نویدنو:29/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

زنان تقاضاي افزايش دستمزد ندارند

برگردان: نیلوفر انسان

اغلب کارگران غيررسمي و نيروهاي کار نرم در مناطق تجارت آزاد جنوب و سربازان اقتصاد جهاني زنان هستند.

در امريکاي مرکزي با گسترش مناطق توليدي مربوط به محصولات صادراتي که معاف از ماليات هستند (مناطق تجارت آزاد )- که اين خود شاخصه ديگري براي اقتصاد جهاني شده است- زنان نواحي روستايي نيز ترغيب مي شوند تا براي کار به اين مناطق بيايند. موج مهاجرت زنان از کشورهاي همسايه نيز براي يافتن کار در اين مناطق بالا رفته است. بسياري از کارخانه هاي موجود در اين مناطق از طرف کره جنوبي، تايوان و هنگ کنگ حمايت مالي مي شوند. تنها در هندوراس، شرکت هاي معاف از ماليات چيزي حدود60 هزار نفر را استخدام کرده اند که حدود 90 درصد آن را زنان تشکيل مي دهند. شرايط کاري به طور کلي سخت است، حقوق ناچيز است و کارگران بايد اغلب براي گرفتن همه سهم خود کار را به منزل بياورند. لوئيز لورا، جامعه شناس، معتقد است؛ « زنان در روند جهاني شدن آسيب پذيري بيشتري دارند. بر خلاف مردان، زنان هيچ گونه تقاضايي براي افزايش دستمزد خود و بهبود شرايط کاري شان ندارند. براي زنان مهمترين چيز داشتن درآمد است به ويژه که اگر سرپرست خانواده باشند. آنها براي وارد شدن به بازار کار با فقر آموزشي روبه رو هستند. » اين جامعه شناس در ادامه اضافه مي کند که بسياري از مردان بيکاري را به کار در شرايط نامناسب ترجيح مي دهند، اما زنان اين قدرت انتخاب را ندارند. آنچه براي آنها مهم است اطمينان از وضعيت مناسب فرزندان شان است. بر طبق گفته هاي لوئيز لورا، مي توان پي برد که چرا بسياري از زنان تمايل دارند که دست به هر کاري بزنند. لورا همچنين موضوعي را درباره زنان کارگر مهاجر يادآور مي شود. او مي گويد که زنان کارگر مهاجر قدرت انتخاب ندارند. بسياري از آنها نمي توانند به وطن شان بازگردند. آنها همه چيز را براي يک زندگي بهتر و به اميد اوضاعي بهتر براي خانواده هاي شان، به خطر مي اندازند. به گفته وي وقتي زنان کاري در خارج از کشورشان مي يابند درباره شرايط کاري پرس و جو نمي کنند و تنها درصورتي که بتوانند ناني براي خانواده در بياورند کار را مي پذيرند.

هنگامي که در اکتبر ماه گذشته گلاديس منزانارس را ملاقات کردم او مرتکب جرم راه انداختن اعتصاب يک ساعته شده بود. وي و گروهي ديگر از صاحبان منصب در اتحاديه تصميم گرفتند که براي دريافت 9 ماه حقوق معوقه خود که مدام از پرداخت آن سرباز زده مي شد، اقدامي صورت دهند. آنها کارگران کارخانه چانتکس، يک کارخانه پوشاک تايواني در منطقه تجارت آزادلاس مرسدس در ماناگواي نيکاراگوئه، هستند.

اما گلاديس خوش بينانه به اين قضيه نگاه مي کند. دادگاه هاي نيکاراگوئه نيز دستور دادند که کارخانه چانتکس کارگران اخراج شده به خاطر آن اعتصاب اتحاديه يي را مجدداً به استخدام در آورد. اما کارخانه به 4 نفر آنها اجازه بازگشت داد و گلاديس در ميان آنها نبود . دو ماه بعد اين 4 نفر نيز کار را ترک کردند. قصه اين زنان به هيچ وجه در نواحي تجارت آزاد که در سراسر جهان وجود دارند غيرمعمول نيست. اين نواحي عناصر بي کم و کسر ماشين جهاني سازي اقتصاد هستند. اين مناطق که توسط ديوارها و نگهبانان مسلح حمايت مي شوند، مناطق امني هستند براي کارخانه هاي خارجي يي که از پرداخت ماليات در اين مناطق معاف هستند تا بتوانند کالاهايي را براي خرده فروشان خياباني توليد کنند. در اينجا کارگر نيرويي است ارزان و وقتي که تقاضاها بيشتر باشد کارگران به صورت ساعتي تعويض مي شوند. به طور ميانگين در حدود 80 درصد کارگران زن هستند. آنها با شرايط بسيار بد کارخانه ها سازش مي کنند چرا که به پول نياز دارند تا براي خود غذا، سرپناه و دارو تهيه کنند و فرزندان شان نيز بتوانند به تحصيل بپردازند.
منبع :
findarticles.com
منبع: اعتماد

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics