نویدنو:08/10/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

توضیح نویدنو در باره اطلاعیه دبیرخانه کمیته مرکزی حزب توده ایران

 

دبیرخانه محترم حزب توده ایران طی اطلاعیه ای متذکر شده است که :" ... در سال های اخیر روند باز انتشار شماری از کتاب های حزب توده ایران، از سوی بنگاه های انتشاراتی نامعلوم و یا معلوم و بی ارتباط با حزب توده ایران افزایش چشم گیری یافته است. این باز انتشار ها نه تنها با اجازه انتشارات حزب توده ایران نبوده است بلکه از اشکالات جدی یی مملو است که بعضاً می تواند مفاهیم و موضع گیری های نویسندگان مقالات و کتب یاد شده را دگرگونه جلوه دهد. برای روشن کردن گستره این موضوع، به عنوان مشت نمونه خروار، به کتاب «تجربه ۲۸مرداد» نوشته رفیق شهید جوانشیر، چاپ حزب توده ایران، ۱۳۵۹، که توسط پایگاه اینترنتی «نوید نو»، سال ۱۳۸۵، بازانتشار یافته است، اشاره می کنیم

در این بازانتشار به کرات دیده می‌شود که از یک جمله تا یک سطر یا حتی تا یک صفحه یا بیشتر حذف شده است! برخی از این حذف‌ها چنان است که مطلب را بی‌معنا می‌کند و گاهی کاملاً تغییر می‌دهد، و برخی دیگر به نظر می‌آید به منظور تحمیل نظر خاصی صورت گرفته است. مسئله نگران کننده دیگر بزرگ‌نمایی و تیترسازی‌های ورای متن اصلی است که علاوه بر آن که نقض بی ملاحظه امانت‌داری در بازچاپ است، در شماری از موارد نیز مغایر با منظور نویسنده کتاب، تحریک کننده، و شعارگونه است (به عنوان نمونه در ص 150، تیتر مصدق و تعلل های تاریخی در حساس ترین روزها اضافه شده است که در کتاب رفیق جوانشیر موجود نیست!! چنین تغییراتی در متن اصلی، مغایر با منظور و هدف رفیق جوانشیر برای توضیح و روشنگری در مورد رویدادهای شوم منتهی به کودتای ۲۸ مرداد ماه سال ۳۲ خواهد بود، و در برخی موارد حتی تیغ حمله را با ظرافت و زیرکی متوجه مبارزان ملی در کشور می‌کند، که حاصلی جز تفرقه و جدایی در صفوف نیروهای بالقوه جنبش کنونی آزادی‌خواهی ایران نخواهد داشت."نامه مردم

کتاب در سال 1385 یعنی بیش از 2سال وچند ماه پیش  از سوی نویدنو باز انتشار یافته است .نویدنو صرف نظر از لحن بیان موضوع از سوی دبیرخانه محترم وگذشت طولانی زمان،  این انتقاد به جارا می پذیرد وبه اطلاع می رساند که در کشاکش بحث های درگرفته در تابستان 1385 درباره حوادث 28مرداد سال 1332نویدنو جای خالی این کتاب ارزشمند، اثر رفیق جان باخته جوانشیررادرراستای پاسخگویی به شبهات مطرح شده احساس کرد ومترصد آن شد که نسبت به چاپ آن اقدام نماید. متاسفانه اصل کتاب را در اختیار نداشتیم لذا به توصیه رفیقی ، به کتابی که از سوی سایت "راه توده " منتشر شده بود مراجعه کردیم . علیرغم وسواس بسیار وپالودن کتاب منتشرشده از سوی "راه توده" به ویژه در تیترهای فرعی وبرجسته سازی ها، ومطالعه گزینشی بخش هایی از کتابی که بارها خوانده بودیم ،متاسفانه  امروز متوجه می شویم که کار ما دارای ایراد بوده است .اگر چه کتاب منتشر شده علیرغم  جا انداختگی بعضی از سطرها ودو نوشته پیوست از راه توده به بیان رفیق شهید ارجمند جوانشیروفادار است ومی تواند پاسخ بسیاری از شبهات باشد اما همین اندازه ناچیز هم قابل انتقاد است.نویدنو پس از طرح انتقاد دبیرخانه خوشبختانه به اصل کتاب هم دسترسی پیدا کرد ودر مقابله متوجه دو اشکال عمده ای شد که کتاب سایت راه توده از آن بر خوردار است :

1-   از قلم انداختن برخی سطرها در حین تایپ و

2-   هماهنگ کردن برخی از صفحات کتاب به سود سیاست های اعلام شده ازسوی سایت راه توده با افزودن جملات وبرجسته سازی ونیزحذف صفحاتی که ازافشا لیبرال ها و مشی حزب در بعد از پیروزی انقلاب سخن می گوید.

ایراد های باز انتشار کتاب از سوی نوید نو، صرف نظر از ایرادهای وارده به سایت راه توده  مستقیما متوجه سهل انگاری وسهل اعتمادی ماست وضمن پوزش از خوانندگان خودوحزب توده ایران، امیدواریم که به نحو مقتضی قادر به رفع این ایراد باشیم.   

این تجربه باردیگر به ما نشان داد که با امر دشمنی ها، بدخواهی ها، عدم صداقت هانسبت به حقیقت و حزب توده ایران نباید باانکار، دست کم گیری  وسهل انگاری برخورد کنیم ونیز در کار خود بعنوان نشریه ای الکترونیک چپ جانب نهایت احتیاط را رعایت کنیم..چنان که خود نیز از معبر این نوع برخوردها در امان نمانده وبه صورت تلویحی به جانبداری از راه توده متهم شده ایم.البته سیاست ونظر ما نسبت به راه توده روشن تر از خورشید است ونیازی به باز تکرار آن نداریم. ونیزانتشارنزدیک به  3000مطلب متنوع در طی چهارسال واندی نشانگر حس مسئولیت ، نگاه علمی وواقع گرایی ما در بستر مبارزات اجتماعی است .

اما به راستی باور نداشتیم ممکن است کسانی باشند که در راستای منافع حقیر خود ،به تحریف وسوء استفاده از آثار کسانی بپردازند که ادعا می کنند چراغ راهنمای فعالیت هایشان هستند.  درحقیقت میان ادعا تا واقعیت فرسنگ ها فاصله وجود دارد. رفتار سایت "راه توده" با کتاب رفیق جوانشیر این حقیقت را به عیان نشان می دهد.   

درهمین جا لازم می دانیم تصریح کنیم که سایت نوید نو با اعتقاد کامل به مبارزه فکری در میان گردان های چپ جنبش از بدو تولد سایتی مستقل بوده وهست وهرگز ودر هیچ کجا خودرا هودار ویا وابسته به گروه، سازمان ، حزب ویا جریان خاصی اعلام نکرده است . کارنامه بیش از 4سال فعالیت نویدنو گویای این ادعا است. ونیز صریحا اعلام می کنیم که نویدنو تا این تاریخ با هیچ گروه ، سازمان،حزب ویا جریانی،  له یا علیه هیچ حزبی از جمله حزب توده ایران حتی کلامی رد وبدل نکرده ودر هیچ یک از بساط های گوناگونی که بعناوین مختلف گسترده اند مشارکتی نداشته است . کلیه پلمیک های سیاسی وفکری نویدنو با شفافیت تمام در نویدنو درج شده است .

درخاتمه یادآور می شویم بیانیه دبیرخانه محترم حزب توده ایران از زوایای دیگری هم قابل بررسی است که در فرصتی دیگر بدان ها خواهیم پرداخت.

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics