نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

دو پیام از سخنرانی سیاسی معاون وزیر علوم

نویدنو:00/8/1385

دو پیام از سخنرانی سیاسی معاون وزیر علوم

فرید مدرسی

 


سخنرانی اخیر معاون فرهنگی وزارت علوم دو پیام داشت. از یک سو پذیرفتن تحکیم علی رغم ایجاد موانع بسیار بر سر فعالیت های این تشکیلات و غیر رسمی دانستن آن و از سوی دیگر سیاسی بودن این معاون و وزارتخانه را به نمایش گذاشت.

معاون فرهنگی وزارت علوم با وجود نسخه پیچی و محدود کردن تشکل های دانشجویی بویژه انجمن های اسلامی، باردیگر در فرانسه به تحلیل احزاب سیاسی و همچون اعضای احزاب به انتقاد از برخی از آنان پرداخت. این داستان تناقض های وزارت علوم بسیار طول و دراز است. وزیر علوم از تبدیل شدن دانشگاه به پایگاه احزاب می نالد، از آن سو در آن زمان که دولت و جمعیت ایثارگران رفاقتی وصف ناشدنی داشتند به جلسه اعضای شورای مرکزی ایثارگران در خیابان میرزای شیرازی رفت و مسائلی را برای آنان بازگو کرد. فروزنده قائم مقام دبیرکل این خبر را اعلام کرد و قرار شد گفتگوهای آن جلسه بعدا بازگو شود، اما هیچگاه منتشر نشد. او همچنین در گفتگویی از انتقاد استقبال کرد که در همان لحظه ده ها و صدها تن از اعضای انجمن اسلامی در اتاق های کوچک کمیته انضباطی در حال دریافت حکم های رنگانگ خود بودند.

خانه تشکل ها را راه انداختن تا ویترین وزارت علوم را به گونه ای دیگر به تصویر در آورند، اما وزیری که از احزاب در کلام بدش می آمد، در آیین نامه این خانه تشکل ها از آیین نامه خانه احزاب استفاده کرد.

امروز هم معاون او برای چندمین بار به نقد احزاب پرداخت و سعی کرد خود را در قد و قامت یک فعال حزبی قرار دهد. اما همه این حرف ها را زد تا بار دیگر به سراغ تحکیم بیاید. این گفتار، بسیار شفاف برخی مسائل را روشن می کند. اولا نشان از آن دارد که با وجود این وزارتخانه سعی می کند دفتر تحکیم وحدت را با عناوین گوناگون بخواند و هر از چندگاهی آن را تلویحا قانونی نداند، اما او نتوانست در تحلیل های خود تحکیم را نادیده بگیرد و حتی تشکل های خود ساخته خویش را در تحلیل ها اصلا به حساب نیاورد. ثانیا این وزارتخانه که نه در جایگاه سیاسی قرار دارد و همچنین مدیران آن هم حتی کوچکترین فعالیت های دانشجویی را سیاسی می خوانند و مانع انجام آن می شوند، چگونه است که معاون وزیر به عنوان یک فعال حزبی به نقد این و آن در فلان حزب و بهمان تشکیلات می پردازد و در نهایت بار دیگر علیه امپریالیسم دانشجویی خود یعنی دفتر تحکیم وحدت سخن می گوید؟! در حالی که به جا بود، او یعنی آقای خرمشاد جوابگوی انتقادات به این وزارتخانه باشند و از فعالیت های معاونت زیر مجموعه خود سخن گویند. همچنین پاسخگوی این باشد که چرا حدود یک ماه در دفتر خود نیست و در فرانسه بسر می برد. آیا آنقدر فعالیت های معاونت فرهنگی کم است که احتیاج به حضور مستمر او نیست؟ اگر اینگونه است پس چرا حیطه وظایف محول شده به جناب خرمشاد طول و دراز است؟ البته وضعیت تشکل های دانشجویی نشان از آن دارد، چونکه زمان زیادی در اختیار او نیست قرار است تشکل ها از صحن دانشگاه حذف شوند تا ایشان با فراغت بال در فرانسه تعطیلات خود را بگذرانند و به فعالیت هایی که معلوم نیست که چیست، اقدام کنند!

منبع : ادوار نیوز

متن سخنان خرمشاد در پاریس:

*اسلام‌گرايان متجدد در دوران خاتمي ارزش‌هاي چپ را رها كردند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics