نویدنو:14/04/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بازتاب های سفر چاوز به ایران :نگاه چپ

گسترش روابط ونزوئلا با روسيه و بلاروس

نويسنده: کريس کارلسون- برگردان: ع. سهند

 

منبع:  Venezuelanalysis.com

 عدالت

 مريدا، ونزوئلا، ٣٠ ژوئن 2٠٠٧- هوگو چاوز، رييسجمهور ونزوئلا در روز پنجشنبه وارد مسکو و در روز جمعه وارد مينسک پايتخت بلاروس شد. چاوز طی اين سفر خود که روز چهارشنبه گذشته شروع شد از ايران نير ديدار خواهد کرد. هدف از ملاقات‌های او در مسکو و مينسک تقويت همکاری‌های اقتصادی و نظامی با ونزوئلا و ايجاد اتحادهای سياسی استراتژيک است.

چاوز فعاليتهای خود در مسکو را روز پنجشنبه شروع کرد و پيرامون افزايش سرمايه‌گذاری روسيه در ونزوئلا و همچنين خريد چند زيردريایی ساخت روسيه مذاکرات سودمندی انجام داد. رييس‌جمهور ونزوئلا ابتدا نقش روسيه در ايجاد موازنه در برابر قدرت آمريکا را ستود.

چاوز ديروز طی سخنرانی به مناسبت گشايش «مرکز فرهنگی آمريکای لاتين در مسکو» گفت: «ما با احترام زياد می‌گوييم متأسفانه اتحاد شوروی سقوط کرد. اما روسيه و خلق‌هايی که آن را تشکيل می‌دهند ناپديد نشد. نوزایی جديد در روسيه وجود دارد که يک بار ديگر آن را به يک کانون جديد قدرت مبدل کرده است. و ما، خلقهای جهان ، احتياج داريم که روسيه و چين نيرومندتر و نيرومندتر بشوند.»

چاوز هشدار داد که بزرگترين تهديد نسبت به جهان «امپرياليسم آمريکای شمالی» است و اطمينان داد که موافقتنامه‌های اقتصادی و نظامی با روسيه تنها اولويت‌های او نيستند. علاوه بر اينها، رهبر ونزوئلا روسيه را برای مقابله با نفوذ آمريکا و ساختن يک جهان چند قطبی مهم می‌داند. چاوز در اين مورد گفت: «يا ما امپرياليسم آمريکای شمالی را شکست خواهيم داد يا امپرياليسم آمريکای شمالی جهان را نابود خواهد کرد. امپراتوری بايد درک کند که نمی‌تواند بر جهان مسلط شود». چاوز به پوتين به خاطر تلاشهايش در مقاومت در برابر ايالات متحده و طرح‌های آن برای استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی تبريک گفت.

رؤسای جمهور دو کشور در غروب پنجشنبه در اقامتگاه رياست جمهوری در نوو- اوگاريوو(Novo-Ogariovo)  در حومه مسکو برای مذاکره پيرامون موضوعات اقتصادی و نظامی ملاقات کردند. چاوز گفت اميدوار است روابط تجازی روسيه- ونزوئلا، به ويژه در بخش انرژی- شامل ساختن پالايشگاه نفت و خطوط انتقال گاز طبيعی- گسترش يابد.

رهبر دو کشور موضوع تأسيس يک صندوق مشترک جهت تأمين بودجه طرح‌های اتحاد اقتصادی را بررسی کردند. دو رهبر قرار است برای تأسيس صندوق مورد نظر در آينده ديدار‌هایی داشته باشند، يکی در مسکو در سپتامبر و دومی در اکتبر در کاراکاس. چاوز گفت: «اين صندوق طرح‌های مشخصی مانند پردازش مواد خام، ساختن پالايشگاه‌های نفت، صنايع پتروشيمی، غذایی، حمل و نقل، ماهيگيری و ساختمان را مطالعه خواهد کرد.»

چاوز از شرکت‌های نفتی روسيه دعوت کرد در توسعه حوضچه رودخانه اورينوکو(Orinoco)   شرکت کنند. شرکت‌های نفتی آمريکایی اکسون (Exxon) و کونوکو(Conoco)  اوايل هفته گذشته از امضای قراردادهای جديد با دولت ونزوئلا خودداری کردند و به فعاليت‌های خود در آن حوضچه خاتمه دادند. شرکت‌های روسی در حال حاضر در اين حوضچه که بزرگ‌ترين ذخاير شناخته شده نفت جهان در يک نقطه را در بر دارد- حدود ١٫۲ تريليون بشکه نفت بسيار سنگين، که در حال حاضر حدود 240 ميليارد بشکه آن قابل استخراج است- فعاليت می‌کنند.

چاوز همچنين يادآور شد که مسکو سال آينده مقر نشستی خواهد بود که برای ايجاد سازمان کشورهای توليد کننده گاز طبيعی (سازمانی مانند اوپک) برگزار خواهد شد. ايالات متحده به اين پيشنهاد به عنوان يک تهديد جدی نسبت به منافع خود نگاه می‌کند و کشورهای توليد کننده گاز طبيعی را در صورت تشکيل چنين سازمانی، تهديد به تحريم‌های اقتصادی کرده است. بعد از آنکه آيتالله علی خامنه‌ای رهبر ايران اوايل سال جاری اين پيشنهاد را مطرح کرد، چاوز و پوتين از آن استقبال کردند. نشست آتی برای برربسی اين پيشنهاد در سال2008 در مسکو برگزار خواهد شد.

ونزوئلا همچنين برای خريد چند زيردريایی ديزلی ساخت روسيه برای دفاع از حريم آبی خود که به گفته پرزيدنت چاوز «بالغ بر نيم ميليون کيلومتر مربع است» در حال مذاکره است. چاوز ضمن اشاره به کودتای سال 2002 که در جريان آن چاوز مدتی از قدرت کنار گذاشته شد و کشتی‌های جنگی آمريکایی وارد آبهای ونزوئلا شده و هلیکوپترهای آمريکایی در فرودگاه بينالمللی در نزديکی کاراکاس به زمين نشسته بودند گفت اين خريد در مرحله «ايده» بوده و «تحت بررسی است». چاوز گفت:« خواهيم ديد که آيا آنها بعد از خريد اين تجهيزات دوباره دست به چنان کاری خواهند زد؟»

 

بلاروس

چاوز روز جمعه طی ديدار کوتاه خود از بلاروس موافقتنامه‌های اقتصادی، نظامی و همکاری استراتژيک ديگری را امضاء کرد. دو کشور در زمينه‌های استخراج نفت خام در ونزوئلا، مونتاژ ماشينآلات کشاورزی، و توليد آجر و ديگر مصالح ساختمانی در ونزوئلا تصميم به همکاری مشترک گرفتند.

از سال 2٠٠۸  ونزوئلا به بلاروس اجازه خواهد داد جهت مقابله با کمبودی که در بلاروس وجود دارد

 سالانه حداقل دو ميليون تن نفت خام استخراج کند. کاراکاس و مينسک همچنين چند طرح برای لوله کشی گاز به چند شهر ونزوئلا و چند موافقتنامه نظامی را تحت بررسی دارند.

اما شايد مهمتر از همه اين باشد که هدف ديدار چاوز از اين دو کشور شوروی سابق خريد يک سيستم دفاع موشکی جديد بود. اين سيستم، با بردی بين 2٠٠ تا ٣٠٠ کيلومتر، از موشکهای روسی S-300 PMU-2 و Tor M-1 و يک رادار دور- برد استفاده می‌کند و بلاروس قول داده برای آن يک سيستم کنترل خودکار بسازد.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics