ ‎جويانه اي‎ ‎که‎ ‎ايران‎ ‎مي‎ ‎تواند‎ ‎از‎ ‎آنها‎ ‎استفاده‎ ‎کند‎ ‎سخن‎ ‎گفته‎ ‎است ازجمله‎ ‎بستن‎ ‎تنگه‎ ‎هرمز‎ ‎و‎ ‎يا‎ ‎هدف‎ ‎قراردادن‎ ‎اسراييل. چنين اظهاراتي‎ ‎چه‎ ‎پيامدها‎ ‎وتبعاتي‎ ‎دارد؟
‎ ‎
گفتن
‎ ‎اينکه اگر‎ ‎به‎ ‎ما‎ ‎حمله‎ ‎بشود‎ ‎از‎ ‎سوي‎ ‎آمريکا‎ ‎ما‎ ‎با‎ ‎اسراييل‎ ‎با موشک‎ ‎هاي‎ ‎دوربردمان‎ ‎دمار‎ ‎از‎ ‎روزگارشان‎ ‎درخواهيم‎ ‎آورد‎ ‎دقيقا همان‎ ‎چيزي‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎نئومحافظه‎ ‎کاران‎ ‎و‎ ‎اسراييل‎ ‎مي‎ ‎خواهند‎ ‎که ايران‎ ‎چنين‎ ‎مسائلي‎ ‎را‎ ‎مطرح‎ ‎کند‎ ‎که‎ ‎سنگيني‎ ‎کفه‎ ‎ترازو‎ ‎بيشتر وبيشتر‎ ‎بشود. اينکه‎ ‎حالا‎ ‎توان‎ ‎موشکي‎ ‎ما‎ ‎چقدر‎ ‎است‎ ‎ودر‎ ‎آن‎ ‎واحد چندين‎ ‎موشک‎ ‎بتوانيم‎ ‎به‎ ‎اسراييل‎ ‎شليک‎ ‎کنيم‎ ‎و‎ ‎بعد‎ ‎اينکه‎ ‎تبعات اين‎ ‎موضوع‎ ‎چه‎ ‎مي‎ ‎شود‎ ‎يا‎ ‎حتي‎ ‎موضوع‎ ‎بستن‎ ‎تنگه‎ ‎هرمز، فکر‎ ‎مي کنم‎ ‎منظور‎ ‎سردار‎ ‎جعفري‎ ‎ايران‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎اگر‎ ‎ايران‎ ‎به‎ ‎صورت محدود‎ ‎مورد‎ ‎حمله‎ ‎قراربگيرد‎ ‎اين‎ ‎حق‎ ‎را‎ ‎براي‎ ‎خود‎ ‎قائل‎ ‎است‎ ‎که مقابله‎ ‎به‎ ‎مثل‎ ‎بکند‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎مقابله‎ ‎به‎ ‎مثل‎ ‎مي‎ ‎تواند‎ ‎بستن تنگه‎ ‎هرمز، حمله‎ ‎به‎ ‎اسراييل‎ ‎ويا‎ ‎پايگاههاي‎ ‎نظامي‎ ‎آمريکا‎ ‎در‎ ‎قطر وديگر‎ ‎مناطق‎ ‎خليج‎ ‎فارس‎ ‎ويا‎ ‎حمله‎ ‎به‎ ‎نيروهاي‎ ‎نظامي‎ ‎آمريکا‎ ‎در عراق‎ ‎باشد. همه‎ ‎اينها‎ ‎مي‎ ‎تواند‎ ‎باشد‎ ‎اما‎ ‎اين‎ ‎ديگربه‎ ‎معناي‎ ‎يک جنگ‎ ‎کامل‎ ‎است. ‏‎ ‎
‎ ‎
اگر‎ ‎گزينه‎ ‎تحليل‎ ‎شما‎ ‎را قبول‎ ‎کنيم‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎نظر‎ ‎سياسي‎ ‎احتمال‎ ‎چنين‎ ‎حمله‎ ‎اي‎ ‎خيلي‎ ‎کم است، مصرف‎ ‎داخلي‎ ‎چنين‎ ‎صحبت‎ ‎هايي‎ ‎چيست؟‎ ‎منحرف‎ ‎کردن‎ ‎اذهان‎ ‎از مشکلات‎ ‎اقتصادي؟‎ ‎بستن‎ ‎فضاي‎ ‎سياسي؟

بخشي‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎توجه‎ ‎به‎ ‎مسائل‎ ‎ديگر‎ ‎جلب‎ ‎شود. همواره درکشورهايي‎ ‎مانند‎ ‎ايران‎ ‎وقتي‎ ‎مشکلات‎ ‎ومسائل‎ ‎داخلي‎ ‎زياد‎ ‎مي‎ ‎شوند اينجوراست‎ ‎که‎ ‎يک‎ ‎موضوع‎ ‎خارجي‎ ‎بيايد‎ ‎و‎ ‎اذهان‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎خود متوجه‎ ‎کند.

 ‏‎ ‎

فرمانده سپاه: احتمال حمله به ایران جدی تر شده

 

۸ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۳۴ , ۱۷
خبرگزاري انتخاب :

پس از مدتي پيگيري براي انجام مصاحبه با فرمانده سپاه پاسداران موفق شديم در دفتر وي در ستاد كل فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با وي به گفتگو بنشينيم. سردار سرلشكر محمدعلي جعفري در نيمه‌هاي سال 86 طي حكمي از سوي رهبر معظم انقلاب، با اعطاي درجه سرلشكري فرماندهي سپاه را از سردار سرلشكر سيديحيي رحيم صفوي تحويل گرفت.

 


سردار جعفري از سال 1371 فرماندهي نيروي زميني سپاه را به مدت 13 سال بر عهده داشت و در سال 1384 با تاسيس مركز راهبردي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي رئيس اين مركز شد.

جعفري متولد شهر يزد است و هنوز در صحبت‌هاي او مي‌توان رگه‌هايي از لهجه شيرين يزدي را يافت.

اگرچه گفتگوي ما با فرمانده سپاه پاسداران بيشتر بر محور تهديدات نظامي آمريكا و اسرائيل عليه جمهوري اسلامي ايران و توانمندي‌هاي كشورمان در پاسخگويي به اين تهديدات متمركز بود، اما او درخصوص مسائل ديگر از قبيل ماهيت سازمان تروريستي القاعده، توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا و چگونگي ادامه فعاليت‌هاي نيروهاي مقاومت بسيج نيز سخن گفت
.

مشروح گفت و گوی «جام جم» را مي‌خوانيد.

 

صحبت از تهديدهاي خارجي عليه جمهوري اسلامي ايران از موضوعات روز است. روزنامه نيويورك تايمز نيز اخيرا در مقاله‌اي، از اجراي مانور نظامي توسط رژيم صهيونيستي خبر داد كه منابع خبري آن را آمادگي براي حمله احتمالي به ايران قلمداد كردند. به نظر شما آيا اين تهديدها بيشتر جنبه رواني دارد يا اين كه رگه‌هايي از واقعيت هم در آن به چشم مي‌خورد؟

 
براي پاسخ اين پرسش ابتدا بايد ماهيت جمهوري اسلامي ايران را با ماهيت دشمنان مقايسه كنيم. با اين قياس، قطعا به اين موضوع مي‌رسيم كه تهديد دشمنان عليه جمهوري اسلامي ايران طبيعي است و اين مساله از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با كشور ما همراه بوده است. دليل آن هم اين است كه انقلاب اسلامي ماهيت ضداستكباري دارد و اين تفاوت ماهوي و اختلاف ذاتي سبب مي‌شود كه اين تهديد همواره با ما همراه باشد.

البته اين تهديدها ظرف 7 6 سال گذشته شكل‌ ديگري به خود گرفته است. اگر دقت كنيم،‌ در دهه اول و دوم انقلاب دشمنان تلاش مي‌كردند تهديدات خود را از طريق تحريك قدرت‌هاي منطقه‌اي اعمال كنند. همان طور كه در دوران دفاع مقدس با تحريك عراق و صدام اين كار را كردند؛ ولي از سال 80 به اين طرف ماهيت تهديدها نسبت به گذشته متفاوت شده و دشمن به اين نتيجه رسيده است كه ديگر تهديد ايران از طريق كشورهاي منطقه‌اي ممكن نيست يعني قدرت‌هاي منطقه‌اي ديگر قادر به تهديد ايران نيستند.

علت ناتواني آنها هم به اين دليل است كه ايران كشور قدرتمندي شده و انقلاب اسلامي نفوذ بسيار زيادي در بين مردم منطقه و جهان اسلام پيدا كرده است و اين قدرت معنوي بزرگ ديگر قدرتي نيست كه با كشورهاي منطقه بتوانند آن را تهديد كنند بنابراين از سال 80 به اين طرف آمريكايي‌ها با طراحي سناريوهاي مختلف، خودشان به طور مستقيم وارد تهديد ايران شدند.

البته در اين 6 5 سال گذشته اين تهديدات فرازونشيب ها و شدت و ضعف‌هايي داشته است؛ اما با توجه به تهديداتي كه در حال حاضر وجود دارد و با در نظر گرفتن شرايط آمريكا در چند ماه آينده، تحليل صاحب‌نظران سياسي، امنيتي و نظامي اين است كه آمريكا در وضعيت خاصي قرار دارد و به همين جهت درتلاش است تهديدهاي خود را عملي كند و اگر واقعا شرايط فراهم باشد و فرصتي پيدا كند و اطمينان داشته باشد كه اقدامش حداقل با درصدي از موفقيت همراه است، تهديدش را عملي مي‌كند.

اين شرايط را مي‌توانيد تشريح كنيد؟

 
يكي از اين شرايط اين است كه بتوانند اين تهديدها و يا اقدامات تهديدآميز خود را به‌گونه‌اي توجيه‌پذير جلوه دهند ، مانند بحث هسته‌اي با اقداماتي كه در چند سال گذشته انجام داده‌اند و با جوسازي و تهمت و دروغ، در تلاشند به جهان بقبولانند كه ايران به دنبال فعاليت هسته‌اي غيرصلح‌آميز است. اين جوسازي‌ها و در كنار آن فرصت محدودي كه بوش تا پايان رياست جمهوري خود دارد و همچنين نااميدي جمهوريخواهان از پيروزي نامزد مورد حمايتشان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، شرايطي فراهم آورده كه در حال حاضر احتمال عملي شدن حمله نظامي را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدي‌تر بگيريم.

البته نمي‌خواهم بگويم كه اقدام نظامي قطعي است؛ اما نسبت به شرايط گذشته به نظر مي‌رسد دشمن يكي از راه‌هاي خروج از بن‌بست پيش‌روي خود را اقدام نظامي مي‌داند. اين وضعيتي است كه دشمن در آن قرار دارد؛ اما بحث ديگري كه در اين زمينه مطرح است ميزان احتمال موفقيت‌آميزبودن حمله نظامي است كه در اين قضيه از ديدگاه دشمن  هنوز جاي ابهام و ترديد وجود دارد كه آيا آنها با اقدام نظامي، نتيجه مثبتي خواهند گرفت يا نه؟

اين مساله‌اي است كه هنوز ابعاد وزواياي آن براي آنها روشن نيست. به عنوان مثال در خصوص اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته‌اي، با توجه به پراكنده‌سازي اين تاسيسات و استحكامات آن، دشمن از موفقيت‌آميز بودن حمله نظامي مطمئن نيست؛ زيرا وقتي كشوري با اتكا به توانمندي‌هاي بومي خود، به دانش و فناوري خاص وراهبردي دست يافت،‌ آن‌را را نمي‌توان از بين برد لذا اين موضوع وبرخي مسايل ديگر باعث شده كه دشمنان تا به امروز نسبت به عملي كردن تهديدات خود ترديد داشته باشند و اگر در اين زمينه به اطمينان مي‌رسيدند كه حمله نظامي آنها به صورت صددرصد، ايران را از ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي منصرف مي‌كند، بعيد نبود كه تا كنون تهديدات خود را عملي كرده باشند درحالي‌كه بايد بدانند حمله احتمالي آنها ايران اسلامي را درراه رسيدن به انرژي صلح آميز هسته اي ودفاع از انقلاب و نظام اسلامي مصمم تر و قوي تر از گذشته خواهد كرد

به نظر شما اگر امريكا احتمالا بخواهد به ايران حمله كند، مستقيم به اين كار اقدام خواهد كرد يا از طريق اسرائيل دست به اين عمل خواهد زد؟

 
به نظر مي‌رسد بدون همكاري رژيم اشغالگر قدس اين تهديدها عملي نمي‌شود و آمريكا نياز به همراهي اسرائيل دارد، هر چند كه در ظاهر ممكن است آنها مدعي شوند كه آمريكا به طور مستقل حمله خواهد كرد ولي ما مطمئن هستيم كه آمريكا بدون همكاري اسرائيل نمي‌تواند دست به اين اقدام بزند. خود همين نكته به دليل آسيب‌پذيري‌هاي بسيار زيادي كه رژيم صهيونيستي دارد، عاملي بازدارنده براي دشمنان به شمار مي‌رود.

موارد آسيب‌پذيري‌هاي آنها كجاست؟

آسيب پذيري امريكايي ها و رژيم صهيونيستي به توانمندي هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران برمي‌گردد. امروز جمهوري اسلامي ايران قابليت هاي دفاعي بسيار زيادي در داخل كشور دارد وبا توجه به عمق استراتژيك جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام، امكان ضربه زدن به هر متجاوزي در جهان بسيار بالاست كه بخش مهمي از اين موارد به توانمندي‌هاي موشكي جمهوري اسلامي ايران ارتباط دارد.

اين توانمندي بالا براي پاسخگويي به هرگونه حمله دشمن ، قطعا عامل بازدارنده‌اي براي آنهاست. وحدت، انسجام و يكپارچگي كه امروز در جهان اسلام، بويژه در بين شيعيان به وجود آمده است، عامل بازدارنده مهم ديگري است، زيرا اسرائيلي‌ها مي‌دانند كه اگر اقدامي عليه ايران انجام دهند، قطعا با توانمندي‌اي كه جهان اسلام و جهان تشيع بويژه در منطقه دارد، ضربات مهلكي به آنها وارد خواهد كرد.

بنابراين موقعيت جغرافيايي رژيم صهيونيستي و همچنين توانمندي‌هايي كه در خارج از ايران براي ضربه زدن به اين رژيم غاصب وجود دارد، عوامل مهمي هستند كه دشمن را از حمله به ايران بازداشته است. محاسبات و برآورد هاي استراتژيكي ما نشان مي دهد چنانچه رژيم صهيونيستي به صورت مستقل يا همراه با آمريكا كوچكترين تحركي را بر عليه منافع ما داشته باشد، در كمترين زمان تمام مناطق در كنترل رژيم صهيونيستي نا امن خواهد شد.

رژيم صهيونيستي فاقد عمق استراتژيك است واين سرزمين تمامأ در برد موشكهاي جمهوري اسلامي قرار دارد. قابليتها و توان موشكي نيروهاي مسلح ما و بويژه سپاه پاسداران به گونه اي است كه رژيم صهيونيستي با تمام امكانات خود قادر به مقابله با آن نخواهد بود.

منظور شما از توانمندي‌هاي خارج از ايران چيست. آيا احتمال دارد از طريق حزب‌الله يا حماس اقدامي بر عليه دشمنان صورت گيرد؟

همان‌طور كه در عراق شاهد بوديم، اين تنها عراقي‌ها نبودند كه در مقابل تجاوز و اشغال كشورشان توسط آمريكايي‌ها مقاومت مي‌كردند، بلكه تعدادي از جوانان مسلمان انقلابي از كشورهاي مختلف ديگرخودشان را به عراق رساندند و عمليات‌هاي خودمحور و تكليف‌گرايانه‌اي را عليه آمريكايي‌ ها انجام دادندو به مقابله با اشغالگران پرداختند.

با توجه به موقعيت و نفوذ جمهوري اسلامي در بين ملتها وكشورهاي جهان اسلام اين حالت براي جمهوري اسلامي ايران بشدت قوي‌تر است ، به اين شكل كه مسلمانان انقلابي جهان اسلام (چه شيعه و چه سني)‌ حمله آمريكا و اسرائيل به ايران اسلامي را حمله به جهان اسلام قلمداد مي‌كنند و بدون ترديد يك احساس تكليف  الهي براي پاسخگويي و مقابله در ذهن انقلابيون مسلمان به وجود خواهد آمد و اين چيزي نيست كه جمهوري اسلامي بتواند ازآن ممانعت كند. اين مسُاله اعتقادي است كه دشمنان ، در جريان دفاع مقدس خودمان و همچنين در جريان حمله به كشور عراق آن‌را مشاهده و تجربه كرده‌اند
.

به نظر شما آيا در صورت حمله احتمالي ممكن است در جنوب لبنان، جبهه‌اي عليه رژيم صهيونيستي تشكيل شود؟

 
بله. احتمال اين مساله زياد است. زيرا وجود انگيزه و اعتقاد در بين مسلمانان جنوب لبنان و نيز پيوستگي عقيدتي و آرماني ميان ملت لبنان و ايران، خودبه‌خود نوعي احساس تكليف را براي آنان  ايجاد مي‌كند كه براي مقابله با هر گونه اقدام نظامي دشمن عليه جهان اسلام آمادگي كامل داشته باشند
.

شما در صحبت‌هاي قبلي بحث پراكنده‌‌سازي و استحكام تاسيسات هسته‌اي كشور را مطرح كرديد، رژيم صهيونيستي معتقد است در صورت حمله هوايي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران، حتي اگر نتواند آن را صددرصد نابود كنند، اما روند هسته‌اي شدن جمهوري اسلامي ايران را كُند خواهند كرد. حمله به تاسيسات هسته‌اي عراق و حمله به سوريه تقريبا براساس همين ايده انجام شد و مثلا رژيم صهيونيستي مدعي بود كه در حمله هوايي چندي پيش خود به سوريه، تاسيسات هسته‌اي اين كشور را هدف قرار داده است. احتمال دارد كه آنها با همين هدف و بهانه دست به اقدام نظامي عليه ايران بزنند؟

 
همه مي دانند توانمندي‌هاي موجود در ايران، با ديگر كشورها متفاوت است. با توجه به استقلال و خوداتكايي توانمندي‌هاي موجود در ايران، بسيار بعيد است كه دشمنان بخواهند با هدف كُند كردن اين روند، حمله‌اي عليه ايران انجام دهند.

البته امكان دارد دشمنان بتوانند با اقدام نظامي، اندكي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به تاخير بيندازند، اما مطمئنا اين وقفه بسيار كوتاه خواهد بود. زيرا ايران از لحاظ استقلال ، گستردگي و توانمنديهاي علمي وتخصصي بومي با كشوري مثل عراق يا سوريه بسيار متفاوت است.

در بحث تهديدات نظامي از سوي آمريكا، نوع مقابله و پاسخگويي جمهوري اسلامي ايران با اين كشور به چه شكلي خواهد بود؟

 
نوع مقابله را كه نمي‌توان مطرح كرد. اما مي‌توان گفت كه ما محدوده زماني خودمان را در پاسخگويي، بسيار كوتاه  مي‌دانيم؛ زيرا دامنه اقدام نظامي دشمن را خود به خود محدود مي دانيم و اين دامنه محدود، ما را وامي‌دارد تا در فرصت و فاصله زماني كوتاه پاسخ‌هاي سريع، قاطع و كوبنده بدهيم تا اقدامات ما اثرپذيري خود را داشته باشد بنابراين پاسخگويي به دشمن سريع و در عين حال كوبنده و قاطع و غير قابل تصورخواهد بود تا جبران‌كننده بخشي از خسارت‌هايي كه دشمن به ما وارد مي‌كند باشد و طرح‌هاي ما بر اين اساس برنامه‌ريزي شده است.

اين برنامه ها براساس تهديد اسرائيل طرح شده‌اند يا آمريكا؟ 

ما معتقديم كه اسرائيل خيلي كوچك‌تر از آن است كه بخواهد به تنهايي عليه جمهوري اسلامي ايران اقدامي بكند. بنابراين محور تهديد‌ها آمريكاست. اما اين كشور در اقدام خود قطعا از همراهي رژيم صهيونيستي بهره مي‌برد.

آيا منافع آمريكا و مراكز اين كشور در خليج فارس و عراق و همچنين خود رژيم صهيونيستي جزو اهداف ايران در اقدام متقابل خواهند بود؟

 
ما معتقديم كه آمريكايي‌ها بيش از اسرائيلي‌ها آسيب‌پذيرند و حضور نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه و در اطراف كشور ما بخشي از اين آسيب‌پذيري‌هاست و باعث مي‌شود جمهوري اسلامي ايران خارج از توانمندي‌هاي موشكي، از طرق مختلف بتواند به منافع آمريكا حتي در دوردستها صدمه بزند و اين نكته بازدارنده مهمي است كه آنهابه اين توجه دارند.

قطعا يكي از ابهامات آمريكا كه باعث شده تاكنون دست به اقدام نظامي عليه ايران نزند، اين است كه نسبت به سرنوشت وزمان پايان جنگ اطمينان ندارد و مي‌داند اگر جنگي را شروع كند، هرگز نمي‌تواند هر وقت كه خواست آن را خاتمه دهد. اين نگراني مهمي است كه اين كشور دارد.

در صورتي كه به جمهوري اسلامي ايران حمله شود، آيا پاسخ ايران سياسي و از طريق رجوع به مجامع بين‌المللي است، يا اين كه پاسخ ايران نيز نظامي خواهد بود؟

 
تجربه تاريخي انقلاب اسلامي ايران اين مساله را نشان داده است كه ما هيچ‌گونه اميدي به سازمان‌هاي بين‌المللي براي رسيدن به حقوق خودمان نمي‌توانيم داشته باشيم. البته ما اقدامات ديپلماتيك و سياسي انجام مي‌دهيم، اما اميدي به آنها نداريم؛ چون معمولا اين سازمان‌ها در سيطره كشورهاي سلطه‌طلب هستند و قبل از اين كه بخواهند از ما طرفداري كنند، از دشمنان ما به صورت يكجانبه حمايت مي‌كنند.

بر همين اساس ما محور اقدامات متقابل خودمان را توانمندي‌هاي نظامي و غيرنظامي گسترده قرار مي‌دهيم و با تجربه‌اي كه وجود دارد، خيلي راحت مي‌توانيم امكاناتمان را به‌گونه اي سازماندهي كنيم كه دشمن را در رسيدن به اهدافش ناكام بگذاريم
.

آيا اين احتمال وجود دارد كه جمهوري اسلامي ايران از سلاح نفت در مقابل دشمنان استفاده كند؟

طبيعتأ كشوري كه مورد تهاجم دشمن قرار مي‌گيرد از تمامي ظرفيت وفرصت هاي خود براي رويارويي با دشمن استفاده مي‌كند و با توجه به بحث شاهراه خروج انرژي قطعا اعمال كنترل ايران بر خليج فارس و تنگه هرمز يكي از اقدامات ما خواهد بود و مسلما اگر بين ما و دشمنان فرامنطقه اي ايران درگيري به وجود بيايد، دامنه آن به موضوع نفت كشيده خواهد شد. به دنبال اين اقدام نيز قطعا قيمت نفت بشدت افزايش چشمگيري خواهد يافت و اين از جمله عوامل بازدارنده دشمنان از اقدام نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران است.

اگر آمريكا در حمله احتمالي خود به ايران از خاك كشورهاي منطقه استفاده كند، جمهوري اسلامي ايران چگونه واكنش نشان خواهد داد؟

 
به هر حال اگر حمله از خاك كشوري عليه كشور ديگر انجام شود، كشوري كه مورد تجاوز واقع شده حق دارد به اقدام نظامي دشمن از همان نقطه شروع عمليات، پاسخ دهد. اگر دشمنان غيرمنطقه‌اي و فرامنطقه‌اي از خاك كشورهاي منطقه عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند، ما ملت آن كشورها را مقصر نمي‌دانيم، ولي دولت آن كشورها بايد پاسخگو باشند و اين حق مسلم ماست كه عليه امكانات نظامي و توانمندي‌هاي دشمنان در هر جايي مقابله به مثل كنيم
.

يكي از روش‌هايي كه مدتي است، براي مقابله با دشمنان در دنيا مطرح شده،‌ پدافند غيرعامل است. در اين زمينه چه اقداماتي در سپاه پاسداران صورت گرفته است؟

 
از همان شش، هفت سال پيش كه تهديد نامتقارن آمريكايي‌ها عليه ايران مطرح شد، يكي از راه‌هاي جدي مقابله با آن، اقدامات اساسي پدافند غيرعامل و استفاده از مسلح كردن زمين براي دفاع در برابر تهديدات بود.

 


در همين رابطه، اقدامات خوب و گسترده‌اي در سطح كشور چه در ارتباط با طرح‌هاي دفاعي - امنيتي و چه در ارتباط با تاسيسات حياتي كشور صورت گرفته و خوشبختانه اقدامات گسترده‌اي نيز در دولت انجام شده است. در طول همين چند سال هم اقدامات خوبي انجام گرفته كه مي‌تواند بازدارنده باشد و توانمندي هاي دشمن را خنثي كند
.

تحليل‌هاي مختلفي درباره ماهيت القاعده وجود دارد و بسياري از كارشناسان، اين تشكيلات را زاييده دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا مي‌دانند. شما ماهيت اين گروه تروريستي را چگونه مي‌بينيد؟

 
القاعده را بايد در 2 مقطع بررسي كرد؛ يكي زمان تشكيل اين گروه كه بدون ترديد، خود آمريكايي‌ها به دليل اهدافي كه در افغانستان دنبال مي‌كردند، در تاسيس اين گروه نقش داشتند زيرا زماني كه افغانستان در اشغال شوروي سابق بود، آمريكا به سرمايه‌گذاري‌هاي وسيع و گسترده‌اي براي خارج كردن افغانستان از اشغال شوروي اقدام كرد و يكي از آن سرمايه‌گذاري‌ها نيز تاسيس همين سازمان القاعده بود بنابراين به طور قطع و يقين تاسيس القاعده و پشتيباني‌هاي اوليه از آن از سوي آمريكايي‌ها صورت گرفت ولي اگر ادامه فعاليت اين گروه را بررسي كنيم، مي‌توان اين طور برداشت كرد كه ممكن است كنترل القاعده  در بعضي از مقاطع و موارد از دست آمريكا خارج شده باشد. البته ممكن است در حال حاضر نيز فعاليت‌هاي القاعده از سوي آمريكا هدايت شود و اين مساله‌اي است كه به طور قطعي نمي‌توان درباره آن اظهار نظر كرد


اما بسياري از فعاليت‌هاي آن در جهت منافع آمريكاست. اين طور نيست؟ 

البته مي توان گفت كه آمريكايي‌ها از اين اقدامات در جهت منافع خود بهره‌برداري‌هاي سياسي مي‌كنند و همان‌طور كه شاهد بوده‌ايم اين بهره‌برداري‌ها عمدتا در جهت ضربه زدن به كليت اسلام است، البته اقدامات سازمان القاعده از ديدگاه اسلام و مذهب تشيع مورد تاييد نيست

بعضي موارد توافق‌نامه امنيتي عراق و آمريكا مي‌تواند تهديدي براي ايران باشد از آن جمله، استفاده آمريكا از خاك عراق عليه كشورهاي همسايه است، پيش‌بيني شما درباره آينده اين توافق‌نامه چيست؟

سابقه تاريخي عراق نشان مي‌دهد، اين كشور زير بار پذيرش يك قدرت خارجي نمي‌رود آمريكايي‌ها به هر حال با هدف ظاهري از بين بردن حزب بعث و صدام وارد منطقه و عراق شدند و اين مساله‌اي بود كه در ابتدا خود مردم عراق نيز تا حدودي آن را مي‌خواستند.

فلذا آمريكايي‌ها هم به اشتباه تصور كردند، همين مساله باعث مي‌شود مردم عراق در آينده، سلطه نيروهاي آمريكايي را در عراق بپذيرند اما مخالفت‌هاي مردم عراق از همان روزهاي اول حمله آمريكا نشان داد كه اين فرض آمريكايي‌ها غلط بوده است.

توافق‌نامه امنيتي آمريكا وعراق نيز  كه به نوعي حضور دائمي نيروهاي آمريكا در عراق را تضمين مي‌كند  بدون ترديد مورد پذيرش مردم عراق و رهبران سياسي و مذهبي اين كشور واقع نخواهد شد و حركت‌ها و مخالفت‌هاي اخيرهم مويد همين امر بود. به نظر مي‌رسد همانند ساير مواردي كه به دليل مخالفت‌هاي مردم عراق، آمريكايي‌ها مجبور به عقب‌نشيني شدند، در اين مورد هم آمريكا راهي جز عقب‌نشيني نداشته باشد.

آيا بسيج به عنوان بازوي نظامي سپاه به فعاليت ادامه خواهد داد يا بر مباحث فرهنگي متمركز خواهد شد؟

 
در شرايط عادي ممكن است  بعضي از فعاليت‌هاي بسيج از جمله ايست بازرسي را انجام ندهيم، اما اين باعث نمي‌شود كه بسيج ماموريت اصلي خود در زمينه‌هاي امنيتي و دفاعي را انجام ندهد و اين به‌ هيچ وجه قابل قبول نيست. يعني بسيج در صحنه دفاع از انقلاب و كشور در ابعاد نظامي، امنيتي، فرهنگي و اجتماعي در همه ابعاد حضور خواهد داشت؛ ولي برنامه‌ها و نوع آمادگي‌هاي بسيج در مقاطع زماني مختلف، متفاوت است. البته بسيج از اقشار مختلف تشكيل شده است و سازماندهي آن در ابعاد مختلف با توجه به ذائقه‌هاي گوناگون فرق مي‌كند.

مثلا برخي از بسيجي‌ها براي اقدامات دفاعي، آمادگي بيشتري دارند كه براي فعاليت در همين موارد سازماندهي مي‌شوند و به همين ترتيب عده‌اي در اقدامات امنيتي و عده‌اي در فعاليت‌هاي فرهنگي ، اجتماعي و علمي سازماندهي مي‌شوند.

صحبت‌هاي اخير شما در سازمان قضايي نيروهاي مسلح باعث ايجاد شبهه‌هايي در مورد آمادگي نيروهاي مسلح شده است. در اين خصوص و درباره آمادگي نيروهاي مسلح توضيح دهيد.

ما معتقديم كه نبايد هيچ موقع  خودمان را در وضعيت ايده‌آل بدانيم و بايد همواره تلاش كنيم تا با ارتقاي آمادگي خود نسبت به روز قبل وضعيت مطلوب‌تري داشته باشيم.

اين مساله رمز پيروزي هر سازماني از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. صحبتي كه من  اخيراً راجع به آمادگي‌هاي نيروهاي مسلح مطرح كردم، اين بود كه ما آمادگي‌هاي موجود خودمان را بايد تا حد ممكن افزايش داده و بالا ببريم. هم اكنون آمادگي هاي دفاعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اعم از سپاه ،ارتش و بسيج براي مقابله با هر نوع تهديد نظامي در حد قابل قبولي قرار دارد ،لكن در حد ايده آل نيست. لذا بايد تلاش كنيم هر روز به حد ايده آل آن نزديكتر شويم .

همان طور كه اشاره كردم در بحث مقابله با دشمن و در نبرد نامتقارن، تنها آمادگي‌هاي مادي مدنظر نيست، بلكه آمادگي هاي روحي  رواني ،انگيزه‌اي و اعتقادي بسيار تعيين‌كننده و مهم تر هستند و ما معتقديم اتكاي اصلي ما بايد بر قدرت معنوي نيروهايمان باشد.

به هر حال در اين زمينه ما هر چه تلاش كنيم، باز هم كم است و بر همين اساس بايد اقدامات خودمان را بيشتر توسعه دهيم.

شما اخيرا بازديدي از ناوگان دريايي خليج فارس داشتيد، ميزان آمادگي آنها را در چه حدي ارزيابي مي‌كنيد؟

با توجه به گذشته نيروي دريايي سپاه و درگيري‌هاي مستقيمي كه با دشمنان فرا منطقه‌اي داشته است، روحيه خيلي خوبي در ميان نيروهاي رزمنده اعم از بسيجيان سازماندهي شده و همچنين پاسداران جواني كه در شناورها و بخش‌هاي موشكي مستقر هستند،وجود دارد.

نكته ديگر اينكه با توجه به سواحل طولاني جمهوري اسلامي ايران در خليج فارس، درياي عمان و تنگه هرمز توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران به حدي است كه چنانچه تهديدات دشمن بصورت نظامي عملي گردد به طور قطع در اين آبراه حياتي نه تنها دشمن متجاوز ، بلكه همه كساني كه اين تجاوز  را همراهي ويا تأييد كنند متضرر خواهند شد.

اكنون آمادگي دفاعي و  تهاجمي ناوگان دريايي خليج فارس در بالاترين سطح قرار دارد واين اطمينان وجود دارد كه نيروهاي رزمنده در اين منطقه به خوبي از منافع و امنيت ملي جمهوري اسلامي دفاع كنند بنابراين مي‌توان اميدوار بود كه پاسخگويي قابل قبولي به تهديدات نظامي انجام خواهد شد.

سوال پاياني ما در مورد مسايل داخلي است.  اقدامات دولت در راستاي عدالت محوري را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

دولت نهم  جهتگيري خوبي را در راستاي عدالت محوري اتخاذ كرد و در اين راستا اقداماتي را هم انجام داده است البته موانع بر سر راه دولت هم براي از بين بردن بي عدالتي ها و اختلافات شديد طبقاتي وجود دارد . به هر حال شرايط موجود شرايط ايده‌آلي از نظر اسلام نيست و قطعا كسي نمي‌تواند ادعا كند كه  وضعيت كنوني ما به طور كامل در شرايط عادلانه‌اي قرار دارد

 

  رژيم صهيونيستي اخيرا مانوري را با بيش از يكصد فروند هواپيماي جنگي در شرق درياي مديترانه اجرا كرد كه امريكايي‌ها نيز در آن شركت داشتند. با توجه به ويژگي‌هاي اين رزمايش از جمله بعد فاصله، عمليات سوختگيري انجام شده و مقابله با سيستم‌هاي پدافندي كه مشابه آنها در جمهوري اسلامي ايران است ، بسياري از تحليلگران اين رزمايش را تمريني براي حمله رژيم صهيونيستي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران مي‌دانند.

اما ما چند سالي است كه خودمان را براي مقابله با تهديدات احتمالي آماده كرده‌ايم. البته من نمي‌توانم به نوع آمادگي‌هايمان اشاره كنم، اما به همين مقدار بسنده مي‌كنم كه توانمندي‌اي كه ما براي از بين بردن و يا خنثي كردن قدرت تكنولوژي و برتري هوايي و الكترونيكي و اطلاعاتي دشمن داريم، صرفأ توانمندي مادي نيست، بلكه ابتكار، خلاقيت،توانمندي هاي تكنيكي و تخصصي همراه با ايمان نيروها، توانمندي‌هاي ويژه اي را براي جمهوري اسلامي ايران به وجود مي‌آورد كه ما از آنها تحت عنوان توانمندي‌هاي نامتقارن و يا شيوه‌هاي مقابله در نبرد ناهمتراز با دشمن ياد مي‌كنيم و اين اقدامات در تمام زمينه‌ها، حتي در پدافند هوايي و دفاع از آسمان كشور مي‌تواند انجام شود و تجربه اين را نشان داده است. اين تجربه‌ها اگرچه محدود است، اما با توجه به همان‌ تجربيات برنامه‌ريزي‌هايي شده است كه آماده اجرا مي باشد و البته قابل بيان هم نيست.

 

آیت الله رفسنجانی: اسرائیل در قد و قواره تهدید ایران نیست

 

۸ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۰۶ , ۲۱
خبرگزاري انتخاب : رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران تهديدات رژيم در باره حمله نظامي به تهران را بخشي از جنگ رواني عليه ايران دانست و تصريح کرد اگر رژيم صهيونيستي مرتکب چنين جنايتي شود ؛ او را پشيمان خواهيم کرد .

به گزارش انتخاب به نقل از الجزيره، آیت الله هاشمي رفسنجاني درگفتگويي اختصاصي با اين شبکه که قراراست به زودي مشروح ان پخش شود افزود:اسرائيل از چنين اقدامي پشيمان خواهد شد زيرا پاسخ ايران شديد و سرنوشت ساز خواهدبود.

وي گفت: اسرائيل کوچکتر از ان است که توانايي چنين ادعايي را داشته باشد و اين تهديد حتي فراتر از قدرت آن است.
 

آیت الله هاشمي رفسنجاني افزود: ما بعيد مي دانيم اسرائيل مرتکب اين اشتباه بزرگ شود ولي با اينحال اگر فرض کنيم به چنين اقدامي هم دست بزند ومرتکب چنين عمل احمقانه اي شود من مطمئن هستم اسرائيلي ها از اينکار خود پشيمان خواهند شد وايران حرف اول قدرت وپيروزي را درميدان جنگ خواهد زد.

وی افزود طبعا" من نمي خواهم به جزئيات کاري که ما انجام خواهيم داد اشاره کنم اما حتي يک لحظه هم دراتخاذ تصميم سياسي وراهبردي خود درنگ نخواهيم کرد وپاسخ بسيار شديد نظامي وعملي خود را در ميدان به هرگونه عمليات نظامي اسرائيل خواهيم داد.

 

ایران: آمریکا در کشورمان بوسیله تروریست ها دخالت میکند

 

۷ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۱۷ , ۱۵
خبرگزاري انتخاب :

روزنامه لس انجلس تايمز در مصاحبه اختصاصي با سخنگوي وزرات خارجه ايران مناقشات موجود بين تهران-واشنگتن را ارزيابي کرد.

به گزارش انتخاب، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت نوشت به رغم اظهار نظر هاي بي وقفه درباره جنگ، مسئولان امريکا به منظور پشت سر گذاشتن خصومت بين واشنگتن و تهران، تلاش کرده اند به مردم ايران نزديک شوند. اما مسئولان ايراني نيز با جلب نظر مردم عادي خاورميانه و نيز به مقياس کمتر از امريکايي ها، سرگرم تهاجمي ديپلماتيک بوده اند.

محمد علي حسيني سخنگوي وزارت خارجه ايران که به داشتن چهره اراسته و رفتار مودبانه و دوستانه اش با رسانه ها معروف است، به عنوان چهره علني بازگو کننده سياست هاي دولت خود ظاهر شده است.

وي در مصاحبه طولاني رامين مستقيم از لس انجلس تايمز با وي که روز چهارشنبه در دفترش صورت گرفت،‌امريکايي ها را مردمي صلح طلب توصيف کرد که از "جنگ و خشونت" بيزارند و از اشتباهات مسئولان خود رنج مي برند.

وي گفت بر اين باور است که فشارهاي اقتصادي، تنگناهاي نظامي در عراق و افغانستان و افکار عمومي امريکا مانع بروز جنگ بين ايران و امريکا مي شود. وي گفت: "امريکا و رژيم صهيونيستي با توجه به بحران هاي فزاينده اقتصادي، سياسي، امنيتي و نظامي که در ان گرفتار هستند،‌ از نظر منطقي در موقعيتي نيستند که بتوانند هزينه بحران گسترده و دامنه دار ديگري را تحمل کنند.

وي ادامه داد افکار عمومي دنيا به (جرج) بوش (رئيس جمهوري امريکا) اجازه نخواهد داد مصايب و فجايعي را که پيش از اين به کشورهاي منطقه و مردم امريکا تحميل کرده است، شدت ببخشد. امروز نتايج نظرسنجي هايي که در بين نخبگان، انديشمندان و به ميزان گسترده در بين مردم امريکا انجام شده است، نشان مي دهد انها از خشونت، درگيري ها و اشوب هاي بيشتر بيزارند. اين نظرسنجي ها مبين اين است که امريکايي ها خواهان صلح، ثبات و امنيتي واقعي هستند.سخنگوي وزارت خارجه ايران هشدار داد اگر جنگي عليه جمهوري اسلامي ايران دربگيرد، ان جنگ درگيري خارج از کنترل با نتايجي غير قابل پيش بيني خواهد بود. بنابراين هرکسي با کمترين منطق و شعور سياسي ورود به چنين مسيري را بر نمي تابد.

حسيني چهل و هفت ساله يک فيزيکدان تجربي و ديپلماتي حرفه اي است. وي متولد تهران است و پيش از انکه بيست سال پيش به وزارت خارجه ايران بپيوندد ، در هند تحصيل کرده و داراي سه فرزند است. حسيني در مصاحبه اي مفصل و اختصاصي درباره برنامه هسته اي ايران، روابط با امريکا و اوضاع اشفته عراق،‌ افغانستان، لبنان و اراضي فلسطيني که به حوزه هايي مورد مناقشه در جنگ سرد بين واشنگتن و تهران تبديل شده است، شرکت کرد.

لس انجلس تايمز در ادامه نوشت برخي از پاسخ هاي حسيني صريح بود. وي زماني که سوال شد چرا ايران برنامه بحث انگيز غني سازي اورانيوم خود را موقتا براي فرونشاندن نگراني هاي جهان و تقويت موضع ديپلماتيک خود به حال تعليق در نمي اورد، گفت ايران "تا کنون کاملا به تعهدات بين المللي و حقوقي خود عمل کرده است و اين امر موضع ديپلماتيک ما را توجيه مي کند."

اما او در پرداختن به مواضع ايران در خصوص پاره اي مسايل نظير بسته پيشنهادي و پيشنهادي هاي متقابل ان، که ايران و قدرت هاي جهاني براي اغاز گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران مطرح کرده اند، معمولا بيشتر به حاشيه پرداخت.

از وي سوال شد ايا شما پيشنهاد "توقف در مقابل توقف" اروپا را که در ان ايران به متوقف کردن توسعه سانتريفوژهاي اورانيوم خود در ازاي توقف صدور تحريم هاي بيشتر عليه ان در زمان گفت وگوها فراخوانده شده است، بررسي مي کنيد؟ و چرا؟

حسيني گفت: "هم بسته پيشنهادي گروه پنج به علاوه يک و هم بسته پيشنهادي ايران به طور کلي داراي بندهاي باارزشي است. اگر ما روي زمينه هاي مشترکي که در هر دو بسته وجود دارد تمرکز کنيم، مي توانيم گفت و گويي بسيار جدي را اغاز کنيم. اگر ديپلماسي بتواند اين مشترکات را تعميق و تقويت کند، و سازوکاري را به سمت مذاکراتي مبتني بر اعتماد سازي ايجاد کند، بي ترديد اين مذاکرات به برقراري صلح و ثبات در جهان کمک خواهد کرد. در غير اين صورت پيش شرط هايي گمراه کننده و بيهوده تا حدودي اتلاف وقت خواهد بود و نمي تواند به حل هيچ مشکلي کمک کند. علاوه بر اين چنين چيزي {توقف در مقابل توقف} در بسته پيشنهادي درج نشده است.

از سخنگوي وزارت خارجه ايران سوال شد، علت اين شتاب در مهارت يافتن در غني سازي اورانيوم چيست؟ ايا اينطور نيست که اکثر تلاش هاي علمي از روندي تدريجي و ارام برخوردارند؟

حسيني: "شما مي دانيد که انرژي يکي از ستون هاي توسعه هر کشوري است. بدون بهره برداري از ان هيچ بختي براي توسعه و خودکفايي در هيچ يک از بخش هاي يک کشور وجود ندارد. اکثر منابع انرژي در جهان سوخت هاي فسيلي هستند و اين اجماعي کلي وجود دارد که اين سوخت ها تجديد پذير نيستند و رو به اتمام هستند. بنابراين بشر در پي منابع جديد انرژي است. انرژي هسته اي پاک و ارزان است و کارشناسان محيط زيست اذعان دارند که اين انرژي از نظر الاينده نبودن بهترين منبع انرژي است.بسياري از کشورهاي غربي سال ها از اين انرژي استفاده کرده اند. مثلا در فرانسه هشتاد درصد کل انرژي مصرفي از نيروگاه هاي هسته اي تامين مي شود. انگليس و امريکا و ديگر کشورها نيز تقريبا وضعي مشابه دارند. اين کشورها قطعا چند دهه پيش به اين نتيجه رسيده اند که انرژي هسته اي بهترين گزينه است.

حالا که ما اين روند را اغاز کرده ايم، شما مي گوييد که ما در شتاب هستيم؟ برعکس ما عقب مانده ايم و با تاخير اينکار را انجام مي دهيم.چرا پنجاه سال قبل- در سال 1957 و در زمان نظام سلطنتي ديکتاتوري ايران- امريکا انرژي هسته اي را براي ايران پيشنهاد کرد؟ انها پيشنهاد چندين نيروگاه برق هسته اي را مطرح کردند. کشورهاي بزرگ اروپايي از اين طرح امريکا استقبال و ساخت يکي از انها را در بوشهر اغاز کردند. اما همان کشورها در دوران پس از انقلاب به تعهدات خود وفادار نماندند. انها يکي پس از ديگري ايران را رها کردند در حاليکه کار ساخت ان نيروگاه به پايان نرسيده بود. اين مسئله هزينه هايي کمر شکن را براي ملت ايران برجا گذاشت.

اساسا چرا ما بايد در روي زمين خود را از اين حق قانوني در چارچوب پيمان منع توليد و تکثير تسليحات هسته اي که کاملا مطابق با ان عمل مي کنيم، محروم سازيم يا استفاده از حقوقمان را به تاخير بيندازيم؟ چه منطق حقوقي يا قانوني براي حمايت از اين بحث برخي کشورها وجود دارد؟چرا برخي کشورها به شکلي غير قانوني حقوق بيشتري براي خود قائل هستند و فشارهاي مختلفي را بر ديگر کشورها وارد مي کنند و انها را از حقوق انکارناپذيرشان محروم مي سازند؟

سخنگوي وزارت خارجه ايران در ادامه مصاحبه اختصاصي روزنامه لس انجلس تايمز درباره برنامه هسته اي اين کشور گفت فعاليت هاي هسته اي در يک برنامه چشم انداز بيست ساله در جريان است.

حسيني افزود طبيعي است که همه اهداف اين چشم انداز بيست ساله يک شبه حاصل نمي شود. رويکردهاي غلط برخي قدرت ها وجهه ملت ايران را خدشه دار کرده و ابهاماتي را به زيان مردم ان ايجاد کرده است. ملت ايران در شکل گيري تمدن بشري سهم خود را داشته است و به حفظ اين نقش ادامه خواهد داد. فناوري هسته اي بخش و جزئي از نقشه راه علمي جامع ايران است. ملت ايران در سال هاي اخير دستاوردهاي بزرگي را در فناوري هاي پيشرفته داشته است که از ان جمله مي توان به علوم پزشکي، ژنتيک، شبيه سازي، ريزفناوري، هوا فضا، ارتباطات مخابراتي الکترونيکي، انرژي خورشيدي، هوانوردي و غيره اشاره کرد. همه اين دستاوردها براي ملت ايران سودمند است.

لس انجلس تايمز از حسيني سوال کرد ايران مي گويد امريکا و متحدانش در پشت تلاش هايي براي خرابکاري و ايجاد وحشت در ايران هستند. ايا شما مي توانيد شواهدي ارائه دهيد که اين ادعا را تقويت کند؟

حسيني گفت "مدارک در اين باره متعدد است و فقط کافي است به اظهارات رسمي مسئولان امريکايي در رسانه هايشان توجه کنيد. تصويب علني بودجه اي براي دخالت در امور داخلي ايران در کنگره امريکا، هدايت بمب گذاري در شيراز، حمايت از گروه تروريستي و خطرناک جندالله که به سرقت و قاچاق مواد مخدر شهرت دارد و برخي از اعضاي ان تحت پيگرد مسئولان قضايي ايران و پاکستان قرار دارند، از اين جمله است.

وي افزود به برنامه شبکه تلويزيوني اي بي سي نگاه کنيد که علنا با عبدالملک ريگي سرکرده گروه تروريستي جندالله مصاحبه مي کند و گروه تروريستي منافقين{نامي که مسئولان جمهوري اسلامي ايران به سازمان مجاهدين خلق نهاده اند}، که در فهرست تروريستي کشورهاي غربي به ويژه امريکا قرار دارد، اکنون تحت حمايت سربازان امريکايي در عراق فعال هستند.

لس انجلس تايمز از حسيني پرسيد دولت ايران افزايش ناارامي هاي اخير در افغانستان را چطور ارزيابي مي کند؟

وي گفت: "علت اينکه ما اکنون با افغانستاني مواجه هستيم که ناارامي هاي ان در حال افزايش است، نتيجه اشتباه اشغالگران تحت رهبري امريکا و انگليس است. انها بايد براي اشتباهاتشان سرزنش شوند. من مي توانم به برخي عوامل اشاره کنم. نخستين عامل اين است که اشغالگران توجه کافي به شرايط و واقعيات پيچيده جامعه افغانستان ندارند.

علت دوم انتقال کند قدرت و اقتدار به دولت افغانستان است و ادامه دخالت اشغالگران در امور داخلي اين کشور به حدي است که مانع اقدام کامل دولت ان به اجراي اختيارات خود در برقراري نظم و قانون مي شود. رويکرد نظامي گرايانه سربازان امريکايي نيز به دولت افغانستان اجازه چنين امري را نمي دهد. همچنين مذاکرات و تماس هاي مخفيانه برخي کشورهاي غربي با باندهاي تروريست و قاچاقچيان مواد مخدر در افغانستان اقتدار دولت مرکزي اين کشور را تضعيف کرده است. در حال حاضر زمام امور کاملا در دست دولت افغانستان نيست.

سخنگوي وزارت خارجه ايران گفت ما سال ها به اين نکته اشاره کرده ايم که قاچاق مواد مخدر و تروريسم دو روي يک سکه اند. تضعيف يک طرف موجب تضعيف طرف ديگر مي شود. تقويت يک رو به تقويت روي ديگر مي انجامد. وقتي ما با افغانستاني مواجه هستيم که قاچاق غير قانوني مواد مخدر در ان چندين برابر بيش از زمان قبل از حمله امريکا به اين کشور شده است، فقط مي توانيم نتيجه گيري کنيم که گروه هاي تروريستي هم به همين ترتيب قوي تر شده اند.

زماني که برخي کشورهاي غربي در پايتخت هاي خود سرگرم مذاکره با گروه هاي تروريستي افغان هستند تا انها را به تقسيم قدرت با دولت افغانستان متقاعد کنند، به اين نتيجه مي رسيم که افراط گرايان در اين کشور فضاي بيشتري براي شيطنت هاي بيشتر مي يابند.

خبرنگار لس انجلس تايمز در ادامه مصاحبه اختصاصي خود با محمد حسيني سخنگوي وزارت خارجه ايران از وي سوال کرد مسئولان عراقي اغلب مي گويند خواهان روابط بهتري بين ايران و امريکا هستند. دولت عراق چه گام هايي براي بهتر ساختن جو موجود بين تهران و واشنگتن برداشته است؟

حسيني پاسخ داد: "روابط و ارتباطات بين دو کشور بر اساس خواست و تصميمات دو کشور است و طرف هاي سوم به ندرت مي توانند نقشي در روابط دو جانبه بازي کنند. نقش ايران در حمايت از دولت مالکي (نخست وزير عراق) و حمايت از روند مردم سالارانه تشکيل دولت (در عراق) قابل ملاحظه است و ما به مشارکت خود در ارتقا امنيت و ثبات در عراق ادامه مي دهيم و به ان متعهد هستيم."

خبرنگار لس انجلس تايمزگفت ايران اغلب مي گويد خواهان بهبود اوضاع امنيتي عراق است. ايران چه قدم هايي در اين مسير برداشته شده است؟

حسيني در پاسخ گفت جمهوري اسلامي ايران ارتباطات گسترده با همه گروه هاي سياسي و جناح هاي مذهبي شيعه و سني دارد. اين روابط و تماس ها بسيار مستحکم و خلل ناپذير است. انها بر اساس مذهب،‌ فرهنگ و روابط تاريخي و منافع مشترک است و همواره رو به افزايش و بهتر شدن بوده است. شما مي دانيد که ايران نقشي چشمگير در حمايت از دولت حاضر در عراق دارد. ما به ثبات و امنيت عراق به عنوان ثبات و امنيت خود و منطقه مي نگريم. بهترين و انکارناپذيرترين مدرکي که اثبات مي کند ما به برقراري امنيت در عراق کمک مي کنيم اين است که به گفته کارشناسان ما امن ترين مرزها را با عراق داريم."

خبرنگار لس انجلس تايمز در ادامه پرسيد: " در خصوص لبنان، منوچهر متکي وزير خارجه ايران گفت اين کشور نقشي اساسي در کنار هم قرار دادن دو طرف در دوحه قطر ايفا کرده است. ايا مي توانيد درباره جزئيات انچه رخ داد،‌ توضيحاتي بدهيد؟"

حسيني در پاسخ گفت : "نقش جمهوري اسلامي ايران درخصوص تحولات لبنان همواره مبتني بر نزديک ساختن گروه هاي لبناني و تشويق انها به دستيابي به وحدت نظر و توافق بوده است. در نشست دوحه ديپلماسي جمهوري اسلامي در حمايت از گفت وگو و متقاعد ساختن دو طرف به خروج از بحران، فعال بود. در اين خصوص جمهوري اسلامي بر تعيين رئيس جمهور براي لبنان و مشارکت در اجراي سازوکاري براي تعيين ان تاکيد داشت. همه طرف ها اذعان داشتند که نقش ايران در موفقيت نشست دوحه قابل ملاحظه بود.ايران گفت و گوهاي نزديکي با مسئولان قطري داشت که متقابلا نقش انها نيز بسيار مهم بود. مسئولان قطري ميزبانان خوبي براي گروه هاي لبناني بودند و ايران تماس نزديکي با مسئولان قطري داشت. ما همچنين با گروه هاي لبناني گفت و گو کرديم تا مواضع انها را به هم نزديک کنيم و انها را به گفت وگو با يکديگر برانگيزيم."

خبرنگار لس انجلس تايمز پرسيد: ‌"درباره سوريه، اسرائيل در تلاش است دمشق را به سمت دور شدن از همکاري با ايران سوق دهد. ايا دولت ايران از اين مسئله بيم دارد؟"

حسيني در پاسخ گفت : "ما از هر موفقيت سوريه در بازپس گرفتن اراضي يا حقوق خود از غاصبان استقبال مي کنيم. روابط ايران و سوريه بر اساس منافع مسلم بين دو کشور و احترام متقابل و منافع مشترک است. از نظر ما هيچ رخداد حاشيه اي نمي تواند بر اين روابط و ارتباطات قوي دو کشور تاثير بگذارد. مسئله اين روابط قوي مشخصا در مواضع دو کشور اشکار است. تلاش ديگر کشورها براي تضعيف روابط ايران-سوريه بي ثمر خواهد بود."

لس انجلس تايمز اين سوال را مطرح کرد که درباره حماس، اسرائيل اخيرا خصومت هاي بي وقفه اي را عليه اين گروه اغاز کرده است. ايا دولت ايران از اين اتش بس شکننده حمايت مي کند؟ که حسيني در پاسخ گفت از نظر ما لغو محاصره نوار غزه نتيجه مقاومت و پايداري فلسطينيان ستمديده براي ازادسازي سرزمينشان از دست اشغالگران است و همچنين نتيجه تضعيف شديد موقعيت رژيم صهيونيستي در حال حاضر است. به هر حال فلسطينيان از هر نظر مي توانند به حقوق مشروع خود دست يابند و رنج و مصائب خود را کاهش دهند و مي توانند از امنيت و رفاهي همچون ديگر ملت ها بهره مند باشند، ما از خواسته هاي قانوني و مشروع انها حمايت مي کنيم.

اين خبرنگار گفت : "نقاط قوت سياست خارجي ايران کدام است؟ ايران در سياست خارجي خود چه کاري را مي تواند بهتر انجام دهد و چه کاري را بايد بهتر انجام دهد؟"

حسيني در پاسخ گفت : "اهداف راهبردي ما در سياست خارجي عبارتند از تنوع جغرافيايي بخشيدن به روابط خارجي خود، مشارکت فعالانه در اجتماعات منطقه اي و بين المللي، اثرگذاري مثبت بر حل مناقشات و تنش هاي منطقه اي، هموار سازي راه براي ارتقا صادرات غير نفتي و صدور خدمات و دانش فني و مهندسي، تمرکز مشخص بر ايرانيان خارج از وطن و ارزيابي ظرفيت هاي انها، تشکيل گروه هاي دوستي بين پارلماني و به جريان انداختن همکاري هاي فرهنگي و رسانه اي.

وي افزود در سال هاي اخير واقعيات نشان داده است به رغم تلاش برخي کشورها براي ناديده گرفتن جمهوري اسلامي، نقش کشورمان در حفظ امنيت و کاهش بحران ها در خاورميانه و خليج فارس حياتي و مهم است.

جمهوري اسلامي ايران با توجه به موقعيت ژئواستراتژيکي، پتانسيل اقتصادي بکر، منابع انساني فعال، پويا و با نشاط، قرابت فرهنگي و ايدئولوژيکي اش با کشورهاي همسايه و روابط دوستانه اي که با کشورهاي منطقه دارد، از موقعيتي بي نظير در منطقه برخوردار است که مي تواند به صلح و ثبات و همکاري هاي منطقه اي و بين المللي خدمت کند.

خوشبختانه ما در ساختار سياست خارجي خود براي دنبال کردن اهداف مذکور از ظرفيت کافي برخوردار هستيم. اکنون ما به دانش، تجربه و توانمندي هاي کافي براي برنامه ريزي و اجراي گفت و گوهاي ديپلماتيک با استانداردهايي بسيار بالا بهره منديم."

خبرنگار لوس انجلس تايمز پرسيد: "در فعاليت روزانه شما چه مسئله اي الويت دارد؟ خاورميانه، عراق يا مسئله هسته اي؟"

حسيني در پاسخ به اين سوال گفت : "عمدتا بررسي اين بسته پيشنهادي و بسته پيشنهادي ما و مسايل هسته اي از موضوعاتي هستند که ما به عنوان ديپلمات اين روزها به بررسي انها مشغول هستيم."

اين خبرنگار سوال کرد: "نظر شما درباره اينکه بخش حفظ منافع امريکا در تهران، روزي فعال شود، چيست؟"

حسيني در حالي که مي خنديد گفت: "شما خيلي تند مي رويد. من نمي دانم اين مسئله جدي است يا نه، ما رسما گفتيم اگر چنين درخواستي باشد، ما ان را بررسي خواهيم کرد."

خبرنگار لوس انجلس تايمز در پايان پرسيد: "مي توانيد تصور کنيد صف درخواست رواديد چقدر طولاني خواهد بود؟"

محمد حسيني همچنان با خنده پاسخ داد: "عجله نکيند، تند نرويد."

آیت الله رفسنجانی خطاب به غرب: کوچک تر از آن هستيد که بخواهيد ما را تشويق يا تنبيه کنيد

 

۷ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۵۶ , ۱۴
خبرگزاري انتخاب :

نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئیس مجلس خبرگان رهبری با حضور مردم خداجو در دانشگاه تهران اقامه شد . آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران خطاب به غرب گفت: شما کوچک تر از آن هستيد که بخواهيد ايران را تشويق يا تنبيه کنيد.

به گزارش انتخاب، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به تحرک اخير اروپا و امريکا در خصوص مسئله هسته اي کشورمان خطاب به آنها گفت: شما کوچک تر از آن هستيد که بخواهيد ايران را تشويق يا تنبيه کنيد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اقدام گستاخانه اتحاديه اروپا براي مسدود کردن حساب هاي بانک ملي ايران افزود: امريکا نيز براي فشار آوردن به ايران قطعنامه و لايحه به مجلس سنا و نمايندگان برده است و نمايندگان هشت کشور صنعتي هم در اجلاس اخير خود در ژاپن با امريکا همراهي کرده اند، اما ما بارها نصيحت کرده ايم که اين ادبيات به نفع شما نيست، شما با کشوري باسابقه مواجهيد.

وي اضافه کرد: با ادبيات درست، مذاکره و شنيدن استدلال مي توان مسئله را حل کرد اما راهي که شما مي رويد خودتان، منطقه و ايران را به زحمت مي اندازيد در حالي که ايران کشوري است که به صراحت اعلام کرده که در پي منافع صلح آميز هسته اي و آماده مذاکره است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به امريکا و اروپا گفت: بهتر است دست از اين رويه خود برداريد.


 

سردار باقرزاده از حفر 320 هزار قبر برای سربازان متجاوز در نقاط مرزی کشور خبر داد

 

 

۹ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۰۹ , ۱۶
خبرگزاري انتخاب :

فرمانده كميته جستجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اينكه به طور متوسط در هر استان مرزي كشور بين 15 الي 20 هزار قبر براي سربازان دشمن متجاوز حفر خواهد شد، افزود: ‌پيش‌بيني شده است تا در مجموع 320 هزار قبر براي متجاوزان آماده شود.

به گزارش خبرنگار امور دفاعی انتخاب از بنياد حفظ آثار ورارزشهاي دفاع مقدس، سردار ميرفيصل باقرزاده فرمانده كميته جستجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح اظهار داشت: در اجراي مواد كنوانسيون ژنو و پروتكل‌هاي الحاقي و همچنين ديگر دستورالعمل‌ها و مقررات بين‌المللي مربوط به نحوه همكاري دولت‌ها با كميته بين‌المللي صليب سرخ در شرايط جنگ و نبردهاي مسلحانه، تمهيدات لازم براي تدفين اجساد سربازان متجاوز دشمن درنظر گرفته شده است.

سردار باقرزاده اظهار داشت: به منظور حفظ تماميت جسمي و كرامت كشته شدگان دشمن و پيشگيري از مفقوديت بلند مدت آنان ترتيبي اتخاذ شده است تا با حفر قبور كافي در مناطق مرزي و با نقاط مرزي نزديك به خطوط نبرد توسط گروه‌هاي داوطلب مردمي، عمليات تدفين اجساد سربازان دشمن به خوبي و در كمترين فرصت ممكن انجام گيرد.

وي در همين رابطه اظهار داشت: ‌پيش‌بيني شده است تا به طور متوسط در هر استان مرزي كشور بين 15 الي 20 هزار قبر حفر و در مجموع 320 هزار قبر آماده شود تا از اين طريق امكان تدفين همزمان كشته شدگان متجاوزين وجود داشته باشد و چنانچه شرايط تعجيلي و اضطراري به وجود آيد اين كار با كندن كانال به صورت انبوه و دسته جمعي خواهد گرفت.

فرمانده كميته جستجوي مفقودين كشورمان، سرعت عمل در اين كار را لازمه مراقبت‌هاي بهداشتي، پيشگيري از بيماري‌ها و حفاظت از محيط زيست دانست و بر لزوم همكاري دستگاه‌هايي چون هلال احمر، شهرداري‌ها و سازمان محيط زيست تاكيد كرد و از گروه‌هاي داوطلب مردمي بويژه كارگران، كشاورزان و جوانان درخواست نمود كميته جستجوي مفقودين را در حفر قبور سربازان متجاوز ياري دهند.

باقرزاده اين اقدام جمهوري اسلامي ايران را يك رويكرد مشاركت جويانه در برابر مقررات بين‌المللي و دستورالعمل‌هاي صليب سرخ دانست كه با مشاركت مردم مناطق مرزي كشورمان قابليت تحكيم محلي نيز پيدا مي‌نمايد.

اين مقام مسئول اطمينان داد:‌ در تلاش هستيم تا با اقدامات پيشگيرانه،گام مفيدي براي كاهش رنج‌ها و آلام خانواده‌هاي آن گروه از سربازاني كه در تجاوز احتمالي به كشورمان به هلاكت مي‌رسند برداريم و نگذاريم تجربه تلخ و طولاني جنگ ويتنام تكرار شود.

وي در عين حال اظهار اميدواري كرد كه جامعه بين‌الملل به وظايف خود در حوزه رسيدگي به امور قربانيان جنگي عمل كند و با تقويت كميته جستجوي مفقودين جمهوري اسلامي ايران از اقدامات غير نتفاعي اين كميته براي تدفين اجساد سربازان كشور متجاوز حمايت نمايد.

سردار باقرزاده در پايان يادآور شد: در تلاش هستيم تمامي نقش آفرينان اصلي اهم از مسئولين، جمعيت‌هاي ملي فعال (O.N.S) و جمعيت‌هاي ملي مشاركت كننده (P.N.S) و فدراسيون و ديگر سازمان‌هاي ملي و بين‌المللي را توجيه و آماده كنيم تا بتوانند به هنگام ضرورت به خوبي به وظايف خود عمل كنند.

وي از برگزاري يك كارگاه آموزشي كه توسط كميته بين‌المللي صليب سرخ در مهرماه امسال براي داوطلبان ايراني در تهران برگزار خواهد شد استقبال كرد و آن را گام مفيدي براي روشن سازي سرنوشت سربازان ناپديد شده دشمن دانست.

 

لاریجانی: مفاد بسته پیشنهادی 5+1 سراب است

 

 

۸ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۱۴ , ۰۱
خبرگزاري انتخاب : رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت : وعده اروپايي ها در بسته پيشنهادي سراب است .

بر اساس این گزارش، دكتر لاريجاني در حاشيه مراسم گراميداشت شهداي هفتم تير در نور به خبرنگاران گفت : گروه 5+1 رفتار ديپلماتيك بازيگوشانه دارد و اروپايي ها نمي خواهند ملت ما به حقوقشان دست يابند .

وي افزود : اين بازي به آخر خود نزديك شده است ، اروپايي ها بايد رو راست باشند و اگر مذاكرات اغاز شود مي توان به نقاط مشترك دست يافت .

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت : بسته پيشنهادي گروه 5+1 ظاهري جذاب دارد اما اين بسته خاصيتي ندارد .

دكتر لاريجاني از اروپايي ها خواست در مسير پرونده هسته اي ايران پله پله مذاكرات را دنبال كنند .

 

 

لاریجانی: کشورهاي غربي مرده اند

غربیها گنده تر از دهانشان حرف میزنند

نمیخواهند بفهمند و فکر میکنند خیلی میفهمند

 

۶ تیر ماه ۱۳۸۷    ساعت : ۴۸ , ۱۵
خبرگزاري انتخاب :

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در جهان امروز شاهد بروز پديده هايي در کشورهاي غربي هستيم که از معارف واقعي و شهادت دور هستند.

بر اساس این گزارش، علي لاريجاني امروز در جمع خانواده هاي شهداي هفتم تير با بيان اينکه غرب دچار پديده غفلت مضاعف شده است، افزود: اين پديده به معناي آن است که "مرگ آگاهي" و شهادت در آنجا وجود ندارد و هم اينکه نمي خواهند بفهمند و فکر مي کنند خيلي مي فهمند.

وي اضافه کرد: به همين خاطر است که امروزه در غرب کساني را که اهل جهادند و حزب الله را تروريست مي نامند.

لاريجاني تصريح کرد: کشورهاي غربي مرده اند، دچار مرگ مضاعف هستند و فاصله شان با بيداري بسيار زياد است.

رئيس مجلس با بيان اينکه وجود جريان بيداري حيات بخش که ايران اسلامي آن را به وجود آورده، باعث تلنگر به اين کشورها شده است، گفت: در جنگ در عراق و افغانستان گفتند ما پيرو «نظريه جنگ هاي نامتقارن راهگشا» هستيم، اما با واقعيت هايي مواجه شدند و امروز ديگر نام اين نظريه «جنگ هاي نامتقارن کور» است که راه به جايي نبرده است.

لاريجاني افزود: امريکا با نخوت و غرور وارد عراق شد و حتي آلمان و فرانسه که نقدهايي به آن داشتند وقتي امريکا عراق را گرفت، شرمنده شدند.

وي با اشاره به گذشت چند سال از اشغال افغانستان و عراق، دستاوردهاي اين اشغال را زير سوال برد و گفت: همان فرستاده امريکا در عراق در گفتگو با مسئولان عراقي مي گويد مي خواهيم نظاميانمان را از اين کشور خارج کنيم، خوب ببريد و اين افتضاح را در منطقه جمع کنيد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه امريکا با شعار برقراري دموکراسي به منطقه لشکرکشي کرد افزود: بوش گفته بود با 50 ميليارد دلار به مسئله تروريست ها خاتمه مي دهد اما تاکنون در افغانستان و عراق 2700 ميليارد دلار هزينه کرده است.

لاريجاني گفت: با اين هزينه ها افغانستان و عراق را مخروبه کردند، مردم بسياري را به کشتن دادند و همچنين نظاميانشان کشته شدند، حال فرمانده نظاميان انگليسي مي گويد نمي توانيم در منطقه بمانيم و اين بن بست است.

وي وضع امريکا و غرب را در لبنان و افغانستان هم مشابه توصيف کرد و با بيان اينکه اين کشورها حرف هاي گنده تر از دهانشان مي زنند تصريح کرد: اين شيوه اي است که وقتي به بن بست مي رسند رو به جلو فرار مي کنند.

رئيس مجلس با بيان اينکه فکري که شهدا منتشر کردند به برکت انقلاب و نظام اسلامي به بار نشسته است افزود: منطقه حال و هواي ديگري پيدا کرده و شرايط براي اين کشورها تنگ شده است.

لاريجاني تصريح کرد: اگر اشتباه محاسباتي کنند، خسارت هاي بيشتري مي بينند، اما معقول اين است که به اين اشتباهات نگاه و آن را جبران کنند.

رئيس مجلس با اشاره به اينکه عزت ما ثمره خون شهداست گفت: امريکا نمي خواهد بفهمد که ملت هاي اسلامي بيدار شده اند.

 


 

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics