نویدنو:01/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

دود غلیظ در افق صحنه  جنگ خاورمیانه (2)

نویسنده : مهدی داریوش ناظم رعایا  - برگردان : هاتف رحمانی

 تدارک جنگ : منزوی کردن سوریه از روسیه از طریق دریا

  ابتکارجدیدی نیز درراستای قطع ارتباط روسیه با سوریه تدارک می شود.این ابتکار جدید که اتحادیه اروپا ، امریکا وناتو را درگیر می سازد  دستیابی به کنترل دریای سیاه ، دریای سرخ وتنگه جبل الطارق را نشانه رفته است .تنها وسیله سفربه سوریه  برای روسیه بدون ناگزیر بودن به عبور از خاک غیر متحد به وسیله  کشتیرانی یامسیر(های)  دریایی دریای سیاه ویا دریای مدیترانه است . 

اگر کریدور دریایی بین روسیه وسوریه قطع وتمام مرزهای سوریه  بسته شود سوریه می تواندکاملا منزوی گردد. سوریه از قبل در محاصره قرار گرفته است چون لبنان ناوگان دریایی شناور ناتو در سواحل  سوریه درمدیترانه شرقی است ، در حالی که ترکیه ، عراق اشغال شده توسط اشغالگران انگلو – امریکن ، پادشاهی اردن هاشمی واسرائیل ، همه عضو یا سرزمین ناتو یا متحدین ناتو هستند. تلاش هایی نیز برای قطع مسیر زمینی بین ایران وسوریه از طریق ترکیه وعراق جریان دارد.

  دولت امریکا در همدستی با ناتو آشکارا اعلام کرده است که دریای سیاه را بعنوان مسیر ترانزیت بالقوه برای سلاح های کشتار جمعی ، مواد مخدر وتروریست ها مورد ملاحظه قرار می دهد.[1]این امرمستقیما روسیه واکرایین را خطاب قرار می دهد ، زیرا که اکرایین از ورود به محور ناتو خودداری می کند وروسیه نیز به دشمنان امریکا از جمله سوریه وایران ، دانش فنی اسلحه سازی و جنگ افزارارسال می کند.قطع ارسال اسلحه از روسیه به سوریه ، بابستن مسیر های دریایی دریای سیاه ومدیترانه برای امریکا ومتحدانش به ویژه با توجه به تفاهم بدست آمده بین دمشق ، مسکو وتهران دارای اهمیت استراتژیک است. این تفاهم می تواند به ایران اجازه خرید سیستم های سلاح های دفاعی را بدهد که از طریق سوریه از روسیه  به ایران حمل می شود .


 

جبهه مدیترانه :سوریه واسرائیل در حال تدارک جنگ  

  سفیر اسرائیل در امریکا به امریکا اعلام خطر کرده است .بنا به منابع  اسرائیل "سوریه در حال ایجاد کردن تهدیدی جدی است "[2] مقامات اسرائیلی عموما اظهار می کنند که آن ها در حال تدارک جنگ با سوریه  ولبنان هستند، سفیر مریدور روشن ساخت که اسرائیل "اهداف تهاجمی " علیه سوریه نداشته است ، اما درعین حال نیز اظهار داشت که دولت اسرائیل برای ایجاد اطمینان تلاش می کند تا در صورت حمله از سوی سوریه با غافلگیری وعدم آمادگی مواجه نشود .[3]   مقامات اسرائیلی همچنین به رابرت گیتس وزیر خارجه امریکا گفته اند که سوری ها در حال تدارک برای مقابله نظامی با اسرائیل هستند. [4]

دانیل هالوتز رئیس ستاد ارتش اسرائیل در نوامبر 2006احتمال داد که در تابستان 2007جنگی با سوریه اتفاق بیفتد.[5] تحلیل گران روسی بسیاری نیز هشدار داده اند که ممکن است جنگی در شرق بین سوریه واسرائیل روی دهد که می تواند به سایر مناطق خاورمیانه نیز سرایت نماید . در واقع صحبت های زیادی درداخل اسرائیل درباره جنگ قابل توجهی در خاورمیانه وجود دارد که سرزمین های فلسطینان ، اسرائیل ، لبنان ، سوریه وایران را از پای در خواهد آورد .رهبری ایران وسوریه برای احتمال بروزچنین جنگی نیر آمادگی دارند وعلیه آن هشدار می دهند.در جهان گسترده عرب نیز صحبت ها ونجوا های  زیادی در باره  جنگ -  "جنگ کبیر " - وجود دارد . گزارش ها وهراس قزاینده ای هم در قفقاز، قبرس، یونان ، ترکیه ، پاکستان وآسیای مرکزی درباره احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه وجود دارد.   

  نزدیکی مواجهه با ایران

  جنگ با ایران می تواند به سراسر کشورهای مجاور سرایت کند. در نتیجه هرج ومرج خلق شده می تواند از اروپا تا هند وچین بازتاب داشته باشد . 4منطقه نیز می توانند  تقریبا بلافاصله در نتیجه تشعشعات حمله نظامی علیه ایران تحت تاثیر قرار گیرند : خاورمیانه ، قفقاز،آسیای مرکزی وشبه قاره هند .

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتیاط با برنامه هسته ای ایران اظهار داشت :"ما شاهد اوضاع روبه وخامتی هستیم ، حرکت به سوی مقابله " [6] آزانس خبری ABC نیز در 26 می 2007 گزارش کرد که کاخ سفید موافقت ریاست جمهوری با عملیات پنهان علیه ایران با هدف بی ثبات سازی وعملی کردن تغییر رژیم را اعلام  کرده است .[7]این اخبار چند روز بعد از کشف شبکه جاسوسی امریکا در داخل ایران توسط نیروهای امنیتی ایران منتشر شد .

  ایران بدون تناقضی مدام تکرار کرده است که امریکا وبریتانیا ازعراق بعنوان پایگاه بی ثبات سازی ونفوذ به ایران استفاده کرده اند.سفیر سوئیس در تهران ، که از منافع امریکا حفاظت می کند، برای تسلیم پیامی به دولت امریکادر این رابطه فراخوانده شده بود .[8]

  اسرائیل در طلب عنوان قهرمانی 2007 در لبنان :بشکه باروت خاورمیانه

حزب الله ومقاومت لبنان اعلام کرده اند که برای دفاع از لبنان در مقابل هر تهاجمی از سوی اسرائیل آماده اند .

  مقامات وفرماندهان نظامی ایران نیزهشدار داده اند که دولت اسرائیل درحال طراحی کارزارهوایی وزمینی دیگری علیه لبنان است .[9]" بنا به اطلاعات ما آنها (اسرائیل ) برای جبران شکست سال قبل (2006)قصد حمله به لبنان در تابستان امسال (2007)را دارند، ومن به ملت ها ی دیگر واین رژیم هشدار می دهم که مراقب باشند ودرک کنند که (2007) نمی تواند شبیه 2006 باشد " این نقل قول مشهوری ازرئیس جمهور ایرانیان در سفر به کاشان است  که بسیاری از منابع خبری آن را نقل کرده اند .[10] این هشدارمی تواند نشانه ای از تدارکات ایرانیان برای جنگی باشد که از مرزهای لبنان فراتر خواهد رفت وایران وسوریه را نیز در بر خواهد گرفت .

  سربازان وتانک های اسرائیل نیزتمرینات گسترده  و سرا سری نظامی  ومانوری رابه نمایش گذاشته اند . [11] دراین رابطه این نکته حائز اهمیت  است که این امر در 2006 نیزاتفاق افتاد ، یگان ذخیره اسرائیل هفته ها قبل ازاسارت سربازان اسرائیلی در لبنان بسیج شده بودند و زمینه ای برای ارتش اسرائیل در آغاز حمله اش به لبنان ایجاد کرده  بود ند .بنا به نوشته جرزالم پست حملات نظامی 12جولای 2006از قبل توسط تدارکات نظامی تدارک شده بود : " هفته ها قبل (قبل از 12 جولای 2006) یک بخش کامل ذخیره از سربازان برای آموزش عملیاتی از این قبیل (عملیات  متداول وواقعی در لبنان ) سرباز گیری شده بود[12] این گزارش تایید می کند که دولت اسرائیل برای عملیات گسترده علیه لبنان آمادگی پیدا کرده بود. این اتفاقی نیست که عملیات آموزشی همروند به سناریو واقعی تبدیل گردید .

  رویترز نیز از لبنان گزارش کرده است که به نظر می رسد حزب اله برای جنگ عمده منطقه ای اماده می شود .

  "چیزی را که گروه در 6سال بدست آورد (بعداز خروج سربازان اسرائیلی از لبنان در سال 2000) در 6ماه بدست آمد "  نقل یک منیع سیاسی از تشکیلات نظامی حزب الله (...)

این منبع گفت ، حزب الله نیر خط دفاعی جدیدی را با استحکامات ، سنگربندی ها وپایگاه های موشکی  هم در شمال  لیتانی وهم در بخش جنوبی  دره بقا در شرق  مستقر کرده است .

آنها گفتند که گروه صدها مبارز جدید وقدیمی برای آموزش به ایران فرستاده است .-  تعدادی بیش از جبران زخمی ها یش در جنگ از جمله 270نفر زخمی وهمچنین کشته شدگان. 

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله آشکارا اظهار کرده است که تدارکات نظامی بیشتر بعنوان احتیاط ونه  مقدمه ای برای حمله در جریان هستند. (…)

تحلیلگران در لبنان واسرائیل می گویند ، حزب الله در وضع روانی ورود به جنگ دوباره  نیست– مگر آنکه حمله ای از جانب امریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران درگیری منطقه ای را به راه اندازد . (…)

متی استینبرگ تحلیلگر اطلاعاتی  بازنشسته اسرائیل گفت :"حزب الله مشتاق جنگ جدیدی نیست .حزب الله تغییر وضع دولت لبنان را هدف قرار داده است . حزب الله نه به سوی جنوب به سوی مرزها بلکه به سوی داخل به بیروت توجه دارد . " 

در حالی که حزب الله بخشی از انرژی خودرا صرف مبارزه قدرت در لبنان می کند ،اماهمبستگی اوبا ایران وسوریه حزب الله را به درگیری های مرزی مربوط می کند که می توانند به به کاربرد ارتش منجر گردد.  

آهارون زیوی فاکاه رئیس پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل ، به روزنامه اسرائیلی یدیوت آهارونوت گفت : " چیزی که مرا آزار می دهد آن است که شاید امریکایی هاخواستارحمله باشند، که می تواند (اسرائیل ) را وارد جنگی نماید  که جبهه وطنی ( در اسرائیل ) برای آن اماده نیست " (4مارس 2007)

برخی از تحلیلگران اسرائیل اعتقاد دارند که درگیری اجتناب ناپذیر است .[13]

  ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران ، که متشکل از دونیروی مسلح منظم ایران  وسپاه انقلابی ایران است اعتقاد دارد که اسرائیلی ها برای تهاجم تابستانی سال 2007 تدارک می بینند . نهایت این تدارکات می تواند علیه فلسطین ولبنان هدایت گردد که پی آمد آن می تواند به شعله ور شدن جنگ منطقه ای احتمالی گسترده ای با گیرانداختن سوریه وایران باشد . لس انجلس تایمز گزارش کرده است که ایران چشم انتظار تهاجم گسترده  امریکایی – اسرائیلی در تابستان است که ماشه آن می توانداز سوی تروریست های فلسطینی ها چکانده شود . [14]  گزارش ویژه ای در اوایل اوریل 2007در لوس آنجلس تایمزدرج شده است که در افق خاورمیانه جنگ آینده را پیش بینی می کند.

احمد بخشایش استاد علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطایی تهران گفت"یک سناریو آن است که تهاجم آنها مقدمه ای برای یورش نظامی گسترده باشد." 

حسن فیروز آبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران درهمین هفته پیش بینی کرد که امریکا واسرائیل ممکن است حمله ی گسترده ای را در تابستان امسال ( در خاورمیانه ) به راه اندازند.

  او بنا به نقل خبر گزاری های ایران گفت " صهیونیسم بین الملل واسرائیل غاصب فلسطین با حمایت نئو کنسرواتیوهای مرتجع امریکا در حال تدارک طرح جدیدی هستند . " [15]

 اسرائیل نیز در سطح رسمی این  ادعای لفظی نامقبول را که سوریه برای دور جدید تهاجم علیه اسرائیل تدارک می بیند به  سطح تبلیغات باور پذیر پیشقدمی سوریه به بسیج نیروی نظامی کاهش داد .این تبلیغات خرید اسلحه از سوریه وروسیه را نیز شامل می شود . موشک های ضد تانک وضد هوایی روسیه نیز به سوریه حمل شده اند. امریکا نیز تحریم نظامی بیشتری را به سوریه تحمیل کرد .  [16]

  پی آمد ونتیجه هر تهاجمی علیه سوریه می تواند عیر قابل کنترل بوده وکل منطقه خاورمیانه را از ترکیه تا عربستان سعودی ومصررا بی ثبات سارد. ایران نیز می تواند در طرف متحد خود سوریه در این جنگ مداخله نماید . 

 جنگ خاورمیانه : جبهه فلسطین  

جنگ علیه سوریه می تواند تشعشعات مصیبت باری برای عراق در اشغال نیروهای انگلو – امریکن داشته باشد ومی تواند به لبنان ، سرزمین های فلسطینی واردن هاشمی نیز سرایت نماید. اسوشیتدپرس گزارش داد که احمد جبرئیل فرمانده جبهه مردمی آزادی فلسطین ، گروهی که ارتباط محکمی با سوریه دارد ، همانند سایر  رهبران فلسطینیان گفت که نیروهای او در صورتی که اسرائیل وامریکا به سوریه یا ایران حمله کنند علیه آنها خواهند جنگید . 

  احمد جبرائیل در گرهمایی بیش از 1000نفر از هواداران خود در کمپ مهاجرین فلسطینی در پایتخت سوریه گفت " ما به هیچ نهاجمی علیه سوریه یا جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهیم داد  من رک وپوست کنده اعلام می کنم ، ما نه تنها در طرف آنها  بلکه در صف مقدم خواهیم بود " [17]

  حماس نیز با اظهارات مشابهی اعلام کرد که فلسطینیان ، سوریه وایران ، بخشی ازیک  جبهه متحد هستند وهر جنگی که خواه علیه سوریه خواه علیه  ایران به راه انداخته شود سبب ایجاد جبهه پیکاری در فلسطین علیه نیروهای اسرائیلی خواهد شد . خالد مشعل رهبر سیاسی جبهه حماس نعهد خود به حمایت از ایران وسوریه را در دسامبر 2005 اعلام کرد .

  ما بخشی از جبهه ( مقاومت ) متحد هستیم واگر هر یک از اعضا این جبهه (چون سوریه ، ایران) ( مقاومت) مورد حمله قرار گیرد ، این وظیفه ماست که از آنها حمایت کنیم " [18]

  موشک های بالستیک ایران نیروهای اسرائیلی را بی پناه خواهند گذاشت . رهبران مختلف دستجات وگروه های فلسطینی از این امر به خوبی آگاهی دارند.رهبران فلسطینی می دانند  که در ممکن ترین سناریو از جنگ علیه ایران وسوریه ، اسرائیل درداخل سرزمین های فلسطینی  در موقعیت دشواری قرارخواهد گرفت  واین که جبهه جنگ  "حتی تقریبا "می تواند بین نیروهای اسرائیلی ورزمندگان فلسطین باشد .   

  در صورت مورد حمله قرار گرفتن سوریه ، احتمال خشونت وجنگ داخلی در اردن می تواند وجود داشته باشد . اکثریت جمعیت اردن یا فلسطینی یا نوادگان رانده شدگان از فلسطین هستند. در اردن نیز بسیاری باحکومت فدرت طلب خاندان هاشمی وحمایتی که شاه عبدالله دوم علیه فلسطین وعراق نثار امریکا واسرائیل می کند مخالف هستند.

  جنگ خاورمیانه : جبهه عراق

" حضور نیروهای امریکایی (درعراق وافغانستان ) تبدیل به عنصر نیرومندی ( آنچنان که پنتاگون فکر می کند ) در هزینه ما نخواهد شد .مخالفت واقعی است ، چون نیروهای آنها می توانند ( در صورت هر حمله ای علیه ایران ) به گروگان های (ما) تیدیل گردند " علی شمخانی دریادار سابق (18اوت سال 2004)

  اگر جنگ علیه ایران وسوریه براه افتد ،  می تواند سبب ده ها هزار زخمی در عراق وخلیج فارس باشد. عراق می تواند به قبرستان نیروهای امریکایی وبریتانیایی تبدیل گردد.سربازان امریکایی وبریتانیایی با امواج نیروهای مسلح وآزموده ایران از شرق وسوریه ازغرب ومقاومت عراق که بدون شک با رسیدن نیروهای سوری وایرانی می تواند ازنظرنفرات  وتوانایی ده برابر رشد نماید می توانند در هم شکسته شوند . 

مفتدا صدر رهبر وروحانی عراقی مخالف عمده امریکا وبریتانیا در عراق ، نیز تعهد کرده است با سوریه وایران در جبهه متحدی در برابر اسرائیل ، امریکا وبریتانیا ایستادگی نماید . در حالی که روحانی جوان  شیعه در تهران ودر حضور علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت  ملی ایران اعلام کرد که در صورت حمله به ایران نیروهای او در کنار ایران خواهند بود .واشنگتن پست حکایت  دیدار مقتدا صدر از تهران را منتشر ونتیجه گیری کرد که عراق تخت اشغال نیروهای انگلو-امریکن به راهی می رود که در نهایت به میدان نبرد میان نیروهای امریکایی وایرانی تبدیل شود : 

یکی از نزدیکان مقتدا صدر روحانی عراقی که یک  نیروی عمده مسلح شیعه را رهبری می کند روز دوشنبه اعلام کرد در صورتی که ایران مورد حمله قرار گیرد او به دفاع از ایران همسایه متعهد می شود . (23ژانویه 2006)

تعهد اعلام شده در روز یکشنبه در طی دیدار صدر از تهران ، در پاسخ به پرسش یک مقام ارشد ایرانی درباره انچه که روحانی (عراقی) در صورت حمله به ایران می تواند انجام دهد اظهار شد . این امر مشخص کننده نخستین دلالت اشکاری است که (ایران) در صورتی که  در مرحله نهایی رفتاربا امریکا ومتحدانش مورد حمله قرار گیرد برای پاسخ نظامی تدارک می بیند... تعهد همچنین  یکی از قوی ترین نشانه های تاکنونی بود که عراق می تواند در درگیری غرب با ایران به میدان نبرد تبدیل گردد،  قدرت روحی میلشیای شیعه عراق – یا حتی ارتش شیعه عراق دست پرورده  امریکا– سربازان امریکایی در عراق را به همدردی با ایران می کشاند . (…)

علی یاسیری رئیس دفتر سیاسی صدر در بغداد ، گفت که درخواست برای صدر از سوی علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ارسال شده بود .

یاسری گفت :"آنها( مقامات ایرانی) از مقتدا صدر سوالی پرسیدند :نقش سپاه مهدی در صورت مورد حمله قرار گرفتن کشور همسایه چه خواهد بود؟ ومقتدا صد ر پاسخ داد ، در صورتی که هر کشور عربی یا کشور همسایه ای مورد حمله قرار گیرد(توسط امریکا ومتحدانش) ، عراق ( به آنها در برابر حمله ) کمک خواهد کرد ."[19]

  در ضمن مقتدا صدر در دمشق بعد از گفتگو با رئیس جمهور سوریه در رابطه با  دستور کارجنگ امریکا خواسته علیه سوریه نیز تعهدات مشابهی را پذیرفت .دیلی استار روزنامه لبنانی در فوریه 2006 گزارش کرد که نیروهای مقتدا صدر در عراق می توانند دوشادوش نیروهای سوری وایرانی بجنگند:

  مقتدا صدرروحانی فتنه بر انگیز شیعه عراق پس از ملاقاتی با رئیس جمهور بشار اسد در دمشق برای کمک به دفاع از سوریه وایران قول داد. به نقل از گزارشگران مقتدا صدر اعلام کرد " من در خدمت سوریه وایران هستم.من از تمام  کشورهای مسلمان با هر وسیله ای دفاع خواهم کرد " (…)

  صدر"اسرائیل، امریکا وبریتانیا را که دشمنان عراق وسوریه هستند به کاشتن تخم نفاق بین مردم سوریه وعراق متهم کرد ." (…)

رئیس جمهور سوریه عراقی هارا به "صف متحد به خاطر نجات عراق وآزادسازی کشورشان از اشغال (خارجی) فراخواند"

صدر که روز یکشنبه وارد شد  در ملاقات با وزیر امورخارجه نیز"حمایت سوریه از مردم عراق " را مورد تمجید قرار داد وقول " تحکیم همبستگی " با دمشق راداد. [20]

  دیپلماسی وجنگ هم زمان در خاورمیانه

" شما نمی توانید هم زمان برای جلوگیری و تدارک دیدن  برای جنگ تلاش کنید "( آلبرت انشتین)

برخورد دوگانه ای در رابطه با سوریه وایران در حال اجرا است . دیپلماسی و اقتصاد برای تکمیل محاصره به کار گرفته شده اند در حالی که تدارکات نظامی ، البته ، با فراگیرکردن  وتقویت تحریم های اقتصادی  کاملا در جریان است . این اماده سازی نظامی در صورتی که تسلیم ازطریق اعمال فشارهای دیپلماتیک و دستکاری تضمین نشود به کار خواهد افتاد . 

درحال حاضر دورنمای خاورمیانه شاید چنین به نظر برسد که امریکا گفتگوبا ایران وسوریه را آغاز کرده است ، اما این امر ممکن است دوباره تنها " آرامش قبل از طوفان " باشد .



Mahdi Darious Nazemroaya is Research Associate of the Centre for Research on Globalization (CRG)
.
Notes

 

 

دود غلیظ افق درصحنه جنگ خاورمیانه( بخش نخست )


 

[1] - Lili Di Puppo, The European Union begins to think strategically about the Black Sea , Caucaz Europe News, May 15, 2007 .

http://www.caucaz.com/home_eng/breve_contenu.php?id=312

[2] - Israel’s U.S. envoy says concerned about Syrian arms, Reuters, May 2, 2007 .

http://www.reuters.com/article/politicsNews/idUSN0236099320070502

[3]- Merada, Syria wants talks, Op. cit

[4] - Ze’ev Schiff, Israel ’s message in talks with Gates: Syria is preparing for war, Haaretz, April 22, 2007 .

http://www.haaretz.com/hasen/spages/851282.html

[5] - Orit Shohat, A war in the summer?, Haaretz, April 25, 2007 .

http://www.haaretz.com/hasen/spages/851488.html

[6] - Haviv Rettig, ‘ Iran issue approaching confrontation,’ The Jerusalem Post, May 24, 2007

[7]- Bush okayed ‘soft revolution’ in Iran , The Jerusalem Post, May 26, 2007 .

[8] - Frances Harrison, Iran lodges US ‘spying’ protest, British Broadcasting Corporation ( BBC ), May 27, 2007 .

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6697109.stm

[9] - Nasser Karimi and Ian Deitch, Iran to Israel : Don’t Attack Lebanon , Associated Press, May 24, 2007 .

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/05/24/AR2007052400857.html

[10] - Ahmadinejad  Warns Israel against Invasion of Lebanon , Fars News Agency (FNA), May 26, 2007 .

http://www.farsnews.com/English/newstext.php?nn=8602260362

[11] - Israel stages nationwide war drill, Agence France-Presse ( AFP ), May 14, 2007

http://www.metimes.com/storyview.php?StoryID=20070514-082150-5890r

[12] - Yakkov Katz, Reservists called up for Lebanon strike, Jerusalem Post, July 12, 2006 .

[13] - Alistair Lyon, Hezbollah prepared but not seeking new Israel war, Reuters, March 4, 2007 .

[14] - Borzou Daragahi and Ramin Mostaghim , U.S. strategy on Iran may have backfired, Los Angeles Times, April 3, 2007 .

[15] - Ibid.

[16] - U.S. imposes sanctions on Iranian, Syrian weapons, Associated Press, April 24, 2007 .

http://www.haaretz.com/hasen/spages/851747.html

[17]- PFLP-GC Leader Warns Israel , U.S. Against Attacking Iran , Associated Press, April 28, 2006 .

[18] -] Hamas springs to Iran’s defence, Agence France-Presse ( AFP ), December 17, 2005 .

http://english.aljazeera.net/English/archive/archive?ArchiveId=17093

[19] - Ellen Knickmeyer and Omar Fekeiki, Iraqi Shiite Cleric Pledges to Defend Iran : Sadr, With Powerful Militia, Vows to Respond to Attack by West on Neighbor, The Washington Post, January 23, 2006 , p.A13.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/23/AR2006012301701.html

[20] - Sadr ‘at the service’ of Syria and Islamic Republic, The Daily Star ( Lebanon ), February 7, 2006 . 

http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=2&article_id=22010

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics