نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

متن کامل سخنان احمدی نژاد هنگام ارائه بودجه:

نویدنو:03/11/1385


متن کامل سخنان احمدی نژاد هنگام ارائه بودجه:

 تاکيد بر سياست هسته ای/ ايستادگی در برابر تحريم/

کاهش ارز نفتی/هدف از سفر آمريکای لاتين...

*تاکيد بر سياست هسته ای رژيم
رييس‌جمهورصبح روز يكشنبه هنگام ارايه‌ى لايحه‌ى بودجه‌ى سال 85 به مجلس شوراى اسلامي، قبل از تشريح ويژگي‌هاى اين لايحه، به تشريح برنامه‌هاى صورت گرفته از سوى دولت در بعد اقتصاد، گردشگري، ورزش، سياست خارجي، صنعت، نيرو و نفت پرداخت.

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد در بخشى از سخنان خود در ارتباط با سياست خارجى دولت نهم اظهار داشت: سياست خارجى اين دولت و نظام جمهورى اسلامى ايران مبتنى بر اين است كه نظام جمهورى اسلامى ايران در عرصه‌ى بين‌المللى حضورى تاثيرگذار و تعيين‌كننده داشته باشد و خوشبختانه اين امر نيز محقق شده و شما شاهد رفت و آمدها و انعقاد قراردادهاى مختلف بين جمهورى اسلامى ايران و ديگر كشورها در سطح جهان بوده‌ايد.

وى در بخش ديگرى از صحبت‌هاى خود اظهار داشت: يكى از مهم‌ترين مسايل سياست خارجى كشور ما بحث هسته‌يى است. هسته‌يى شدن ايران در حال حاضر يك آرمان بلند و هدف مقدس است و رسيدن به اين هدف براى همه‌ى مردم ايران داراى اهميت است و باعث ارتقاى جايگاه ايران در مناسبات جهانى خواهد شد.

رييس‌جمهور گفت: امروز قطار هسته‌يى شدن كشور ما به راه افتاده و اين قطار را كسى نمي‌تواند متوقف كند و ترمز آن را بكشد و اين قطار به سرعت به پيش مي‌رود.

وى گفت: در حال حاضر، دفاع از حق هسته‌يى در كشور تبديل به يك خواست عمومى شده و ما در سفرهاى استانى اين امر را شاهديم كه مردم با حمل پلاكاردهاى گوناگونى بر دفاع از اين حق تاكيد مي‌كنند. گرچه دشمنان ملت ايران علاقه‌مند نيستند كه ملت ايران از اين فن‌آورى استفاده كند و دائم در اين راه مانع‌تراشى مي‌كنند.

احمدي‌نژاد گفت: دشمنان بدانند كه ملت ايران دست از حق مسلم خود نمي‌دارد و مطمئن باشند كه نمي‌توانند از بيرون، ملت ايران را متوقف كرده يا به آن آسيبى برسانند. قادر نيستند كه در اراده‌ى ملت ايران خللى وارد كنند و اميدهايى كه در اين راه دارند همه اميدهاى واهى است و خود نيز به خوبى مي‌دانند كه اين اميدها به جايى نمي‌رسد و محقق نمي‌شود.

وى گفت: آن‌ها در حال حاضر جنگ روانى بر عليه ايران آغاز كرده‌اند، و فكر مي‌كنند با جار و جنجال و فشار مي‌توانند به هدف خود برسند ولى آن‌ها بدانند كه مسير اشتباهى را در پيش گرفته‌اند. آن‌ها مي‌خواهند در همه جا اراده‌ى خود را اعمال كنند؛ در صورتى كه اين دوران گذشته است.

رييس‌جمهور گفت: آن‌ها عناصرى را نيز در داخل كشور در جهت تحقق اين هدف دارند، ولى حقيقت آن است كه آن‌ها در مقابل ملت ما شكست خورده‌اند. شما شرايط را مي‌بينيد، ما وقتى مي‌خواستيم
UCF اصفهان را راه‌اندازى كنيم، چه تهديدهايى جمهورى اسلامى ايران را كردند. آن‌ها فكر مي‌كردند با تهديد و فشار مي‌توانند ما را متوقف كنند و در اين مسير نيز به آن‌ها اطلاعات غلط داده مي‌شد. آن‌ها فكر مي‌كردند خط قرمز ما در اين مساله اين است كه مثلا پرونده‌ى هسته‌يى ما به شوراى امنيت نرود و اگر ما را تهديد به ارجاع پرونده‌ى ايران به شوراى امنيت كنند و يا تهديد به حمله‌ى نظامى كنند، ما كوتاه مي‌آييم ولى آن‌ها بايد بدانند كه خط قرمز ما خود انرژى هسته‌يى است.

وى گفت: در اين راستا هيچ‌كس نيز حق ندارد كه سر سوزنى از حق ايران عقب‌نشينى كند، آن‌ها بايد بدانند كه ملت و دولت ايران به صورت متحد در اين صحنه ايستاده‌اند و هيچ‌كس عقب‌نشينى نمي‌كند.

احمدي‌نژاد گفت: آن‌ها سعى داشتند كه با عنصر تهديد و تبليغ در داخل كشور ما شوك ايجاد كرده و ما را در عرصه‌ى جهانى منزوى كنند و سعى داشتند كه اهداف خود را با استفاده از يك سرى عناصر زبون و كم‌ظرفيت به پيش ببرند، ولى خوشبختانه ديديم كه اين اهداف شوم نيز خنثى شد. تدبير نظام اين بود كه در مورد ايران قطعنامه‌اى صادر نشود، يا قطعنامه دير صادر شود و صادر شدن قطعنامه به تعويق بيافتد و يك قطعنامه‌ى كم‌محتوا در مورد ايران تصويب شود. شما ديديد كه اين اتفاق نيز افتاد و آن‌ها در 29 ژوئن كه مانند 29 اسفند ماست، قطعنامه را صادر كردند و اين قطعنامه مرده به دنيا آمد و مطمئنا اين قطعنامه تاثيرى بر اقتصاد و سياست كشور ما نخواهد گذاشت.

رييس‌جمهور گفت: آن‌ها مي‌خواهند اين‌گونه تحليل كنند كه اين قطعنامه تاثير زيادى بر روى سياست و اقتصاد ايران گذاشته و مي‌گذارد. يكى از دوستان عزيز به من گفت؛ چه بساطى است كه شما ايجاد كرده‌ايد؟ ما به خاطر مساله‌ى هسته‌يى چه هزينه‌هاى سنگينى مي‌پردازيم! من گفتم؛ چه هزينه‌هايى داده‌ايم؟ به دروغ دشمنان مي‌خواهند اين‌گونه القا كنند كه با صدور اين قطعنامه و اعمال تحريم عليه ايران، ايران بايد هزينه‌هاى زيادى را در اين ارتباط بپردازد. ولى ما تا كنون هزينه‌اى نپرداخته‌ايم. ببينيد! كشورهايى كه مي‌خواستند به اين فن‌آورى دست پيدا كنند در عرصه‌ى جهانى چه هزينه‌هايى را پرداخته و چه فشارهايى را تحمل كرده‌اند و مجبور شده‌اند چه تعهداتى را به قدرت‌هاى بزرگ بدهند. ما به لطف نمايندگان مجلس و همت مردم تا كنون هيچ تعهدى به كشورهاى قدرتمند نداده‌ايم و مجلس نيز با قوانين خود دائم دولت را در اين راستا حمايت كرده است. مصوبه‌اى كه سال گذشته نمايندگان مجلس در اين ارتباط داشتند، بسيار موثر بود و اميد دشمنان را قطع كرد. آن‌ها فكر مي‌كردند كه در داخل كشور ما در ارتباط با مساله‌ى هسته‌يى اختلاف وجود دارد، ولى ديدند كه همه ايستادند و هيچ اختلافى در كشور ما در اين ارتباط وجود ندارد. آن‌ها دائم مي‌خواستند در صفوف مردم ايران اختلاف ايجاد كنند.

* هدف از سفر آمريکای لاتين:نمايش عدم انزوای رژيم
.... به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در بخش ديگر سخنانش در زمان ارائه لايحه بودجه به مجلس اظهار داشت: اكنون مي‌بينيد كشورها وقتى مي‌خواهند از بانك جهانى وام بگيرند مجبور مي‌شوند سياست‌هاى تحميلى اين بانك را بپذيرند. ما مي‌خواهيم هسته‌يى شويم و تا كنون هيچ زورى را نپذيرفته‌ايم، زير بار هيچ زورى هم نمي‌رويم و سر سوزنى از حقوق هسته‌يى خود عقب‌نشينى نمي‌كنيم.

احمدي‌نژاد گفت: به لطف خداوند ما به سمت هسته‌يى شدن در حال حركتيم و شما مي‌بينيد كه دائم آمريكا و هم‌پيمانانش ايران را در اين ارتباط تهديد مي‌كنند. آنها وقتى كه عراق را تصرف كردند گفتند بعد از عراق نوبت ايران است، ولى ديديم كه در عراق نيز گرفتار شده‌اند و آرزوهايشان را در مورد ايران به گور خواهند برد. آنها تا كنون آرزوهاى شومشان را در مورد ايران به گور برده و ان‌شاءالله به گور نيز خواهند برد.

وى گفت: امروز شرايط دشمنان بسيار بد است. آنها در داخل كشورشان و هم‌چنين در عرصه‌ى جهانى دچار مشكلاتى هستند. شما مي‌بينيد كه آنها در عراق و افغانستان گرفتار شده‌اند و وضعيت بدى دارند.

رييس‌جمهور در ادامه به سفر هفته‌ى پيش خود به آمريكاى جنوبى اشاره كرد و گفت: اين سفرى بود كه هماهنگ شده بود. دشمنان بعد از تعطيلات سال نو مي‌خواستند تبليغ كنند كه ايران منزوى شده است و در عرصه‌ى جهانى جايگاهى ندارد و ما بايد اين فضا را مي‌شكستيم و براى اين امر به تعدادى از كشورهاى آمريكاى لاتين سفر كرديم. اين سفر 96 ساعت طول كشيد و ما بيش از 40 ساعت آن را در هواپيما بوديم. به ما مي‌گفتند شما مي‌خواهيد با اين سفر خودكشى كنيد. كمى استراحت كنيد. در اين‌گونه ارتفاعات حركت كردن خطرناك است و باعث ايجاد مشكلاتى براى قلب مي‌شود. ولى ما مي‌گفتيم قلب و روح ما فداى انقلاب و نظام و ملت ايران.

وى گفت: خوشبختانه با اين سفر، طراحي‌هاى دشمنان شكست خورد و مردم در آن‌جا به استقبال نظام جمهورى اسلامى آمدند و فرياد ,ايران ايران, سر دادند. آنها پلاكاردهايى در مورد ايران در دست داشتند. خبرنگار آمريكايى در نيكاراگوئه آمد و به من گفت بوش اعلام كرده مي‌خواهد ايران را منزوى كند. من يك لبخند به او زدم و گفتم آمريكا مي‌خواهد ايران را منزوى كند؟ ايران آمريكا را منزوى كرده است. آيا آقاى بوش مي‌تواند به كشورهاى همسايه خود بيايد و اين‌گونه در بين مردم آن قدم بزند؟ كه آن خبرنگار به من گفت نمي‌تواند. شما مشاهده مي‌كنيد كه آمريكا در عرصه‌ى جهانى منزوى شده است. آنها براى اهداف شوم خود آبروى شوراى امنيت را بردند. آنها در حال حاضر ناتوان هستند.

رييس‌جمهور گفت: امروز وضعيت جمهورى اسلامى ايران نسبت به پارسال به مراتب بهتر است. آنها به ما مي‌گويند شما را تحريم مي‌كنيم، ولى در مدتى كه اين حرف را زده‌اند ما توانسته‌ايم 16 ميليارد دلار سرمايه‌گذارى خارجى را جذب كنيم و توافقات خوبى را نيز با كشورهاى آمريكاى جنوبى داشته باشيم و اين يك دستاورد خوب است. زمان تحريم و اين حرف‌ها گذشته است. تحريم مال 30 سال پيش بود. آنها مي‌خواهند چه كسى را تحريم كنند؟ آنها در حرف‌ها و گفته‌هاى خود مانده‌اند. اكنون علامت‌هاى گوناگون از چپ و راست مي‌فرستند و مي‌گويند بياييد مذاكره كنيد. ما حرفى نداريم. ما دوست داريم مسائل منطقه حل شود و در اين ارتباط صحبت كنيم، ولى به آنها مي‌گوييم چه‌طور كارخانه‌هاى شما 24 ساعته كار كند و بمب بسازد ولى ما سوخت توليد نكنينم. سوخت ما خطرناك‌تر است، يا بمب‌هايى كه شما مي‌سازيد؟ دشمنان بايد بدانند كه افكار عمومى جهان با ملت ايران است و ملت ايران پيروز خواهد شد.

احمدي‌نژاد گفت: آنها با اتخاذ اين‌گونه سياست‌ها براى خود هزينه‌تراشى و فكر مي‌كنند با اين‌گونه كارها براى جمهورى اسلامى ايران هزينه ايجاد مي‌كنند ولى بايد بدانند كه در اشتباه هستند.

*سهام عدالت و ادعای توزيع عادلانه ثروت
... رييس‌جمهور گفت: ‌دولت سعى كرده است كه در جهت تحقق چشم‌انداز و برنامه‌ى چهارم، برنامه‌هاى اقتصادى خود را تدوين كند و از مهم‌ترين جهت‌گيري‌هاى اصلى دولت و مجلس در اين زمينه همراه كردن عدالت و پيشرفت است.

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد ادامه داد: شايد در گذشته عده‌اى چنين تبليغ مي‌كردند كه اگر ما مي‌خواهيم به پيشرفتى برسيم، بايد عدالت را كنار بگذاريم. يا عده‌اى مي‌گفتند براى رسيدن به عدالت بايد پيشرفت را كنار گذاشت. ولى پيشرفت و عدالت لازم و ملزوم يكديگر هستند و ما پيشرفت بدون عدالت يا برعكس آن را نمي‌خواهيم.

وى در ابتداى حضور خود در مجلس، با بيان اين‌كه " خدا را سپاسگزارم كه اين توفيق به من داده شد كه با دوستان عزيزم در مجلس ديدار و گفت‌وگو كنم" افزود: امروز از تناسب عجيبى برخوردار است؛ اول محرم و اول بهمن هر دو حامل پيام‌هاى الهى و ماندگارى براى بشريت هستند. ماه محرم ماه حيات و جاودانگى است. امروز بشر براى سعادتمند شدن نيازمند توسل به فرهنگ عاشورايى و مكتب امام حسين(ع) است. امروز ما نيازمند فرهنگ انتظار هستيم و صاحب اختيار حقيقى از جانب خداوند در اين ارتباط حضرت مهدى(عج) است.

احمدي‌نژاد گفت: پيشرفت بدون عدالت باعث مي‌شود كه ثروت‌ها در دست افراد خاصى جمع شود و عدالت بدون پيشرفت نيز يعنى درجا زدن و عقب افتادن.

رييس‌جمهور گفت: يكى از كارهاى مهم دولت، توجه به مناطق محروم در جهت بحث عمرانى و سرمايه‌گذارى است. سهم اختيارات عمرانى استان‌ها كه عمدتا در مناطق محروم بوده، در سال ‌٨٣، ‌٢٠ درصد بوده كه درسال ‌٨٤ به ‌٣٥ درصد رسيده و در سال ‌٨٥ به بيش از ‌٤٠ درصد رسيده است كه از اين اعتبارات بيش از ‌٤٠ درصد آن در روستاها هزينه شده است.

وى گفت: ما در حال حاضر ‌٩ هزار كيلومتر راه روستايى را بهسازى و آسفالت كرده‌ايم و با حمايت شما براى اولين بار در تاريخ كشور در طول يك سال بيش از ‌٢٠٠ هزار مسكن روستايى نوسازى شده است. اين در صورتى است كه در گذشته در طول ‌١٠ سال ‌٢٠٠ هزار واحد مسكونى روستايى نوسازى شده است و ان‌شاءالله اين رقم در سال ‌٨٦ به ‌٣٠٠ هزار واحد مسكونى روستايى مي‌رسد.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: در زلزله‌ى لرستان نيز ما توانستيم در كمتر از ‌٨ ماه ‌٣٥ هزار واحد مسكونى جديد بسازيم.

احمدي‌نژاد گفت: در دولت نهم براى اولين بار محصولات روستاييان نقدا از آن‌ها خريدارى مي‌شود و تشكل‌هاى دامدارى و كشاورزى مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

وى گفت: دولت در ضمن درصدد است كه هويت مناطق مختلف را احيا كند؛ چراكه معتقد است هويت پايه‌ى پيشرفت و آبادى كشور است.

رييس‌جمهور هم‌چنين به سياست تمركززدايى از تهران و شهرستان‌هاى بزرگ اشاره كرد و گفت: دولت درصدد است كه منابع خود را به صورت عادلانه در كشور توزيع كند و در اين راستا سفرهاى استانى انجام داده و تاكنون به ‌٢٤٥ شهرستان سفر كرده است و خوشبختانه با انجام اين سفرها امروز مسوولان دولت و تصميم‌گيران، يك تصوير روشن از سراسر كشور دارند و ديگر شهرستان‌هاى كشور را از پشت اعداد، نقشه‌ها و كاغذها نمي‌شناسند. امروز ذهنيت شما نمايندگان كه در شهرستان‌ها هستيد با ذهنيت وزرا، معاونين رييس‌جمهور و خود رييس‌جمهور يكى است و اين راه براى تصميم‌گيرى بهتر باز مي‌گذارد و اختلاف نظرى در اين ارتباط وجود ندارد.

احمدي‌نژاد در ادامه به توزيع سهام عدالت از سوى دولت اشاره كرد و اظهار داشت: اين يك اقدام بزرگ است. در گذشته دلارهاى نفتى كه سرمايه‌گذارى مي‌شد بين دهك‌هاى خاصى توزيع مي‌شد ولى ما اكنون با توزيع سهام عدالت سعى كرده‌ايم كه ثروت انباشته‌ى دولت را در بين اقشار كم‌درآمد و محروم توزيع كنيم.

وى گفت: تا پايان سال ‌٨٥، بين ‌١٤ ميليون نفر سهام عدالت توزيع خواهد شد و ان‌شاءالله اين رقم تا نيمه‌ى اول سال ‌٨٦ به ‌٢٠ ميليون نفر خواهد رسيد.

وى گفت: اولويت ما در توزيع سهام عدالت، طبقه‌ى محروم بوده و ان‌شاءالله تا پايان سال بين فرهنگيان، پرستاران، بازنشستگان و نظاميان نيز اين سهام توزيع خواهد شد.

رييس‌جمهور يكى ديگر از برنامه‌هاى دولت را جهت‌گيرى در اصلاح ساختار بودجه عنوان كرد و گفت: وضعيت بودجه‌نويسى يكى از معضلات اصلى ماست كه شما با ارايه‌ى گزارش من از وضعيت بودجه آگاه خواهيد شد و مشاهده مي‌كنيد كه اين اصلاح در چه جهتى صورت گرفته است.

احمدي‌نژاد به افزايش بودجه‌ى عمرانى اشاره كرد و گفت: بودجه‌ى عمرانى در سال ‌٨٣، ‌٥ / ‌١٩ درصد بوده و در سال ‌٨٥ به ‌٣ / ‌٢٧ درصد رسيده است.

وى گفت: نسبت درآمد عمومى ماليات‌ها به بودجه‌ى جارى در سال ‌٨٣، ‌٤٤ درصد بوده، در سال ‌٨٤ به ‌٦ / ‌٦٠ درصد رسيده و در سال ‌٨٥ تا كنون به ‌٦ / ‌٦٢ درصد خواهد رسيد.

رييس‌جمهور گفت: افزايش درآمد عمومى به منابع عمومى در سال ‌٨٣، ‌٣٠ درصد بوده، در سال ‌٨٤، ‌٩ / ‌٤١ درصد و در سال ‌٨٥ به ‌٨ / ‌٤٣ درصد رسيده است.

احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت: يكى ديگر از جهت‌گيري‌هاى بودجه، هزينه‌هاى مالى به بودجه‌ى عمومى در سال ‌٨٣، ‌٦ / ‌٩ درصد بوده كه در سال ‌٨٤ به ‌٢ / ‌٤ رسيده و در سال ‌٨٥ به ‌٧ / ‌٢ درصد خواهد رسيد.

وى هم‌چنين به افزايش سهم ماليات به منابع عمومى بودجه اشاره كرد و گفت: اين رقم در سال ‌٨٣، ‌٨ / ‌٢٨ درصد بوده كه در سال ‌٨٤ به ‌١ / ‌٢٨ درصد و در سال ‌٨٥ به ‌٣ / ‌٢٩ درصد رسيده است.

*کاهش ارز نفتی در بودجه
... به گزارش ايسنا، دكتر احمدي‌نژاد در بخش ديگر سخنانش در زمان ارائه لايحه بودجه به مجلس اظهار داشت: افزايش ماليات به هزينه‌هاى جارى در سال ‌٨٣، ‌٤ / ‌٣٦ درصد، در سال ‌٨٤، ‌١ / ‌٤٤ درصد و در سال ‌٨٥ به ‌٥ / ‌٤٤ رسيده است. دولت در اين يكسال با استفاده از تجربيات خود آنها را جمع‌آورى كرده و بهترين نتايج را به دست آورده است.


وى افزود: بودجه‌ى كل كشور در سال ‌٨٥ بيش از ‌١٩١ هزار ميليارد تومان و امسال به ‌٢٢٩ هزار ميليارد تومان رسيده اما عمده‌ى آن متعلق به شركت‌هاست. كل بودجه ‌٦ / ‌١٩ درصد رشد دارد. شركت‌ها، بانك‌ها و موسسات انتفاعى ‌٢ / ‌٢٢ درصد و بودجه‌ى عمومى ‌٦ / ‌٣ درصد است؛ يعنى رشد بودجه‌ى امسال كه ما با آن كار مي‌كنيم غير از شركت‌ها و بانك‌ها ‌٦ / ‌٣ درصد افزايش دارد.

رييس‌جمهور ادامه داد: مجموع درآمدهاى مالياتى در بودجه‌ى امسال ‌٤ / ‌١٨ درصد و ساير درآمدها ‌٢ / ‌٢٢ درصد رشد دارد و در مجموع درآمدهاى غيرنفتى ‌٣ / ‌١٨ درصد رشد دارد. عنايت داشته باشيد يكى از دغدغه‌هاى همه‌ى شما مصرف ارز نفتى و افزايش سهم نفت در بودجه‌ى عمومى است. سال ‌٨٥ كل مصرف ارز ما ‌٣٨ ميليارد و ‌١٩٢ ميليون دلار است كه در بودجه‌ى ‌٨٦ آن را به ‌٢٩ ميليارد و ‌٥٥٥ ميليون دلار رسانديم؛ يعنى ‌٢ / ‌٢٩ درصد آن را كاهش داديم؛ پس مصرف ارز و اتكا به نفت را كاهش داديم.

وى خاطرنشان كرد: استفاده از حساب ذخيره‌ى ارزى را ‌٣٨ درصد و هزينه‌هاى جارى را نسبت به سال ‌٨٥، ‌٦ / ‌٥ درصد كاهش داديم. هزينه‌هاى جارى ما امسال ‌٣٧ هزار و ‌٥٠٠ ميليارد تومان است كه آن را به ‌٣٥ هزار ميليارد تومان رسانديم؛ يعنى به لحاظ مصرفى آن را انقباضى كرديم. بدانيد براى حقوق و مزايا حساب را جدا كرديم و آن را به اقتصاد و دارايى ارايه داديم. يعنى از اول در اختيار دستگاه‌ها قرار نمي‌دهيم تا حقوق و مزايا را جاى ديگر هزينه كنند و در آخر بيايند سراغ دولت و مجلس و بگويند متمم مي‌خواهيم؛ بنابراين ما از اول آن را جدا مي‌كنيم و با ليستى كه هر دستگاه مي‌نويسد اقتصاد و دارايى آن را به حساب كاركنان آن دستگاه مي‌ريزد و بقيه‌ى هزينه‌ها را در اختيار خودشان قرار مي‌دهيم.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: عنايت كنيد نسبت درآمدهاى غيرنفتى به كل بودجه از ‌٢ / ‌٣٧ درصد در سال ‌٨٥ به ‌٧ / ‌٤٤ درصد در سال ‌٨٦ رسيده است. درآمدهاى غيرنفتى نسبت به هزينه‌ها از ‌٦ / ‌٥٩ درصد در سال ‌٨٥ به ‌٧ / ‌٧٤ درصد در سال ‌٨٦ رسيده؛ يعنى آرام آرام به سمتى مي‌رويم كه هزينه‌هاى جارى را از محل درآمدهاى داخل تامين كنيم و اين كار بسيار بزرگى است.

وى هم‌چنين گفت: سهم درآمدهاى نفتى به كل بودجه‌ى عمومى از ‌٣ / ‌٥٨ درصد در سال ‌٨٥ به ‌٩ / ‌٤٢ درصد در سال ‌٨٦ كاهش پيدا كرده است و نسبت هزينه‌هاى جارى و مصرفى به كل بودجه از ‌٧ / ‌٦٢ درصد در سال ‌٨٥ به ‌١ / ‌٥٧ درصد در سال ‌٨٦ كاهش پيدا كرده است.

رييس‌جمهور اضافه كرد: سهم هزينه‌هاى عمرانى از ‌٢ / ‌٢٧ در سال ‌٨٥ به ‌٥ / ‌٢٨ درصد در سال ‌٨٦ افزايش پيدا كرده است. نسبت هزينه‌هاى عمرانى به هزينه‌هاى جارى كه نسبت مهمى است نيز از ‌٤٢ درصد در سال ‌٨٥ به ‌٥٠ درصد در سال ‌٨٦ افزايش پيدا كرده است و سهم عمرانى استانى كه در جهت محروميت‌زدايى است، ‌١٥ درصد افزايش يافته است. عنايت كنيد به اين عدد. كل بودجه‌ى عمومى ما ‌٥٩ هزار و ‌١٥٢ ميليارد تومان است كه به ‌٦١ هزار و ‌٢٦٤ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است كه ‌٤ هزار ميليارد تومان به آن اضافه شده كه خواهم گفت براى كجاست.

*تورم کنترل شده است!
. . . رييس‌جمهور گفت: ما سعى كرديم كه رشد اقتصادي‌مان را سريع كنيم و رشد توليد ناخالص داخلى ما هر سال نسبت به سال‌هاى گذشته در حال افزايش است.

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد ادامه داد: صادرات غيرنفتى ما در بودجه‌ى سال ‌٨٥، ‌٥ / ‌١٠ ميليارد دلار شده است كه براى اولين بار است در تاريخ كشور ما صادرات غيرنفتي‌مان نسبت به آن‌چه در برنامه گنجانده شده افزايش پيدا كرده است.

وى افزود: برخى از دوستان در حال حاضر در مورد بحث واردات و صادرات صحبت‌هايى را مطرح مي‌كنند و من ديدم كه برخى نيز تيترهايى با عنوان ,واردات بي‌رويه دولت, در روزنامه‌ها زده‌اند و صحبت‌هايى را بدون منبع ذكر و فضاسازى روانى ايجاد كرده‌اند.

وى گفت: ما صادرات غيرنفتي‌مان را افزايش داده‌ايم و واردات كالا در ‌٩ ماهه اول سال ‌٨٥، ‌٤ / ‌٣٠ ميليارد دلار بوده است كه اگر به آمار گذشته نگاه كنيم يعنى به آمار سال ‌٨٣ و ‌٨٤ مشاهده مي‌كنيم كه آمار واردات كاهش پيدا كرده است.

رييس‌جمهور گفت: صادرات ما تا كنون ‌٧ / ‌٤١ درصد رشد داشته و ان‌شاءالله به مرور زمان اين رشد آن شتاب بيشترى مي‌گيرد و واردات ما كمتر مي‌شود.

وى گفت: كل صادرات ما به واردات‌مان در سال ‌٨٣، ‌٤ / ‌٢١ درصد، در سال ‌٨٤، ‌٨ / ‌٢٧ درصد و در سال ‌٨٥، ‌٣٨ درصد بوده است و شما مي‌بينيد كه فاصله‌ى صادرات غيرنفتى و واردات ما در حال زياد شدن است. يكى از دوستان به من گفت كه صادرات دولت بيشتر در زمينه‌ى پتروشيمى است. من به اين دوستان عزيز گفتم مگر پتروشيمى بد است كه صادرات ما بيشتر مربوط به پتروشيمى باشد؟ در ضمن بايد بگويم كه رشد صادرات ما در زمينه‌ى پتروشيمى و صنعت نزديك به هم و تركيب صادرات ما در حال تغيير است و ما از سمت وارد كردن كالاهاى مصرفى به سمت وارد كردن كالاهاى واسطه‌اى و سرمايه‌اى در حال حركت هستيم و تا كنون ‌١٠ درصد تغيير ايجاد شده است.

احمدي‌نژاد اظهار داشت: اميدواريم كه رشد واردات ما با گذشت زمان كم و كمتر شود.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه ظرفيت‌هاى اقتصادى كشور ما در حال افزايش است، افزود: دولت در اين راستا توجه ويژه‌اى به بخش كشاورزى و دامى داشته است و امكان رشد كشاورزى و محصولات دامى افزايش پيدا كرده و اين محصولات رشد قابل توجهى داشته است.

وى گفت: توليدات محصولات ما در اين زمينه به ‌١٠٠ ميليون تن رسيده كه اين خود ركورد بسيار خوبى است و رشد ما در زمينه‌ى محصولات كشاورزى و دامى ‌١ / ‌٨ درصد است كه اين برنامه ‌٢ درصد نيز جلوتر است.

احمدي‌نژاد گفت: دولت هم‌چنين به باغ‌ها نيز توجه ويژه داشته و سعى كرده كه از محصولات باغى امكان درآمد ارزى را فراهم كند.

وى گفت: امسال تا كنون ‌١٠٠ هزار هكتار به سطح باغات كشور اضافه شده و ما ‌٥٠ هزار هكتار زيتون را زير كشت داريم.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: تا كنون ‌٦٠ هزار هكتار بازسازى شده و ‌٧٨ هزار هكتار زمين تحت سيستم آبيارى تحت فشار قرار دارد و ‌١٥٠ هزار هكتار زمين نيز تحت پوشش عمليات آب و خاك قرار دارد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت: ‌٩٠٠ هزار هكتار از زمين‌هاى كشور تحت عمليات آبخيزدارى است و سرمايه‌گذارى دولت در اين راستا در حال افزايش است.

وى گفت: دولت به توسعه‌ى بنگاه‌هاى زودبازده اقتصادى نيز توجه داشته و توجه ما به بنگاه‌هاى زودبازده اقتصادى افزايش پيدا كرده است.

رييس‌جمهور گفت: دولت به صنايع پايه‌اى مانند فولاد و آلمينيوم توجه ويژه‌اى داشته و با مشاركت شركت‌هاى غيردولتى و دولتى در اين ارتباط قدم‌هاى خوبى را برداشته و سرمايه‌گذارى خارجى ما نيز در زمينه‌ى صنعت و معدن افزايش پيدا كرده است و تقاضاى سرمايه‌گذارى خارجى در اين زمينه روزافزون است.

احمدي‌نژاد گفت: شهرك‌ها و نواحى صنعتى نيز در كشور ما رشد داشته و ما دغدغه‌ى توسعه‌ى سرمايه‌گذارى در بخش نفتى را نيز داريم و در سال‌هاى قبل نسبت به برداشت از مخازن مشترك نفتى عقب بوديم ولى امسال خوشبختانه با تلاش كارشناسان نفت ما به سهم برابر رسيده‌ايم و ان‌شاءالله در سال آينده سهم‌مان را افزايش مي‌دهيم و جلو مي‌رويم.

وى گفت: در سال ‌٨٥ تعداد زيادى قراردادهاى نفتى انعقاد شده است كه بيش از ‌٢٧ ميليارد دلار اين سرمايه‌گذاري‌ها قطعى شده و ‌٣٦ ميليارد دلار آن در دست اجراست.

رييس‌جمهور گفت: گسترش پتروشيمى نيز در دستور كار دولت است و ما ان‌شاءالله در آينده‌اى نزديك محصولات پتروشيمي‌مان به رشد ‌٥٠ درصدى مي‌رسد.

وى گفت: گسترش عمليات دو پالايشگاه آغاز شده و سه پالايشگاه نيز عمليات بهسازى خود را طى مي‌كند تا مشكل ما در ارتباط با مساله‌ى بنزين حل شود.

احمدي‌نژاد گفت: خوشبختانه با همت كارشناسان وزارت نفت ما به سرعت درصدد بهسازى و بهره‌بردارى از چاه‌هاى نفتى هستيم و همان‌طور كه مي‌دانيد سالانه به طور متوسط ‌٢٥٠ الى ‌٣٠٠ هزار بشكه در روز چاه‌هاى نفتى افت مي‌كند و دوستان ما در حال جبران اين امر هستند.

رييس‌جمهور گفت: دولت در راستاى ايجاد اشتغال تلاش زيادى كرده و ما موقعى كه دولت را تحويل گرفتيم بيش از ‌٣ ميليون نفر بيكار داشتيم و تمام توان خود را در راستاى ايجاد اشتغال به كار برديم و در اين ارتباط اقدام به ايجاد بنگاه‌هاى زودبازده اقتصادى كرديم.

وى گفت: در گذشته نيز طرح‌هايى براى ايجاد اشتغال در نظر گرفته شده بود كه اين طرح‌ها موفق نشد و يا ناقص بود.

احمدي‌نژاد گفت: در اين ارتباط شوراى اشتغال فعال شده و اقدامات بزرگى را انجام داده است و ما تا ‌٢٠ / ‌١٠ / ‌٨٥ تا كنون ‌٤٨٨ هزار طرح براى اشتغال دريافت كرده‌ايم كه بيش از ‌٢٨٦ هزار و ‌٨٦٥ طرح آن مورد تاييد قرار گرفته كه اين طرح‌ها خود ظرفيت كار براى يك ميليون و ‌٣٢ هزار نفر ايجاد مي‌كند و متوسط هزينه‌ى هر طرح ‌٤٩ ميليون تومان است.

رييس‌جمهور گفت: يكى ديگر از كارهاى دولت در راستاى ايجاد اشتغال، گسترش واحدهاى توليدى و رفع مشكلات واحدهاى توليدى بوده است. بر اساس تحقيق ما ‌٨٠٠ واحد اقتصادى دچار بحران بودند كه ما در اين ارتباط كميته‌ى بحران تشكيل داديم؛ به نحوى كه اين بحران‌ها به حداقل رسيده است.

وى گفت: ما در راستاى توسعه‌ى اشتغال اقدام به توسعه‌ى مراكز آموزش فنى و حرفه‌اى در كشور كرده‌ايم.

رييس‌جمهور گفت: هم‌چنين سرمايه‌گذارى ايرانيان در خارج از كشور نيز افزايش پيدا كرده است.

احمدي‌نژاد به سياست‌هاى دولت درباره‌ى مسكن اشاره كرد و گفت: دولت امسال ‌٢٠٠ هزار واحد مسكونى ايجاد كرده كه اين رقم در آينده به ‌٣٠٠ هزار مسكن خواهد رسيد.

وى گفت: درخواست صدور پروانه براى ساخت و ساز بيش از ‌١٠ درصد افزايش پيدا كرده است.

رييس‌جمهور گفت: در بخش نيرو نيز دولت به توفيقات خوبى رسيده و جهت‌گيري‌هاى دولت در راستاى كاهش مصرف و افزايش توليد بوده است. سال گذشته اوج مصرف برق در تابستان ‌٧ / ‌١٠ درصد بوده كه اين رقم در سال ‌٨٥ به ‌٩ / ‌٦ درصد رسيده و شما با توجه به اين ارقم شاهد كاهش مصرف برق بوده‌ايد و اين نشان مي‌دهد كه تصميم دولت در راستاى عدم تغيير ساعت در تابستان سال جارى يا شش ماه اول سال جارى درست بوده است و ما شاهد كاهش مصرف نيرو بوده‌ايم و مصرف نيرو افزايش پيدا نكرده است.

احمدي‌نژاد گفت: ساخت ‌٢٨ نيروگاه با ظرفيت بيش از ‌٢٣ هزار مگاوات در دستور كار دولت است. امسال در اروپا ما شاهد خاموشى گسترده بوديم ولى خوشبختانه اين اتفاق در كشور ما به صورت گسترده رخ نداد و به صورت موضعى و مقطعى بود.

وى گفت: بارندگى در كشور ما ‌١٠ درصد افزايش پيدا كرده و ‌٢٠ سد در حال ساخت است.

رييس‌جمهور هم‌چنين به توسعه‌ى حمل و نقل عمومى و توسعه‌ى راه‌ها در كشور اشاره كرد.

احمدي‌نژاد گفت: يكى از موفقيت‌هاى دولت، كنترل نرخ تورم بوده كه اين رقم را ما نسبت به سال‌هاى قبل كنترل كرده‌ ايم و به رقم ‌١ / ‌١٢ درصد رسيده است.

وى گفت: يكى از دوستان به من مي‌گفتند كه ما شاهديم كه كالاهاى مصرفى افزايش پيدا كرده و مثلا گوجه فرنگى كيلويى ‌٢ هزار تومان است.

نمايندگان مجلس فرياد؛ زدند كيلويى ‌٣ هزار تومان.
احمدي‌نژاد خطاب به نمايندگان گفت: شما بياييد از تره‌بار نزديك خانه ما خريد كنيد. چرا از جاهاى گران خريد مي‌كنيد؟

احمدي‌نژاد گفت: كنترل تورم از افتخارات اين دولت و مجلس است.
رييس‌جمهور هم‌چنين به پيشرفت‌هاى دولت در زمينه‌ى گردشگرى اشاره كرد و گفت: ما در حال حاضر ‌٢٣٠ منطقه‌ى گردشگرى را مشخص كرده‌ايم و ورود گردشگر نسبت به ‌٩ ماهه اول سال نسبت به سال قبل ‌٧١ درصد رشد داشته و يك ميليون و ‌٤٠٠ هزار نفر گردشگر به كشور آمده‌اند.
وى هم‌چنين به سياست‌هاى دولت در ارتباط با ورزش اشاره كرد و گفت: دولت در اين ارتباط توفيقات خوبى دست پيدا كرده و ما تا كنون توانسته‌ايم در مورد ورزش صدها مدال كسب كنيم و مثلا در بازي‌هاى آسيايى از مقام دهم به مقام ششم رسيديم.

*بودجه در جهت "آمادگی برای هر شرايطی" است
رييس‌جمهور گفت: طبق برنامه‌ى زمان‌بندى بايد يك هفته قبل بودجه را ارائه مي‌داديم، اما لازم شد كه در بخش‌هايى از بودجه اصلاحاتى انجام شود و بودجه را با اين اصلاحات امروز به مجلس ارائه داديم.

به گزارش خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد پس از ارايه‌ى لايحه‌ى بودجه‌ى سال 85 به مجلس شوراى اسلامى و تشريح آن درباره‌ى افزايش حقوق كاركنان دولت به صورت پرداخت‌هاى غيررسمى اظهار داشت: اگر مجلس صلاح بداند افزايش‌هايى كه مي‌دهيم را در بخش‌هايى به صورت غيررسمى هم پرداخت خواهيم كرد.

وى درباره‌ى پس گرفتن لايحه‌ى نظام هماهنگ پرداخت نيز گفت: دولت و مجلس دنبال راهكار درستى براى ترميم حقوق كسانى است كه دريافتى پايين دارند و اين وضعيت نامتعادل در دريافتى كاركنان دولت را اصلاح كنند. اين كار پيچيدگي‌هايى دارد و نگراني‌هايى نيز در مجلس و دولت وجود دارد كه اگر آن‌ها را رعايت نكنيم ممكن است به نتيجه‌ى عكس برسيم و آش نخورده و دهن سوخته شود. ديشب هم در اين‌باره جلسه‌ى نسبتا مفصلى داشتيم. تصميم قطعى دولت و مجلس اين است كه عدم تعادل در حقوق پرداختى كاركنان دولت اصلاح شود و به راهكارهاى مناسب داريم مي‌رسيم.

رييس‌جمهور درباره‌ى تاثيرات تحريم بر اقتصاد كشور نيز اظهار داشت: اولا؛ بسيار بعيد مي‌دانم اتفاق خاصى بيافتد. امروز سلاح تحريم از كار افتاده و زنگ زده است و اين ادبيات 30 سال قبل است. به‌خصوص در مقابل كشورى مانند ايران كه يك كشور بزرگ و قدرتمند و با ارتباطات بسيار گسترده‌ى سياسى و اقتصادى تاثيرگذار با ساير ملت‌هاست. آن‌هايى كه دم از تحريم مي‌زنند، بيشتر به ما نيازمندند. البته ما براى هر شرايطى خود را آماده كرده‌ايم و بودجه‌اى كه تقديم مجلس شد، پيش‌بينى كرده است كه در اقتصاد و سرمايه‌گذارى و رشد اقتصادى داخلي، كوچك‌ترين تاثيرى از تحولات بيرونى نپذيرد. اين‌ها بيشتر جنبه‌ى جنگ روانى و تبليغاتى دارد و البته در برخى اثر گذاشته است و حرف‌هايى مي‌زنند كه من تعجب مي‌كنم كه؛ ,آقا جنگ است,.

وى ادامه داد: اين حرف‌ها كدام است. آن‌ها كه هميشه در دنيا دم از جنگ مي‌زدند امروز در مقابل ايران جا زده‌اند و جرات نمي‌كنند از اين حرف‌ها بزنند. اين حرف‌ها بيشتر تبليغات و جنگ روانى است. همان‌ها كه خيال مي‌كنند مي‌خواهند با ما مبارزه كنند الان 100 تا پيغام فرستاده‌اند كه مي‌خواهيم با شما گفت‌وگو كنيم. البته دشمن هستند و در 27 سال گذشته كدام ضربه بود كه مي‌توانستند بزنند و نزدند. امروز ملت ما مستحكم است. مجلس و دولت ما مستحكم است. نظام و رهبرى ايستاده‌اند و كارهاى كشور در روال عادى جلو مي‌رود و مشكل خاصى پيش روى ما نيست. اما هر شرايطى كه پيش بيايد ما آماده‌ايم.

وى درباره‌ى انتقادهاى نمايندگان از دولت درخصوص گراني‌ها گفت: هميشه تذكرات نمايندگان انعكاس مطالب مردم است. طبيعى است كه نمايندگان تذكر مي‌دهند و دولت آن را دنبال مي‌كند و هرجا كه لازم باشد راهكار ارائه مي‌دهد و تصميم مي‌گيرد. درباره‌ى گراني‌ها به زودى بحث مفصلى خواهم داشت و دولت درصدد است با مجلس زمينه‌هاى نوسانات قيمتى را درمان كند. بخش بزرگى از نوسانات چند ماه پيش اخير مصنوعى است و بر اقتصاد ما تحميل شده است و تلاش مي‌كنيم كه راهكار مقابله با آن را پيدا كنيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال يك خبرنگار برزيلى درباره‌ى روابط با آمريكاى جنوبى گفت: ايران با كشورهاى آمريكاى جنوبى اشتراكات زيادى دارد و به همين دليل درصدد برقرارى روابط هرچه بهتر با آن‌هاست. از جمله اين كشورها برزيل است كه به زودى سفرهايى از طرف مقامات بلندپايه‌ى دو كشور انجام خواهد شد.

وى درباره‌ى مبارزه با مفاسد اقتصادى و اعلام اسامى مفسدان اقتصادى گفت: اسامى اعلام شده و كار در اين زمينه ادامه دارد. همان‌طور كه مي‌دانيد اين يك مبارزه‌ى سنگين و همه‌جانبه است و آن را ادامه مي‌دهيم و با موانع مقابله مي‌كنيم. مجلس و دولت در اين مبارزه سست نشده‌اند و برخى برخوردهاى خوب هم انجام شده است كه اخبار آن را هم اعلام كرديم اما برخى علاقه ندارند كه اين خبرها را درج كنند تا مردم مطلع شوند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگارى تاكيد كرد: تصميمات دولت كاملا كارشناسى و عالمانه است و نتايج آن را هم مشاهده مي‌كنيد.

*وعده حل مساله مسکن
.... به گزارش ايسنا، دكتر احمدي‌نژاد در ادامه ارائه لايحه بودجه به مجلس شوراى اسلامي، خاطرنشان كرد: مورد ديگرى كه در جلسه‌ى مشترك مجلس و دولت مطرح كرديم، وضع مسكن بود. البته افزايش قيمت كاذب است و ان‌شاءالله به زودى اطلاعات آن را آقاى وزير اطلاعات در اختيار شما قرار خواهد داد كه چه شبكه‌اى طراحى كرده و چگونه عمل مي‌كند و چگونه جلوگيرى خواهد كرد، اما بالاخره حدود 20 درصد از جمعيت ما در كشور فاقد مسكن ملكى هستند. فرهنگ اين سرزمين هم مسكن ملكى را مي‌طلبد. بسيارى از ساختمان‌هاى ما هم فرسوده هستند؛ چه در روستا و چه در شهر كه بايد بازسازى شوند.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه نيازمند يك قانون جامع هستيم كه ظرف 5 الى 6 سال مسكن را به يك نقطه‌ى مطلوب برساند و تكليف وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بحث زمين، خدمات زيربنايى و تاسيسات و بانك‌ها را در يك چارچوب مشخص كند، گفت: ما ردپاى اين‌ها را در قانون بودجه آورده‌ايم و لايحه‌ى جداگانه‌اى هم تهيه كرديم كه ان‌شاءالله به زودى به مجلس تقديم مي‌كنيم و شما هم بررسى و تصويب مي‌كنيد تا تكليف مسكن ظرف 4 تا 5 سال در كشور مشخص شود؛ يعنى يك قانون جامع براى همه‌ى امور مسكن ان‌شاءالله در اختيار قرار خواهد گرفت.

رييس‌جمهور ادامه داد: در قانون بودجه براى حمايت از توليد مسكن محورهاى اصلى آن پيش‌بينى شده از جمله حذف قيمت زمين از قيمت تمام‌شده‌ى مسكن. دولت رقمى را در نظر گرفته هم براى آماده‌سازى هم براى ساز و كارها و ان‌شاءالله حمايت خواهيد كرد.


* ترميم حقوق بازنشستگان به نسبت عکس
. . . رييس‌جمهور در مجلس شوراى اسلامى و خطاب به نمايندگان گفت: كشت گلخانه‌اى تضمين شده است و اشتغالزاى بالايى دارد؛ هم توليدش بالاست و هم مي‌تواند در چهار فصل صورت بگيرد. سال آينده 36 هزار هكتار براى اين امر پيش‌بينى شده است. عنايت كنيد هر يك هكتار آن 12 اشتغال مستقيم دارد و اين كار بسيار خوبى است كه ان‌شاءالله از آن حمايت خواهيد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد ادامه داد: شما مي‌دانيد كه كشت گلخانه‌اى براى كشور ما مفيد است؛ ما چهار فصل با تغييرات سنگين آب و هوايى داريم كه كشاورزان از آن صدمه مي‌بينند. همين امسال ديديم سيب‌زمينى كشاورزان زير برف زودرس ماند. هم كشاورز آسيب ديد و هم قيمت بالا رفت و مردم دچار مشكل شدند و يا گوجه فرنگى و يا خيار با برف زودرس مواجه شدند و همه را دچار مشكل كردند.

وي‌ با اشاره به ساير موارد در نظر گرفته شده در بودجه " حمايت از تجهيز زمين‌هاى كشاورزى به سيستم‌هاى آبيارى تلاش براى واگذارى طرح‌هاى عمرانى به بخش خصوصي، حمايت از بخش خصوصى در توسعه‌ى شبكه‌هاى آبيارى با واگذارى زمين" را برشمرد و ادامه داد: همچنين توجه به مناطق محروم، توسعه‌ى حمل و نقل عمومى و كنترل مسايل جاده‌اى براى كنترل تصادفات جاده‌اى. رقمى پيش‌بينى كرده‌ايم كه پليس حضور جدي‌ترى داشته باشد. شما عنايت داريد قرار شد امسال 20 ميليارد تومان از منابع بيمه‌ها به نيروى انتظامى بدهيم تا حضورش بيشتر شود. متاسفانه در اين زمينه كوتاهى كردند و با آن‌ها برخورد خواهيم كرد. 5 ميليارد تومان امسال به نيروى انتظامى داديم اما تعداد كشته‌هاى امسال معادل همان كشته‌هاى پارسال است، يعنى سالى 10 درصد رشد را صرفه‌جويى كرديم. اگر پول بدهيم؛ پليس حضور جدي‌ترى پيدا كند در عرصه‌هاى جاده‌اى به سرعت اين تلفات كاهش پيدا خواهد كرد. ان‌شاءالله ساز و كارى پيش‌بينى كرده‌ايم كه قيمت و هزينه‌ى مصرف آب و برق و گاز و فاضلاب به نفع دهك‌هاى پايين اصلاح كنيم، يعنى دهك‌هاى پايين كمتر پرداخت كنند و دهك‌هاى بالا بيشتر.

رييس‌جمهور افزود: يكى از ارقام افزايش بودجه‌ى ما اين است كه صندوق‌هاى بازنشستگى چه مربوط به تامين اجتماعي، چه نيروهاى مسلح و چه كارمندى كم دارند و نمي‌توانند نيازهاى بازنشستگان خود را تامين كنند. حتى بخش‌هايى از آن‌ها نتوانستند حقوق بازنشستگان را افزايش دهند. پيش‌بينى كرديم كه 4 هزار ميليارد تومان از منابع درآمدى را به عنوان بدهي‌هاى دولت به آن‌ها بدهيم براى آن‌كه وضع آن‌ها اصلاح شود.

وى ادامه داد: ترميم حقوق كارمندان و بازنشستگان به نسبت عكس دريافتى آن‌ها صورت مي‌گيرد. اين جزو تحولات بودجه است، هر سال مي‌گوييم 12 درصد اضافه حقوق كارمندان، كارمندى كه دو ميليون تومان مي‌گيرد 240 هزار تومان به حقوق او اضافه مي‌شود و كارمندى كه 200 هزار تومان حقوق مي‌گيرد 24 هزار تومان به حقوق او اضافه مي‌شود. ما اين اجازه را از مجلس محترم خواستيم كه پلكانى معكوس عمل كنيم ؛يعنى درآمد پايين 40 درصد افزايش يابد و درآمد بالا يك درصد افزايش پيدا كند و به نظر من نمايندگان مجلس با روحيه‌ى حمايت از كارمندان و محرومان حتما اين را تصويب خواهند كرد.

رييس‌جمهور درباره‌ى حمايت از پژوهش‌هاى كاربردي، گفت: پيشنهاد داديم كه حداقل يك درصد و حداكثر 4 درصد از هزينه‌هاى جارى دستگاه‌ها و شركت‌ها براى پژوهش با كمك دانشگاه‌ها، اختصاص يابد يعنى با مراكز پژوهشى قرارداد بسته شود و كارهاى پژوهشى انجام دهند. همچنين براى ايجاد هماهنگى در ارتباط با صنعت، فناورى و نخبگان يك معاونت علم و فناورى در رياست جمهورى تشكيل شده است كه ان‌شاءالله با هماهنگى وزارت رفاه و وزارت بهداشت در بودجه پيش‌بينى كرديم كه خدمات بيمه‌اى پايه تعريف كنيم و براى همه‌ى ايراني‌ها يكپارچه و رايگان ارايه دهيم. اين وضعيت انواع بيمه كه بيش از 80 ميليون دفترچه‌ى بيمه صادر شده و 6 ميليون نفر هنوز فاقد بيمه هستند، پيش‌بينى كرديم كه اصلاح شود.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: از موضوعات ديگرى كه بعدا لايحه‌ى آن را به مجلس خواهيم داد و رد پاى آن را در بودجه گذاشته‌ايم اصلاح وضعيت نان است. بالاخره با هدفمند كردن يارانه‌ها بايد آن‌ها را به نفع طبقات نيازمند ببريم و كيفيت آن را اصلاح كنيم. كاهش نرخ تسهيلات بانك‌ها، هدفمند كردن يارانه‌ها، كنترل بازار، حمايت كامل از توليد داخل و صادرات و ان‌شاءالله ارتقاء و حمايت از فرهنگ عمومى اسلامى و ارزش‌هاى متعالى انقلاب، در دستور كار است.

رييس‌جمهور به نمايندگان گفت: امروز بسيارى از فاصله‌ها برداشته شده است و دولت و مجلس در خانه‌هاى مردم و در متن زندگى مردم حضور دارند. ولى عده‌ى زيادى هستند كه نه موفقيت دولت را مي‌پسندند و نه موفقيت مجلس را.

به گزارش ايسنا احمدي‌نژاد ادامه داد: عزيزان در متن يك انقلاب بزرگ هستيم و امروز دولت و مجلس به عنوان دو برادر، دو هم‌سنگر وارد عرصه‌هاى خطير و سرنوشت‌ساز شده‌اند و بالاخره همه‌ى مناسباتى را كه فكر مي‌كرديم دست و پا گير است و به ضرر سازندگى و پيشرفت است با كمك هم توانستيم متحول كنيم و تغيير دهيم. امروز رابطه‌ى شما و مردم و رابطه‌ى دولت و مردم يك رابطه‌ى صميمى است.

وى ادامه داد: من امروز مي‌بينم افرادى با جعل خبر مي‌خواهند فاصله بياندازند. كدورت ايجاد كنند. بد دلى ايجاد كنند. از اين‌جا به آن‌جا حرف مي‌زنند و از آن‌جا به اين‌جا. اين‌ها خناسانى هستند كه نمي‌خواهند كشور پيشرفت كند. لازمه‌ى پيشرفت كشور همدلى ماست. ما با هم برادر و هم‌سنگريم و امروز مسووليت‌هايى كه برعهده‌ى ماست بايد با همدلى و كار مشترك جلو ببريم. دولت مانند سرباز خط مقدم شماست كه به صحنه‌ها رفته و برنامه‌هايى را كه مجلس تصويب مي‌كند، عملياتى مي‌كند و شما پشتيبان دولت هستيد. مي‌خواهند اين رابطه را مخدوش كنند، اما من مطمئنم هيچ كس و هيچ گروهى هرچه هم تلاش كند و هرچه سرمايه‌گذارى كند و هر چه بي‌تقوايى كند، نمي‌تواند رابطه‌ى برادرانه بين دولت، مجلس و نهادهاى گوناگون را مخدوش كند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: خواهش من از عزيزان اين است كه بودجه‌اى كه ارايه داديم، يك چارچوب كاملا مستحكم و بهم پيوسته دارد؛ بنابراين خواهش من از دوستان اين است كه تغييرات در حداقل ممكن باشد تا اهداف برنامه و بودجه بتواند محقق شود ان‌شاءالله.

رييس جمهور در پايان گفته‌هاى خود به پرسشى پاسخ داد و گفت: يكى از دوستان درباره‌ى كار بنگاه‌هاى زودبازده پرسيده و فرموده‌اند منابع آمارهاى شما كجاست و از كجا معلوم پولى كه شما داديد به خريد خانه و ... نرفته است؟ من به ايشان عرض مي‌كنم كارگروه‌هايى در تمام كشور و شهرستان‌ها تشكيل شده است و از صفر تا 100 يك طرح را جلو مي‌برد. البته ممكن است اين كارگروه‌ها هم اشتباه كنند. ممكن است در جايى از دست هم در برود اما مطمئن باشيد كه قريب به اتفاق آن‌ها به نتيجه خواهد رسيد.

وى گفت: جهت‌گيرى اصلى دولت از اين به بعد حمايت از ساخت مسكن خواهد بود و همين‌طور حمايت از مسكن ايثارگران، افراد تحت پوشش نهادها، گروه‌هاى حمايتي، كارمندان و گروه‌هاى كم‌درآمد. ان‌شاءالله 200 هزار مسكن روستايى را امسال به 300 هزار مي‌رسانيم؛ يعنى تصويب كرديم و ساز و كارهاى آن را بانك طراحى مي‌كند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما نزديك به 2 ميليون واحد فرسوده در روستاها داريم كه غير از رشد روستايى اگر بخواهيم همين‌ها را بازسازى كنيم با 300 هزار، 6 الى 7 سال طول مي‌كشد. اگر رشد را هم بخواهيم اضافه كنيم بايد سالانه 400 هزار مسكن در روستاها داشته باشيم و ظرف 5 الى 6 سال وضع مسكن روستاهاى ما به سامان مي‌رسد. بيش از 600 هزار واحد هم در شهرها نياز داريم و اين غير از بافت‌هاى فرسوده‌ايست كه بايد احياء شود.

وى هم‌چنين گفت: سالانه به بيش از يك ميليون مسكن نياز داريم اما امسال در آهن و سيمان دچار مشكل شديم؛ گرچه دستگاه‌هايى موظف شدند آهن و سيمان را وارد كنند كه يك مقدار گرفتار ساز و كار ادارى شدند و مقدارى هم كوتاهى كردند. در بازار مصالح نوسانات شديد اتفاق افتاد. ما در بودجه پيش‌بينى كرديم از الان ديگر اين نوسانات اتفاق نيفتد، يعنى دستگاه‌ها ملزم شدند مصرف خود را وارد كنند؛ چرا كه در فولاد نياز به واردات داريم. اگر به بازار داخل فشار بيايد با توجه به بالا بودن قيمت‌هاى جهانى مردم مشكل پيدا مي‌كنند.

رييس‌جمهور در ادامه درباره حمايت از شهرداري‌ها نيز گفت: حمايت از شهرداري‌ها را نيز پيش‌بينى كرديم؛ براى اين كه هزينه‌هاى عوارض كم شود. برخى شهرداري‌ها در كشور متاسفانه عوارض را يك‌باره چند برابر كردند و اين هم بر قيمت مسكن اثر مستقيم دارد. از سويى تراكم مجاز را در بافت‌هاى فرسوده مي‌خواهيم افزايش دهيم. نرخ تسهيلات احداث مسكن را نيز پيش‌بينى كرديم كه يارانه و نرخ را كاهش بدهيم. يك مجموعه‌ى كاملى است كه رد پاى آن در بودجه است و ان‌شاءالله شما بررسى خواهيد كرد. اصل لايحه را نيز تقديم خواهيم كرد. اگر لايحه زودتر در مجلس تصويب شد آنها را از بودجه حذف مي‌كنيم. اگر لايحه عقب‌تر افتاد اين در بودجه مي‌ماند تا بعدا كه لايحه آمد بتوانيم آن را انجام دهيم.

احمدي‌نژاد در بخش ديگر سخنانش با بيان اين‌كه حمايت از ساخت سيلو در بخش خصوصى براى بيش از 5 ميليون تن، مجوز گرفته و براى آن يارانه در نظر گرفته‌ا‌ند، افزود: توسعه‌ى شبكه‌هاى آبيارى زيرسطح‌ها و زهكشى زمين‌ها، توسعه‌ى بندآب‌هاى كوچك زودبازده، ادامه‌ى حمايت از بخش كشاورزي، توزيع نهادها، دادن يارانه‌ها و خريد نقدى و توسعه باغدارى نيز در بودجه پيش‌بينى شده است
 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics