نویدنو:13/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

وحشت در سومالی

صليب سرخ:در هفته گذشته 12000 نفر از پايتخت گريخته اند 

بی بی سی آژانس های کمک بين المللی گفتند سومالی شامل شديدترين جنگ داخلی در 15 سال اخير و بعد از سقوط زياد باره است.
روزجمعه سازمان پناهندگی سازمان ملل اعلام کرد تنها طی دو روز گذشته 12000 نفر از پايتخت گريخته اند. بنا بر گزارش اين سازمان ده ها نفر شهروندان غيرنظامی در اثر اصابت خمپاره به خانه هايشان کشته شده اند. بنا بر تخمين اين آژانس از آغاز فوريه 57000 نفر بی خانمان شده اند.سخنگوی آژانس گفت آوارگان به طرف شمال غربی ميگريزند و در مسير فرار سرقت ، تجاوز، آدم ربايی آنها را تهديد ميکند و اغلب گرفتار بيماری های اپيدميک ميشوند.کسانی که به مقصد ميرسند همه چيز خود را از دست داده و چنان ضعيف و از پا افتاده اند که تنها تحت حمايت گروه های ديگر ميتوانند به زندگی ادامه دهند.

عليرغم اوضاع بسيار وخيم موگاديشو در روزهای پنج شنبه و جمعه رسانه های بزرگ انحصاری اخبار سومالی را به حاشيه رانده اند. در يکی از گزارش های بی بی سی اوضاع از قول ساکنان موگاديشو و آوارگان در حال فرارچنين توصيف شده است:اجساد را نميتوان از خيابان ها جمع کرد. تعداد کشته شدگان معلوم نيست. يکی از ساکنان شهر گفت طی اينهمه سالها جنگ داخلی حاضر به ترک خانه خود نشده بود" امروز دارم فرار ميکنم زيرا اکنون مناطق مسکونی شهر را بدون تمايز به بمب و خمپاره می بندند. مرک دو تن از همسايگانم را به چشم ديدم و ديگر حاضر نيستم بمانم." او دو تشک با خود برداشته بود و فرزندانش مقداری از اثاث خانه را در پاکت های کاغذی ريخته و همراه می بردند. يک پزشک نيز گفت ساختمان بيمارستان مورد اصابت خمپاره قرار گرفته و بخشی از آن ويران شده است.
وزير اطلاعات اتيوپی گفت 200 تن از اعضای دادگاه های اسلامی طی دو روز کشته شده اند. دادگاه های اسلامی نام گروهی است که در راس يک ائتلاف قبيله ای بر موگاديشو حاکم بود و توسط نيروهای اتيوپی از حاکميت بيرون شد.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics