نویدنو:19/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

ضرورت تشدید مبارزه برای صلح و مقابله با ماجراجویی و جنگ طلبی!

منبع : نامه مردم

اخبار کشور و جهان، در روزهای اخیر، به طور بی سابقه ای تحت الشعاع موضع گیری های حاد سیاستمداران نو محافظه کار ایالات متحده در مقابل ایران، از سوئی، و اظهارات ضد و نقیض سران حاکمیت تمامیت خواه کشور از سوی دیگر است که سعی دارند از قبال این بحران مواضع جناحی خود را تحکیم بخشند.


در حالی که ایالات متحده و متحدان آن به طور حساب شده ای افکار عمومی جهان را برای بالا گیری تنش با ایران آماده می کنند، رئیس جمهوری برگمارده ارتجاع و متحدانش در سپاه پاسداران و رسانه های گروهی به اظهارات غیر مسئولانه خود ادامه می دهند. گویا که حضرات از تجربه های دردناک افغانستان و عراق، در دو سوی مرزهای کشورمان، هیچ نیاموخته اند. حزب توده ایران در ماه های اخیر به کرات، در تحلیل های منتشره در ارگان مرکزی اش و همچنین در بیانیه های رسمی خود، با اعلام خطر در باره روند تحولات کنونی نسبت به احتمال یک برخورد ماجراجویانه که می تواند سریعاٌ شعله های آتش و ابعاد بحران را گسترش دهد، هشدار داده است.
ما در هفته های اخیر شاهد بحث ها و ارزیابی های مختلف از روند تحولات کنونی و سرانجام آن بوده ایم. مسئله اساسی در این اوضاع حساس و پرمخاطره این است که نیروهای علاقمند به سرنوشت مردم میهن، آنان که رسالت خود را مبارزه در کنار مردم ایران در مسیر استقلال، رفاه، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی می دانند چگونه می توانند از وقوع فاجعه احتمالی جلوگیری کنند. راهبرد موثر و قابل دفاع، موضع مردمی و انقلابی در این شرایط چیست؟ انشقاق و چند دستگی در صفوف نیروهای اپوزیسیون و مترقی بی شک تنها به نفع ارتجاع و نیروهای جنگ طلب در ایالات متحده خواهد بود. هستند نیروهایی که به بهانه شرایط موجود پشت شعار های بی محتوا و دروغین احمدی نژاد و همقطاران امنیتی اش جمع شده اند، و سعی دارند از او یک مبارز ”ضدامپریالیست“ بیافرینند. همچنین هستند آنان که با پرچم مشخص در کنار سلطنت طلبان و حامیان بازگشت رژیم سلطنتی گدشته تبادل پیام و پسغام با مقامات سیا و پنتاگون را آغاز کرده اند، و امیدوارند که از برکت نمد ”فتح تهران“ توسط نیروهای اشغالگر کلاهی هم برای آنان درست شود.
نکته حساس و مهم این است که با توجه به اقدامات تحریک آمیز ایالات متحده از قبیل فشار برای اعمال تحریم اقتصادی بر ضد ایران، در شورای امنیت، حمله به مقر مقامات وابسته به رژیم در اربیل و دستگیری پنج تن از آنان و اظهارات بوش مبنی بر ” دستگیری و یا نابودی عوامل ایرانی در عراق“ عملاٌ سطح تنش ابعاد بسیار خطرناکی یافته است. نگرانی اساسی این است که سران رژیم حاکم بر کشور بدون توجه به ابرهای سیاه گرد آمده و خطرات جدی که در حال شکل گیری است همچنان به سیاست ها و شعارهای ماجراجویانه خود، به جای بسیج افکار عمومی منطقه و جهان بر ضد جنگ، ادامه می دهند. رییس جمهوری برگمارده ارتجاع، احمدی نژاد، 12 بهمن ماه اعلام کرد: ”که ایران در آستانه تبدیل به یک ”ابر قدرت“ است و هیچ نیرویی قادر به صدمه زدن به آن نیست!“ ما قبلاً نیز اشاره کرده بودیم که به نظر می رسد سران رژیم براین اعتقادند که ایالات متحده به خاطر گرفتاری هایش در عراق و افعانستان و مشکلات عظیمی که به ویژه در عراق با آن روبرو است، امکان حمله نظامی به ایران را ندارد. چنین ارزیابی را، با توجه به همه فجایعی که در سال های اخیر در منطقه رخ داده است، نمی توان امری جز بی خردی سیاسی و بازی با آتش ارزیابی کرد. در این رابطه توجه به سخنان ژاک شیراک، رئیس جمهوری دست راستی فرانسه، در مصاحبه، 9 بهمن ماه، خود با نشریات بین المللی ”نیویورک تایمز“، ”هرالد تریبون“ و“ نوول ابزرواتور“، در رابطه با امکان دستیابی رژیم به سلاح اتمی و همچنین مسئله حمله احتمالی آن به اسرائیل ضروری است. شیراک در این مصاحبه از یکسو مطرح کرد که: ”آنچه در اين موقعيت به واقع خطرناک است، داشتن يک يا دو بمب نيست ... اما آنچه خيلی خطرناک است، تکثير سلاح اتمی است“. و سپس افزود که ايران در صورت استفاده از سلاح اتمی با ”حمله ای ناگهانی“ رو به رو خواهد شد. وی در ادامه همین مصاحبه که جنجال بزرگی را ایجاد کرد از جمله گفت: ”ايران بمب اتمی را کجا می خواهد بياندازد؟ در اسراييل؟ قبل از اينکه بمب اتمی به
۲۰۰ متری زمين برسد، تهران با خاک يکسان خواهد شد“!
اگر چه شیراک، در پی طوفان سیاسی یی که مصاحبه اش ایجاد کرد، تلاش کرد تا سخنانش را تعدیل کند اما تأمل در این اظهار نظرهای رئیس جمهوری فرانسه، که می تواند بازتابی از ارزیابی های سران کشورهای امپریالیستی از سیر حوادث و برنامه های آنان برای مقابله با ایران باشد، ضروری است. این نظرات در عین حال نشانگر این واقعیت هولناک اند که برای امپریالیسم ابعاد مسئله آنچنان است که حتی موضوع استفاده از سلاح های کشتار جمعی بر ضد ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است. شماری از گزارش هایی که این روزها در رسانه های گروهی غربی انتشار یافته بر این نکته تأکید دارد که آمریکا و متحدانش سیستم دفاع ضد موشکی خود را روی ایران تنظیم کرده اند. بر این اساس روشن است کل منطقه و جهان بر بشکه باروت خطرناکی نشسته است که تنها با یک جرقه کوچک، با یک سیاست نابخردانه و یا یک عمل ماجراجویانه از سوی طرفین دعوا می تواند کل منطقه را با فاجعه ای عظیم تر و دهشتناک تر رو به رو کند.
واقعیت این است که سردمداران اصلی رژیم، در پی انتخابات سراسر تقلب ریاست جمهوری گذشته و روی کار آوردن احمدی نژاد و کابینه نظامی - امنیتی او با علم به بی اعتباری مواضع خود و عدم اعتماد مردم به سیاست ها و شعار های اتخاذ شده از سوی آنان ادامه کنترل شده بحران را در ادامه سیاست های ماجراجویانه و تبدیل اوضاع کشور به اوضاع فوق العاده - نظامی ارزیابی می کنند. امروز دیگر برای اکثریت مردم و نیروهای ملی و مترقی کشور روشن است که هدف اصلي سران رزيم و رئیس جمهوری برگمارده آن از موضع گیری های مصنوعی سرسختانه در رابطه با اسرائیل، آمریکا و تأکید بر برنامه هسته ای سرپوش نهادن بر مشکلات، شکست ها و عدم توانائی های آنان در حل معضلات عظیم اقتصادی - اجتماعی کشور است. به تحلیل یکی از رسانه های اروپایی که با ارزیابی تحولات ماه های اخیر و نتایج انتخابات آذرماه، مشکلات ویژه دولت احمدی نژاد را در ادامه کار خود و کنترل جامعه تصویر کرده است، در شرایط فعلی یک حمله هوایی توسط اسرائیل و یا آمریکا به تاسیسات نظامی و هسته ای کشور، به نفع رئیس جمهور ایران بوده و موازنه سیاسی در کشور را به نفع تمامیت گرایان عوض خواهد کرد.
با درک همه مشکلات، معضلات و خطرات جدی که میهن ما را تهدید می کند حزب توده ایران هم زبان با همه نیروهای ملی و مترقی معتقد است که باید مانع تثبیت شرایط یک درگیری نظامی شد. باید جو کنونی را عوض کرد. حزب ما در بیانیه 21 دی ماه کمیته مرکزی مخالفت شدید خود را با هرگونه ماجراجویی نظامی در منطقه اعلام کرد و هرگونه تشدید درگیری سیاسی - نظامی در منطقه را بر ضد منافع مردم ایران، منطقة خاورمیانه و صلح و جهانی“ قلمداد کرد. در ادامه این بیانیه حزب ما ”جنبش صلح جهانی را فرا خواند که با بسیج نیروهای خود در جهان با چنین امری به مخالفت جدی بپردازد.“ ما در هماهنگی با احزاب برادر و نیروهای مترقی جهان از هم اکنون در این راه همه تلاش های خود را به کار گرفته ایم. در این اوضاع بسیار حساس و خطرناک تشدید مبارزه برای صلح و مخالفت با ماجراجویی سیاسی - نظامی وظیفه اساسی یی است که همه ما باید با تمام توان در راه تحقق آن بکوشیم. بلند کردن فریاد و شعار صلح خواهی و مخالفت با ماجراجویی و جنگ طلبی از هر تریبون، تلاش در راه ایجاد یک جنبش مردمی مدافع صلح و بر ضد جنگ، افشاگری سیاست های مخرب سران رژیم و سیاست های ماجراجویانه امپریالیسم آمریکا برای تسلط کامل بر منطقه خاورمیانه و کنترل خلیج فارس و بسیج وسیع افکار عمومی جهان برای مقابله با فاجعه یی دیگر ضرورتی فوری و انکار ناپذیر است. حزب توده ایران همچنان معتقد است ”که کوشش متحد جنبش مردمی میهن مان برای ساختن ایرانی دموکراتیک، پیشرو و مدرن فقط بر بستر صلح همه جانبه در منطقه و جهان می تواند گسترش یابد و بس.“ در این رابطه باید گام های عملی و محکم برداشت. این عرصه عمل جدی و فوری همه زحمتکشان، زنان، جوانان، همه ترقی خواهان، همه روشنفکران دموکرات و ملی میهن است.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics