نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

اقدامات تازه هاشمی و خاتمی در عرصه سیاست خارجی

نویدنو:7/11/1385

اقدامات تازه هاشمی و خاتمی در عرصه سیاست خارجی

 راديو فردا

همزمان با انتشار گزارش هايی از تلاش روسای جمهوری پيشين ايران برای کنار زدن محمود احمدی نژاد از پرونده هسته ای، به نظر می رسد محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، به فعاليت های خود شتاب بيشتری بخشيده اند.

آقای خاتمی هم اکنون به عنوان تنها نماينده ايران در اجلاس داووس به سر می برد و آقای هاشمی نيز طی يک هفته ديدارهای پياپی با شخصيت های مختلف ايران، سرانجام، روز چهارشنبه با سفير بريتانيا در تهران نيز ديدار کرد.

روز جمعه هفته گذشته، بهزاد نبوی، چهره شاخص اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز، از ائتلاف محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، برای جلوگيری از دخالت بيشتر محمود احمدی نژاد در پرونده هسته ای ايران خبر داده بود.

در هفته گذشته بيش از ۱۵۰ نماينده مجلس نيز، نامه ای امضا کرده و در آن درخواست کردند رييس جمهوری در مجلس حاضر شود و درباره سياست خارجی و اقتصادی دولت توضيح دهد.
خاتمی در جمع رهبران جهان

محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران که برای حضور در اجلاس داووس هم اکنون در سوئیس به سر می برد، روز پنج شنبه خواستار کاهش تنش ميان ايالات متحده آمريکا و ايران بر سر برنامه هسته ای تهران شد .

آقای خاتمی که بندپایه ترین مقامی است که از تهران به این اجلاس رفته، افزود: «من اميدوارم که دو کشور به خوبی وضعيت کنونی را مديريت کنند. ما عميقا نيازمند صبوری و درک مسائل هستيم، نه اينکه خيلی احساسی برخورد کنيم .

وی به خبرنگاران گفت که به جای رودرويی بهتر است با ايران و سوريه همکاری و گفت وگو شود» .

از روز چهارشنبه، اجلاس سالانه داووس، با حضور رهبران ۲۴ کشور قدرتمند جهان در سوئيس آغاز شده و از ميان مقامهای رسمی تهران، تنها محمد خاتمی در آن حضور دارد.

آقای خاتمی در يکی از نشست های اصلی اجلاس داووس راه حل بلند مدت بحران عراق را در استقرار دمکراسی در اين کشور دانست .

وی افزود: « مردم بسياری در عراق کشته می شوند... سنی ها ، شيعيان و آمريکايی ها. دمکراسی نوپای عراق در معرض تهديد است، تهديدی جدی .«

رييس جمهوری سابق ايران گفت: با درک و همکاری متقابل ما قادر خواهيم بود روی همه اين مشکلات کار کنيم. ما مجبوريم همه کاری برای حفظ عراق انجام دهيم .
ايران صلح طلب

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز که خود هشت سال سکان هدايت دولت ايران را در دست داشت و هم اکنون رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عهده دارد، روز چهارشنبه با جفری آدامز، سفير بريتانيا در تهران ديدار کرد و به او اطمينان داد که ايران در پيگيری برنامه هسته ای خود «به دنبال ماجراجويی نيست».

وی تاکيد کرد که مقام های ايرانی آماده اند تا «صلح آميز بودن برنامه هسته ای» خود را به جهانيان «ثابت کنند.»

خبر اين ديدار توسط روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنج شنبه برای خبرگزاری های ايرانی ارسال شده است.

مقام های بريتانيايی در چند هفته اخير بارها با لحنی بی سابقه به ايران هشدار داده اند و مارگارت بکت، وزير امور خارجه اين کشور نيز روز بيست و هفتم دی ماه، خطاب به ايران گفت که روش ايران در پيگيری برنامه هسته ای، «انتخابی بدون هزينه» نخواهد بود.

بريتانيا همگام با آمريکا بر تعداد رزمناوهای خود در خليج فارس، افزوده است.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، جفری آدامز نيز در ديدار با آقای هاشمی گفته است که اميدوار است مناقشه هسته ای، در فضايی دوستانه حل شود.

ديدار با نمايندگان مجلس

طی ۲۴ ساعت اخير، يکی ديگر از خبرهايی که روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام به خبرگزاری ها فرستاده حاکی است که آقای هاشمی، روز چهارشنبه ساعتی بعد از ديدار با سفير بريتانيا، با بيش از ۱۰۰ تن از نمايندگان مجلس ديدار کرده و گفته است: «همه بايد بدانيم که فرصت سوزی برای کشور سم و خيانت به نسل های امروز و آينده است.»

وی همچنين با اشاره به مشکلاتی که اقتصاد ايران به آن دست به گريبان است گفت: «نبايد بگذاريم طرح های اقتصادی به خاطر مشکلات سياسی در کشور، معوق بماند.»

آقای هاشمی در اين ديدار، بار ديگر به آنچه «حفظ نظام» توصيف می کند، اشاره کرد و اين موضوع را وظيفه اصلی همه دست اندرکاران جمهوری اسلامی ايران دانست.

اشاره آقای هاشمی به نظام سياسی ايران است که از سال ۵۷ در ايران شکل گرفته و روحانيون شيعه و سياستمداران مذهبی در آن قدرت را در دست دارند.
انرژی دردسر ساز هسته ای

برنامه هسته ای ايران که پنج سال پيش و با گزارش يک گروه مخالف جمهوری اسلامی، به اطلاع جامعه جهانی رسيد، مهم ترين موضوعی است که در اين مدت نام کشور ايران را در رسانه های جهان مطرح کرده است.

شورای امنيت سازمان ملل به برنامه هسته ای ايران مظنون است و با بيان اينکه «غنی سازی اورانيوم» می تواند در ساخت سلاح هسته ای به کار رود از ايران خواسته است که غنی سازی را متوقف کند.
بنا به قطعنامه اخير شورای امنيت درباره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، ايران تا دوم اسفندماه فرصت دارد تا در روش اجرای برنامه هسته ای خود تجديد نظر کند.

بعد از پايان اين مهلت، آژانس بين المللی انرژی هسته ای بار ديگر بايد از ميزان همکاری ايران با جامعه جهانی گزارشی تهيه کند و به گفته ديپلمات ها، احتمال اينکه ايران با تحريم هايی جدی تر رو به رو شود بسيار جدی است.

با اين همه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی همچنان مصر است که ايران بايد اين برنامه را همراه با «غنی سازی اورانيوم» پيگيری کند.

وی پيشتر احتمال هرگونه خطر را رد کرده بود، اما در آخرين اظهارات خود و در پی افزايش انتقادهای داخلی، گفت که قطعنامه سازمان ملل می تواند مشکلاتی را برای مديريت کشور ايجاد کند.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics