نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

اعلامیه کمیته مرکزی حزب توده ایران

نویدنو:26/10/1385

اعلامیه کمیته مرکزی حزب توده ایران

اوج گیری تحولات خطرناک و ضرورت تاخیر ناپذیر اتخاذ سیاستی فعال، پیگیر و منطقی برای تشنج زدائی !
 

 

اظهارات تهدید آمیز رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران و حمله تحریک آمیز واحد های نظامی آمریکائی به ساختمان محل فعالیت پرسنل وابسته به دولت جمهوری اسلامی در اربیل، کردستان عراق، و بازداشت پنج تن از کارمندان این مرکز، در روزهای اخیر، نمی تواند نگرانی نیروهای ملی و ترقی خواه کشورمان را بر نینگیزد.
جورج بوش، در سخنرانی اخیر خود، که به منظور طرح سیاست جدید آمریکا در عراق ایراد شد، در پاسخ به انتقادات وسیع داخلی و بین المللی در رابطه با اوضاع وخیم عراق، انگشت اتهام را متوجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه کرد و راه برون رفت از بحران موجود را مهار و منزوی کردن بیشتراین دو کشور اعلام کرد.
در کنار این موضع گیری، سفر روزهای احیر کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، به خاورمیانه و مشورت هایی که او قرار است با سران هشت کشور منطقه و از جمله «شورای همکاری خلیج [فارس] » ، انجام دهد و همچنین سخنان تهدید آمیز وی مبنی بر اینکه ایالات متحده نسبت به عملکرد ایران در اوضاع عراق بیکار نخواهد نشست، را می باید در راستای تلاش های هدفمند ایالات متحده برای انزوای بین المللی ایران و طرح های خطرناک پشت پرده در رابطه با مسیر آینده تحولات میهن مان ارزیابی کرد.

حزب توده ایران، همان طور که بار ها در ماه های اخیر اعلام کرده است، عمیقاٌ نگران ادامه گسترش بحرانی است که به خاطر سیاست خارجی رژیم و عملکرد تنش زا و سئوال برانگیز سران آن، در طرح خواست برحق و طبیعی کشورمان برای دستیابی به فن آوری هسته ای، رو به اوج گیری است. تصویب قطعنامه
۱۷٣۷ شورای امنیت در مورد تحریم ایران، در زمینه فن آوری، و در پی آن اقدام تعدادی از بانک های بزرگ و مهم جهان در قطع رابطه با نهادهای مالی ایران، انتشار خبر تحریک آمیز برخی طرح های اسرائیل برای حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران، و اتخاذ سیاست های خصمانه نسبت به ایران از سوی برخی از کشورهای عربی منطقه، در هماهنگی با آمریکا، مسایلی نیستند که بتوان از کنار آن ها بی تفاوت گذشت.
در حالی که امپریالیسم آمریکا، در راستای سیاست های نظامی گری و »جنگ نامحدود بر ضد ترور« و با هدف گسترش »نظمی نوین در خاورمیانه بزرگ« استقلال کشورمان را هدف گرفته است، سران رژیم به جای اتخاذ سیاست های موثر در بسیج افکار جهانی بر ضد هرگونه تعرضی به میهن مان، در عمل با اظهارات غیر مسئولانه و تحریک آمیز خود آب به آسیاب طرح های امپریالیسم می ریزند. برخی محافل کشور به درستی مطرح می کنند که رژیم سعی دارد از بحران کنونی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات عمیق داخلی و شکست سیاست های دولت تمامیت خواه بهره برداری کند.

در چنین اوضاع بغرنج و حساسی، در حالی که ابرهای تیره تشنج و برخورد نظامی به سرعت بر فراز ایران و منطقه سایه شوم خود را می گسترد، باید با دوراندیشی و تعقل به ترمیم و بازسازی روابط با کشورهای منطقه پرداخت.
انجام سفرهای تبلیغاتی - پوپولیستی داخلی و خارجی و ایراد سخنرانی های نمایشی و بی محتوا، به عوض تلاش در جهت اطمینان دادن به کشورهای همسایه و بهبود روابط دیپلماتیک، در کنار موضع گیری های تنش آفرین سران رژیم، خصوصاً شخص احمدی نژاد، سیاست های مخرب و ماجراجویانه یی است که می تواند اثرات فاجعه باری برای آینده میهن ما داشته باشند.

حزب توده ایران، هرگونه مداخله در امور ایران را، با هر بهانه ای، شدیداً محکوم می کند، و جنبش صلح جهانی را فرا می خواند که با بسیج نیروهای خود در جهان با چنین امری به مخالفت جدی بپردازد.
ما همچنین سیاست های سرکوبگرانه رژیم را که در شرایط کنونی به بهانه "حفظ وحدت امت اسلامی" در قالب حمله به سازمان های سیاسی اپوزیسیون، نشریات مستقل و نیروهای ملی و مذهبی در جریان است، شدیداٌ محکوم می کنیم.

ما معتقدیم در صورتی که تغییری اساسی در سیاست خارجی کشور در جهت اتخاذ سیاستی فعال، پیگیر و منطقی و با هدف جلب حمایت وسیع افکار عمومی جهان و به منظور انزوای محافل جنگ طلب صورت نگیرد، منافع استراتژیک میهن و استقلال آن به طور جدی مورد تهدید قرار می گیرد.
به باور ما، راه حل بحران کنونی از مسیر شفاف سازی تمامی اقدامات و تصمیم هایی می گذرد که در راستای دستیابی به فن آوری هسته ای در پیش گرفته شده، جلب اعتماد آژانس جهانی انرژی اتمی در رابطه با ابعاد و اهداف صنایع توسعه یافته در ایران، احتراز از هرگونه اقدام و اظهارات تحریک آمیز نسبت به کشورهای منطقه، و مبتنی کردن سیاست خارجی کشور بر اصول مورد قبول و معتبر دیپلماسی بین المللی است.
هدف اصلی چنین سیاستی رفع تشنج در منطقه، کمک به استقرار صلح و امنیت در مرزهای کشور و در منطقه، و ایجاد فضائی است که در آن توان طبیعی، اقتصادی و انسانی کشورمان بهترین بازده را کسب کند.

حزب توده ایران بار دیگر مخالفت شدید خود را با هرگونه ماجراجویی نظامی در منطقه اعلام کرده، و هرگونه تشدید درگیری سیاسی - نظامی در منطقه را بر ضد منافع مردم ایران، منطقه خاورمیانه و صلح جهانی می داند.
ما همه نیروهای ملی، ترقی خواه و دموکراتیک کشور را فرا می خوانیم تا در صفی متحد و با هدف دفاع از استقلال و توسعه دموکراتیک کشور، و در مخالفت و مقابله با سیاست های تحریک انگیز، مداخله جویانه و نظامی گرایانه از سوی هر نیرویی در داخل و یا خارج از کشور کوشش های خود را تشدید کنند. حزب توده ایران بر این باور است که کوشش متحد جنبش مردمی میهن مان برای ساختن ایرانی دموکراتیک، پیشرو و مدرن فقط بر بستر صلح همه جانبه در منطقه و جهان می تواند گسترش یابد و بس.

کمیته مرکزی حزب توده ایران
۲۲ دی ماه ۱٣٨۵

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics