نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

قطعنامه صادره شوراي امنيت عليه ايران" كاغذپاره" نيست
ما شايسته اينكه در كنار سودان، ليبي و كره شمالي قرار بگيريم، نبوديم

نویدنو:09/11/1385

امين‌‏زاده:
قطعنامه صادره شوراي امنيت عليه ايران" كاغذپاره" نيست
ما شايسته اينكه در كنار سودان، ليبي و كره شمالي قرار بگيريم، نبوديم

تهران- خبرگزاري كار ايران

معاون سابق وزير امور خارجه گفت: قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه ايران مسير سختي را در مقابل جمهوري اسلامي قرار مي‌‏دهد و ما مشكلات زيادي با اين قطعنامه خواهيم داشت.


به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن امين‌‏زاده در بيست و هفتمين نشست عمومي مجمع نمايندگان ادوار مجلس، با اشاره به تاريخچه فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي كشور، گفت: ايران قبل از انقلاب عضو
NPT بود و پروژه UCF اصفهان نيز در دوره رياست‌‏جمهوري هاشمي‌‏ آغاز شد كه يك پروژه پنهاني نبود. بر همين اساس در دولت خاتمي تصميم بر اين شد كه با امكاناتي كه داريم، به سمت تكميل اين پروژه برويم كه كارخانه آماده شد و آمريكايي‌‏ها هزينه زيادي كردند تا مانع اين كار شوند اما نتوانستند.
وي خاطرنشان كرد: در اين دوره تاسيسات نطنز و اراك هم دنبال شد كه زياده‌‏روي در ساخت و ساز موجب حساسيت بين‌‏المللي شد و با مشكل مواجه شديم اما واقعيت اين بود كه اين ساخت و سازها در حدي نبود كه مشكل ايجاد كند. ما در نطنز تزريق گاز نداشتيم چون اين كار بدون اعلام به آژانس ممنوع بود.
امين‌‏زاده با طرح اين سوال كه چرا علي‌‏رغم اينكه آژانس در جريان فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ما قرار داشت، حساسيت ايجاد شد، گفت: آمريكايي‌‏ها به دنبال اين بودند كه بحث هسته‌‏اي ايران را به عنوان تهديد بين‌‏المللي مطرح كنند، زيرا بعد از فروپاشي شوروي مي‏گفتند با توجه به اينكه جنگ سرد تمام شده است، چرا بايد تسليحات هسته‌‏اي ترويج پيدا كند. به‌‏خصوص اگر تروريسم و فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي به هم وصل شود، خطرناك است و آنها در چنين فضايي مانور مي‌‏دادند و اين در حالي بود كه بعد از 11 سپتامبر نيمي از ادعاهاي جمهوري‌‏خواهان تندرو به حقيقت پيوسته بود و تروريست‌‏ها وارد حريم سرزميني آمريكا شده بودند.
معاون سابق وزيرامور خارجه گفت: وقتي بازرسان شروع به كنكاش كرده و اورانيوم غني‌‏شده را يافتند، مشكوك شدند و گفتند از كجا آورده‌‏ايد كه اعلام شد خودمان ساخته‌‏ايم اما پاكستاني‌‏ها اعلام كردند مال آنهاست و از طريق بازار سياه به ايران رسيده كه پس از بررسي‌‏ها اين مساله به ليبي ختم شد و كار را سخت كرد.
امين‌‏زاده گفت: اگر ايران اين مساله را به خوبي مديريت مي‌‏كرد تا در چنين فضايي بهانه‌‏اي به دست رقبا و دشمنان نيفتد، اين فرايند به اين شكل طي نمي‌‏شد و در مسير ديگري مي‌‏رفت. شيوه ما در مديريت موضوع به‌‏گونه‌‏اي بود كه موجب شد فضا تندتر شده و آمريكايي‌‏ها بتوانند ما را متهم كنند.
وي با بيان اينكه غير از پنج كشور عضو شوراي امنيت كه سلاح هسته‌‏اي دارند، كره شمالي, هند و پاكستان نيز داراي توان هسته‌‏اي هستند، گفت: از همان ابتدا پيمان
NPT غيرعادلانه بود، چون تنها پنج كشور را استثنا كرده بود و به طور كلي مبناي NPT اين بود كه افرادي مثل صدام، بن‌‏لادن و مشرف نتوانند به سلاح هسته‌‏اي دست يافته و جلوي گسترش تسهيلات هسته‌‏اي گرفته شود كه بر همين مبنا كشورهاي ديگر اين معاهده را امضا كردند.
امين زاده خاطرنشان كرد: بعد از جنگ سرد، كره شمالي, هند و پاكستان به دنبال بمب هسته‌‏اي بودند و ما مي‌‏بينيم كه در دوران جنگ سرد هيچ دعوايي بر سر دستيابي كشورها به فن‌‏آوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي وجود ندارد و تنها بعد از جنگ سرد است كه معركه آمريكا شروع مي‌‏شود.
معاون سابق وزيرامور خارجه با بيان اينكه آمريكا, فرانسه و ژاپن به ترتيب از بيشترين نيروگاه‌‏هاي هسته‌‏اي فعال برخوردار هستند، اظهار داشت: سياست آمريكا توسعه نيروگاه هسته‌‏اي در دنيا با كنترل سوخت است تا كشوري به بمب دست نيابد و آنها اين مساله را در مورد ما دنبال مي‌‏كردند كه اين سياست مي‌‏توانست براي توسعه نيروگاه‌‏هايمان به ما كمك كند.
وي با تصريح بر اينكه بيشترين درصد كنترل‌‏هاي هسته‌‏اي در ژاپن صورت مي‌‏گيرد، اظهار داشت: فاصله ژاپن با ساخت بمب هسته‌‏اي يك هفته است، با اينكه 11 درصد نيروگاه‌‏هاي دنيا در ژاپن است. 33 درصد بازرسي‌‏هاي آژانس به علت توان بالاي ژاپن در مساله هسته‌‏اي، در اين كشور صورت مي‌‏گيرد.
امين‌‏زاده ادامه داد: ژاپن براي رسيدن به اين مرحله اعتمادسازي كرده بود، چرا كه بدون اعتمادسازي نمي‌‏توان به توان هسته‌‏اي دست يافت. بنابراين ژاپن مي‌‏توانست تجربه مناسبي براي ما در اين مساله باشد.
وي با اشاره به اينكه كره شمالي مسير عكس ژاپن را دنبال كرد، گفت: كره شمالي به دنبال بمب بود و به آن هم رسيد اما همه هستي خود را در اين مسير از دست داد. آنها فكر مي‌‏كردند بمب هسته‌‏اي مي‌‏تواند براي آنها عزت و سربلندي بياورد، در حالي كه هيچ چيزي به دست نياوردند و تنها تحقير شدند. امروز كشور آبرومند و ثروتمند كره شمالي به فلاكت افتاده و همه راه‌‏هاي توسعه‌‏اش بسته شده است.
امين‌‏زاده با بيان اينكه ما مي‌‏توانستيم با اعتمادسازي پيش برويم، گفت: اگر با دنيا مصالحه مي‌‏كرديم، مي‌‏توانستيم افتخار كنيم كه با وجود تحريم آمريكا هسته‌‏اي شده‌‏ايم و دنيا هم به ما خرده نمي‌‏گرفت. شرايط براي همكاري بين‌‏المللي براي ساخت نيروگاه مطلوب بود و ما مي‌‏توانستيم به ليست 30 نفره كشورهاي داراي نيروگاه هسته‌‏اي برسيم اما در مسيري قرار گرفتيم كه با مشكلات جدي مواجه هستيم.
معاون سابق وزيرامور خارجه تاكيد كرد: اگر از اعتمادسازي خارج شويم، ممكن است به شرايطي برسيم كه به زحمت بتوانيم بوشهر را توسعه دهيم و اگر مشكلاتمان را حل نكنيم، تكميل نيروگاه هسته‌‏اي بوشهر را هم از دست خواهيم داد.
امين‌‏زاده با بيان اينكه ما معتقد بوديم كه مي‌‏توان در اعتمادسازي با جامعه بين‌‏الملل به توسعه هسته‌‏اي دست يافت، گفت: آمريكا به دنبال فضاسازي عليه ما در دنيا است. آنها مي‌‏خواهند نشان دهند كه ما دنبال بمب هستيم. اگر ما نتوانيم تخريب غيرواقعي آمريكا را در دنيا خنثي كنيم و اگر كاري كنيم كه دنيا اين توطئه را باور كند، بايد بدانيم كه دنيا مقابل ما مي‌‏ايستد، حتي كشورهاي جهان سومي هم علاقه‌‏مند نيستند كه ما بمب داشته باشيم.
وي گفت: ما نبايد با اتخاذ رفتار و سياست نادرست، به تقويت تصور غلطي كه آمريكا مي‌‏خواهد از ما در دنيا جا بيندازد، كمك كنيم.
امين‌‏زاده خاطرنشان كرد: در طول تاريخ معاصر تنها ما در زمان خاتمي باعزت‌‏ترين جايگاه را در دنيا داشتيم و ايران كه فعاليت صلح‌‏آميز هسته‌‏اي داشت، قدرتمند بود و ما تلاش داشتيم بزرگي خود را به جهان عرضه كرده و به سطح بازيگران بزرگ بين‌‏المللي بپونديم اما بخشي از اين شرايط را از دست داديم.
وي با بيان اينكه بعد از فروپاشي شوروي هيچ‌‏كس در منطقه مزاحم ما نبود، گفت: ايران در منطقه مدعي‌‏تر از روسيه است. در همه جا صاحب‌‏نظر و همه‌‏كاره منطقه محسوب مي‌‏شود. كسي باور نمي‌‏كرد دوستان ما در عراق كه مورد آزار صدام بودند، امروز در دولت عراق بوده و از رهبران عراق شوند. در افغانستان نيز كسي فكر نمي‌‏كرد اين افراد حاكم شوند. درد ما اين است كه چرا اين فرصت را نابود مي‌‏كنيم. آمريكايي‌‏ها در عراق و افغانستان و منطقه به ما نياز دارند و اين فرصتي است كه ما بايد از آن براي گرفتن امتياز استفاده كنيم.
امين‌‏زاده گفت: اروپايي‌‏ها اصرار داشتند پرونده ما به شوراي امنيت نرود، چون نمي‌‏خواستند به ما آسيب برسد. روسيه و چين هم اين توصيه را به ما داشتند، چون مي‌‏دانستند آمريكا در شوراي امنيت همه‌‏كاره است ولي آقايان گفتند مگر وقتي پرونده ما در جنگ با عراق به شوراي امنيت رفت، اتفاقي افتاد. گويي نمي‌‏دانستند كه با اين بار ما متهم پرونده صلح جهاني مي‌‏شويم.
وي اظهار داشت: آمريكا نمي‌‏توانست در موضوع ديگري عليه ما اجماع ايجاد كند. حقوق بشر منتفي شده بود و قرار نبود پرونده هسته‌‏اي اجماعي عليه ما ايجاد كند و امروز كه پرونده به شوراي امنيت رفته، به راحتي از آن خارج نخواهد شد و آنها مي‌‏توانند بعد از اين به راحتي عليه ما بهانه بگيرند.
معاون سابق وزارت امور خارجه افزود: برگشت قطعنامه‌‏اي كه عليه ما تصويب شده است، تدريجي است و اگر بخواهند پرونده را از شوراي امنيت بيرون بكشند، به يقين آمريكا وتو خواهد كرد. امروز صورت‌‏مساله متفاوت شده است و ما بايد براي خارج شدن پرونده از شوراي امنيت سراغ آمريكا برويم.
امين‌‏زاده خاطرنشان كرد: با اين قطعنامه‌‏اي كه عليه ما تصويب شده است، نهاد تحريم درست كرده‌‏اند و اختيارات شوراي امنيت به‌‏گونه‌‏اي است كه ابعاد تحريم ما را به طور دايم اضافه مي‌‏كند. ما شايسته اينكه در كنار سودان، ليبي و كره شمالي قرار بگيريم، نبوديم.
وي ادامه داد: اگر كوتاه بياييم، تحريم‌‏ها برگشت پيدا نمي‌‏كند و پرونده در شوراي امنيت باقي مي‌‏ماند و خروج از آن به آساني اتفاق نخواهد افتاد. به اعتقاد من بزرگ‌‏ترين شكست ديپلماتيك جمهوري اسلامي رفتن به شوراي امنيت بود كه اميدواريم هرچه سريع‌‏تر اين مساله تدبير شود، هرچند تاكنون خسارت‌‏هاي زيادي ديده‌‏ايم.
امين‌‏زاده افزود: ايران مي‌‏توانست به عنوان بازيگر اول منطقه به راحتي امتياز بگيرد و اين حق و صلاحيت را داشت.
وي با بيان اينكه عوامل مختلفي مانع برخورد آمريكا با جمهوري اسلامي است، گفت: آنها آماده معامله با ما هستند. ايران مي‌‏توانست امتيازات زيادي را براي توسعه كشور و ايجاد شرايط بهتر در منطقه كسب كند اما ما وارد دعوايي شديم كه اميدوارم بتوانيم از آن خارج شويم.
امين‌‏زاده گفت: آمريكا قدرت معامله و توان ارائه پاداش و مجازات را دارد، بنابراين طبيعي بود كه ما براي اينكه حرف اول را در منطقه بزنيم، بايد با جامعه بين‌‏المللي به‌‏خصوص آمريكا حرف مي‌‏زديم و معامله با آمريكا را مديريت مي‌‏كرديم.
وي با بيان اينكه در كشور ما عده‌‏اي هستند كه معتقدند مساله ما با آمريكا بايد حل شود، گفت: آمريكا در افغانستان با اجازه ايران عمل مي‌‏كرد و هيچ تدبيري بدون مصلحت‌‏انديشي با ايران براي حاكم كردن مسوولان فعلي اتفاق نيفتاد و تجربه افغانستان تجربه خوبي بود كه ما در برخي سياست‌‏ها تجديد نظر كنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، معاون سابق وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود با بيان اينكه قطعنامه صادره عليه ايران كاغذپاره نيست، گفت: نگراني‌‏هاي جدي در خصوص قطعنامه وجود دارد. اين قطعنامه تحريم ايران را به غني‌‏سازي هسته‌‏اي و موشكي محدود كرد اما عمده كالاهايي كه مشخص شده‌‏اند، مصرف دوگانه دارد و در صنايع ديگر استفاده مي‌‏شود.
وي افزود: اين قطعنامه به صورت دقيق و حرفه‌‏اي تنظيم شده است، به‌‏گونه‌‏اي كه اگر قطعنامه ديگري عليه ما صادر نشود، همين قطعنامه براي ايجاد مشكل براي ما كافي است. البته ما مي‌‏توانيم به‌‏رغم اين فشارها، محكم بايستيم اما به طور قطع با مشكلات زيادي به‌‏خصوص با پايين آمدن قيمت نفت مواجه خواهيم شد.
امين‌‏زاده با بيان اينكه ما بايد تعريف خود را از سياست خارجي مشخص كنيم، گفت: اينكه چون ما را به فرانسه راه نمي‌‏دهند، در كوبا و ونزوئلا بنشينيم، سياست خارجي نيست.
وي ادامه داد: امروز هر كس مسير خودش را مي‌‏رود، رييس‌‏جمهور حرف خود را مي‌‏زند و لاريجاني هم به هيچ‌‏كس اجازه برداشتن صورت‌‏جلسه نمي‌‏دهد و در برخي مواقع حتي آنها را به داخل راه نمي‌‏دهند و در عمل وزارت خارجه تعطيل شده و نقشي ندارد.
معاون سابق وزارت امور خارجه، با بيان اينكه بسياري از دلسوزان نظام و افراد انقلابي كنار گذاشته شده‌‏اند، گفت: اوضاع برخي افرادي كه جايگزين سفرا مي‌‏شوند، تكان‌‏دهنده است. قبلا اصل بر اين بود كه سفير بتواند محكم و پخته و دقيق حرف بزند اما امروز اصل بر اين است هر كس كه پخته‌‏تر حرف مي‌‏زند، كنار گذاشته شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر در كنار قدرتمند شدن، مسووليت‌‏پذيري و پاسخگويي نباشد، ترس ايجاد مي‌‏كند. اگر قدرت صرفا از جنس ماجراجويي هم باشد، ترس بيشتري ايجاد مي‌‏كند در حالي كه دولت‌‏ها بايد مدبرانه و درست عمل كرده و به پيش بروند.
امين‌‏زاده گفت: خاتمي براي اعتمادسازي با دنيا برنامه هسته‌‏اي ايران را تعليق كرد و نمي‌‏خواست با شروع مجدد غني‌‏سازي، دولت را بحران‌‏زده تحويل بدهد.
امين‌‏زاده با بيان اينكه ما هنوز به سرنوشت ليبي دچار نشده‌‏ايم، گفت: اگر اين سياست‌‏ها را ادامه دهيم، ممكن است به وضعيت ليبي يا كره شمالي برسيم، در حالي كه مي‌‏توانيم با اعتمادسازي، از مجامع بين‌‏الملي امتياز گرفته و نيروگاه‌‏هاي خود را توسعه دهيم.
وي با بيان اينكه ما بايد اين دعوا را اداره كنيم، گفت: نحوه مديريت ما دفع مخالفين آمريكا را نيز در دفاع از ما با مشكل مواجه كرده است، دنيا نمي‌‏خواهد اين اجماع عليه ما حاصل شود. اروپايي‌‏ها هم با آمريكا مخالف هستند و مي‌‏گويند اگر شما نتوانيد دعوا را اداره كنيد، ما مجبور مي‌‏شويم پشت آمريكا قرار بگيريم، بنابراين ما بايد بحران مديريت داشته باشيم.
معاون سابق وزارت امور خارجه در ادامه تشكيل صندوق دو ميليارد دلاري ايران و ونزوئلا را در حد تبليغات عنوان كرد.
امين‌‏زاده با بيان اينكه خلاء بزرگ ساختار دموكراسي، فقدان نهادهاي سياسي است، گفت: ما احزاب محكم و پايداري كه در فراز و نشيب‌‏ها دوام آورده و منشا اثر باشند، نداريم. من در وزارت خارجه گاهي احساس تنهايي مي‌‏كردم كه اين ناشي از پراكندگي ساختار حزبي ماست.
وي گفت: هرچند ممكن است ساختار نظام، احزاب قوي را برنتابد ولي اگر شما فكر مي‌‏كنيد با كار جمعي مي‌‏شود كاري انجام داد، اين كار را بكيند. دغدغه‌‏هاي موجود در جامعه اين امكان را فراهم مي‌‏كند كه فكري براي ساختارهاي مستحكم بكنيم.
امين‌‏زاده با بيان اينكه دولت خاتمي منافع كشور را حفظ كرد، گفت: دولت خاتمي تلاش كرد فرمايشات مقام معظم رهبري را در خصوص عزت, حكمت و مصلحت اجرايي كند و در اين راستا قدم گذاشت. امروز سياست‌‏هاي ماجراجويانه به يقين اين نتايج را در برنخواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics