نویدنو:15/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

جنبش زنان ایران در آستانه 8مارس در نقطه عطف

 نویدنو

جنبش های احتماعی معاصر ، در شرایط انسداد هر گونه فعالیت اجتماعی ، در غیاب سازمان های سیاسی ، صنفی وطبقاتی ، می توانند نقشی بنیادین در تحولات اجتماعی بازی نمایند. جنبش زنان جامعه ایران با سابقه دیرین 100ساله امروز پس از فراز وفرود بسیار به نقطه تعیین کننده ای رسیده است . این جنبش در تلاش برای دست یابی به حداقل هایی از حقوق اجتماعی ، صنفی وبرابری جنسیتی خودبه مرحله نوینی ارتقا یافته است . تفاوت بنیادی این مرحله با دوران جنینی این جنبش در دهه های اخیر آمادگی پرداخت هزینه برای فعالیت های اجتماعی از سوی زنان فعال در این جنبش است . 

 گفتنی است که جنبش کارگری در این زمینه پیشگام است . مقاومت کارگران دلاور سندیکای شرکت واحد وپرداخت عملی هزینه های فعالیت صنفی واجتماعی ، همان رخنه بزرگی بود که در سد انسداد جامعه در افکند. حاکمیت ارتجاع در یافت که علیرغم توانایی بند وحبس وجریمه واخراج ،علیرغم لشگرکشی از سوی مزدوران کارگر نما وبریدن زبان وشکستتن سر  قادر به خاموشی این شعله بر افروخته نخواهد بود . تشدید فضای امنیتی وگسترش عملیات پلیسی هم نتوانست این فضای نورانی مقاومت مدنی را بشکند. حمایت همه جانبه رسانه ای از صدای نا توان سندیکای شرکت واحد در اقصا نقاط جهان ادامه واستمرار آن را استحکام بخشید.

وامروز این زنان دلاور ایران هستند که در فرازی جدید از تحولات رزم اجتماعی علیرغم اختلافات فکری ، طبقاتی ، سنی و...  یک دل وبا صفوف متحد ، شیر دلانه سینه برسینه انسداد واستبداد سپر کرده اند. هر چند تلاش شده است ومی شود که این حرکت با ترفند های ارتجاعی از جمله توطئه سکوت از بدنه واقعی خود یعنی توده زنان زحمتکش ودردمند جامعه جدا بماند،  اما مجریان این سیاست غافلند که روند رو به ارتقا وگسترش این جنبش امری عینی وپاسخی شایسته به بایسته های ضروری تحولات بنیادین اجتماعی است . خنده دار آن که به ماده قانونی ای برای دستگیری زنان متوسل می شوند که جز افشا وحشت استبداد گویای چیز دیگری نیست . ماده استنادی 610در واقع موضوع حکومت نظامی است که تجمع بیش از دو نفر را شایسته پیگیری قضایی دانسته و2تا 5 سال حبس را پیش بینی می نماید .

بر هواداران این جنبش وبر کلیه نیروهای مترقی اجتماعی فرض است که با حمایت از زنان دستگیر شده  ، با رساتر کردن این صدای صادق تحول خواهی ، با بر انگیختن هواداری هر چه وسیع تر مردم وبه ویژه زنان از این حرکت وباتوضیح  اهداف وخواسته های به حق زنان به استمرار واستحکام این جنبش یاری رسانند.

باور کنیم ودر تقویم تحولات اجتماعی خویش یادداشت کنیم که این حرکت هوشمندانه زنان در آستانه 8مارس،  روز جهانی زنان نقطه عطفی در تحول آتی جامعه استبداد زده ایران خواهد بود.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics