نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

يک استاد حقوق کار دانشگاه بهشتي:بحران صنايع، دليل قابل قبولي براي حفظ دستمزد ناچيز كارگران نيست

نویدنو:09/11/1385

يک استاد حقوق کار دانشگاه بهشتي:

بحران صنايع، دليل قابل قبولي براي حفظ دستمزد ناچيز كارگران نيست

به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, "مهدي معتمدي مهر" دستمزد را از 2 مقوله مورد بحث قرار داد و گفت‌‏: نيازهاي واقعي افراد جامعه به خصوص دهك‌‏هاي پايين و نيز امكانات موجود كشور، دو مقوله‌‏اي است كه از افزايش دستمزد تاثير مستقيم مي‌‏گيرد.
وي افزود: ابتدا بايد بررسي كرد كه دستمزد پرداختي تا چه ميزان نيازهاي طبقه دريافت كننده را تامين مي‌‏كند.
اين عضو نهضت آزادي به تعيين دستمزد بر اساس خط فقر اشاره كرد و گفت‌‏: در حال حاضر تغييرات دستمزد بر اساس واقعيتها و امكانات موجود كشور نيست، زيرا هرگونه تغييري كه بخواهد دستمزد را واقعي كند تاثيرات منفي بر روند توليد خواهد داشت، بدين معني كه افزايش دستمزد كارگران، هزينه هاي جاري واحدها را افزايش مي‌‏دهد و چون براي تامين بازار فروش كالاهاي توليدي برنامه ريزي درستي نشده، در نتيجه قيمت محصولات داخلي بالا مي‌‏رود و امكان رقابت نيز وجود ندارد، به همين دليل است كه كارفرمايان با افزايش دستمزدها مخالفت مي‌‏كنند.
وي با اشاره به اينكه بحران صنايع، دليل قابل قبولي براي حفظ دستمزد ناچيز كارگران نيست، گفت : بايد دستمزدهاي كارگران را به واقعيتهاي اقتصادي كشور نزديك كرد.
وي با اشاره به اينكه در شرايط فعلي و نيز تورم موجود، با دستمزد كمتر از 400 هزار تومان امكان يك زندگي متوسط در دهك‌‏هاي پايين جامعه وجود ندارد، گفت‌‏: اگر سبد خانواري را تعريف كنيم كه در آن نيازهاي اوليه و نه نيازهاي لوكس را قرار دهيم و اجاره خانه, امكانات بهداشتي و دارويي, مواد غذايي و نيازهاي اوليه زندگي را در آن سبد لحاظ كنيم، با كمتر از 400 هزار تومان نمي‌‏توان اين هزينه ها را تامين كرد.
معتمدي مهر از اينكه دولت مبناي خوراك مردم را نان قرار داده‌‏است، انتقاد كرد و گفت‌‏: در حال حاضر 70 درصد مردم ايران شهرنشين هستند، بنابراين نمي توان نان را الگوي مصرف غذايي شهروندان دانست و اعلام كرد كه قيمت مواد اوليه مصرفي جامعه ثابت مانده است .
وي از اينكه دولت نان را به عنوان مبناي تورم قرار مي‌‏دهد، اما افزايش چشمگير مسكن را ناديده مي‌‏گيرد، انتقاد كرد و گفت: چه كسي باور مي‌‏كند كه نياز جامعه در عرض مدت يك هفته 40 درصد افزايش يابد و در نتيجه به افزايش 40 درصدي قيمت مسكن منجر شود.
معتمدي مهر تاكيد كرد‌‏: بايد براي افزايش دستمزد كارگران تركيبي از شرايط اقتصادي صنعتي موجود و نيازهاي واقعي يك كارگر در مقام يك انسان ايراني را در نظر گرفت تا هم به مقام انساني كارگر بي احترامي نشود و هم توليد و توليدكنندگان را به نابودي نكشانيم.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics