نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

برخورد متناقض رژيم با خطر تحريم گسترده و حمله نظامی به ايران

نویدنو:09/11/1385

برخورد متناقض رژيم با خطر تحريم گسترده و حمله نظامی به ايران

يادداشت:کامران صفايی
 


*منوچهر متكى:تهديدات آمريكا، جدى و فراتر از عمليات روانى و تبليغاتى است. احتمال حمله هم به صورت محدود و هم به صورت نامحدود وجود دارد.
*علی لاريجانی در مورد احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران:"اين يك نوع جنگ روانى است كه ايجاد كرده‌اند و چنين چيزى (يعنی حمله نظامی) بعيد است."
*رفسنجانی به نقل از خامنه ای: تهديدات جدى است (صرفا تبليغات و جنگ روانی نيست)
*رفسنجانی در نماز جمعه:جنگ روانی عجيب و غريبی... عليه ما راه انداخته اند .. که ملت ما را مرعوب کنند.

يادداشت:کامران صفايی

تشديد تدارکات جنگی آمريکا در خليج فارس و در مرزهای ايران, گستردگی سرمايه گذاری روی جنگ فرقه های مذهبی شيعه و سنی در خاورميانه, ائتلاف سازی از رژيم های مرتجع عربی عليه رژيم ارتجاعی حاکم بر کشور ما, و بالاخره مهلت ناچيز باقی مانده از ضرب العجل شورای امنيت در رابطه با تحريم ايران, ظاهرا به جای اين که حاکمان سرکوبگر ايران را به اين نتيجه برساند که بيش از اين برای بقای رژيم پوسيده خود مردم زجرکشيده را سپر بلا نکنند و از ماجراجويی خطرناک و ايران برباد ده دست بردارند, به تناقض گويی و رياکاری کشانده است.
روز پنج بهمن يک سايت وابسته به رژيم به نقل از رفسنجانی در ديدارش با گروهی از نمايندگان مجلس آورده است:"چندى پيش در جلسه‌اى كه به اتفاق گروهى از مسئولان خدمت رهبرى بوديم، كسى گفت كه تهديدات جدى نيست و هيچ نگرانى وجود ندارد كه آيت‌الله خامنه‌اى در پاسخ به او تأكيد كردند، تهديدات جدى است."
در همان روز از قول منوچهر متكى تاکيد شد که او گفته است:"تهديدات آمريكا، جدى و فراتر از عمليات روانى و تبليغاتى است."
و در پاسخ به پرسش‌هاى نمايندگان مجلس درباره ميزان احتمال حمله محدود يا نامحدود آمريكا گفته است:"احتمال حمله هم به صورت محدود و هم به صورت نامحدود وجود دارد."
يک روز بعد علی لاريجانی دبير شورای امنيت ملی رژيم در ديدارش با بندر ابن سلطان در پاسخ به سوال خبرنگاران که از احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران می پرسند می گويد:"
اين يك نوع جنگ روانى است كه ايجاد كرده‌اند و چنين چيزى بعيد است. البته نيروهاى نظامى جمهوری اسلامى ايران آمادگى هرگونه دفاع از كشور را دارند."
همان هاشمی رفسنجانی که در جلسه نمايندگان مجلس گفته بود که خامنه ای گفته است:"تهديدات جدی است", در نماز جمعه تهران عليرغم اعتراف به اين که "شرايط فعلی عادی نيست" و اشاره به اين که بايد "برای مقابله با يک توطئه وسيع جهانی آماده شويم", بار ديگر ساز "جنگ روانی" را کوک کرد. به گزارش ايسنا او "با اشاره به شايعات رسانه ای مبنی بر حمله آمريکا به ايران، ‌گفت: "جنگ روانی عجيب و غريبی که عليه ما راه انداخته اند و می گويند که به ايران حمله خواهد شد و اين چيزی که در جريان است برنامه شومی است که ملت ما را مرعوب کنند."
در واقع در حالی که ناوهای جنگی آمريکا وارد خليج فارس می شود و بوش رسما پيروزی در عراق را به مقابله با نفوذ رژيم اسلامی در اين کشور پيوند داده و آمريکا مشغول ايجاد پايگاه نظامی در مرز کردستان عراق با ايران است و خبرهای متعددی از تدارک جنگی آمريکا منتشر می شود, وزير خارجه رژيم می گويد:"احتمال حمله هم به صورت محدود و هم به صورت نامحدود وجود دارد" و دبير شورای امنيت می گويد: خير! حمله "بعيد" است. رفسنجانی از زبان خامنه ای می گويد:"تهديدات جدی است" که تنها معنای قابل فهم آن اين است که تحرکات آمريکا فقط جنگ روانی نيست, و در همان حال خودش در نماز جمعه از يک طرف می گويد: "شرايط فعلی عادی نيست" و از طرف ديگر می گويد:"جنگ روانی عجيب و غريبی... عليه ما راه انداخته اند."
ممکن است تصور کنيم که خود رژيم هم به درستی نمی داند که نقشه کاخ سفيد چيست و چه حجمی از مجموعه آنچه در نظر و عمل از سوی بوش و مشاورانش مطرح می شود تبليغ و جنگ روانی است, چه ميزانش جدی است و نقشه عمل. به همين دليل يکی به نعل می زند يکی به ميخ.
ممکن است تصور کنيم که جناح های رژيم تشديد بحران هسته ای را فرصت مناسبی برای تصفيه حساب و چنگ قدرت با هم يافته اند و به همين دليل بر تفاوت روش های ميان خود در نحوه بيان مواضع اثباتی کليت رژيم در زمينه پرونده هسته ای تاکيد می کنند.

اما اين ميان فرض سومی هم مطرح است: ظاهرا بخشی از رژيم که به روايت رفسنجانی دستگاه ولايت هم جزئی از آن است می خواهد به زبان بی زبانی مردم را برای شرايط محاصره اقتصادی و تجاوز نظامی آمريکا آماده کند و از اين جهت بر "واقعی بودن" "تهديد" معترف است, از سوی ديگر وحشت دارد که آگاهی دقيق مردم از ابعاد هولناک چاله ای که همين رژيم در ائتلاف منفی با جنگ طلبان هار کاخ سفيد برای آنها کنده است, يعنی خطر بمباران های وسيع و نابودی شهرها و تاسيسات زيربنايی کشور, کار توجيه ادامه سياست ماجراجويانه اش در زمينه هسته ای را برای مردمی که مصائب وحشتناک سال های جنگ با عراق و متعاقب آن فقر و فلاکت و آوارگی را از سر گذرانده و در ضمن وضع عراق اشغال شده فعلی را می بينند, دشوار سازد و از اين رو بر اين محور که تهديدات و تدارکات جنگی اخير آمريکا "جنگ روانی" است مانور می دهد تا به قول رفسنجانی با "نقشه شوم" آمريکا برای "مرعوب" کردن ملت مقاومت کند.

صرفنظر از جايگاه هر سه فرض پيشگفته و يا ترکيبی از مجموعه آنها در تناقض گويی رژيم (که قرائن البته بيشتر حاکی از شق ترکيبی است) معنای قطعيت دادن به خطر حمله نظامی آمريکا به ايران در تبليغات و اطلاع رسانی رژيم خطاب به مردم در ترکيب با تاکيد بر ادامه خودداری از تعليق غنی سازی اورانيوم, دعوت از آمريکا برای محاصره وسيع اقتصادی و حمله نظامی به ايران است. البته مساله مهم اين نيست که سران جمهوری اسلامی خودشان از چه زمانی خود را ناچار از چنين دعوتی ديده اند يا از چه زمان به اين نتيجه رسيده اند که محتوای سياست شان در زمينه هسته ای نهايتا چنين نتيجه ای می تواند در بر داشته باشد, مساله اين است که همين موضوع اکنون وسيعا به آگاهی توده ای تبديل شود؛ يعنی بخش بزرگی از مردم ايران به اين نتيجه برسند که رژيم جمهوری اسلامی با شعارش در زمينه هسته ای و با رد تعليق غنی سازی اورانيوم, سرنوشت خود را به کشتار مردم ايران, چه کشتار بی رنگ, خاموش و تدريجی در قالب تحريم ها, و چه در قالب بمباران های وسيع هوايی, و حمله به تاسيسات هسته ای و فاجعه زيست محيطی و انسانی ناشی از آن گره زده است.
در هر حال در يک نکته بسختی می توان ترديد کرد: اگر تناقض گويی رژيم در باره ابعاد واقعی خطر محاصره اقتصادی و تجاوز نظامی آمريکا به ايران تنها راه جلوگيری از فشار متراکم سياسی عليه ماجراجويی های هسته ای اش باشد, اين رژيم تا لحظه فرود بمب ها به اين بازی ادامه خواهد داد و اگر لازم ببيند مردم را دست و پا بسته به زير بمب های آمريکايی خواهد فرستاد.
در مجموع هر چه ابعاد خطر تحريم گسترده اقتصادی و تجاوز خارجی به ايران بيشتر می شود, به همان ميزان اعتراض مستقل به سياست های ماجراجويانه جمهوری اسلامی از سوی مردم, و همه طرفداران صلح و مخالف تجاوز خارجی اهميت و فوريت بيشتری می يابد.

منبع : روشنگری

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics