نویدنو:23/05/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

زیر پوست شهر

یک روز با برخی از روزنامه های یومیه

 

بیانیه دانشگاه آکسفورد درباره کردان

دانشگاه آکسفورد در پاسخ به استعلام سایت «الف» اعلام کرد:«در دانشگاه آکسفورد هیچ سوابقی مبنی بر اینکه آقای علی کردان دکترای افتخاری یا هر نوع مدرک دیگری دریافت کرده اند، وجود ندارد. پروفسور ادموند رولز، پروفسور پیتر برایانت و پروفسور آلن کاوی همگی از استادان دانشگاه آکسفورد هستند. با این وجود هیچ کدام از آنها در زمینه حقوق کار نکرده اند و هیچ یک از آنها نمی توانسته اند چنین مدرک علمی را تایید و امضا کنند.» این بیانیه ابتدا در نسخه ای بدون امضا و سپس با درخواست سایت «الف» از دانشگاه آکسفورد با سربرگ صادر شد.

 

سایت احمد توکلی فیلتر شد

محمدرضا یزدان‌پناه:سایت خبری ـ تحلیلی الف به مدیریت «احمد توكلی» با دستور دادسرای كاركنان دولت و رسانه و با شكایت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری فیلتر شد. این در حالی است كه هم‌اكنون پرونده‌ای برای توكلی در این دادسرا و با شكایت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری افتتاح شده است. پایگاه‌های خبری اینترنتی، عصر دیروز خبر دادند كه دلیل فیلترینگ این سایت، انتشار اخبار متعدد درباره جعلی بودن مدرك دكترای «علی كردان» وزیر جدید كشور بوده است. «محمدرضا رحیمی» معاون حقوقی و پارلمانی ریاست‌جمهوری در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت به خبرنگاران گفته بود كه این اخبار درست نیستند و دولت در این ارتباط از تهمت‌زنندگان به مراجع قضایی شكایت كرده است. فیلترینگ سایت الف همچنین پس از آن رخ داد كه روابط عمومی وزارت كشور در بیانیه‌ای اعلام كرد حق این وزارتخانه برای پیگرد قضایی آنچه «ادعاهای واهی و بی‌اساس» درباره مدرك تحصیلی كردان عنوان كرده، محفوظ است. در این بیانیه با اشاره به آنچه «شبهه‌افكنی و درج مطالب تخریبی و اهانت‌آمیز یكی از پایگاه‌های خبری» در این خصوص گفته شده آمده بود: «مدرك دكترای افتخاری وزیر كشور پس از طی مراحل قانونی از سوی رئیس كل بخش خاورمیانه دانشگاه آكسفورد استیفن پرینگل و به امضای سه نفر از اساتید معروف و مشهور دانشگاه آكسفورد صادر گردیده است و هیچ‌گونه‌ خدشه‌ای در صحت آن وجود ندارد.» در بیانیه روابط عمومی وزارت كشور همچنین از رسانه‌ها خواسته شده بود كه «با توجه به شرایط حساس كشور و لزوم حفظ وحدت و انسجام اقشار مختلف از نشر مطالب كذب و شبهه‌افكنانه خودداری شود.» بیانیه شدیداللحن وزارت كشور به دنبال آن صادر شد كه الف در استعلامی از دانشگاه آكسفورد، خبر داد كه این دانشگاه رسما اعلام كرده كه هیچ سابقه‌ای از شخصی به نام «علی كردان» در دانشگاه آكسفورد وجود ندارد. اما پس از آنكه در جلسه معارفه وزیر جدید كشور، تصویر مدرك دكترای كردان در رشته حقوق از دانشگاه آكسفورد بین حضار توزیع شد، الف در خبری با اشاره به غلط‌های گرامری، املایی، تایپی و شكلی این مدرك، گفت كه برخلاف بیانیه وزارت كشور فردی به نام پرینگل ذیل آن را امضا نكرده است. سایت تحت مدیریت «احمد توكلی» اما تنها به این اخبار بسنده نكرد. الف یك روز بعد هم با ارسال نامه‌ای مجدد به دانشگاه آكسفورد خواستار آن شد كه با توجه به بحث‌انگیز شدن مباحث مربوط به مدرك دكترای كردان در فضای خبری ایران، این دانشگاه رسما درباره صحت یا عدم صحت مدرك منتشر شده، اظهار نظر كند. پاسخ اداره مطبوعات و اطلاعات دانشگاه آكسفورد به این نامه چنین بود: «دانشگاه آكسفورد هیچ سابقه‌ای از آقای علی كردان برای دریافت مدرك دكترای افتخاری یا هیچ مدرك دیگر از این دانشگاه ندارد. نكته: پروفسور ادموند رولز، پروفسور پیتر برایانت و پروفسور آلن كاوی (امضا‌كنندگان ذیل مدرك كردان) همگی در مقطعی، مناصبی در دانشگاه آكسفورد داشته‌اند اما هیچ كدام متخصص در زمینه حقوق نیستند و هیچ‌كدام نمی‌توانسته‌اند مدارك دانشگاهی امضا كنند.»گویا انتشار همین نامه هم بود كه مهر پایان را بر فعالیت سایت الف زد.

توضیحات دبیر تحریریه سایت الف


در این حال، دبیر تحریریه سایت الف با اشاره به این مسئله كه «هنوز هیچ پاسخی از مراجع ذیربط درباره دلیل فیلترینگ این سایت دریافت نكرده‌ایم»، اظهار داشت: «آخرین خبر منتشر شده بر روی این سایت، بیانیه دانشگاه آكسفورد در مورد مدرك دكترای آقای كردان است و با توجه به اینكه حجم عمده اخبار منتشره در الف در هفته‌های اخیر در همین خصوص بوده، به نظر می‌رسد دلیل اصلی فیلترینگ، انتشار این اخبار بوده است.» مجتبی توانگر اضافه كرده كه «مسوولان الف موضوع فیلترینگ را از طریق حقوقی پیگیری می‌كنند.» وی تاكید كرده: «فعلا به دنبال ابلاغ دلیل فیلترینگ هستیم.»
واكنش احمد توكلی


به دنبال فیلترینگ سایت خبری ـ تحلیلی الف، احمد توكلی مسوول این سایت و رئیس مركز پژوهش‌های مجلس، این اقدام را حركتی «ضدآزادی و ضدقانون» عنوان و تاكید كرد كه «این قبیل اقدامات امثال من را از مبارزه در راه عدالت و آزادی مایوس نخواهد كرد.» وی در گفت‌وگو با فارس افزود: این اقدام هم نشانه تنگ‌نظری دولت و هم نشانه عاجز بودن از پاسخگویی و هم‌نشانه حركت غیرقانونی دادستان تهران است. نماینده تهران در مجلس هشتم اظهار داشت: طبق قانون مطبوعات فعالیت نشریات الكترونیكی تابع قانون مطبوعات است و هیچ مقامی نمی‌تواند قبل از اینكه به شكایت از سایت رسیدگی شود، دستور تعطیل كردن نشریه‌ای، از جمله نشریات الكترونیكی را بدهد؛ مگر در موارد استثنایی مثل اهانت به مراجع تقلید. توكلی یادآور شد: سایت «الف» در روزهای اخیر در اقدامی حرفه‌ای و در راستای روشنگری، تحقیقاتی را درباره مدارك دكترای حقوق آقای كردان مطرح كرد و مستندات آن را نیز منتشر نمود. گفتنی است به علت تند بودن فوق‌العاده باقی بخش‌های سخنان آقای توكلی، كارگزاران از انتشار آنها معذور است.
محدودیت‌های رسانه‌ای اصولگرایان منتقد دولت


فیلترینگ سایت الف كه كار خود را از آذرماه 1385 آغاز كرد، دومین مورد از فیلترینگ سایت‌های اینترنتی منتسب به اصولگرایان منتقد دولت نهم است. پیش از این سایت خبری «جهان نیوز» به مدیریت «علیرضا زاكانی» دیگر نماینده تهران در مجلس نیز با دستور مقام قضایی فیلترینگ شده بود. در چند وقت اخیر، روند توقیف رسانه‌های این طیف از جریان اصولگرا كه در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری از كاندیداتوری «محمدباقر قالیباف» در برابر «محمود احمدی‌نژاد» حمایت می‌كرد، افزایش یافته است. در عرصه رسانه‌های مكتوب هم روزنامه‌های «تهران امروز» و «همشهری عصر» به علت انتشار مطالبی در نقد دولت نهم توقیف شده بودند. «احمد توكلی» در جریان برنامه‌ای تلویزیونی در تاریخ 17 اردیبهشت 86 رسما مسوولیت سایت الف را پذیرفته بود. فیلترینگ سایت خبری ـ تحلیلی الف درست در روزی اتفاق افتاد كه خبر احتمال كاندیداتوری توكلی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری منتشر شد.

 

موتلفه: رفتار دفتر احمدی‌نژاد بسیار زشت بود

دبیركل موتلفه در مورد علت لغو دیدار مسوولان موتلفه با رئیس جمهور گفت: ما از همه مسوولان نظام از جمله آقای رئیس جمهور برای گرامیداشت سالگرد شهدای موتلفه وقت دیدار درخواست كردیم اما از جانب رئیس جمهور این وقت داده نشد و علت آن را هم ما نمی دانیم و باید از آقای احمدی نژاد بپرسید. به گزارش عصر ایران حبیبی تاكید كرد: البته دفتر آقای رئیس جمهور بسیار زشت رفتار كرد و در پاسخ به درخواست ملاقات ما اعلام كرد كه آقای احمدی نژاد كار دارد و وقتی ما گفتیم از بقیه مسوولان نظام هم وقت گرفته ایم، پاسخ دادند: بقیه شاید بیكار باشند آقای احمدی نژاد برای این كارها وقت ندارد! وی در پاسخ به سخن یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه نباید انتقادات به دولت را انتقاد به نظام تلقی كرد یادآور شد: این درست نیست كه به منتقدان خود انگ ضدیت با نظام بزنیم مگر اینكه ضدیت فرد به اثبات رسیده و بنای او ضدیت با نظام باشد. دبیر كل موتلفه که در مراسم تجلیل از خبرنگاران سخن می گفت در واكنش به انتقادات گسترده خبرنگاران اصلاح طلب حاضر در جلسه نسبت به بسته بودن فضای سیاسی و نقادی در كشور بیان داشت: انتقاد، هیچ خطری برای نظام ندارد.

 

واکنش دفتر احمدی‌نژاد به سخنان دبیرکل مؤتلفه

در پی سخنان محمدنبی حبیبی، دبیرکل مؤتلفه، که از رفتار زشت دفتر احمدی‌نژاد در قبال درخواست حزب مؤتلفه برای حضور رئیس‌جمهور در همایش این حزب خبر داده بود، اعضای دفتر احمدی نژاد در تماس‌های مکرر با دفتر حزب مؤتلفه به‌شدت از این سخنان انتقاد کرده و با لحنی دور از ادبیات معمول اداری با مسوولان این حزب سخن گفته‌اند.

 

سه سال با دولت مدارا کردیم

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی كه به مشهد سفر كرده، دوشنبه شب طی سخنانی در جمع فعالان اقتصادی خراسان، به‌شدت از عملكرد دولت نهم انتقاد كرد و هشدار داد كه طرح موسوم به «جراحی اقتصادی» احمدی‌نژاد، می‌تواند خونریزی‌های شدیدی در پی داشته باشد. وی در این سخنرانی با انتقاد از سیاست‌های دولت در بخش اقتصادی كشور گفت: «مدت مدارای مجمع تشخیص با دولت نهم در زمینه نظارت برای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به پایان رسیده است. مقام معظم رهبری در ابتدای فعالیت دولت نهم از ما خواستند مدتی با این دولت مدارا كنیم، ما هم در این سه ساله با قوه مجریه مدارا كردیم، اما می‌توانیم بگوییم این مدت تمام شده است.» هاشمی‌رفسنجانی كه در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی سخن می‌گفت، ضمن تشریح برنامه‌های مجمع تشخیص مصلحت در حمایت و توسعه از اقتصاد كشور به ویژه در بخش خصوصی تصریح كرد: امروز دولت به كارفرمای بزرگی تبدیل شده است كه در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی كه اجازه ورود نداشته وارد شده و با دولتی شدن اقتصاد كشور با مشكلات زیادی مواجه شد. وی گفت: خصوصی‌سازی که الان اتفاق می‌افتد آنطور نیست که تصور شده بود؛ چرا که قرار بود واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی صورت گیرد نه به شبه دولتی. وی عنوان كرد: طبق زمانبندی در اجرای طرح خصوصی‌سازی و بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت باید طی پنج سال فعالیت‌هایی را كه خارج از موارد در صدر این قانون بوده باید به بخش خصوصی واگذار می‌كرد، اما می‌بینیم كه هنوز بسیاری از آنها در دست دولت است. هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به دوره مدیریت اجرایی خویش و تدوین و اجرای برنامه 25 ساله طرح تمدن بزرگ اسلامی گفت: این یك برنامه گام به گام بود نه سند چشم‌انداز كه افق را مدنظر داشته باشد؛ طرح خوبی بود كه اجرای آن تا دولت آقای خاتمی هم ادامه یافت.

اما با تغییر دولت و شروع به كار آن، معلوم بود كه آنها در این مسیر حركت نمی‌كنند و ما هم در این سه ساله با دولت مدارا كردیم. هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینكه «مجمع تشخیص مصلحت خود را مقید می‌داند كه وارد حوزه كاری دولت و مجلس نشود»، خاطرنشان كرد: البته ما برنامه هم نمی‌نویسیم كه آنها مقید به اجرا باشند، بلكه تنها تدوین سیاست‌های كلی برعهده ماست. وی با بیان اینكه «كار مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر اجرای سیاست‌های كلی در حوزه اقتصادی كشور است»، اظهار داشت: ما آیین‌نامه بسیار ضعیفی برای نظارت داریم؛ به طوری‌كه حتی در حد مصوبات مجلس هم نمی‌توانیم اعمال نظر كنیم. هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: ما در حوزه اجرایی كشور دخالتی نداریم و بر گزارش عملكرد دستگاه‌های مجری نظارت می‌كنیم؛ در حالی‌كه آنها هرگونه كه می‌خواهند گزارش می‌دهند و می‌گویند كه از برنامه‌های توسعه جلو هستیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه هدفمند كردن یارانه‌ها، اجرای این امر را ضروری خواند ولی در عین حال هشدار داد: البته باید این مهم بر اساس زمانبندی، به تدریج و گام به گام پیش برود زیرا تسریع در اجرای آن دردسرساز خواهد شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته موضوع یارانه‌ها به مرحله جراحی رسیده و باید مراقب بود كه در حذف بی‌برنامه و ناگهانی آن موجب خونریزی شدید و از بین رفتن این طرح مهم نشویم. وی با تاكید بر قدرتمند كردن بخش خصوصی در كشور خواستار گسترش حمایت‌های دولت از این بخش شد و افزود: البته در تدوین برنامه پنجم توسعه حمایت‌های جدی از بخش خصوصی در حوزه اقتصادی كشور مورد توجه جدی قرار گرفته است.

 
دیدار با احزاب اصلاح‌طلب


هاشمی‌رفسنجانی در جریان سفر خود به مشهد، همچنین در نشستی با احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب این استان دیدار كرد. وی در این جلسه كه عصر دوشنبه برگزار شد، تاكید كرد: همه شهروندان در چارچوب قانون و شرع از حق آزادی سخن و رای برخوردار هستند. جامعه زنده و امیدوار به آینده جامعه‌ای است كه مردم آن بتوانند در عرصه‌های مختلف مشاركت داشته باشند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دوران استبدادزده در ایران با حضور موثر مردم شكست و پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط مناسبی برای تحقق آزادی فكر و رای در كشور فراهم شده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری، حركت حكومت بر مبنای دین اسلام را بهترین محمل برای پیاده شدن اهداف مردم‌سالاری و آزادی در كشور دانست و گفت: قرآن در دین خاتم، پذیرش آزادانه دین و اعتقاد و فكر را ترویج می‌كند و در سراسر این كتاب آسمانی، تاكید بر تعقل و استدلال و پرهیز از خرافه و بی‌تدبیری انسان‌ها است. وی گفت: شرط تشكیل حكومت دینی، پذیرش مردم است و به همین دلیل، در جمهوری اسلامی ایران نهادهای اصلی حكومت با رای و مشاركت مستقیم یا غیرمستقیم مردم شكل گرفته است. هاشمی‌رفسنجانی، در همین راستا، یكی از وظایف مهم احزاب و فعالان سیاسی در سراسر كشور را كمك به حضور پرشور مردم در انتخابات بیان كرد و گفت: اگر فعالان و احزاب سیاسی بتوانند چنین نقشی را در جامعه ایفا كنند، به رسالت واقعی خود عمل كرده‌اند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بر استفاده بهینه و موثر از ظرفیت‌های كشور با استفاده از تدبیر و مدیریت قوی‌تر تاكید و ابراز امیدواری كرد با بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های مدیریتی كشور، رفع مشكلات جامعه سرعت گیرد. رفسنجانی نقش زنان را نیز در مراحل مختلف انقلاب، برجسته و انكار‌ناپذیر خواند و اظهار داشت: خانم‌ها می‌توانند به داشتن آینده‌ای بسیار خوب در كشور امیدوار باشند. وی همچنین با اشاره به انتقاد برخی زنان از لایحه حمایت از خانواده كه در مجلس مطرح است، گفت: این لایحه در مرحله بررسی قرار دارد و تصویب آن قطعی نیست.


تاكید بر فعال شدن مجلس خبرگان


هاشمی‌رفسنجانی كه ریاست مجلس خبرگان رهبری را هم برعهده دارد، در جریان سفر خود آقایان واعظ طبسی، خزعلی، مهمان‌نواز، فاكر و رئیسی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در خراسان را به حضور پذیرفت. وی در این دیدار بر لزوم معرفی بیشتر وظایف و مسوولیت‌های خبرگان رهبری در جامعه تاكید كرد و در این زمینه خواستار حضور و نمود موثرتر آنان در میان مردم شد. هاشمی‌رفسنجانی افزود: نمایندگان مجلس خبرگان می‌توانند حضور و نمود موثرتری در میان مردم داشته باشند تا آنان در جریان فعالیت‌ها و عملكرد نمایندگان خود قرار گیرند. وی با گرامیداشت یاد آیت‌الله مشكینی رئیس فقید مجلس خبرگان، جایگاه و نقش این مجلس را در جامعه و قانون اساسی، والا خواند و ضرورت فعال شدن این مجلس و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آن را مورد تاكید قرار داد. هاشمی‌رفسنجانی، ظرفیت‌های مجلس خبرگان را برای حل مسائل كلان كشور، بالا دانست و با یادآوری وظایف نظارتی آن، خواستار رفع مشكلات آن دسته از نمایندگانی شد كه فاقد امكانات لازم برای ارتباط موثرتر با مردم و افكار عمومی در حوزه انتخابیه خود هستند. وی در عین حال یادآور شد: مجلس خبرگان و نمایندگان آن مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری قرار دارند.

 

طرح وحدت ملی نباید خفقان ایجاد کند

سرمایه، علی سلامی: به دنبال انتقاد و ابراز تردید جمعی از فعالان و چهره های اصولگرا از طرح پیشنهادی علی اکبر ناطق نوری (روحانی بلندپایه اصولگرا) برای هدایت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مبنی بر تشکیل دولتی مرکب از آنچه وی «اصولگرایان اصیل و اصلاح طلبان معتدل» خوانده است، بالاخره دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی (علی لاریجانی) نیز به حلقه منتقدان از طرح لویی جرگه ناطق نوری پیوست. گرچه لاریجانی تلویحاً با حمایت از طرح وحدت ملی که آن را موجب کاهش هزینه ها دانست نسبت به ایجاد خفقان به پیمانه وحدت ملی یا تشکیل دولت وحدت ملی هشدار داد.

وی هشدار داد که نباید با توسل به تشکیل چنین دولتی مبادرت به حذف و طرد و بستن فضای سیاسی کشور کرد، با چنین رهیافتی بود که لاریجانی دیروز در بیست و پنجمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در این خصوص تصریح کرد: «وحدت ملی هزینه را در کشور کاهش می دهد هرچند مناقشات سیاسی در کشور وجود دارد اما این مناقشات در همه کشورهای دموکراتیک وجود دارد. من به هیچ وجه معتقد نیستم که ما به عنوان وحدت ملی فضای خفقان ایجاد کنیم. وحدت ملی از دل کثرت بیرون می آید و رفتار ما باید طوری باشد که ابزار وحدت ملی را بشناسیم تا همه احساس مشارکت. ما نباید کسی را حذف یا طرد کنیم.»

اظهارات لاریجانی پس از آن صورت می گیرد که ناطق نوری (روحانی 65 ساله مازندرانی) پیشنهاد رایزنی احزاب و جریان های مختلف سیاسی کشور برای معرفی نامزدی که تامین کننده اهداف نظام باشد و در عین حال توانایی بازگرداندن آرامش را به نظام و کشور داشته باشد، ارائه کرد. براساس پیشنهاد وی باید جریان ها و احزابی همچون «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «جامعه روحانیت مبارز» در کنار «مجمع روحانیون مبارز» و «حزب کارگزاران» بنشینند تا شخصیت معتدلی را که بتواند اهداف کلی نظام را تامین کند، برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گزینش کنند.

این در حالی است که برخی از فعالان سیاسی و حزبی به علت در اختیار داشتن امکانات ویژه از سوی برخی از جریان های سیاسی بر این باورند که نامزد موردنظر از میان جریان حاکم برگزیده خواهد شد و در نهایت همه سازوکارهای پیش بینی شده در این خصوص به سمت تثبیت رئیس جمهوری حاضر (محمود احمدی نژاد) در انتخابات سال آینده پیش خواهد رفت. گرچه در مجموعه جناح چپ نام «سیدمحمد خاتمی» به عنوان گزینه ای با شانس رای آوری بالا کماکان مطرح است، با این حال برخی از فعالان اصولگرا، دموکراتیک بودن سازوکارهای پیش بینی شده را مورد تردید قرار داده و با تاکید بر خاستگاه واقعی این طرح (تشکیل دولت وحدت ملی) شمولیت آن را مورد پرسش قرار می دهند.
برخی دیگر از چهره های اصولگرا نیز اساساً تشکیل چنین دولتی را در شرایط کنونی دور از ذهن و بعید می دانند چرا که به اعتقاد آنها جریان اصولگرا و اصلاح طلب که جریان های اصلی حاضر در این دولت احتمالی هستند ، نمی توانند بر سر یک فرد به اجماع برسند. امیر محبیان (عضو موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی) یکی از این چهره های اصولگراست. محبیان در گفت وگویی با سایت خبری نواندیش در این باره گفته است: «تشکیل دولت وحدت ملی در شرایط کنونی عملیاتی نیست و جریان اصولگرا و اصلاح طلب نمی توانند بر سر یک فرد به اجماع برسند.»

محبیان در گفت وگویی با سایت مزبور همچنین به ابهام مفهوم دولت ملی تاکید کرده و گفته است: «باید در این زمینه بحث کارشناسی صورت گیرد و فقط با صرف اعلام اسامی و عناوین نمی شود این مفهوم را تعریف کرد. به گمان من باید مشخص شود که منظور آقایان از تشکیل دولت وحدت ملی چیست و چه تحلیلی از شرایط کشور دارند که می خواهند دولت وحدت ملی تشکیل دهند.»

اظهار نظر دبیر کل حزب موتلفه اسلامی (محمدنبی حبیبی) نیز ناظر بر سخنان محبیان است؛ آنجا که در مخالفت با تشکیل دولت ملی تاکید می کند: دولت ملی مختص وضعیت و شرایط بحرانی است و از آنجا که کشور در چنین شرایطی قرار ندارد، تشکیل چنین دولتی نیز محلی از اعراب ندارد. گرچه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دیدار و توافق ناطق نوری با هاشمی رفسنجانی، خاتمی و کروبی از خروجی برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری مخابره شد و برخی از رسانه ها از سفر مشترک خاتمی و ناطق نوری در ایام تعطیلات عید نوروز خبر دادند با این حال سیدمحمد خاتمی ضمن تکذیب دیدار انتخاباتی با ناطق نوری طی اظهاراتی در این باره در افتتاحیه دوازدهمین کنگره سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تصریح کرد: «معنای دولت وحدت ملی را نمی دانم.»
با این حال به نظر می رسد ابهام خاتمی در مورد مفهوم دولت ملی مانع از موافقت عبدالواحد موسوی لاری با تشکیل دولتی از این دست نشده است. گرچه وی به عنوان یکی از اعضای ارشد مجموع روحانیون مبارز برای تشکیل دولت ملی سه شرط پیشنهاد داده است.
موسوی لاری در گفت وگویی با مهر درباره شروط استقرار آن گفته است: «اولین شرط رسیدن به آن، این است که جریانات سیاسی کشور در این راه تنها به اثبات خود بپردازند و از نفی دیگران بپرهیزند.»

به اعتقاد وی قدم دوم در راه تشکیل دولت وحدت ملی با دنبال کردن حداقل مطالبات هر جریان سیاسی برداشته خواهد شد به این صورت که جریانات سیاسی موجود به جای پیگیری حداکثر مطالبات خود در انتخابات آینده به حداقل ها اکتفا کنند.»این فعال سیاسی گام نهایی پیش فرض مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی را مربوط به پذیرفتن نامناسبت بودن شرایط فعلی و ناکارآمدی در مدیریت اجرایی خوانده و گفته است: «اگرچه گروه های سیاسی دو جناح مشکلات موجود در جامعه از جمله تورم، مسکن، معیشت مردم و مشکلات فرهنگی را پذیرفته اند اما باید بدانند که این امر صرفاً محصول سوءمدیریت است.»
در این میان عزت الله سحابی (از چهره های سرشناس جریان ملی- مذهبی) از موضع متفاوتی به تشکیل دولت ملی نگریسته و تشکیل چنین ائتلافی را ناممکن توصیف کرده است به طوری که به باور وی به فرض اینکه در تئوری هم چنین ائتلافی درست باشد عملی شدن آن امکان پذیر نیست.

سحابی در گفت وگو با سایت خبری «عصر ایران» در این باره گفته است: «می بینیم که آقایان قصد دارند اسم این ائتلاف را آشتی ملی یا وحدت ملی بگذارند در حالی که باید پاسخ این سوال را بدهند که آیا در این کشور فقط اصولگرایان و خاتمی وجود دارند؟ هیچ گروه و فرد دیگری در کشور ایران وجود ندارد که جزء ملت محسوب بشود؟ آیا تحقق این آشتی یا وحدت ملی بدون در نظر گرفتن گروه های دیگر امکان پذیر است. این چهره ملی - مذهبی ادامه می دهد: «اگر چنین ائتلافی صورت بگیرد، کسانی که از دایره این ائتلاف خارج هستند ایجاد بحران خواهند کرد، حالا ممکن است به دلیل ویژگی خاص خودشان بحرانی که ایجاد می کنند، نرم تر باشد ولی آنچه مسلم است چنین ائتلافی حل کننده مشکلات مملکت نخواهد بود و جامعه به وحدت نمی رسد.»

آنچه در این میان قابل تامل است این تحلیل ناظران سیاسی است که طرح ایجاد دولت وحدت ملی که اخیراً از تریبون ناطق نوری مطرح شده است به طور ماهوی متفاوت از طرح کانون مدافعان حقوق بشر است که از طریق ایجاد «شورای ملی صلح» و با حضور طیف های مختلف سیاسی از دگراندیشان غیرمذهبی تا روشنفکران دینی در تلاش برای یافتن چار ه ای برای کنترل و تغییر سیاست ها از سمت و سوی تنش زایی به سمت تنش زدایی است این در حالی است دولت موردنظر ناطق نوری با محوریت اصولگرایان محافظه کار و حضور نیروهای دگراندیش و اصلاح طلب به صورت شکلی و فرمی در یک رویکرد حداکثری، صرفاً در تلاش برای به تفاهم رسیدن روی نامزد محافظه کاری است که توانایی عملیاتی کردن اهداف کلی نظام را داشته باشد و نه تغییر سیاست ها و استراتژی های موجود و در جریان، بنابراین انتظار تغییر معادلات و مناسبات سیاسی در جریان با ایجاد و استقرار آنچه از آن تحت عنوان «دولت وحدت ملی» نام برده می شود امری بعید و دور از ذهن به نظر می رسد، گرچه به اعتقاد ناظران سیاسی انتقادات لاریجانی از چنین طرحی صرفاً نشات گرفته از هراس و دلواپسی جناح اصولگرای منتقد حامیان دولت از حضور احمدی نژاد در انتخابات بدون رقیب است.

 

 

دعوای سختی در پیش است

رئیس جمهوری سابق کشورمان با طرح این پرسش: « منظور از الگوسازی چیست؟» خاطرنشان کرد: «یک وجه این موضوع اخلاقی است که متاسفانه خیلی کم مورد توجه قرار گرفته و گاهی بداخلاقی هایی می شود امام(ره) این وجه را می خواست.» وی وجه دیگر الگوسازی را آزادی های مشروع دانست و یادآور شد: «قانون اساسی با رای مردم تعیین شده و برای مردم حقوق اساسی قائل شده است. قدرت متمرکز محدود شده و این خیلی مهم است.» وی تفاوت نظام مردمسالار با غیر آن را در قدرت متمرکز عنوان کرد و گفت: «نظام مردمسالار تحت نظارت و کنترل مردم است،


 نقد کردن در آن نه تنها ممنوع نیست، بلکه تشویق هم می شود و هروقت مردم اراده کنند بدون توسل به زور، قدرت را جابه جا می کنند، ولی در حکومت های غیرمردمسالار این گونه نیست و حکومت خود را در قبال مردم مسوول نمی داند.»

وی اصولگرایی را از دیدگاه کسانی که دین را در زندگی موثر می دانند، اینگونه تشریح کرد: «اصولگرایی این است که می خواهیم الگویی مناسب با وضعیت امروز دنیا نشان دهیم، مردم درعین پایبندی به دین و اخلاق، آزادی داشته باشند، زندگی خوب و آبرومندی داشته باشند و امیدوار باشند که در جهان موقعیت مناسبی داشته باشند تا دیگر گذشته تکرار نشود که حکومت ها خودشان را ارباب بدانند و انتقادهای مردم را برنتابند. اینها مسائلی است که ما را از دیگران جدا و اصولگرا می کند و بزرگ ترین خدمت به دین، کشور و انقلاب، پایبندی به این اصول است.»

 وی با اشاره به در پیش بودن دور دهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «فکر می کنم یک دعوای سختی وجود داشته باشد که کدام دیدگاه می خواهد بر مردم حاکم باشد؟ باید با هوشیاری به مسائل نگریست و راه و موضع خود را مشخص کرد.»

رئیس موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها همچنین با اشاره به شرایط فعلی به لحاظ فاصله با اهداف چشم انداز و وضعیت زیرساخت ها، درعین حال خاطرنشان کرد: «همه ما توسعه می خواهیم، نمی شود بدون تولید و سرمایه گذاری و جذب امکانات و فناوری های موجود در جهان و حضور در بازارهای جهانی و بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد به توسعه رسید. با شعار کارها درست نمی شود؛ نمی شود روز به روز فشارها به کشور افزایش یابد و انتظار داشت که مشکلی پیش نیاید.»

 وی با بیان اینکه این موضوعات ایجاب می کند که هم از سرمایه های مادی و معنوی بهتر استفاده کنیم و هم در سیاست خارجی به موقعیت مناسب خود دست یابیم تصریح کرد: «با در دست داشتن سیاست مردمی و نه شعاری- برای تامین عدالت و نیز استیفای حقوق مردم، می توان پیشرفت کرد.»

 رئیس بنیاد باران تاکید کرد: «همه مردم می خواهند وضع شان خوب و فشارها کمتر شود و مطمئناً چنین کاری یک شبه درست نمی شود. هر دولتی که روی کار بیاید نمی تواند معجزه کند و چه بسا بعد از مدت کوتاهی ولو با اینکه با اشتیاق مردم آمده باشد، با توقعات مردم روبه رو می شود. البته اگر همه شرایط و امکانات با او همراه باشد، می شود کار کرد ولی اگر موانع در کار باشد مشکل مضاعف می شود.»

وی گفت: «با بهانه های مختلف در برابر دولت قبلی چه موانعی ایجاد می شد؛ رسانه ملی در مقابل بود، بسیاری از جریان ها کارشکنی می کردند. امروز هم جریان تخریب از جمله در برخی دستگاه هایی که باید ملی باشند چه به صورت تبلیغی و جنگ روانی و چه به صورت های دیگر علیه جریانی که اصلاح طلب نام گرفته، فعال است. اینها نشانه می دهد هنوز عده ای به این نتیجه نرسیده اند که متناسب با معیارهای انقلاب، اسلام و مصالح ملت و کشور، می شود کار و کشور را اداره کرد.»

خاتمی درباره تصمیم خود برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نیز گفت: «به هر حال وضعیت چندان روشن نیست؛ گرچه همه ما در مقابل ایران و انقلاب مسوولیم و باید وظیفه خود را انجام دهیم. من در مورد خودم از وضعی که دارم ناراضی نیستم؛ اعتقاداتی دارم و تشخیص هایی که نمی توانم از آنها دست بردارم. امروز هم می کوشم در حد توان اندکم از آن اسلام و اندیشه ای که درست می دانم چه در داخل و چه در خارج دفاع کنم. ممکن است صدای ما خیلی بلند نباشد، ولی اینها وظیفه را از دوش ما برنمی دارد.»

وی تاکید کرد: «دفاع از اسلام منطق، اسلام آزادی و اسلام انسان در برابر ننگ ، ریا و گرایش های افراطی به نام اسلام که بیشترین بهانه را به دشمنان برای تسلط بر دنیای اسلام و سرکوب ملت ها داده است- امر مهمی است که برای آن همه تلاش خود را کرده و می کنم. در دفاع از صلح و اخلاق و نقد افراط و خشونت و نیز دفاع از حرمت و حیثیت ملت بزرگوار ایران هرچه از دستم برآید، کوتاهی نخواهم کرد. ابداً هم ناراضی نیستم و وقتی انسان از کاری راضی است، داغی ندارد که آن را رها کند.»

 وی شکست مشروطیت را به دلیل اینکه موجب شد دولت و نهضت ملی با شکست روبه رو شد، منشاء جست وجو دانست و گفت: «باید جست وجو و بررسی کنیم و سطحی نگری نکنیم البته حوادث بعدی را هم می توانیم در سایه توجه به این مسائل تحلیل کنیم و نسبت به اوج حرکت ملت ما که انقلاب اسلامی است نیز باید هوشیار باشیم. راجع به حرکت اصلاحات نیز اینگونه می توان تحلیل کرد؛ ما نباید از این مسائل سطحی گذر کنیم.»

وی با اشاره به اینکه آزادی هیچ وقت نمی تواند محدودیت ایجاد کند، تصریح کرد: «این تصورغلطی است. هیچ وقت آزادی خطر ایجاد نمی کند بلکه محدودیت است که می تواند برای نفوذ دشمن بستر ایجاد کند.»

 وی خاطرنشان کرد: «اگر فضایی ایجاد شود که مردم نتوانند حرف شان را بزنند، ذهن آنها- به خصوص نخبگان- عوض نمی شود. ممکن است به ملاحظات حرف نزنند، آن حرف ها زیرزمینی می شود و زمینه برای نفوذ بیگانه که از آن نگران بودیم، ایجاد می شود و بیگانه به جای آنکه از فضای آزاد استفاده کند، سوار بر موج نارضایتی شود که بر اثر کمبود آزادی زیاد شده است.»

 خاتمی با تشریح وضعیت آرمانی برای رسانه های کشور به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، آزادی و آزادی رسانه ها به عنوان وسیله بیان نظریات و بالا بردن اطلاعات و آگاهی اشاره کرد و گفت: «مهم تر از همه در نقد قدرت اهداف مشروطیت و نهضت ملی و نیز انقلاب اسلامی است زیرا برای تضمین مردم سالاری و مهار قدرت، باید آن را نقد کنیم. اینکه من بر آزادی تکیه می کنم، برای همین است و متاسفانه برخلاف دشمنان آزادی که اینگونه القا می کنند که منظور از آزادی، ولنگاری و از بین بردن ارزش های فرهنگی و دینی جامعه است- اصلاً این گونه نیست.»

 وی درباره عاری شدن سیاست از اخلاق و اهمیت توجه به این موضوع نیز گفت: «یکی از مشکلات بزرگ جهان امروز، عاری شدن سیاست از اخلاق است و یکی از کارهایی که برای صلح و رفع تهدیدات جهانی باید انجام داد، این است که بین اخلاق و سیاست ارتباط برقرار کرد. ما طبیعتاً به عنوان مسلمان - که معتقدیم برترین روش ها و ارزش های اخلاقی را داریم و پیامبرمان می فرماید: «من به راستی برای تتمیم مکارم اخلاق مبعوث شدم» - به عنوان آزادیخواه - که از حق حاکمیت مردم دفاع می کنیم به شدت از ارزش های دینی و اخلاقی جامعه دفاع می کنیم البته به این معنا نیست که فقط ظواهر را بزرگ کنیم و در سایه آن همه اصول را از یاد ببریم و بگوییم اسلامی و انقلابی هستیم.» رئیس جمهور سابق کشورمان در پایان دین و اخلاق را دارای معیارها و اصول اساسی دانست و تصریح کرد: «بزرگ ترین خدمت به دین این است که حکومتی تشکیل دهیم که در آن مردم احساس احترام و بی نیازی و امید کنند. در این صورت خود به خود به ارزش های اسلامی دلبسته می شوند. اگر به ظاهر به ما فشار آورده شود ولی برای پیشرفت جامعه تلاش نشود و به نام اسلام حرمت جامعه شکسته شود، خودبه خود بزرگ ترین خدمت به بداخلاقی و گریز از دین شده است. اینکه ظواهر مورد توجه قرار گیرد ولی شالوده شکنی ها به نام دین انجام شود، این اخلاق نیست.»

 

مشایی به مجلس فراخوانده شد

اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ادای توضیحات درباره اظهارات اخیرش در مورد دوستی با مردم اسرائیل به مجلس احضار شد.

سید جلال یحیی زاده با بیان اين مطلب به مهر تاکید کرد: امروز( سه‌شنبه 22مرداد) در جلسه کمیسیون فرهنگی نمایندگان به بررسی اظهارات اخیر مشایی درباره مسایل سیاست خارجی به خصوص دوستی با مردم اسرائیل پرداختند و به همین دلیل قرار شد کمیسیون از رئیس سازمان میراث فرهنگی دعوت کند تا فردا در جلسه‌ای به نمایندگان درباره علت این نوع اظهارات توضیح بدهد.

نماینده مردم تفت و میبد مجلس ادامه داد: فردا قبل از تشکیل جلسه علنی به مدت یک ساعت آقای مشایی در جلسه کمیسیون فرهنگی حاضر می‌شود تا درباره اظهارات خود توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کند چون مجلس به شدت به دیدگاههای ایشان انتقاد و نگرانی دارد.

وی ادامه داد: موضع کمیسیون فرهنگی بعد از برگزاری جلسه با مشایی و شنیدن دیدگاههای ایشان و پاسخ سوالات نمایندگان اعلام خواهد شد.

 

لغو كنسرت گروه دبو

اجراي گروه موسيقي دبو با ارسال نامه‌اي از سوي مديركل دفتر امورموسيقي كه در آن به لغو كنسرت آنها اشاره شده بود، دوساعت مانده به شروع برنامه لغو شد.

يكي از دست اندركاران اين برنامه كه توسط موسسه پيغام سحر تدارك شده بود، در گفت وگويي با همشهري آنلاين گفت كه مجوز اين برنامه را پيش از اين اخذ كرده بودند و هنوز دليل چنين تصميمي را نمي‌دانند.

در چند روز اخير تبليغات وسيعي براي كنسرت گروه دبو در سطح شهر تهران صورت گرفته بود و حتي چند تن اعضاي اين گروه كه گفته مي‌شود همگي آنها مسلمان و شيعه‌اند، در برنامه كولاك تلويزيون حضور يافته و قطعاتي را كارهاي آنها هم پخش شده بود.

خبرگزاري ايسنا هم در خبري متن نامه احمدي، مديركل امور موسيقي وزارت ارشاد درباره لغو اين كنسرت را چنين آورده است: در نامه‌اي با سربرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به عليرضا پاشايي - مدير مركز همايش‌هاي كشور - كه نسخه‌اي از آن در اختيار ايسنا قرار گرفت - آمده ‌است: "پيرو نامه شماره ‌١٤٣٩/١٤٦ مورخ ‌٣١/٤/٨٧ بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند مجوز اجراي صحنه‌اي گروه "دبو" اندونزي به‌سرپرستي آقاي كميل مصطفي بن‌داوود، براي تاريخ ‌٨ لغايت ‌١١ مردادماه كان لم يكن تلقي مي‌شود.

 

ديدار رئيس جمهور با اعضاي گروه موسيقي دبو

رئيس جمهور امروز در ديداري صميمانه با تعدادي از اعضاي گروه موسيقي دبو، گفت: با هنر اصيل مي‌توان مفاهيم و ارزش‌هاي اسلامي و الهي را در دنيا ترويج كرد

به گزارش خبرگزاري فارس محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان ظهر امروز يكشنبه در ديدار جمعي از اعضاي يك گروه موسيقي چند مليتي از هنرمندان مسلمان با قدرداني از تلاش اين گروه در تبليغ و گسترش انديشه‌هاي اسلامي الهي، گفت: مفاهيمي مانند اخلاق، صلح، عدالت و حاكم شدن انسان‌هاي صالح، نياز و آرزوي بشريت امروز است.
وي افزود:‌ گروه شما با تعميق متون و بهتر كردن روش‌ها مي‌تواند در نشر و گسترش مفاهيم عميق ديني و انساني در قالب‌هاي هنري نقش مناسبي داشته باشند.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ارزش‌هاي اخلاقي و انساني، به خوبي و به طور كامل در دين اسلام بيان شده است، خاطرنشان كرد: اسلام اقيانوس بي‌پاياني است كه هر كس در آن وارد شود، مي‌تواند مرواريدهاي باارزشي از آن به دست آورد.

احمدي‌نژاد، طريق زهد، علم، مجاهدت و هنر را از جمله راه‌هاي خدمت به بشريت و نزديك شدن به خدا دانست و خطاب به اعضاي اين گروه هنري گفت:‌ اميدوارم شما نيز با روش هنر كه قابليت تكامل و بهتر شدن را داراست، بتوانيد مفاهيم اسلامي و ارزشمند الهي را در دنيا منتشر كنيد.

وي افزود:‌ ارزش‌هاي اسلامي متعلق به همه بشريت است و تنها براي مسلمانان نيست و اسلام در مقابل مسيحيت و يهوديت قرار ندارد، بلكه نقطه كمال سعادت بشري است.
رئيس جمهور در اين ديدار، اسلام را دين محبت، صلح، عشق، دوستي و مبارزه با تبعيض و خودخواهي، اشغالگري و كشتار انسان‌ها دانست.

در ابتداي اين ديدار يكي از اعضاي اين گروه موسيقي، گزارشي از برنامه‌ها و اهداف گروه خود را بيان كرد و گفت: اين گروه يك جمع 60 نفره با مليت‌هاي مختلف بوده و مضامين آن عشق، روح و خدا است و ما از اين طريق ايمان به خدا را ترويج مي‌كنيم.

وي تصريح كرد:‌ موسيقي دري است كه خداوند به روي ما گشوده است و از آن طريق مي‌توانيم به ترويج مفاهيم ديني و اسلامي پرداخته و با مردم ارتباط برقرار كنيم.

 

  

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics