نویدنو:14/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

واکنش ایران به گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا



سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش اطلاعاتی آمریکا و اظهارات مشاور امنیت ملی این کشور گفت: این گزارش به روشنی اذعان دارد که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و رفتار ایران و گزارشات آژانس همگی دلالت بر عدم انحراف این برنامه دارد و گزارش های قبلی دولتمردان آمریکایی مبنی بر تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته ای کاملا بی اساس و ساختگی بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه در تبیین مهمترین واقعیت های نهفته در این گزارش تصریح کرد: این گزارش ها قرائن متعددی را اثبات می سازد از جمله مهمترین آنها اینکه اظهارات بوش و سایر مقامات آمریکایی که همواره سخن از خطرات جدی برنامه هسته ای ایران را مطرح می کند واهی و غیر قابل اعتماد می باشد.
حسینی با مقایسه گزارشات قبلی و فعلی سازمان های اطلاعاتی آمریکا اظهار داشت: این گزارش که در سال 2005 ایران را مصمم برای تولید سلاح اتمی و در سال 2007 با اطمینان بالایی قضاوت قبلی را رد و نفی می نماید نشانگر مضمون کاملا متناقض گزارش های متوالی سازمان های اطلاعاتی بوده و به خوبی ماهیت غیر واقعی و مغرضانه آنها را تبیین می نماید. وی ضمن استقبال از گزارش های مثبتی که بر اساس واقع بینی است خاطر نشان کرد: گزارش سازی ها و استمرار فشارهای غیر منصفانه نمی تواند افکار عمومی جهان را نسبت به حقایق و مستندات محکم مندرج در دهها گزارش فنی و قانونی آژانس منحرف ساخته و اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی را مخدوش سازد.
حسینی گفت: از جمله آثار حقوقی این گزارش آن است که ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت امری غیر قانونی بوده چرا که بر اساس این گزارش زمانی که موضوع هسته ای ایران در سال 2006 به شورای امنیت ارجاع شد به استناد ارزیابی آژانس های اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع برنامه هسته ای نظامی نداشته است. سید محمدعلی حسینی در خصوص پیامهایی که این گزارش در بر دارد اظهار داشت: این گزارش می تواند برای متحدین اروپایی آمریکا پیام های خوبی را به همراه داشته باشد که با نگاهی به سیاستهای غیر واقع بینانه خود، رویکردی منصفانه و قضاوتهای عادلانه و راه حل های عقلانی را برگزینند. گفتنی است، 16 سازمان اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا روز گذشته 12 آذر (3 دسامبر) ، در گزارش 100 صفحه ای خود به تمایل نداشتن کشورمان برای دستیابی به سلاح اتمی تاکید کردند که این گزارش تناقض آشکار با یک گزارش اطلاعاتی دارد که دو سال پیش منتشر شد که مدعی بود "ایران برای توسعه سلاح های هسته ای مصمم است."

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics