نویدنو:25/07/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 "تکانه مالی" ناشی از ذات  سیستم سرمایه داری است .

مصاحبه با رهبر حزب کمونیست عراق

 

آقای حمید مجید موسی رهبر حزب کمونیست عراق در مصاحبه ای مشروح با روزنامه طریق الشعب (راه مردم) ارگان مرکزی حزب کمونیست عراق منتشره در تاریخ 12 اکتبر 2008(20مهر 1387) به تعدادی از مسائل داخلی مبرم وتیز عمده ترین مسائل اخیر در عرصه بین المللی پرداخت .مطالب زیر گزیده ای از ملاحظات پیرامون بحران مالی جاری جهان است : 

س: قلب سرمایه داری در حال حاضر از بحران مالی ای  حکایت می کندکه نتایج آن هنوزهم در داخل امریکا وهم در خارج از آن  کاملا آشکار نشده  است .آیا می توانید ارزیابی خودرا از آنچه در جریان است برای خوانندگان روزنامه ما بیان کنید ؟ 

  ج:آن چه اتفاق افتاده،و هنوز در جریان است، ناشی از ذات سیستم سرمایه داری است که با ظهور بحران های ادواری مشخص می شود ،که در آن سیستم بازار قبل از آن که بحران عزیزترین دارایی های طبقه کارگر وزحمتکشان را از بین ببرد قادر به دفع بحران نیست .این ها بحران هایی هستند که ناشی از حداکثر کردن ثروت ثروتمندانی است که دارایی هارا تصاحب کرده وقدرت خرید مصرف کنندگان وحقوق بگیران را به حداقل ممکن کاهش می دهند.باز تاب های  آنچه رخ داده است ، در شرایط معین ، یعنی سلطه سرمایه مالی بر اقتصادسرمایه داری، از طریق افزایش نقش نهادهای مالی وگردش مالی بادکرده به هزینه اقتصادتولیدی واقعی نشان داده می شود .

بنا به حقایق قابل دسترس ، گردش مالی ، که از جمله دارایی های بانک ها ونهاد های مالی ، بیمه وبازار بورس را در بر می گیرد ، سه برابر آن چیزی است که اقتصاد مالی واقعی در جهان نشان می دهد.این حاکی از آن است که دو سوم اقتصاد جهان اقتصاد سایه است که صاحبان آن سود خودرا از اقتصاد تولیدی ، اما از طریق ابزار های بسیار پیچیده ووابسته به هم به چنگ می آورند ، که شهروندان عادی قادر به درک شیوه کارکرد ها، رازها، پیچیدگی ها و بازخوردهای آنها نیستند .

مشکل اززمانی توسعه یافت که اقتصاد امریکا ، سرکرده اقتصاد سرمایه داری جهانی با رکود وبحران مواجه شد ، ومیلیون ها نفری که برای ساخت یا خرید خانه ومستغلات وام گرفته بودند، به دلیل فقدان منابع کافی ناشی از رکود اقتصادی وافزایش نرخ بهره قادر به بازپرداخت اقساط رهنی نشدند. در نتیجه ، شرکت های رهنی  بیش از 10میلیون خانه را توقیف کردند.این امربه بحران عظیمی در نقدینگی منجرشد ، همراه باآن موسسات برای انجام تعهدات مالی وبازپرداخت اعتبارات خودناتوان شدند . درماندگی این موسسات در بازپرداخت وام ها نیز به اعلام ورشکستگی بسیاری از بانک ها منجرگشت.

این به هم خوردگی زنجیره ای  به بحران بزرگی در اقتصاد امریکا منجر شده است .وپی آمد ها ونتایج آن ادامه دارد ودر آینده بیشتر درک خواهند شد . 

  به دلیل جهانی سازی ونقش اقتصاد امریکا در سیستم جهانی سازی ، تاثیر فروپاشی موسسات رهنی ، بیمه ها وبانک ها به بازار امریکا که ارز جهانی را (دلار)هم کنترل می کند منحصر نخواهد ماند.بنا به خاصیت  وابستگی ، وبعنوان فرایند سرمایه گذاری های مشترک والزام های اقتصادی ، موج این تکانه ، که مرکزخودرا در واشنگتن دارد ، سایر پایتخت هارا نیزخواهد پوشاند.هیچ کشور واقتصادی در امان نخواهد بود .  

اجازه دهیدبر خلاف گفته های برخی از کارشناسان اقتصادی عراق یا سران بانک مرکزی عراق که معتقدند  اقتصاد عراق از ضربات اقتصادی انجام گرفته در جهان مصون است هشدار بدهم .وقتی که پوشش دینار عراق اساسا مبتنی بر دلار است این امر چگونه می تواند موضوعیت داشته باشد ؟ در حالی که بازار امریکا یکی از عمده ترین وارد کننده گان نفت است این گفته ها چگونه می تواند حقیقت داشته باشد ؟ وقتی که ما به قیمت های نفتی تکیه داریم که (قیمت آن )طی دو سه ماه گذشته متاثر از طوفان های دریایی بوده است (اقتصاد ما ) چگونه می تواند در امان  باشد ؟ودر حالی که ما اساسا از بازار های امریکا وسایر بازار های جهان وارد کننده ایم ؟ چگونه ؟ بله ، ما قطعا ( از این شوک ) متاثر خواهیم شد .اما اکنون در حال از سر گذراندن موج های اولیم ، ودر آینده خواهیم دید که چه اتفاقی رخ خواهد اد ...ما باید برای کاستن از این آسیب  بکوشیم .کسانی که تلاش می کنند احتمال خطر آنچه را که جریان دارد ناچیز جلوه دهند ، به جای این ادعا که زلزله امریکایی هیچ ناثیری در اقتصاد عراق ندارد. ،  باید در باره کاستن از تاثیرات منفی شوک جهانی در اقتصاد عراقی ، در عراق ، بازار عراق ودینار عراق چاره ای بیندیشند...

 منبع : سولید نت

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics